Paard bang voor zweepje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLANA

Paard bang voor zweepje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:10

Hee,

Popeye van onze manege is erg
bang voor het zweepje omdat hij
er vroeger mee is mishandeld.
Als je opstapt met zweepje rent hij
de bak door en kan je hem niet meer
houden.
De instructice moet het zweepje
stiekem aangeven.

Hebben jullie ook ervaring met
''zweepjesfobie'', haha?

xx
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-12-09 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i] [/i] code verwijderd

mang

Re: Paard bang voor zweepje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:11

waarom niet gewoon zonder zweepje, als jij heel erg bang bent voor spinnen stoppen je ouders toch ook niet stiekem een spin in je bed ?

xLANA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:16

mang schreef:
waarom niet gewoon zonder zweepje, als jij heel erg bang bent voor spinnen stoppen je ouders toch ook niet stiekem een spin in je bed ?

Hij heeft altijd met zweep gereden, hoorde ik van de vorige- vorige- eigenaar. (haha, vergeef me de woordspelling.)
Zonder zweepje is hij niet vooruit te krijgen.
En hoe denk je dat dat zit met longeren?
Hij staat alleen maar stil en met andere hulpen lukt het echt niet...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:20

xLANA schreef:
mang schreef:

Hij heeft altijd met zweep gereden, hoorde ik van de vorige- vorige- eigenaar. (haha, vergeef me de woordspelling.)
Zonder zweepje is hij niet vooruit te krijgen.
En hoe denk je dat dat zit met longeren?
Hij staat alleen maar stil en met andere hulpen lukt het echt niet...

nou, als hij zonder zweep alleen maar stil staat dan mag hij wel opnieuw ingereden worden want dat horen paarden niet te doen .

xLANA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:27

Nee, niet alleen maar stil staan, dat was een beetje overdreven,
maar hij loopt best wel sloom.
Terwijl ik wel een race op hem had gewonnen (zonder zweepje)
maar daar heb ik veel voor moeten doen.
En het was eerst een beginnerspaard,
maar beginners krijgen hem nu niet aan het lopen.

MrsAtoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:04

Kan je 'm niet op de één of andere manier opnieuw vertrouwd maken met het zweepje, laten zien dat jij echt niets ergs van plan bent met dat ding waar hij zo bang voor is? Aan laten snuffelen, gewoon ergens neerleggen en er langs lopen met hem e.d.? Ik weet niet of dat helpt, maar goed. En anders zou ik eens aan je instructrice vragen of zij een idee heeft.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:09

Probeer inderdaad het vertrouwen weer te winnen. Dat heeft bij mijn. Paard ook gewerkt. Dit kost veel tijd, ik ben er nog altijd mee bezig. Probeer het zweepje bij het paard te houden als je er naast staat zodat het paard weet dat het zweepje niet eng is. En zo moet je steeds een stapje verder gaan.

lisa_fd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:20

Mijn paard is ook bang voor een zweepje, maar als ik hem op de bankrand leg en hem nodig hem kan ik hem zo pakken... Hij gaat in het begin wel rennen maar met een springzweepje lukt het wel dus mischien moet je een kortere zweep nemen???
succes met het vinden van een oplossing!

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:23

Ik vind zweepjes ook eng! Mischien beter iets slomer en releaxed dan bang en zenuwachtig. Het moet toch ook voor de pony leuk zijn.

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:37

Popeye is ook gewoon te rijden zonder zweepje, hij loopt bij mij gewoon bij de beginners. En hij heeft inderdaad door als d'r iemand op 'm zit met zweepje, hij wordt niet gemeen maar gaat gewoon galloperen, en niet eens heel hard, en zodra je 't zweepje laat vallen, gaat die meteen weer draven.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:52

Het paard moet vertrouwd raken met het zweepje. Mijn pony was ook heel bang van zweepjes toen ik hem net had en nu reageert er niet meer op xD. Probeer hem te laten snuffelen aan het zweepje, wrijf hem met het zweepje heel zachtjes over heel zijn lichaam. Met een longeerzweep kun je ook het touw over hem gooien en er af laten glijden maar dit zou ik niet doen als hij echt heel bang is van de zweep. Dit kun je later doen.
Wrijf hem gewoon vaak met het zweepje en stel hem gerust dat je hem er geen pijn mee gaat doen.

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:14

vertrouwen opbouwen..
en dan steeds een stapje verder dat je op het laatst echt met het zweepje op kan stappen

xLANA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 11:32

Bedankt voor jullie reactie,
maar Popeye is een manegepony...

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:42

Je kunt in elk geval proberen op te stappen met zweepje (als je een springzweep hebt) door hem in je laars te stoppen.
Als je er eenmaal op zit kun je hem eruit halen, en dan zit je al op zijn rug voor hij begint met rennen en wat hij dat ook doet.
Toen ik vroeger op Manege les had, was er ook een paard die bang was. Niet zenuwachtig, maar gewoon lekker galopperen zodr hij merkte dat je een zweep bij je had. volgens mij heeft deze het wel geleerd dat het niet echt iets is om bang voor te zijn. Zonder zweep kostte het je ook wel erg veel moeite om hem vooruit te krijgen, en dan had je na een uurtje echt kramp :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:46

Ik denk dat er heel weinig aan te doen is als de pony een manegepony is en er zoveel verschillende ruiters op rijden. Als het echte angst is (wat ik betwijfel) dan is dit heel moeilijk aan te pakken omdat er verschillende ruiters op rijden.

