A brevet halen (België)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

A brevet halen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 15:00

Hoi,

Kan iemand me vertellen wat je precies moet doen bij de proef om je A-brevet te halen?
Kan ik hier voor gewoon naar een manege? Wie kan die proef afnemen? Doen ze dat met iemand van de manege? Hebben ze paarden die altijd de A proeven doen? Mijn paard springt niet dus daar mee hoef ik het ook niet te doen. Maar voor die stommen endurance VLP hier moet je je brevetje halen. Nou dan doen we dat toch effe?? Clown
Wat kost het eigenlijk?

Thanks!

marieke84

Re: A brevet halen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:02

ik heb geen idee meer wat het koste, maar ik heb in 1 keer mijn A en B brevet gehaald in een manege die dit deed met paarden van daar. Het stelt echt niks voor, als je op je paard kan blijven zitten ben je al goed.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:03

aantal jaar terug heb ik het gedaan na een lesweek in Sint Niklaas.
dat was gewoon op 1 dag, werden er dressuurproefjes en een springparcoursje gereden.
Dr was een soort van jury bij.
Je kon je toen gewoon inschrijven voor die dag.
En wanneer je gebuisd was voor een onderdeel mocht je 'herexamen' doen een paar weken later...

Mss even via google meer informatie zoeken??

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:07

Hey, je gaat best op zoek naar een manege waar ze regelmatig die brevetten afnemen. Ik heb net mijn A-brevet behaald. Wij kregen een pakket van een viertal les uren, wat theorieles, het boek (kwam op 12 euro en is ook goed voor B Brevet) en het examenzelf. Alles samen heb ik iets rond de 60-65 euro betaald. De prijs van het examen zat er ook al in, dit zou afhangen van het aantal kandidaten dat meedoet.

Ik heb ook een paard van de manege geleend. Mijn eigen paard staat jammergenoeg sinds september op pensioen en mag absoluut niet springen. Als je paard fysiek in orde is dan denk ik dat het wel mogelijk is om het brevet met de eigen paard te doen. het springparkoer bestaat uit verlichte zit, een paar cavaletti's, een kruisje en een okser. Ik weet de hoogte niet van buiten maar het is erg laag. Misschien kan je wel wat oefenen met je eigen paard.

het proefje stelt in ieder geval niet echt heel veel voor, ook de theorie zijn dingen die meestal al gekend zijn en wordt heel letterlijk opgevraagd.

Succes!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 15:13

katje27 schreef:
Hey, je gaat best op zoek naar een manege waar ze regelmatig die brevetten afnemen. Ik heb net mijn A-brevet behaald. Wij kregen een pakket van een viertal les uren, wat theorieles, het boek (kwam op 12 euro en is ook goed voor B Brevet) en het examenzelf. Alles samen heb ik iets rond de 60-65 euro betaald. De prijs van het examen zat er ook al in, dit zou afhangen van het aantal kandidaten dat meedoet.

Ik heb ook een paard van de manege geleend. Mijn eigen paard staat jammergenoeg sinds september op pensioen en mag absoluut niet springen. Als je paard fysiek in orde is dan denk ik dat het wel mogelijk is om het brevet met de eigen paard te doen. het springparkoer bestaat uit verlichte zit, een paar cavaletti's, een kruisje en een okser. Ik weet de hoogte niet van buiten maar het is erg laag. Misschien kan je wel wat oefenen met je eigen paard.

het proefje stelt in ieder geval niet echt heel veel voor, ook de theorie zijn dingen die meestal al gekend zijn en wordt heel letterlijk opgevraagd.

Succes!

Ik ben wel erg onervaren hoor!
Wat is een cavaletti's, kruisje en een okser, whahhaa. enne verlichte zit heb ik nooit geleerd Tong uitsteken
Oefenen zit er met eigen paard niet in! Die kent geen dressuur......tis een draver, een ex renbaan-paard.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:20

misschien een tip als je niet goed springt. Wij zijn voor ons brevet naar diezelfde manege geweest waar we ons brevet gingen afleggen, daar hebben we 5 springlesjes genomen op een paard om dan met hetzelfde paard je springproef af te leggen. Er was al wat vertrouwen en ik had de braafste van de stal...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 20:23

marieke84 schreef:
misschien een tip als je niet goed springt. Wij zijn voor ons brevet naar diezelfde manege geweest waar we ons brevet gingen afleggen, daar hebben we 5 springlesjes genomen op een paard om dan met hetzelfde paard je springproef af te leggen. Er was al wat vertrouwen en ik had de braafste van de stal...

