Een dringende vraag aan de jury's....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Een dringende vraag aan de jury's....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:43

Hallo!

Ik heb een vraag, ik had laatst (nouja, eigenlijk al 3 jaar terug :o ) een wedstrijd op Lars, een fjord van de manege die de linkergalop lastig vind.

Nu moest ik dus in mijn proef links aangalopperen, maar dat deed ie niet. Whoppa, een 4. Ik heb hem geprobeerd te corrigeren, maar ons eigenwijze fjordje bleef verkeerd. Nouja, dan maar op naar de volte. Whoppa! Weer een 4. Wat stond erachter? Verkeerde galop.

Nu vraag ik jullie, is dit eerlijk? Of vond deze jury mijn pony gewoon niet leuk :+ ?

Ik had nog wel een winstpunt hoor, maar als ik soms meeschrijf met andere jury's, geven ze een 5 als ze gecorrigeerd hebben en wordt de volte gewoon beoordeelt. Ze krijgen een 7 voor de volte, -1 omdat de galop verkeerd is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes, Marjolijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:54

Een volte in de verkeerde galop wordt bij mij ook echt niet meer dan een 4.. :n Die volte hoor je gewoon in de galop te rijden die gevraagd wordt.. Zou wat wezen als iedereen alles maar in de verkeerde galop gaat doen ;)

Edit: En die 7 voor een volte na het corrigeren zal ongetwijfeld zijn omdat die ruiter waarschijnlijk goed had gecorrigeerd en dus de volte gewoon in de goede galop reed ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-09 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Re: Een dringende vraag aan de jury's....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:55

Sterker nog, ook de overgang van die verkeerde galop naar de draf is een hele dikke onvoldoende......

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:56

Ook in de F3?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:57

Ik denk dat je dit beter even drie jaar geleden aan betreffende jury had kunnen vragen ;)
Gezien het feit dat het een manegepony was zal het denk ik een onderlinge wedstrijd zijn geweest en daarop mag (met alle respect, ik overdrijf ff voor de duidelijkheid) bijvoorbeeld ook de buurvrouw van je oma jureren omdat die vroeger wel eens een paard een appel gevoerd heeft ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:58

In principe heb je de linkergalop niet getoond. Nu ben je wel aangesprongen maar ook na corrigeren in de verkeerde galop beland, een 3 of 4 lijkt mij dan een correct cijfer.
De volte heb je wel laten zien (en is een 7 of miss. wel 8 waard), de galop niet (is in feite een 0) neem daar een gemiddelde van en een 4 lijkt me daar logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:58

Marjoow schreef:
Ook in de F3?

Misschien handig om dat er voortaan meteen bij te vermelden :+ Kom er steeds vaker achter dat er daar heel anders gejureerd wordt dan bij de KNHS..

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:00

We hebben laatst een 5 gekregen voor de verkeerde galop
(na 3 galop passen gecorrigeerd en weer in degoede galop aangesprongen)
Anders had ze nog lager gehad. Was maar 1 volte in proef 1
dus niet veel ruimte voor corrigeren. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:02

TS als het een F-proef was dan kun je aan je manegehouder vragen of je even het instructieboek van de FNRS in mag zien. Daarin staat de leidraad voor de juryleden hoe dergelijke dingen beoordeeld moeten worden.
Daarin lees je bv vanaf wanneer de jury gaat letten op lichtrijden op het goede been, of wat te doen als het paard in de verkeerde galop aanspringt, en hoe er dan beoordeeld wordt als de ruiter wel of niet probeert de corrigeren.

Dit boek heeft je manegehouder liggen. Is een soort uitgebreide versie van die witte map die je zelf misschien ook wel hebt, waar de proefjes en de theorie in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:04

Wel grappig trouwens, een DRINGENDE vraag over een punt in een proefje 3 jaar geleden :))

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:09

Nou als het zoals je nu zegt om een FNRS proef gaat en jij laat als F3 ruiter zien dat je merkt dat je in de verkeerde galop zit en dit probeert te corrigeren, moet een jury hier een zes voor geven. De volte moet beoordeeld worden op het figuur dat gereden wordt. Wanneer jij de galop niet corrigeert is het een vier!
Wanneer de jury echter ziet dat jij zelf de verkeerde hulpen geeft voor de galop, omdat je verkeerd zit/ benen verkeerd hebt liggen, mag er natuurlijk altijd een onvoldoende worden gegeven. We letten als jury tenslotte op de ruiterhulpen en niet direct op de perfecte gangen van het paard.
Wanneer je hoger gaat rijden wordt er natuurlijk steeds meer gekeken naar de reden waarom het paard verkeerd aangaloppeerd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:39

