FNRS proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacobeho

FNRS proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 11:46

Hallo,

Ik wil misschien wel starten met het rijden van FNRS proeven.
Alleen zit ik nog met een paar vragen.

Kun je de proeven rijden op je eigen pony?
Om mee te rijden aan de proeven bij een manege, moet je dan lid zijn van die manege?
Je moet je pony wel enten (hoeveel kost dit) maar moet je je pony ook meten?
Wat zijn de kosten ongeveer?

Ik zou het fijn vinden als iemand mijn hier antwoorden op kan geven.
Ik heb ook al wel even op het internet gezocht, en grotendeels de FNRS site doorgelezen.
Maar op deze vragen kon ik geen duidelijk antwoord vinden.

Jacobeho

CM_

Re: FNRS proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:48

Het is afhankelijk van de manege of je mee mag doen met eigen pony.
Even rondbellen dus.

In veel gevallen dien je lid te worden van de manege, en eens per week in de manegeles mee te rijden.

Om f proeven te starten moet je lid zijn van de fnrs en een ruiterpaspoort hebben.

Uiteraard dient je pony bij het komen op plekken waar veel andere paarden zijn, geent te worden. Kosten verschillen per dierenarts, let wel dat de basisenting 2 x vlak na elkaar is.
Daarna jaarlijks.
Ook dient je pony gechipt te zijn en een paspoort te hebben.

De hoogte is bij fnrs niet van belang.

corine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:51

Ik rijd gewoon op een manege en het een fnrs-paspoort
en dan mag ik gewoon meedoen met die wedstrijden.
alleen ik weet niet wat de regels zijn als je op je eigen pony/paard rijd.

xx

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:54

Als je lid bent van de FNRS, ( en volgens mij kun je hier alleen lid van worden via een manege )
Dan mag je op alle maneges rijden die lid zijn van de FNRS.

Als je hier lid van bent, kun je gewoon rijden met je eigen pony. Alle punten die je haalt, komen namelijk op je eigen naam de staan en niet op de naam van het paard waar je op zit.

Ik zou FNRS even bellen met deze vraag, dan weet je het zeker.

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:58

Ik dacht dat het juist de strekking van FNRS proeven was dat het niet met altijd hetzelfde paard is (en daarmee ook een stuk lastiger)
Afgelopen zondag waren er bij ons op de manege wedstrijden en stond nog even na te praten waarbij gezegd werd dat het zelfs niet toegestaan om twee keer hetzelfde manegepaard bij dezelfde ruiter te gebruiken.

Een eigen paard lijkt me daarmee niet mogelijk
En het lijkt me sterk dat FNRS regels per manege verschillen.

Waarom rijd je niet de 'gewone' proeven als je een eigen paard hebt?

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:07

R1200 schreef:
Ik dacht dat het juist de strekking van FNRS proeven was dat het niet met altijd hetzelfde paard is (en daarmee ook een stuk lastiger)
Afgelopen zondag waren er bij ons op de manege wedstrijden en stond nog even na te praten waarbij gezegd werd dat het zelfs niet toegestaan om twee keer hetzelfde manegepaard bij dezelfde ruiter te gebruiken.

Wat apart zeg, ik heb hier nog nooit over gehoord. Het lijkt me namelijk sterk dat een manege zoveel paarden/pony's heeft om een ruiter te voorzien van de f1 tot en met de f12? Of zijn er ondertussen al meer?
Nu ben ik ook wel erg benieuwd.

Ik weet wel dat toen ik nog op de manege reed er een heleboel mensen mee reden met hun eigen paard. Ze bouwden hier gewoon op en bij F12 konden ze B dressuur starten. Dat kunnen ze anders ook wel, maar ze zagen dit als een goede voortraining en het paard went hierdoor op een rustige manier aan wedstrijd rijden.

corine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:22

fnrs proeven kosten volgendsmij 10 euro om aan mee te doen.
bij ons op de manege in ieder geval xd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:24

Bij ons 7,50 ;)

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:24

Het lijkt mij inderdaad ook wel wat strikt, en inderdaad, dan moet er wel veel paarden zijn.
Maar wellicht bedoelde ze dat het binnen een niveua, bijv F8 niet kan om met hetzelfde paard uit te komen.

Volgens mij zit er wel wat in, het is namelijk toch wel makkelijker als je altijd met hetzelfde paard traint. Dan weet je precies waar je op moet letten en het paard herkent jouw hulpen veel beter.

Opvragen bij FNRS lijkt me hier het handigst.

Alvast veel succes

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:32

Kun je de proeven rijden op je eigen pony?
Ja

Om mee te rijden aan de proeven bij een manege, moet je dan lid zijn van die manege?
Je moet een fnrs ruiterpaspoort hebben en de jaarzegel even aflaten stempelen (kan op de wedstrijd zelf).
dat paspoort kost 12.50 (als ik goed heb) per jaar.

Je moet je pony wel enten (hoeveel kost dit) maar moet je je pony ook meten?
enten kost ongeveer 25 euro als ik goed heb. (als je pony nog nooit geent is of een jaar niet moet hij er 2 daar zit minimaal 3 weken tussen de 1e en de 2e spuit)

Wat zijn de kosten ongeveer?
5 tot 15 euro per proef.
bij mijn vorige manege was het 10 euro voor iedereen.
ergens hier in de buurt betaal je 15 euro met eigen pony/paard en 17.50 met een manege pony.
vind ik best veel aangezien een knhs proef (waar je meer aan hebt vind ik) maar 5 of 6 euro per proef is.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:43

R1200 schreef:

Nee hoor, dit is niet verplicht vanuit de fnrs.
En daarom dus ook niet een stuk lastiger.
De F proeven zijn juist lekker laagdrempelig voor manegeruiters.
En zijn erop gericht hoe de ruiter problemen oplost, niet op hoe goed het paard loopt.
Zo kunnen dus ook ruiters met jongere pony's , hun punt halen, ookal springen die pony;s een keer weg oid.

Het kan zijn dat sommige maneges eisen dat je elke keer een andere pony hebt op de wedstrijd.
Tijdens de competities doen wij dat ook, dat ze minimaal 3 verschillende pony's hebben in 4 wedstrijden.
Maar we hebben ook mensen met eigen pony's die gewoon elke keer met die pony starten.

Vanuit de fnrs is hier dus geen eis, dit is manegegebonden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:39

WD --> MA

l_i_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:24

Bij ons op de manege was altijd , manege pony's en eigenpaarden apart. dan moest je gewoon lid zijn van de fnrs

okgnim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:45

Mijn dochter doet al vanaf de f2 mee op haar eigen pony ze rijdt nu f4, dat maakt helemaal niets uit. Maar waarom vraag je dit niet bij je eigen manege na?

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:23

Ik heb het ook nog eens nagevraagd, en het blijkt inderdaad manege specifiek te zijn.
Bij ons is het zo dat je niet twee keer op hetzelfde paard mag rijden binnen één seizoen (anders zijn er inderdaad niet genoeg paarden). Een eigen paard kan wel, maar het idee van FNRS proeven is juist dat het niet zozeer om de ruiter/paard combinatie gaat maar om de ruiter.
FNRS proeven op een eigen paard lijken mij toch wat vreemd, maar het zou inderdaad wel moeten kunnen