Met het schaamrood op mijn kaken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Met het schaamrood op mijn kaken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 15:08

... Moet ik toch bekennen dat ik toch wat woorden terug nemen moet :o

Naar aanleiding van dit topic: [MA] 'Manegeruiters zijn sleeeecht!' werd ik door Anya uitgenodigd om eens op de stal langs te komen waar haar paard Lan staat. Aangezien ik nogal fel reageerde op het feit dat veel mensen manegeruiters slecht vinden.
Daar aangekomen heb ik geboeid naar de les gekeken die Anya eerst gaf. Wauw, wat is western interessant. Na die les gingen we Lan poetsen. Wat een schat van een dier vond ik het. Bij het opzadelen veel uitleg gekregen over hoe het nou allemaal werkt met een westernzadel. Toen was het zover, ik ging erop. Toch wel zenuwachtig, voor het eerst in een westernzadel. Pfft, dat is toch echt wel heel anders hoor dan dat ik normaal rijd!
Eerst maar een stappen.. En o wat ik had ik een moeite om met die lange, andere teugels het paard op de hoefslag te houden.
Fout nummer 1: Ik stuurt veel te veel met mijn binnenteugel. Aii.

Na wat aanwijzingen lukte dat na een tijdje. Maar toen kwam de draf. Ik had toch wel heel veel moeite met haar recht te houden, en in de draf te houden.
Fout nummer 2: Ik drijf te veel aan, maar niet op de momenten dat het nodig is.

Toen was het tijd voor de gallop. Vanuit stap in de gallop aanspringen. Iets waar ik op de (manege) paarden die ik gewend ben wel moeite mee heb. En met Lan toch ook wel. :+
Dan heb je de gallophulp waarop Lan in gallop gaat, en tjah, zodra ik die hulp geef, ga ik heel gespannen zitten. En dat zag Lan als een manier om niet in gallop te gaan. :o
Maar na veel aanwijzingen lukte het uiteindelijk toch een paar keer mooi, en wat gallopeert Lan heerlijk en ontspannen, helemaal niet strak, te snel of te langzaam.

Fouten in de gallop:
Ik geef de gallophulp, en span gelijk al mijn spieren, waardoor de hulp niet goed over komt.
Als ze niet in gallop ging, maar in uitgestrekte draf, zit ik als een zoutzak te ploffen in het zadel, en om dat op te vangen, ga ik automatish lichtrijden, omdat ik zo'n beetje voorover klap.

Al met al moet ik dus terugnemen dat er wel degelijk typishe manegeruiter-eigenschappen zijn. Zoals teveel met de teugels willen doen, aandrijven, aandrijven, aandrijven, ook als het niet nodig is. En met veel moeite kwamen er erg nette overgangen.

Maar nou is het wel zo dat ik voor het eerst in een westernzadel zat, eigenlijk voor het eerst de hele tijd 'moest' doorzitten, én voor de eerste keer op Lan zat.

En wie leert de manegeruiter zijn 'eigenschappen' aan? Juist ja, de instructrice.
al wil ik wel benadrukken dat mijn instructrices natuurlijk niet zeggen van: ga maar even bonken, ga maar even een slordige overgang maken. Nee, het ligt ook voor een groooot deel aan de ruiter zelf. Mijn instructrices geven mij wel goede aanwijzingen! En daar wil ik niet op afgeven. Zonder hen zou het nog veel erger met mijn rijstijl gesteld zijn :+ Ik vind persoonlijk mijn instructrices erg goed :+ ( :o )

Pfoe, een heel verhaal. Filmpjes en foto's volgen.

Als je commentaar geeft, doe het dan alsjeblieft redelijk, en ook mild.

Ik wil trouwens Anya heel erg bedanken. Ik vond het heel leerzaam en erg leuk. Ook vind ik dat ze mij echt super geholpen heeft met alles uitleggen, etc.

Anya, als je nog wat toe te voegen hebt, hoor ik het graag :)
Laatst bijgewerkt door Inney op 15-11-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoetie

Re: Met het schaamrood op mijn kaken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:16

Sportief van je! (en van Anya om jou deze kans te geven) :D Nu kan ik me voorstellen dat western ook wel weer heel anders is, ik heb dan een eigen paard maar rijdt Engels en verwacht niet dat ik zomaar op een westernpaard wegstuur hoor ;) Wel een heel gave kans, hoop dat je wat je geleerd hebt mee kunt nemen in je verdere lessen!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:21

Ik denk niet dat het allemaal aan de ruiter of instructrice ligt. Het feit dat die paarden op een manege ook door jan en alleman gereden worden helpt ook niet mee.

