Op de manege waar ik les geef, vragen ze me steeds om pony games te doen. Ik ken enkele spelletjes, maar het zijn altijd dezelfde. Zijn er mensen die mij wat inspiratie kunnen geven?
Er is een boek speciaal met spellen, de naam weet ik zo even niet, maar het is er wel
Fantine
Geplaatst: 31-01-09 22:28
Welke spelletjes doe je al? Hoeven we die niet meer te noemen en hebben andere er ook wat aan En mogen er attributen bij gebruikt worden, of moet het zonder iets zijn? Enkele spelletjes: Annemaria koekoek, tikkertje, stoelendans, vossenjacht(geloof dat het zo heet, theedoek uit iemands laars halen). als je ook balken en tonnen kunt gebruiken kun je ook estafette doen
doekenbas
Geplaatst: 31-01-09 22:50
nou wij doen bij ons in de les wel altijd een aantal spellen, ik weet niet of je ze al kent maar dit zijn ze:
de populairste: estafette. -de ruiters moeten zelfstandig kunnen stappen, draven en galloperen. en bij voorkeur ook geen schrik hebben om iets harder te gaan maar dat is natuurlijk aan jezelf. het spel: -je deelt je lesgroep in 2en. de ene groep bij A langs elkaar op de middenlijn en de andere groep bij C. zorg dat ze zo staan dat ze op dezelfde hand rijden anders krijg je botsingen -de eerste ruiters die staan op de hoefslag en die geef je allebei een hoevenkrabber die ze door moeten gaan geven(als je niets bij de hand hebt kun je ze elkaar laten tikken. - als je het startsein hebt gegeven moeten de ruiters een half rondje stappen, half rondje draven en een heel (of 2 hele net wat je leuk vindt en je ruiters natuurlijk) rondje galopperen. bij ons mag je zo hard galopperen als je durft en wat de bak toestaat. maar natuurlijk moet je het niet te gek maken. houdt er ook rekening mee dat sommige paarden er tussen uit naaien als ze een ander paard heel hard zien galopperen. inhalen is bij ons toegestaan. je moet wel even kijken hoe de paarden hierop reageren. bijvoorbeeld:stel ik sta bij A, dan moet ik stappen tot ik bij C ben, dan aandraven tot ik bij A ben en dan aangalopperen tot ik weer bij A ben. dan geef ik de hoevenkrabber door aan de volgende ruiter en sluit ik achteraan. -de groep die als eerste allemaal zijn geweest en weer netjes op de middenlijn stil!! staan heeft gewonnen. als je een oneven aantal hebt kun je een ruiter 2 keer laten rijden of je rent zelf mee tegen de langzaamste pony (dat doet onze instructrice ook erg leuk)
dit spel is bij ons zo populair, als ze instructrice er niet zelf mee komt vragen ze erom!!
Stoelendans: -ruiters moeten hun paard zelfstandig kunnen sturen. dit spel kun je zowel in stap als in draf spelen. -de paarden moeten er tegen kunnen dat er muziek in bak wordt gedraaid het spel: -je legt een aantal springbalken op de middenlijn. eentje minder als dat er ruiters zijn. -je moet een radio binnen handbereik hebben waar je het volume van kunt regelen. -je laat de ruiters zich verdelen over de hoefslag en aandraven (of niet, zou het niet doen als je echt beginners hebt) -dan draai je de muziek aan en op een gegeven moment weer uit. de ruiters moeten dan zo snel mogelijk naar een balk en met de voorbenen van het paard over de balk gaan staan. degene die het laatst is heeft dus geen balk en is af. hij mag danwel meerijden op de hoefslag maar niet meer meerijden naar de balken. - je haalt na elke ronde een balk weg. uiteindelijk heb je dus nog 1 balk en 2 ruiters over. degene die over die balk gaat staan is de winnaar.
tikkertje: -je kunt dit spel in 2 varianten spelen. aan het einde van de les en aan het begin/midden van de les. aan het einde van de les: -je kiest een tikker uit die je even apart houdt. de rest van de groep mag door de hele bak stappen maar niet op hoefslag. -de tikker moet iedereen aftikken door de ruiter aan te tikken, niet het paard. de zweep mag niet gebruikt worden als tikstokje. als de ruiter af is gaan hij op de hoefslag lopen om zijn paard uit te stappen. als iedereen af is natuurlijk wel nog even gewoon uitstappen. aan het begin of midden van de les: -in principe hetzelfde idee alleen parkeer je de mensen die af zijn even in hoek (als de paarden elkaar niet trappen natuurlijk)
voetballen: -dit spel moet je echt alleen maar spelen als de paarden gewend zijn aan de bal anders heb je kans op rodeoshows. -zorg wel dat je ruiters hun paard goed onder controle hebben zodat ze geen vliegles krijgen als ze eenmaal aan het spelen zijn (het kan soms een beetje onoverzichtelijk worden als meerdere mensen voor de bal gaan) het spel: -je deelt de groep in 2en. de groepen gaan allebei op en korte zijde langs elkaar staan met de neuzen naar de overkant. -dan pak je de skippybal(wij hebben er een zonder handvat weet zo niet waar je die kunt krijgen) en die leg je op X. -dan geef je het startsein. de groepen moeten dan in stap proberen om de bal door middelvan het er tegenaan lopen van de paarden de bal aan de overkant tegen de bak wand te krijgen. het andere team moet proberen de bal af te pakken en aan de andere kant te scoren. dit is een spel wat bij ons bijna nooit serieus afloopt. je hebt er altijd paarden bij die het toch maar niks vinden of de andere paarden niks vinden. het eindigt er meestal in dat de bal gewoon een beetje door de bak rolt en iedereen er een beetje tegenaan schopt. maar het gaat om de lol toch?
en ik weet niet of jullie wel eens aan behendigheidswedstrijdjes doen en de paarden dat gewend zijn, maar je zou een een parcourtje op kunnen bouwen waar ze door moeten. zeiltje en slaommen enzo.
bij ons wordt het altijd heel leuk gevonden vooral estafette.
ik hoop dat je er wat mee kunt.
en inderdaad er bestaat een boek met paardenspellen maar hoe het heet weet ik ook niet.
wij deden soort van voetbal met het paard tegen een hele grote bal aan lopen xD ook een thee doek uit iemands laarz halen.. of een parcours maken, en wie het snelste is..
Erna_
Geplaatst: 01-02-09 15:02
liberty schreef:
Er is een boek speciaal met spellen, de naam weet ik zo even niet, maar het is er wel
Spelletjes met pony's, van Franka Zeelen
wivinne
Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-09 08:54
Allemaal bedankt, heb er enkele nieuwe bij.
Indien er aan nog iets gedacht wordt, lees ik het wel.