In de F3 zit geen volte in galop, dus dat kan al niet goed zijn. In de F3 moet je aanspringen, en dan 1 volle ronde in galop rijden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:54

Jawel, toen wel. Proeven zijn veranderd ;)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:04

daffodil schreef:
Sterker nog, ook de overgang van die verkeerde galop naar de draf is een hele dikke onvoldoende......

Even een vraagje hoor, maar je hebt dus liever dat degene door gaat in contragalop, dan terug nemen in draf, en dan opnieuw aanspringen?

Wat ik altijd doe, is zorgen dat mijn pony vóór de volte al goed zit ;) Krijg je voor je volte iig nog een hoog cijfer! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:16

lieziej schreef:
Even een vraagje hoor, maar je hebt dus liever dat degene door gaat in contragalop, dan terug nemen in draf, en dan opnieuw aanspringen?

Wat ik altijd doe, is zorgen dat mijn pony vóór de volte al goed zit ;) Krijg je voor je volte iig nog een hoog cijfer! :)

ik denk dat ze bedoelt dat aan het einde van de galop waar je terug naar draf moet
dus op hetzelfde moment als wanneer je in de goeie galop zat

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:16

Marjoow schreef:
Jawel, toen wel. Proeven zijn veranderd ;)

Hoeft geen hele discussie te worden, maar er zit echt geen volte in de F3. Ook niet vroeger. Ik jureer al jaren. En de F3 is altijd de eerste proef geweest waarin gegalopeerd werd. Dan hoef je nog niet meer te kunnen dan 1 hele ronde in de juiste galop.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:18

MIjn moeder die jury is geeft echt niet hoger dan een 4 als de pony in de verkeerde galop zit!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 17:12

Oke, nou dan weet ik dat. Want ik zie bij sommige wel gewoon een 5 als ze goed zijn aangesprongen ;)

Bedankt!

@Sonja: Ja, was meer zeg maar algemeen, heb het als voorbeeldje gegeven. Vroeg me af hoe er gejureerd wordt met verkeerde galop, zelfs na corrigeren.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:25

Ja, als ze goéd zijn aangesprongen, maar wat ik opmaak uit dit verhaal is dat dus niet zo. En tja, het blijft een jurysport,
en mocht je je dingen afvragen kan je na de wedstrijd altijd nog naar de jury toegaan voor uitleg. :)

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:35

ik snap het probleem niet helemaal aangezien het 3 jaar geleden is, maar ik vind een 4 terecht. Ik vind het juist goed als er slechte cijfers worden gegeven, als je ze daarnaast dan ook hoge cijfers durven te geven

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:58

lieziej schreef:
daffodil schreef:

Gelijk corrigeren, al moet je dat tien keer doen, zodat je in ieder geval nog een voldoende voor de overgang kan rijden....het aanspringen en de volte zijn dan al verprutst maar die overgang kun je dan nog redden!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:08

Willem heeft een hekel aan rechts, de 1e proef deed hij rechts ook linker galop.
Maar geen minpunten of whatever.
De hele volte in linkergalop gedaan, maar had wel een 5

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 07:50

WD--> MA

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:18

bij mij wordt er alleen een 6 gegeven indien je je pony terug neemt na een verkeerde galop, doe je dat niet dan krijg je een 4 of een 5, afhankelijk van de klasse. Gaat dan ook de volte verkeerd dan trek ik een punt af voor de verkeerde galop.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:18

Wij hadden op het bedrijf iom de juryleden in de jurykamer een lijst liggen met 'bijzonderheden' van alle deelneemde paarden en pony's. Zodat de jury bepaalde moeilijkheden over de paarden wist. Het FNRS rijden gaat om de houding, zit en hulpen van de ruiter. En als een van de deelnemers een pony wel in de goede (voor het dier de hele moeilijke) galop krijgt, is dat vaak een extraatje waard.