ik rijd op dit moment op mijn verzorgarabiertje ( ong 12 jaar oud). en mijn instructrice leek het een leuk idee om eens een onderling proefje te starten in B-klasse, zo rond eind mei. ik vind dit natuurlijk hardstikke leuk en heb er heel veel zin in.
het probleem is dat mijn verzorgarabiertje nogal moeite heeft met de galop (en ik ook), rechtsom aangalopperen is heel zeldzaam, zowieso is ze rechts heel moeilijk, z loopt dan graag door mn binnenbeen heen en van stelling is geen sprake meer. ze wort enorm heet en als ik echt pech heb dan springt ze over of valt ze uit de galop ( ik zeg altijd dat we allebei linkshandig zijn) linksom gaat het beter en is mijn zit ook beter. want ik klem in galop heel erg met mijn knieen.
wat ik vooral heel vervelend vind is dat ze erg moeilijk te sturen wordt, nou rijden we nietin een grote bak, maar een grote volte bij c of a is bijna niet te doen. rechtuit galoperen is ook heel moeilijk, ze valt gewoon erg graag naar binnen, door mn binnenbeen heen. zowieso is haar balans in galop niet geweldig. ze is hiervoor niet echt serieus gereden en ze moet nu pas echt aan de bak. ze is dan ook niet erg sterk van achter. overgangen zijn dan ook regelmatig pats boem ho.
verder is het een wereld paard! ze heeft een enorm ruime stap en draf ( als ze er zin in heeft en ik het eruit kan rijden) en ze is harstikke lief. ze doet echt haar best, ze kan heel mooi lopen, ze gaat weleens te diep maar daar heb ik les voor, en in draf en stap kan ik haar dus heel netjes rond sturen.
als ik haar eenmaal los heb, dan is het net alsof je op een wolkje rijdt. heerlijk!
kan ik met deze problemen toch een *onderling* proefje starten, het gaat me niet om de winstpunten, startkaart hebben we nog niet eens, maar ik wil wel dat het voor haar en mij ook een prettige beleving is.
Als je niet probeert, weet je ook niet of het goed uitpakt.