Half uur inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Half uur inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 19:32

Goedenavond,
Ik heb zondag de 27e een wedstrijd.
En ik heb een half uur in de rijden. Maar heb nog nooit echt een B-proef (onderling) gereden.
Dus ik weet niet echt wat ik nou precies moet doen en hoe ik mijn tijd moet indelen.
Ik weet wel dat ik veel voltes moet gaan rijden en overgangen.

Maar moet ik binnen dat uur dan ook al een galopje maken ofzo?
Ik heb trouwens een 20 x 40 bak om in de rijden ;) ruimte zat dus.
Het proefje is op de manege zelf met een manege paard.

Ik sta in een groep van 2 ruiters.
Dus ik en nog 1 iemand.
wij krijgen van te voren een half uur in te rijden, daarna moet ik het doen met een ruimte van 20 x 10 ..
En wanneer kan ik dan precies gaan galoperen?
Na een kwartier ofzo?
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 25-12-09 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Half uur inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:34

Ja hoor...
Bij het inrijden zorg ik altijd dat het paard goed aan de hulpen staat en goed los is.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:37

Ik rij altijd tot ik het gevoel heb van, ja zo kan ik mijn proef rijden.
Dan stap ik totdat mijn vader zegt, nog 1 of 2 voor je, dan pak ik hem nog even op en maak m wat actief en voor me been en dan rij ik me proef.
Wat ik dan doe in het losrijden? Eerst gewoon lang stappen, aan de locatie laten wennen. Dan lang en laag draven en galopperen, oppakken en dan rij ik altijd wat lijnen uit de proef, wat overgangen, halthouden, halsstrekken en als iets die dag wat minder gaat dan rij ik dat wat vaker. Maar ik probeer hem altijd gewoon lekker los en ontspannen te hebben voor ik de ring inga :D.

Nou veel succes iig!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 19:39

Yucome schreef:
Ik rij altijd tot ik het gevoel heb van, ja zo kan ik mijn proef rijden.
Dan stap ik totdat mijn vader zegt, nog 1 of 2 voor je, dan pak ik hem nog even op en maak m wat actief en voor me been en dan rij ik me proef.
Wat ik dan doe in het losrijden? Eerst gewoon lang stappen, aan de locatie laten wennen. Dan lang en laag draven en galopperen, oppakken en dan rij ik altijd wat lijnen uit de proef, wat overgangen, halthouden, halsstrekken en als iets die dag wat minder gaat dan rij ik dat wat vaker. Maar ik probeer hem altijd gewoon lekker los en ontspannen te hebben voor ik de ring inga :D.

Nou veel succes iig!

Ik rij in een groep met 2 personen. en ik ben nummer 2 .. :P
Wij krijgen van te voren een half uur dan.
Het paard is ook al gewend aan de omgeving.

Maar wanneer kan ik dan precies gaan galloperen?
Na een kwartier ofzo ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:40

Zogauw je paard los genoeg is :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 19:41

Bizzybijtje schreef:
Zogauw je paard los genoeg is :D

Oke :)
Dat vind ik nog wel moeilijk om in te schatten :P
Aangezien ik eigenlijk altijd in een manege les heb gereden.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:00

Ik ook :D
Zal het anders zeggen, 'wanneer het goed aanvoelt'. Dus sowieso dat je paard goed reageert op je been, ontspannen etc. Al kun je de galop ook gebruiken om je paard beter aan je been te maken.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:18

als je paard voor jouw gevoel fijn loopt en goed aanhet been. Rijd alles allebei de kanten op. Ik zou 5 tot 10 min stap dan 10 min draf dan galopjes en even draf dan stap dan de ring in

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:24

Bizzybijtje schreef:
Ik ook :D
Zal het anders zeggen, 'wanneer het goed aanvoelt'. Dus sowieso dat je paard goed reageert op je been, ontspannen etc. Al kun je de galop ook gebruiken om je paard beter aan je been te maken.

Mee eens ;).

Dat is namelijk verschillend per paard, bij die van mij moet je niet te snel beginnen met galopperen maar bij sommige worden ze juist losser van galopperen :).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:13

RT P -> MA

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:18

Met inrijden gewoon loswerken, zorgen dat ze goed op hulpen reageert en zoals je zelf aanhaalt, veel voltes en overgangen rijden. Losrijden is eigenlijk een houvast van 'ben ik er kaar voor?' zoals jezelf 's morgends op school nog eens testen of je de leerstof kent. Er valt dus niet echt veel in te delen, je moet gewoon eens kijken waar de moeilijke dingen liggen, daar nog even op oefenen tot je zeker bent dat ze gaan lukken, en andere dingen evt nog herhalen :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:20

bijvoegsel ; over dat galoperen, ligt inderdaad anders bij elk paard. Sommige paarden raken echt opgewonden eens ze hebben mogen galoperen, en dan is het niet handig om net voor de proef te galoperen. Maar andere paarden (zoals die van mij) raken juist losser en gaan zich meer ontspannen na een galopje. Zelf aanvoelen wat het beste is dus :)

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:47

Ik rommel meestal maar wat aan met het inrijden.. Dus ja om nu te zeggen hoe het echt moet..
Ik rij meestal heel kort in. Eerst stap ik een tijdje met een lange teugel (ongeveer 5 minuten). En daarna ga ik wat draven en galopperen. Meestal rij ik maar 10 minuten in. Dat galopperen doe ik meestal wel vrij snel al. En als het goed voelt begin ik met doorzitten. Daarna ga ik weer stappen en wacht ik tot ik bijna moet. Als ik dan bijna moet ga ik nog even draven en ga ik naar de baan.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:15

mij lijkt het dat het paard al los is doordat jij nummer 2 bent heeft die ene hem als goed is al los gereden.. dus maakt het volgens mij niet uit wanneer je gaat galloperen alleen moet je natuurlijk niet het hele halfuur gaan galloperen maar wanneer je het doet lijkt me een beejte aan het eind zodat het paard goed wakker is als de proef beging =) succes ermee!!

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:55

[quote="Cchanny"]wij krijgen van te voren een half uur in te rijden, daarna moet ik het doen met een ruimte van 20 x 10 ..
quote]

IK neem aan dat dat een typfout s en dat je niet in een 20 x 10 bak je proef moet rijden :o

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:58

reactie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:16

merel_13 schreef:
reactie?

Wat reactie?

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:22

Bizzybijtje schreef:
merel_13 schreef:
reactie?

Wat reactie?

Hoe de wedstrijd is gegaan, misschien? Dat zou wel leuk zijn om te weten.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:46

inderdaad!!