Springen, Wijken & Aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Springen, Wijken & Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:03

Dit zijn enkele onderwerpen waar ik me op dit moment geen raad mee weet. Ik zal het even uitleggen..

In de les waar ik in rijd, wordt er eigenlijk niet veel tijd besteed aan nageeflijkheid.
Ik weet hoe het moet, maar op de meeste paarden lukt het me gewoon niet. Ik krijg het gevoel niet.
Ik rijd op manegepaarden, en ook op mijn verzorgpony. Met mijn verzorgpony lukt het redelijk, best wel gemakkelijk eigenlijk.
Hij reageert goed op mijn hulpen en ziet er volgens vele netjes uit. Daarintegen, op manegepaarden ga ik van mijn nette houding, over naar een slechte. Ik rijd veels te overdreven, en het ziet er naar mijn idee niet uit. Ook krijg ik het gevoel maar niet. Nu zijn er zat mensen die de paarden op de manege wel nageeflijk krijgen, maar nee, ik krijg het gevoel niet. Ik heb het al aan mijn instructrice gevraagd, en toen kreeg ik eventjes hulp en het lukt ook! Maar daarna niet meer. Hoe kan ik dit oplossen?
Het is ook vaak het probleem, dat veel paarden op de manege niet aan het been zijn. Ook ben ik niet de langste, dus drijven is niet eenvoudig.

Wijken is echt mijn allergrootste probleem: Wat ik ook probeer, het lukt me niet.
Steeds als ik het gevoel heb dat het goed gaat, is het volgens mijn instructrice niet goed genoeg.
Ik weet dus niet wat goed is, en wat fout. Ik heb het nooit volledig geleerd. Ik heb het al eens gevraagd, en dan wordt er vanalles gezegd, dan doe ik het, en is het fout. Er zit dus iets dwars. Meestal gaat de achterhand niet mee, maarja, het lukt niet!
Zelfs op mijn verzorgpony (Dressuurpony) krijg ik het niet goed voor elkaar. Hebben jullie tips?

Schouderbinnenwaards doen we de laatste tijd wel in de les. Het gaat meestal wel goed: We beginnen met wat stelling, en werken dit uit. Maar steeds wordt me verteld dat ik het verkeerd uitvoer. Ook dit heb ik nog nooit geleerd dus ja, ik zou me god niet weten hoe het moet. Je moet dus je paard op 3 sporen laten lopen, ofzo. Ik begrijp nu onderhand wel wat de bedoeling is, maar de uitvoering niet. Hebben jullie ook hiervoor wat tips?

Volgens mijn oude instructeur was ik een klein springwonder: Iniedergeval, ik had talent. Ik heb geen angst, en mijn houding is volgens de meeste echt goed. Mijn verzorgpony heeft M gesprongen. Toen ik laatst met hem ging springen, hoorde ik van mensen dat ik moest oppassen, want hij heeft rare neigingen. Ik ben dus gaan oefenen, en ben op de volgende conclussie gekomen: Vanuit draf gaat het super, een nette sprong zonder fratsen. Zelfs stijltjes gaan super. Ook als ik de drafbalk weg haal, en in draf erop af ga, gaat het goed. Hij gaat vlak voor de sprong wel in galop, maar dit is een geregelde galop, zonder problemen. Als ik vanuit galop op de hindernis af wil komen, schieten zijn oren alle kanten op en hij wordt bloednerveus. Hij wordt erg heet. Ik maakte dus voltes, en kalmeerde hem. Ik probeerde weer op de hindernis af te rijden, en weer hetzelfde probleem. Ik hield hem zo veel mogelijk in en ontspande. Toen hij af wilde zetten voor de sprong, weigerde hij toch nog op het laatste moment nog even. Dit was dus waar iedereen voor waarschuwde. Ik bleef wel zitten, maar de pony werd wat zenuwachtig. Ik maakte nog wat lage draf-sprongen, en kalmeerde hem, en stopte. Mijn conclussie is dus, dat als hij op de hindernis (In galop) af gaat, het allemaal prima is. Omdat hij wil springen, en hij dit kan, versnelt hij even. Als hij vlak bij de hindernis is, bedenkt hij dat het toch iets te snel gaat, en weigert hij. Dit is een enorm probleem, want ik wil verder komen met hem! Hoe kan ik dit oplossen?

Het is een enorm verhaal, maar nu heb ik al mijn knelpunten samengebonden.
Alvast bedankt! :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:13

Niemand kan je dit op papier uitleggen. En waarom al wijken en schouderbinnewaarts als je de pony nog niet netjes in de aanleuning hebt? Nagefelijk wordt een paard vanuit de ontspanning..hou je pony bezig, rij (schijn) overgangen en figuren, tempowisselingen en rij zo naar het nagefelijke toe! Wat het springen betreft..ergens gaat het toch fout in de combinatie van jullie samen..zit je zelf wel ontspannen tijdens de galop? Als hij zo hard gaat hou je dan wel je been eraan? Ga galopbalken met hem oefenen en bouw dat langzaam uit..en dit alles onder begeleiding van een goede instructeur! succes!

