savannah13 schreef:wat moet je doen om je ruiterpaspoort te halen?
welk proefje moet je rijden?
welke theorie moet je kennen?
kun je je ruiterpaspoort ook halen met je eigen pony?
hoe oud moet je zijn?
weet iemand die dit al ooit gedaan heeft hier antwoord op?
Groetjes Savannah
ps. Nog een gelukkig nieuwjaar iedereen! (:)
even omdat jij zei over het ruiterbewijs:
wat moet je doen om je ruiterpaspoort te halen?Je moet minimaal F6 hebben gehaald.
Bij CBR1 rijd je gewoon in de bak met een instructrice van je manege, je gaat ook op buitenrit met een groep van 6/8.
Bij CBR2 komt er een examinator en rijd je op het land en moet je van de groep wegrijden enzo.
Bij CBR3 (ruiterbewijs) komt er ook een examinator en moet je weer op het land, dan moet je springen, zonder stijgbeugels, doorzitten, lichtrijden, van de groep weggaloperen en daarbij een volte om een pion maken, been van het paard optillen, met 1 hand rijden, opstijgen, afstijgen,door een smalle doorgang. Dit is allemaal op het land. Op de weg rijd je in een groepje van 2 en de examinator kan in de auto zitten maar ook op een punt staan waar je dan langs moet rijden. Ze hebben een speciale route daarvoor. Daarbij letten ze op hoe je het kruispunt oversteekt, op het stilstaan, afslaan, toepassing verkeersregels, inschatten van verkeerssituaties en beheersing paard in het verkeer. Als je hier max. 2 matig en tenminste voldoende hebt voor bevestigde zit/beheersing paard pony en voldoende voor alle dingen op de weg dan ben je geslaagd. Er is ook nog bij CBR1 theorie en bij CBR3, CBR2 weet ik niet zeker meer.
welk proefje moet je rijden?Zie hierboven
welke theorie moet je kennen?Je moet een boek kopen, hierbij zitten ook nog een cd-rom met vragen en een vragenboek.
Dit moet je kennen, maar je krijgt per CBR op hoeveel je moet leren, maar voor CBR3 moet je alles kennen.
kun je je ruiterpaspoort ook halen met je eigen pony?Ja dat kan, dan heb je denk ik wel meer kans om te slagen, want dan weet je ook hoe je pony op de weg is voordat je begint aan het CBR
hoe oud moet je zijn?Geadviseerd wordt om minimaal 12 jaar te zijn.
Ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt en anders moet je het maar even zeggen