zenuwen voor mijn eerste dressuur wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXLauwieXxX

zenuwen voor mijn eerste dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 18:35

ik doe in oktober pas aan mijn eerste dressuur wedstrijd.
alleen ik bast nu al van de zenuwen en ik ben heel bang dat ik straks de figuren vergeet.
en ik kan er niet tegen dat mensen mij aankijken als ik alleen in de bak rij.
en dat ik dan van de zenuwen niet meer durf, hebben julie tips over wat ik kan doen om
mijn zenuwen kwijt te raken?

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:39

Ik had het ook, maar meer ook omdat mijn paard nog nooit op wedstrijd was geweest en niet de makkelijkste is. Ik probeer de mensen naast de ring helemaal te vergeten. Ik probeer me alleen maar op mijn paard te richten en te kijken naar waar ik naar toe rijd. Ik sluit me dus voor alles af en probeer alleen te luisteren naar diegene die me voorleest. Het is iets waar je even doorheen moet. Ik heb zondag mijn 5e wedstrijd en het is al stukken minder dan de eerste keer. Succes!

Alicia2u

Re: zenuwen voor mijn eerste dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:01

Je hebt nog een hele tijd. Je kunt jezelf aan de situatie laten wennen door elke dag een visualisatie te doen van de wedstrijd.

Ga even rustig ergens zitten waar je niet gestoord kan worden. Vervolgens ga je je inbeelden hoe je je proef gaat rijden op de wedstrijd. Probeer je zoveel mogelijk details te herinneren: geluiden, geuren etc. Maar concentreer je op de te rijden proef.

Door in je hoofd de ervaring vaak te herhalen, wennen je hersenen al aan de situatie; het wordt bekend. Hierdoor wordt het vaak minder eng. Topruiters doen dit ook vaak voor de wedstrijd om zich optimaal op hun prestatie te kunnen concentreren. Jou kan het helpen om je zenuwen te verminderen.

Het is normaal om zenuwachtig te zijn voor zoiets. Merk je dat je lichaam door de stress de overhand neemt, concentreer je dan op je ademhaling: 5 tellen inademen door je neus, 10 tellen uitademen door je mond. Hier wordt je rustiger van.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:38

probeer eerst in je eentje zonder mensen bij de bak te oefenen. dan 1 iemand erbij dan 2 en zo opbouwen. probeer je op je paard te concentreren en niet op de mensen. s6!

hverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:42

Ik had ook altijd last van zenuwen. Zelfs van misselijkheid en overgeven aan toe :o
Ik nam dan altijd iets van rescue in of valeriaan pilletjes en die helpen prima.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:45

Even een valeriaanpilletje slikken en je bent al een stuk rustiger. Bedenk ook dat als jij rustig bent je paard ook al rustiger word. En iedere ruiter heeft dit ;)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:53

je proef wordt voorgelezen dus de figuren vergeet je niet :p thuis gewoon lekker oefenen en je proef van te voren even doorlezen.
en wat betreft zenuwen als mensen naar je kijken; ik persoonlijk merk helemaal niet dat er mensen naast de kant staan op het moment dat ik aan het rijden ben, ben gewoon geconcentreerd op me proef en me paard
dus als tip gewoon lekker bezig zijn met je paard en t rijden en je merkt er niks van, wel ook nog je concentratie richten op diegene die voorleest he :p

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:17

hihi. Hetzelfde hier. Ik word er tegen anderen ook wel een beetje sagrijnig van :P. Stom he! Dat zijn dan nog maar onderlinge wedstrijden. maarja, gewoon doen en niet te veel van verwachten. Je rijdt puur om je lol. Op een gegeven moment zal je het ook wel om de winst doen. Maar, dat kan je beter niet aan denken bij je eerste wedstrijd. Dat hoeft niet perfect te zijn. En misschien werken die pilletjes ook wel. Ik heb zo'n druppel ding rescue remmedy van bach. Nog niet vaak gebruikt. Maar voor wedstrijden lijkt het me een fijn middelvoor in het begin.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:01

RT --> MA

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:19

Alicia2u schreef:
Je hebt nog een hele tijd. Je kunt jezelf aan de situatie laten wennen door elke dag een visualisatie te doen van de wedstrijd.

Ga even rustig ergens zitten waar je niet gestoord kan worden. Vervolgens ga je je inbeelden hoe je je proef gaat rijden op de wedstrijd. Probeer je zoveel mogelijk details te herinneren: geluiden, geuren etc. Maar concentreer je op de te rijden proef.

Door in je hoofd de ervaring vaak te herhalen, wennen je hersenen al aan de situatie; het wordt bekend. Hierdoor wordt het vaak minder eng. Topruiters doen dit ook vaak voor de wedstrijd om zich optimaal op hun prestatie te kunnen concentreren. Jou kan het helpen om je zenuwen te verminderen.

Het is normaal om zenuwachtig te zijn voor zoiets. Merk je dat je lichaam door de stress de overhand neemt, concentreer je dan op je ademhaling: 5 tellen inademen door je neus, 10 tellen uitademen door je mond. Hier wordt je rustiger van.

Goeie tip! Die neem ik ook meteen mee!

Dat van dat ademhalen doe ik ook vaak als ik zenuwachtig ben, dan ga ik heel lang in en uit ademen, ook heel erg rustig. Dan ga je meer op je ademhaling letten dan op je zenuwen.
Het werkt niet super bij mij, maar wel een beetje (Maar misschien werkt het heel goed bij jou). Je kan denk ik beter de 1e tip van Alicia gebruiken;)

Succes met je 1e wedstrijd!

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:00

Ik denk dat iedere ruiter voordat hij zijn proef in gaat wel last van zenuwen heeft. Ik hoor hier in ieder geval bij.
Wat bij mij altijd helpt: Rij ruim van te voren goed los, niet intensief, maar gewoon dat je alles even hebt gedaan. Als alles tijdens het inrijden goed lukt wekt dat bij mij wat meer zelfvertrouwen op.
Bedenk waar je op moet letten, van te voren, bijv. goed op de letters rijden, netjes te hoeken in.
Blijf ademhalen, najaa, dit is wel logisch, maar probeer rústig adem te blijven halen. Diep in- en uitademen, dan wordt je vanzelf rustiger. Als je dan eíndelijk aan de beurt bent, en je rijd de bak in, worden mijn gedachten geleegd, gewoon vanzelf, ik ben alleen met mijn paard bezig. Samenwerking om zo goed mogelijk de proef in te gaan. Dan denk ik eigenlijk niet eens meer aan de proef, voordat je het weet is het voorbij.

Bij mij werkt het zo in ieder geval, maar ik denk dat bij iedereen verschillende manieren werken.
En denk maar zo: Je hoeft toch niet persé te winnen? Het gaat om de ervaring die je op doet, en om je vervolgens proberen te verbeteren.

Het duurt nog lang, maar alvast succes!

lhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:23

heel veel zelfvertrouwen hebben het lukt vast wel en als iemand het voorleest is het hartstikke makkelijk! succes

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:28

Tja gewoon rustig blijven en doen alsof je thuis bent. Geloof in jezelf. Ik moet trouwens zeggen dat als ik op wedstrijd ben, of zelfs af en toe gewoon in de les, dat ik echt niks zie of hoor van buitenaf, behalve mijn paard en de lesgever of voorlezer als die er is. Dat zal wel concentratie zijn, maar hoe vaker je wedstrijd rijd, hoe minder zenuwachtig je bent :D