Maar leuk dat je deze kans gekregen hebt.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:26

zo zo jody, in het westernzadel geklommen?
leuk hoor!
maar inderdaad, zoals karin al zegt, vaak zijn de manegepaarden enorm afgestompt
(zeker als er mensen met een handicap op rijden, die niet allemaal even goed zijn in het geven van de juiste hulpen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:33

Ik denk niet echt dat je zo een goede vergelijking kan maken, het is toch wel algemeen bekend dat de meeste Engelse ruiters er niks van bakken als ze voor het eerst western rijden?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 15:35

Ik heb op een gegeven moment ook gewoon de teugels normaal gepakt hoor ;)
Dus het leek er wel weer wat op.
Alleen dat doorzitten, dat blijft een probleem bij mij :+

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:38

Ik ben het niet eens met de stelling ,dat manegepaarden minder zouden zijn ,omdat jan en alleman er op zit.
ik heb jaren op de manege van mijn ouders gewerkt,dus ook heel veel lesgegeven en weet als geen ander dat ,de manier van lesgeven veel invloed heeft op de rijdbaarheid van de paarden.
Wat ik tegenwoordig veel zie op maneges ,is dat de desbetreffende instructeurs/trices hun lesje afdraaien en totaal geen moeite doen om ook echt interesse te tonen voor de mensen die komen om te lessen.
Vaak hoor je ook dat er minachtend over manegelessen wordt gesproken.
Ik kan je zeggen ,dat als je het goed wil doen, je al je kennis en ook psychologie moet gebruiken ,om mensen verder te helpen.Als de les is afgelopen ,moeten je klanten het idee hebben dat ze wat hebben geleerd en daar ook hard aan hebben kunnen werken.
Onze paarden konden met gemak een goede proef lopen of parcours springen.Maar wij waren dan ook heel secuur op ,wie op wel paard paste.En niemand werd overgeslagen wat aanwijzingen betreft.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:04

Ik weet niet zo goed waarom het feit dat jij niet zomaar op een vreemd paard wegrijdt, en daarbij een aantal rijtechnische foutjes maakt, iets zou zeggen over alle manegeruiters.

Leuk verhaal, leuk dat je het met bokt gedeelt hebt, maar verder zegt het me niet zoveel.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 16:08

Misschien handig om het andere topic ook even te lezen ;)
Dan snap je misschien ook wat beter waar het over gaat,
en waarom, etc. :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:34

Je deed het helemaal niet gek hoor. Wel wil ik even wat recht zetten. Lan heeft ook gewoon dressuur gelopen vroeger. Maar ook dressuurpaarden worden als het goed is op de zit gereden. Ook dressuurpaarden mogen na een galopshulp niet in draf weg lopen en ook dressuurpaarden reageren op gespannen houding van de ruiter.

Wel is een western gereden paard nog wat gevoeliger op de zit dan een dressuurgereden paard. Immers wij moeten met losse teugels op één hand rijden. Wat je dus ziet is dat als de ruiter iets scheef gaat zitten, Lan gelijk afslaat. Als de ruiter iets meer gaat zitten, Lan gelijk uit galop valt ;)

En ja, je stuurt op de binnenteugel, valt naar voren en zit af en toe met veel spanning. Maar.. je volgt aanwijzingen goed, wilt graag, luistert en je bent rustig met je handen (niet met je been). Ik heb je rustig op Lan gelaten.. dat ging best goed.

Zou ik een bijrijder zoeken, dan kwam je best in aanmerking. Daarmee zeg ik niet dat ik vind dat je goed kunt rijden, maar wat je niet goed doet, is te leren en je wilt graag leren. En je doet ook een aantal dingen wel goed.

Ik ben net terug, ik zal eens wat filmpjes uppen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:34

Oh ja, en dat schaamrood is nergens voor nodig hoor ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 16:38

Haha, dankje ;)
Ik vond het ook erg lastig, maar heb van alleen deze 'les' al heel veel geleerd. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:40

Ah leuk zeg! Sportief topic dit! Van jullie beiden tof! :j Heel leuk om op deze manier vooroordelen etc. te onderzoeken! :D Al blijft t natuurlijk per persoon anders, leuk voorbeeld! :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:24

Draf, je been werd al rustiger

Galop op twee handen eerst

draf

Galop is nu goed, overgang naar draf kan beter

Betere overgang naar draf

En jaaaaah! eindelijk een mooie overgang stap naar galop

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:23

oeh, op de filmpjes ziet het er wel leuk uit. Minder erg dan dat ik het bonken zelf voelde (en Lan natuurlijk) :+
Kan natuurlijk aan de filmpjes liggen. En het een na laatste filmpje, ik kreeg haar maar niet vanuit de draf in gallop. :o
Maar er moet nog heel veel verbeterd worden. Ik vind het laatste filmpje echt heel leuk :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:15

Leuke filmpjes toch wel :j Lan heeft je heel erg geconfronteerd met je fouten zo te zien (had ook niet anders verwacht van Lan eerlijk gezegd :D)

