jong manege paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

jong manege paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:16

Heee bokkers :D
Wij hebben op de manege een kwpn tuiger van 3 jaar staan. Hij staat nog niet zo lang op de manege en moet nog heel veel leren. Ik moest er dus afgelopen les op, leuk beestje. Maar snapt nog weinig, z'n vriend reed mee in de les, en hij wilde elke keer achter dat paard aan, vaak lukt het me wel om hem weg te sturen, maar aangezien het een groot en sterk paard is en ik nog maar 13 ben, wint hij het af en toe wel :+ stuur hem dan wel gelijk terug, maar we reden met zn 7en in de les en we moesten voltes maken bij de A en C, ik reed bij de C en dat andere paard bij de A, en plots uit t niets galopeert hij zo naar dat andere paard toe :o Gelijk terug gestuurd atuurlijk maar wat is nou de goede oplossing om zo'n jong paard te leren dat hij voor zichzelf moet lopen :o want als ik dan ff voorop reed en dus niemand voor me reed had hij al gelijk zoiets van waar is iedereen :P Omdat hij zo sterk is en soms onbestuurbaar is dat heel lastig, dus mijn vraag, wat is de goede oplossing daarvoor:)
groetjes jessica:)

Dani

Re: jong manege paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:17

Vind 3 jaar héél erg jong voor een manegepaard..maar goed, kan jij ook niets aan doen natuurlijk.

Dit zal je met kleine stapjes uit moeten bouwen. Zo'n jong paard is absoluut niet gewend om een leiderspositie in te nemen (het voorop/alleen lopen), en zal daar dus aan willen ontsnappen. Een paard wil een leider. Zet hem dus achter dat paard, en probeer dan eens zelf een kleine volte te rijden, en dan weer terug achter dat paard. En op die manier uitbouwen. Eventjes voorop rijden, half rondje, dan weer veilig terug. Dan leert hij vanzelf dat het niet zo eng is, maar dan gaat niet in één keer.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:22

apart een 3 jarig manegepaard....

ik zou hem toch eerst zelf als manege zijnde lekker door rijden totdat hij iets meer en zelf verzekerder loopt. en er dan pas mee de lessen ingaan. nu heb je kans ( zeg nie dat het gebeurt!!!) dat iedereen aanzijn mond gaat trekken om hem daar weg te sturen...
maar dat is mijn mening hoor...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:45

Och ik ken meer manege's die op deze leeftijd een paard... lijkt wel mode dat de paarden steeds vroeger inzet worden!

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:53

bij ons op de manege hadden we ook een pony van 3 maar naar een maand konden ze he ook inruilen voor een 12 jaarige en dat hadden ze doen gedaan want 3 jaar was gewoon te jong

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:00

3 jaar , ja op wat voor manege rij je ?
Ik zou of een andere manege zoeken,die wel paarden gevoel heeft, of zeggen dat je niet op een 3 jarige wil rijden, omdat dat nog een baby is.
Het dier snapt er nog de ballen niet van en moet een nette opleiding krijgen en dat is niet in een manege.
Het dier is zeker niet lastig, maar het word lastig voor hem gemaakt,

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:06

Wij hebben zovaak jonge paarden, bij ons fokten ze namelijk zelf.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:11

Kan niet echt een tip geven want jij kan het wel op die manier doen maar een uur later gaat er weer een ander op en die doet het weer op een andere manier...

Vroeger op de manege waar ik ook reed werden ook jonge paarden ingezet, na 2 weken inrijden door een manege ruiter?! reed de pony al mee in de les. Als manege ruiter weet je niet beter eigelijk en denk je dat het allemaal goed is.

Nu hebben we gelukkig forums ;) zoals bokt waar er verstandige meiden zitten haha

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:20

Ik snap niet dat een paard van 3 uberhaupt al klaar is om mee te lopen in een les..
Natuurlijk levert dat problemen op..
Ik snap niet dat dit kan hur..
Mijn paard is drie en ik zit er en alleen nog maar op...
Voltes maken is voor mij uit den boze hij moet gewoon nog maar eens lekker
zijn balans vinden op lange rechte stukken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:22

neem me niet kwalijk hoor :) maar is er geen instructeur die je verteld hoe je het op moet lossen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:34

Dat was mijn eerste gedachte ook, maar ik denk dat zelfs voor een zeer ervaren instructeur het een heel moeilijk verhaal gaat worden om een 3 jarig paard, dat net is beleerd ( mag ik hopen!) in een groep van 7 die aandacht te geven die zou moeten. Dat zou n.l 1 op 1 moeten zijn!
Maar persoonlijk zou ik zo'n paard dan maar achter zijn vriendje aan laten lopen om hem op die manier in elk geval de hulpen te leren. Dus de been en zithulpen en een beetje stuurhulp.
Nu word hij waarschijnlijk elke keer in zijn mond getrokken om niet achter een ander paard aan te lopen.
Jammer dat de manege niet wat meer tijd neemt om zo'n jong dier af te richten, kost nu wel tijd en wat geld, maar in de toekomst komt dat dubbel en dwars terug als je er een braaf manegepaard aan over houd.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:04

Ben nou ook met een 3-jarige bezig en ik hoef er nog niet aan te denken om uberhaupt bij andere paarden in te rijden. Eerst op eigen benen lopen en zijn gedachte bij mij dan zien we wel weer verder. Denk dat dat nu ook het probleem is. Laat je hem in de steek dan gaat ie steun van anderen zoeken. Maar 3 jaar en dan al in de manege?? Ik hoefde met mijn 12e ook niet zwaar te werken!! Raakt zo natuurlijk wel aan alles gewend natuurlijk....

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:40

Vind ik ook een beetje gek.. 3 jaar en dan al op een manege! jij kan daar natuurlijk ook niks aan doen dus.. als je hem niet aankan moet je er ook niet op rijden. meer is er niet aan te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:00

Waarom is dat gek, een 3-jarige in de manegelessen? Het is dan wel normaal om ze tegen te komen op wedstrijden? :?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:11

Een 3 jarige op wedstrijd is ook niet echt normaal en komt dan ook niet zo heel vaak voor. Het verschil is dan toch, dat op wedstrijd het paard een eigen paard is en door 1 persoon word gereden en in een manege door veel verschillende mensen, die vaak niet de ervaring hebben met een jong paard dat nog niets kan.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:48

Omdat op een manege meestal iets oudere brave beleerde beestjes ijn omdat daar allemaal kinderen op moeten rijden. ben het met aerden hout 1 eens .

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:35

3 jaar is inderdaad erg jong, manegewerk is toch erg zwaar voor zo'n dier. Maar ik snap ook niet dat ze bij jouw manege dan 13 jarigen op een groot onervaren paard laten rijden, je kan beter op een pony.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:50

--> MA

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:10

Tjaa, ik snap het ook niet. vind het gewoon slecht van de manege en niet echt leuk tegenoverhet paard.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:17

Bij ons is er ook zo'n jong paard geweest
Die liep eerst een paar keer per week 1 uur mee in de les, door vaste mensen. Want ze was nog vrij groen. (ze kende een voorwaartse en remmende hulp maar dat was het)
Na een maand ging ze af en toe wat vaker meelopen en kreeg ze wat meer verschillende mensen en daarna was het manegepaard.

Ben er in ieder geval geen voorstander in, ook al bouw je het op, manegewerk is inderdaad zwaar vooral voor zo'n jong dier.