ik heb een weekendcursus gehad. We hadden eerst theorieles, best pittig nog maar meeste wist ik wel omdat we het boek al paar weken ervoor binnen hadden gekregen. Daarna gingen we praktijk oefenen, je moet nl tussen 2 hindernissen door kunnen lopen, met net een meter er tussen, en je moet van de groep weg kunnen galopperen, zonder dat je paard weer terug naar de groep rent. je moet kunnen versnellen in de galop en weer terug kunnen nemen. En uiteraard een sprongetje kunnen maken van ongeveer 60-70 cm. Verder letten ze op je tuig en hoe je op en af stijgt en hoe je rijdt. als je met je theorie geslaagd bent en met het stuk praktijk gedeelte dan ga je naar buiten en ga je een rondje in het dorp rijden, je moet de juiste commando's geven als je bv een kruising nadert en op het verkeer letten en de verkeersregels kennen. Je gaat telkens met z'n twee een rondje dorp doen. Het is niet moeilijk als je je paard onder controle hebt en je theorie goed doet.
Aurelle_
Geplaatst: 04-04-09 21:50
Het is al een tijdje geleden voor mij maar ik vond het heel erg meevallen. Ik dacht dat het veel lastiger was. En de maneges die een ruiterbewijscursus aanbieden hebben meestal paarden en pony's die de oefeningen door en door kennen dus dat maakt het ook een stuk makkelijker.
Ik vond het ook vrij gemakkelijk, al zijn er bij ons toch nog wel mensen gezakt op het theoriegedeelte. Maar dat is iets van 8 jaar terug, misschien is het tegenwoordig makkelijker
Als ik het goed begrijp is het dus handig om al een aantal jaren te rijden voordat je deze kan gaan halen? Mag je wel buitenritten doen zonder je ruiterbewijs?
Waar heb je tegenwoordig het ruiterbewijs voor nodig?
En wat zijn de kosten?
nikilover
Geplaatst: 06-04-09 18:17
AngelsDitch schreef:
Waar heb je tegenwoordig het ruiterbewijs voor nodig?
En wat zijn de kosten?
same questions here
Nils_010
Geplaatst: 06-04-09 18:24
Heb ik een ruiterbewijs nodig voor recreatief paardrijden?
Een ruiterbewijs voor recreatief paardrijden is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en het Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. In de rest van Nederland is het ruiterbewijs niet verplicht, maar wordt wel aanbevolen voor paardrijders (ruiters) die op de openbare weg willen rijden.
het is dus niet verplicht behalve in die gebieden, ik rij zelf in de omgeving delft/rotterdam. rij al heel me leven buiten en nee ik heb het papiertje niet geen tijd gehad nog en druk zat met studie en de paarden zelf. Ze zeggen al 2 jaar dat het verplicht word in heel nederland, totdat het moment komt dat er achterop mijn roze kaartje een paardje staat onder de auto's vrachtwagen's en brommen... duurt nog wel eventjes denk ik.