beendood

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

beendood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:21

ik rijd af en teo op een paardje en die is eigenlijk bijna geheel "beendood".
ze luisterd niet meer naar hulpen alleen als je ze echt heel hard geeft.
en dat lijkt mij niet de bedoeling.
mijn instructrice zegt dat ik dan mijn zweep moet gebruiken maar ik wil haar niet hard gaan slaan en
met zachte tikjes doet ze niks :z , ze blijft dan gewoon rustig doorsjokken.
ik vraag me af of jullie hier tips voor hebben

ps: het is een manegepony en ik rijd er dan dus maar af en toe een uurtje op

Elfii

Re: beendood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:31

Ai, ik vrees dat het heel moeilijk zal zijn om het paard terug gevoelig te maken. Tenzij je sporen ofzo gaat gebruiken , en die later weer weglaat, als het paard terug luistert naar hulpen, maar daar moet je heel erg mee oppassen.

Ik denk dat je er niet veel aan kan veranderen als je er maar zo eens een uurtje op rijd af en toe.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:32

Heel veel overgangen gaan rijden, eerste keer been geven moet meteen een reactie geven! (actie=reactie) Als dat dus niet gebeurt(de reactie komt niet), dan moet je dus iets veranderen aan de actie(het beengeven/hulp geven). Dit kun je inderdaad doen door op het moment dat je beengeeft en geen reactie krijgt, op de plaats van je been (dus net achter je kuit) een tik met het zweepje te geven. Hierdoor zou je hulp moeten worden versterkt. Dus heel veel overgnagen gaan rijden, goed scherp aan de hulpen maken! Ook veel figuren rijden etc, houd je paard geod aan het werk en zorg dat ze neit word afgeleid, door veel met haar te doen. Dus niet eindeloos rondjes over de hoefslag. Probeer elke lange zijde wat te doen (gebroken lijn, stelling, volte, kleine volte, van hand veranderen etc.)

Als het een manege pony is kun je er ben ik bang niet zo heel veel aan veranderen, tenzij anderen er ook consequent mee omgaan. En misschien houd hij je wel voor de gek, zodra hij weet dat jij hem consequent aanpakt, zou het met jou iig beter moeten gaan!

Succes!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:33

goede manier is toch echt:
been geven, geen reactie?
dringender been geven, weer geen reactie?
TIK! (en wel zo dat ze wél reageert)
en zo elke keer door.
niet leuk, maar dan begrijpt ze na een tijdje echt wel dat naar je been luisteren makkelijker is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:40

Probleem is dat je het hier met een manegepaard te maken hebt waar je maar af en toe op rijdt.
Toch zou ik proberen in dat uur dat je haar rijdt, haar wat attenter voor je been te krijgen. En dat is mogelijk, ook zonder dat je de zweep gebruikt.
Ga veel overgangen rijden, met name stap-draf. Bij het warmstappen ga je het al oefenen, span je bovenbeen spieren aan, daarna je kuit, werkt dan niet, gebruik spoor (of eventueel zweep). Als ze draaft, na vier passen weer terug naar de draf. Als ze draaft, na vier stappen weer terug naar de stap.
Krijg je heel attente paarden van voor je been. Maar waak er voor dat je been geeft en geen reactie krijgt.
Dus been geven - geen reactie, meteen tik ( niet beenhulp versterken, tot ze wel reageert).

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:13

heel erg bedankt ik zal het gaan proberen.
al reageert ze eigenlijk ook haast niet op de zweep.
zelfs als je hard slaat gaat ze maar een paar passen harder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:15

Veel schakelen maakt ze attenter voor het been.
Verder heb ik wel een oplossing voor je, maar dat helpt alleen als je de enige bent die op haar rijdt.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:33

bij manege paarden is dat vaak zo, omdat er ook kinderen op rijden die nog niet goed snappen hoe ze hulpen moeten geven..

dus jij kan wel moeite gaan doen om haar weer aan het been te krijgen, maar waarschijnlijk is het een week later weer precies als eerst..

dus ik denk dat je jezelf beter de moeite kan besparen ;)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:51

ik ben idd zeker niet de enige die op haar rijd maar het lijkt me gewoon fijn om haar een uurtje gewoon lkkr aan het been te hebben.
ik weet dat ze na een week weer gewoon hetzelfde is en ik weer overnieuw kan beginnen.
ik dacht alleen dat bokt wat tips zou hebben, wat gelukkig ook zo is :D

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:56

Dat is inderdaad een vervelend probleem. Ik denk dat het met een manegepaard inderdaad lastig wordt. Maar goed, ik deed ook altijd: twee keer been en dan een tik. Het blijft vervelend, maar op den duur helpt dit wel het best.

Het zou best kunnen dat het paard je wat uitprobeert, meestal hebben manegepaarden het heel goed door bij wie ze moeten werken en bij wie niet. Dus zeker aan het begin van het uur flink streng zijn!

Als het heel vervelend wordt zou ik wel bij je instructrice opperen om misschien een ander paard te gaan rijden. Als je alleen maar bezig bent met been geven dan schiet je verder natuurlijk ook niet zo veel op....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:42

--> MA