De pony wil gewoon niet met zweep gereden worden. En ik denk ook zomaar dat niet iedere manegeruiter even netjes met die zweep omgaat.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:50

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 23-02-22 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:53

Als je je kuit er wat meer aanhoudt, creeer je ruis. En als je dan een beenhulp geeft waar het paard wel wat voor moet doen, zal hij hem niet als zodanig herkennen.

Wat denk je zelf, als jij iedere keer een tikje op je schouder krijgt en daar hoef je niet op te reageren, ga je dat op een gegeven moment toch ook ignoreren? En als het tikje op je schouder dan wel iets is waar je op moet reageren, zul je dat in eerste instantie niet als zodanig herkennen.

Waak er dus voor om aanwijzingen te geven met je been, die het paard niet hoeft op te volgen. Het enige wat helpt om daar doorheen te breken is dat zweepje. En vaak is het voldoende om hem bij je te hebben en hoef je hem nieteens te gebruiken....

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:20

Je moet een goede band opbouwen met dit paard en het zou misschien ook een goed idee zijn om hem op stal een beetje te laten wennen aan het zweepje.Laat hem eraan snuffelen maar hou het zweepje hierbij zo dicht mogelijk bij de grond (dit vinden paarden minder eng).Je kan ook met het zweepje het hele lichaam aanraken (pas wel op dat je hem echt geen pijn doet).Maar het beste zou natuurlijk wel gewoon zijn als je hem niet meer met zweepje hoefde te rijden.Wij hebben een paard op de manege die gek wordt als je hem een tik geeft!

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:25

Begin heel rustig ga met hem naar de bak en laat het zweepje zien als hij er bang voor is verstop het achter je rug.
Praat tegen hem.
Als hij rustig is dan laat je hem het zweepje voelen ga dan met het zweepje over zijn rug heel rustig niet bij zijn kont want hij word daar getikt en als je daar komt dan verleerd hij dat als hij daar word aangetikt dan niet meer weet wat hij dan moet doen laat het hem alemaal duidelijk zien.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:44

OPG-->MA

luwino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:47

Bij ons op de manege hebben we een paard genaamd ginger.
Als ginger een zweept ziet flipt ze helemaal
Daarom mogen we ook op haar geen zweep gebruiken. :P

Waarom rijden jullie niet zonder zweepje?

x

xLANA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:38

luwino schreef:
Bij ons op de manege hebben we een paard genaamd ginger.
Als ginger een zweept ziet flipt ze helemaal
Daarom mogen we ook op haar geen zweep gebruiken. :P

Waarom rijden jullie niet zonder zweepje?

x

Hee,

Je kan Popeye wel houden met zweep, maar hij gallopeert de eerste paar minuten door de bak en daarna gaat het wel haha.
Wij ryden niet zonder zweepje omdat dat nogal langzaal gaat dan haha!

xx

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:44

Mijn merrie had dit ook als je aan kwam gelopen en ze zag de zweep, god dan ging ze aan de kletter. De longeerzweep reageerde ze ook vrij heftig op.
Zelf heb ik hier niet echt iets aan gedaan ik heb gewoon heel veel met haar gereden en haar vertrouwen gewonnen. Daarna ben ik de zweep weer eens gaan proberen. Gewoon rustig een keer laten zien, als ze het durven laat ze er aan ruiken. Als ze het niet meer eng vinden om er bij in de buurt te zijn en het uit zich zelf aan te raken, probeer het paard dan heel zachtjes aan te raken met het zweepje als hij er bang op reageert als je dichterbij komt meteen stoppen. Probeer nooit op het moment van de angst te komen maar te stoppen op het beste moment. Als je hem met de zweep aan gaat raken laat hem dan wel heel duidelijk merken dat je een zweep vast hebt dan hij niet achteraf het door krijgt en vreselijk schrikt. Als het dan op de grond goed gaat laat iemand dan het zweepje aangeven als je erop zit. Doe alles behalve de zweep gebruiken! Als je er vertouwen in hebt dat hij het vertouwd ga er dan op zitten en laat het zweepje heel licht rusten op zijn schouder. Zo ga je steeds stapje voor stapje verder. Mijn merrie geeft ondertussen helemaal niets meer om de zweep en stiekem heb ik moeite om haar zelfs met het zweepje vooruit te krijgen.
Er staat trouwens ergens dan je het zweepje moet verstoppen maar dit zou ik juist niet doen, je moet hem het zweepje laten zien en er niets mee doen zodat hij door krijgt dat het zweepje gewoon maar een zweepje is en niets doet.
Succes er mee
Laatst bijgewerkt door Wispeltuur op 29-12-09 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

luwino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:44

Haayy :D ! Aan X lana
Oke,dat is wel irritant maar gelukkig word ze daarna wel weer rustig!
Ginger die stopt niet tot dat je van haar rug af bent!

x :P