Jammer dat je niet dichter woont Anya anders zou ik vragen of ik ook een keer mocht komen O:) Ik als dressuurruiter zou ook wel eens willen voelen hoe een westernpaard nu aan voelt :o Ik ben er overigens van overtuigd dat ik er niets van bak hoor maar het lijkt me wel heel leerzaam :j Sowieso is een ritje op Lan volgens mij heel goed om te voelen waar je fouten zitten :j

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:37

Ik vond het inderdaad ook echt heel leerzaam en interessant. Ook wat ze verder over western uitlegde. Over het zadel bijvoorbeeld, of over het hoofdstel. Dat boeide me echt. :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:12

Phara: je bent altijd welkom dat weet je. Kom je een keer een weekendje :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:23

hihi ik moet bekennen dat ik een ontzettende huismus ben :') Een dagje vind ik niet zo'n ramp maar overnachten is altijd een probleem :') Ik zal eens uitrekenen hoe lang het rijden is voor ons :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:09

Ik heb je ook zien rijden gisteren en ik vond het er lang niet gek uitzien hoor! Natuurlijk maakte je wat standaard foutjes, maar niks waar niet aan gewerkt kan worden :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:21

Ik las je verhaal en er staan een paar dingen me een beetje tegen. De dingen die jij typische manege ruiter eigenschappen noemt.. Nou, er zijn zat particulieren met eigen paarden die dezelfde fouten maken, en zat manege ruiters die, die fouten niet maken. Als ik in onze manegeles aan de teugels kom om mijn paard nagefelijk te rijden, dan krijg ik ze er over. Contstant aandrijven wordt ook afgekeurd. En ook op de overgangen wordt geoefend. Maar wat je ook bij ons ziet, is dat menig ruiter de lak aan heeft wat de instructeur zegt tegenwoordig onder het mom van we weten het beter. Ik heb toevallig gister een topic geopend met een van onze manege paarden. Kijk en beoordeel zou ik zeggen.

Daarbij is het een wereld van verschil tussen dresuur en western, het zijn niet voor niks twee verschillende takken. Je topic zou sterker in zijn schoenen gestaan hebben als je op iemands eigen paard dressuur had gereden en geen western. Alsnog erg sportief en leuke kans die je hebt gehad, maar nee, dit is geen sterke vergelijking.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:24

xx_Horsiex schreef:
Daarbij is het een wereld van verschil tussen dresuur en western, het zijn niet voor niks twee verschillende takken. Je topic zou sterker in zijn schoenen gestaan hebben als je op iemands eigen paard dressuur had gereden en geen western. Alsnog erg sportief en leuke kans die je hebt gehad, maar nee, dit is geen sterke vergelijking.

Dus basis western is volgens jou totaal anders dan basis dressuur? Misschien moet ik die dressuurles die ik volgende week heb staan dan toch maar afzeggen :Z :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:25

Wendy schreef:
xx_Horsiex schreef:

Dus basis western is volgens jou totaal anders dan basis dressuur? Misschien moet ik die dressuurles die ik volgende week heb staan dan toch maar afzeggen :Z :+

Zeg ik dat? Nee, iets beter lezen dus. Maar er zit wel verschil in, en vooral als je voor de eerste keer western gaat rijden is het logisch dat je fouten maakt, en om dan vervolgens de vergelijking te maken met dressuur is dan een zwakke vergelijking.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:33

xx_Horsiex schreef:
Wendy schreef:

Zeg ik dat? Nee, iets beter lezen dus. Maar er zit wel verschil in, en vooral als je voor de eerste keer western gaat rijden is het logisch dat je fouten maakt, en om dan vervolgens de vergelijking te maken met dressuur is dan een zwakke vergelijking.

Ik kan prima lezen, dankje.

Paardrijden = paardrijden. Teveel binnenhand = teveel binnenhand. doorzitten = doorzitten.
Wat voor zadel er ook op het paard ligt, of welk stickertje je er ook op plakt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:36

Wendy schreef:
xx_Horsiex schreef:

Ik kan prima lezen, dankje.

Paardrijden = paardrijden. Teveel binnenhand = teveel binnenhand. doorzitten = doorzitten.
Wat voor zadel er ook op het paard ligt, of welk stickertje je er ook op plakt.

Blijkbaar niet.

Ja, maar een paard wat anders gereden is of gereden wordt dan de stijl die jij gewend bent, daar maar je aan wennen. Als ze nou voor een tweede keer op dit paar dgaat rijden maakt ze vast al minder fouten, Waarom? Omdat ze het gevoel al kent. Er zit verschil in, omdat het twee verschillende takken zijn. Je kan de vergelijking dressuur/western minder goed maken dan als zij gewoon dressuur had gereden op een paard wat normaal ook dressuur gereden werd.