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:27

Om op het eerste gedeelte te reageren: Ik begrijp niet waarom de instructie jou probeert te laten wijken of schouderbinnenwaarts probeert te laten uitvoeren, terwijl je naar eigen zeggen je paard niet eens goed ontspannen en rond kan rijden....? Bovendien geef je aan dat je niet eens weet wat schouderbinnenwaarts is! Sorry dat ik zo hard ben Ambrasoft maar dit lijkt op een instructeur die eenvoudig zijn zakken vult met groepslesjes en wat trucjes door zijn leerlingen uit laat voeren terwijl de leerlingen niet eens weten wat ze aan het doen zijn :n helaas zie je dit te vaak bij instructie op maneges..

Het is belangrijk om eerst de basis onder de knie te hebben, of het nu een manegepaard is of niet. Oké manegepaarden hebben een paar uur per dag klanten op hun rug en moeten elke dag rond hobbelen met minder ervaren en betere ervaren ruiters, maar toch.. Je moet bij het begin beginnen!
Waarom komt de achterhand niet mee als je wilt wijken? Omdat het je niet lukt om hem rond te rijden! Dan loopt ie vrijwel helemaal languit en op de voorhand, dus achterhand doet niet meer mee! Tja dan lukt er weinig!
Je kunt allerlei mooie oefeningen proberen, maar als je hem niet fatsoenlijk rond en aan het been krijgt, krijg je je oefeningen niet voor elkaar... Je instructie kan wel zeggen dat je het fout uitvoert, maar als je basishouding, verbinding en aanleuning etc. er niet is met je paard, dan moet jouw instructie daar als eerst op in gaan werken!!! Maar dat doet ie niet :\

Ik kan een hele hoop nu gaan vertellen over jouw problemen hoe je ze op moet lossen, maar ik denk dat het het beste is als je bijv. privé les neemt, of tijdens je groeples duidelijk maakt dat je EERST een goeie basis, aanleuning wilt krijgen. Daarna kun je tenminste verder! Nogmaals je kan namelijk geen trucen uitvoeren als je de basis niet onder de knie hebt.
Jij betaald tenslotte voor je les, dus jij hebt daar echt wel wat over te zeggen.
Ik hoop dat je hier een beetje wijzer van wordt!

AmberHeijman

Re: Springen, Wijken & Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:47

Hartstikke bedankt allebei. ;)
Solange221: Je hebt wel gelijk hoor, mijn instructrice is inderdaad zo. Ik heb het ook vaak genoeg uitgelegd. Dan wordt ik begrepen, en krijg ik dan ook de hulp die ik wil. Alleen is dat dan één à twee lessen zo, daarna vergeet ze het gewoon.
Kijk, we maken ook wel eens buitenritten, we maken soms een sprongetje, enzv. Maar ik vind het zo raar dat alleen ik die basis van dressuur nooit aangleerd heb gekregen! Én maar zeggen dat ik zo goed kan rijden, jullie hebben me echt aan het denken gezet. Geld, daar gaat het op dat moment alleen om.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:49

Jeanine84 schreef:
Niemand kan je dit op papier uitleggen. En waarom al wijken en schouderbinnewaarts als je de pony nog niet netjes in de aanleuning hebt? Nagefelijk wordt een paard vanuit de ontspanning..hou je pony bezig, rij (schijn) overgangen en figuren, tempowisselingen en rij zo naar het nagefelijke toe! Wat het springen betreft..ergens gaat het toch fout in de combinatie van jullie samen..zit je zelf wel ontspannen tijdens de galop? Als hij zo hard gaat hou je dan wel je been eraan? Ga galopbalken met hem oefenen en bouw dat langzaam uit..en dit alles onder begeleiding van een goede instructeur! succes!

Het ligt niet alleen aan ons. Hij heeft dit ook bij vrijspringen, heel erg vaag. Dan gaat hij alleen wel over de hindernis heen, maar je merkt gewoon dat hij niet uitkomt. Ook bij andere werkt dit niet.
Alsnog bedankt!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:46

Hoe reageer hij als je een heel laag kruisje pakt? (vanuit galop)

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:35

Ambrasoft schreef:
Solange221: Je hebt wel gelijk hoor, mijn instructrice is inderdaad zo. Ik heb het ook vaak genoeg uitgelegd. Dan wordt ik begrepen, en krijg ik dan ook de hulp die ik wil. Alleen is dat dan één à twee lessen zo, daarna vergeet ze het gewoon.
Kijk, we maken ook wel eens buitenritten, we maken soms een sprongetje, enzv. Maar ik vind het zo raar dat alleen ik die basis van dressuur nooit aangleerd heb gekregen! Én maar zeggen dat ik zo goed kan rijden, jullie hebben me echt aan het denken gezet. Geld, daar gaat het op dat moment alleen om.

Goed van je dat je het wel inziet, want inderdaad je hebt je basis niet goed aangeleerd gekregen. En dat zal heus niet alleen bij jou zo zijn in die les hoor.. Er zullen er vast meer zijn die de basis onder de knie hebben.
Ik ben geen voorstander van zulke lessen, omdat je er op deze manier weinig van opsteekt. Maar ik ken ook instructeurs die wel echt een groep goed kunnen begeleiden.. Dus ik wil ze niet allemaal afschrijven..
En ja wat betreft geld, het is vrij simpel jij bent er om te leren en hij/zij wordt daarvoor betaald om jou te leren en begeleiden dus dan mag jij dat ook van die gene verwachten. Anders kun je net zo goed een beetje geld bijleggen om lekker zelfstandig privé les te nemen en wel alle aandacht te krijgen.. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:47

kan je niet met je verzorgpony priveles gaan volgen? Dit zal wel duurder zijn als de manegeles, maar hier leer je denk ik wel meer van. Dan kun je ook op je verzorgpony oefenen en dus echt ergens naar toe werken. Dat is op een manegepaard toch vaak moeilijker, omdat die zo veel verschillende ruiters op hun rug hebben.

Ook gaf je aan dat je je verzorgpony wel nageeflijk krijgt, tijdens de les kan je daar dan verder aan werken. En echt dressuuroefeningen gaan doen, zoals wijken en schouderbinnenwaarts. Zolang je paard niet goed aan de hulpen is kan je zulke oefeningen nooit goed uitvoeren.
succes

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:33

Oh even een edit op mijn vorige reactie, ik bedoelde er zullen er vast meer bij jou in de les zitten die de basis niet onder de knie hebben.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:55

Ambrasoft geloof me de basis wordt veeeel te vaak vergeten....

Daarnaast ben ik het niet helemaal met Solange221 en Jeanine84 eens. Een paard hoeft niet perse aan de teugel te lopen (als in rond in de hals) om ontspannen te zijn. Ik zie tegenwoordig meer paarden die in de krul lopen dan ontspannen. Ik heb dan liever dat de paarden iets langer in de hals lopen en ontspannen dan op hun kop. Op deze manier kan een paard ook heel netjes wijken ondanks dat de hoofdhouding niet precies correct is. Echter moet het paard wel goed aan de hulpen en ontspannen zijn om te kunnen gaan wijken etc.

Je kan dus ook wijken zonder dat je paard aan de teugel loopt.

Maar verder aan de TS. Wanneer je de paarden niet voorwaarts kan houden is het nagenoeg onmogelijk om je paard nageeflijk aan de teugel te krijgen. Je kan namelijk alleen van voren opvangen wat je er van achter indrijft. Wanneer je paard niet genoeg voorwaarts is kan hij dus ook niet netjes vanuit de achterhand aan de teugel lopen. Ik zou hier dus eerst aan gaan werken.
Dat je korte benen hebt maakt het inderdaad niet makkelijker. Probeer toch goed door te drijven en niet te gaan kloppen end.
Rij veel overgangen en tempowisselingen waardoor ze beter op je been gaan reageren.

Verder over het wijken. Ik zou eerst zorgen dat je het bovenstaand goed hebt. Dus dat je paard goed aan je hulpen is en dan pas verder gaan oefenen. Voor de standaard-hulpen kan je denk ik het beste op de wiki kijken ofzo. Verder is dat moeilijk vanaf hier te zien wat er mis gaat. Vraag aan je instructie op het moment dat zij zegt dat het fout gaat meteen WAAROM het fout gaat. Aan alleen weten dat het fout gaat heb je niks.

Dan over het springen. Waarschijnlijk heeft hij vanuit galop ooit iets meegemaakt zoals ik het nu lees. Ik zou proberen het stukje galop steeds iets langer te maken. Je zegt dat hij als je uit draf komt zelf al aangalopeerd net ervoor en dat het dan wel goed gaat. Maak die galop net steeds een galopsprong langer. doordat het steeds maar een klein stukje meer is gaat hij waarschijnlijk ook rustiger en is er dus ook minder spanning.

Tis een lang verhaal geworden en hoop dat je een beetje snapt wat ik allemaal bedoel. Mijn typen kan namelijk nogal eens chaotisch zijn haha.
Veel succes ermee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:58

--> MA

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 16:38

Dankjulliewel, en vooral laulau85. ;)

Solange221: Ik doe het nog het beste in de groep. :S

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 16:40

Solange221 schreef:
Ambrasoft schreef:

Goed van je dat je het wel inziet, want inderdaad je hebt je basis niet goed aangeleerd gekregen. En dat zal heus niet alleen bij jou zo zijn in die les hoor.. Er zullen er vast meer zijn die de basis onder de knie hebben.
Ik ben geen voorstander van zulke lessen, omdat je er op deze manier weinig van opsteekt. Maar ik ken ook instructeurs die wel echt een groep goed kunnen begeleiden.. Dus ik wil ze niet allemaal afschrijven..
En ja wat betreft geld, het is vrij simpel jij bent er om te leren en hij/zij wordt daarvoor betaald om jou te leren en begeleiden dus dan mag jij dat ook van die gene verwachten. Anders kun je net zo goed een beetje geld bijleggen om lekker zelfstandig privé les te nemen en wel alle aandacht te krijgen.. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Hiervoor had ik een super instructeur waarvan ik echt veel leerde. (Ook dressuurmatige dingen) Maar hij ging na een paar weken alweer weg. ;)

Marit_Muppet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:42

Misschien terug naar basis. Dus even alleen maar op je houding letten enz. Verder oefening baart kunst. Mij is nageeflijk rijden nog niet zo lang geleden uitgelegd. Ik merk dat het steeds beter gaat maar het is een kwestie van oefenen en er gevoel in krijgen.
En als iets je nooit is uitgelegd, vraag het dan. Heb ik ook gedaan.
Dus ik denk dat je misschien een klein beetje ongeduldig bent en te graag wil.
Met het springen kan ik je niet helpen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:32

En al hard geoefend met de tips?

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:22

laulau85 schreef:
Ambrasoft geloof me de basis wordt veeeel te vaak vergeten....

Daarnaast ben ik het niet helemaal met Solange221 en Jeanine84 eens. Een paard hoeft niet perse aan de teugel te lopen (als in rond in de hals) om ontspannen te zijn. Ik zie tegenwoordig meer paarden die in de krul lopen dan ontspannen. Ik heb dan liever dat de paarden iets langer in de hals lopen en ontspannen dan op hun kop. Op deze manier kan een paard ook heel netjes wijken ondanks dat de hoofdhouding niet precies correct is. Echter moet het paard wel goed aan de hulpen en ontspannen zijn om te kunnen gaan wijken etc.

Je kan dus ook wijken zonder dat je paard aan de teugel loopt.

Maar verder aan de TS. Wanneer je de paarden niet voorwaarts kan houden is het nagenoeg onmogelijk om je paard nageeflijk aan de teugel te krijgen. Je kan namelijk alleen van voren opvangen wat je er van achter indrijft. Wanneer je paard niet genoeg voorwaarts is kan hij dus ook niet netjes vanuit de achterhand aan de teugel lopen. Ik zou hier dus eerst aan gaan werken.
Dat je korte benen hebt maakt het inderdaad niet makkelijker. Probeer toch goed door te drijven en niet te gaan kloppen end.
Rij veel overgangen en tempowisselingen waardoor ze beter op je been gaan reageren.

Verder over het wijken. Ik zou eerst zorgen dat je het bovenstaand goed hebt. Dus dat je paard goed aan je hulpen is en dan pas verder gaan oefenen. Voor de standaard-hulpen kan je denk ik het beste op de wiki kijken ofzo. Verder is dat moeilijk vanaf hier te zien wat er mis gaat. Vraag aan je instructie op het moment dat zij zegt dat het fout gaat meteen WAAROM het fout gaat. Aan alleen weten dat het fout gaat heb je niks.

Dan over het springen. Waarschijnlijk heeft hij vanuit galop ooit iets meegemaakt zoals ik het nu lees. Ik zou proberen het stukje galop steeds iets langer te maken. Je zegt dat hij als je uit draf komt zelf al aangalopeerd net ervoor en dat het dan wel goed gaat. Maak die galop net steeds een galopsprong langer. doordat het steeds maar een klein stukje meer is gaat hij waarschijnlijk ook rustiger en is er dus ook minder spanning.

Tis een lang verhaal geworden en hoop dat je een beetje snapt wat ik allemaal bedoel. Mijn typen kan namelijk nogal eens chaotisch zijn haha.
Veel succes ermee.

Beetje laat misschien, maar begrijp mij niet verkeerd. Lalau85; Met het rond rijden bedoel ik dus absoluut niet aan de teugel / alleen de hals rond! De basis heeft daar totaal niets mee te maken.. Zoals jij al zei, hij moet goed aan het been zijn, en goed bijelkaar gereden worden, dan zal hij ook vanzelf gaan nageven..