Ik heb vorige zomer 1 springles gedaan. Ging tot een dubbele sprong van een halve meter. Hoe hoog moet je met de proef springen?

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:21

gevonden op de site van manege wellington die de proeven organiseert:

B-pony's (tot 1.27 cm) : minimaal 40 cm - maximaal 50 cm C-pony's (tot 1.37 cm) : minimaal 50 cm - maximaal 60 cm D-pony's (tot 1.48 cm) : minimaal 60 cm - maximaal 70 cm

lijkt hoger dan het is hoor....

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:55

ik ben een ongelooflijke scheiter als ik moet springen, zelf al over 40 cm ben ik totaal niet op mijn gemak. Ik weet niet meer juist hoe hoog het was, maar het viel eigenlijk goed mee, ook omdat ik een braaf paard had die gewend was om te springen, dat heeft er veel aan gedaan...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:45

pffff ik moet ook eens voor m'n a-brevet gaan. Maar de enige maneges dichtbij die dat afnemen zijn kattevenia en M&M en beide zijn echte kakmaneges... Daar wil ik dus absoluut niet gaan; Linda, kan je niet eens horen of het panhof geen brevetten doet?

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:47

Je A brevet is echt niet moeilijk, voor dressuur moet je per vier draven, wat figuren en dan individueel eventjes galopperen en dat was het. Voor springen staan er twee sprongen in de piste en daar moet je een paar keer over en echt heel laag!(dit was toen ik het de laatste keer zag, iedereen was er ook door)
Waar je het best kan afleggen moet je eens kijken welke maneges brevetten afnemen op de site van de vlp.
Ohja en voor de theorie moet je ook een examen aflegge, dit gaat over de onderdelen van het paard en verder logische dingens, niet zo heel moeilijk.
Veel succes :)
Groetjes

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:50

Via de organisator van de brevetafname kan je een boekje van VLP kopen met alle uitleg, ook met alle theorie zoals je die moet invullen op het examen.
Misschien kan je dat ook bestellen op de VLP-site? Daar staan in ieder geval ook de dressuur- en springproeven op. Ben ze daar toch pas geleden nog tegengekomen.
JustMe1993, ik heb toch de hele proef individueel moeten afleggen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:54

mjah ik wil het sowieso met een manegepaard doen. Mijn paard en ik zijn lang nog niet klaar om te springen. Ik ben nog herstellende van een blessure en mijn paard loopt op het niveau van een 3-jarige vermits ik 2 jaar niet heb kunnen rijden. Zelfs al zijn de hindernissen laag, je hebt niet veel nodig om je benen te breken... Ik speel het liever op safe. Mijn paard is niet te houden wanneer het om springen gaat; Ze vliegt als een zot over de hindernissen. Bovendien vind ik haar te jong om springlessen te nemen. Ze moet er nog 6 worden in april... Ze hebben als 3,5 jarige met haar 1,20 gesprongen bij het inrijden, wat zeker niet goed was voor haar gewrichten. Bovendien heeft ze door mijn blessure aan m'n enkel een achterstand van 2 jaar. Ze loopt nog te onstabiel onder het zadel om er nu al mee te gaan springen...

maaike85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:04

Even een nuttige link (o.a. waar je het cursusboek kunt kopen, hoeveel het kost, wat je moet kennen en kunnen, hoe de deliberatie en proclamatie verlopen,...): http://www.vlp.be/_ln/op_ruiter-a.php

PonyLovert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:12

M&M is wel geen kakmanege! :(

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:22

Ik heb het ook niet zo op maneges om de kak! Daarom heb ik ook nooit mijn A-brevet gehaald. Ik ben wezen lessen tot ik fatsoenlijk kon rijden en daarna ben ik er zo snel mogelijk weggegaan.
Meeste zijn zo uit de hoogte! Echt zo van: Ooooooooooooh? Kan jij dat dan niet??
En ene keer ben ik met Cisco met wintervacht geweest voor een springles.........nou je had ze moeten zien kijken. Een wintervacht is echt NOT DONE.
Maar dat is een persoonlijke ervaring van mijn kant. Van M&M weet ik niks. Maar ik geloof best dat er een waarheid in zit als Willeke het zegt.
Ik weet nog niet waar ik het ga halen. Vanaf maart staat Cisco in Tessenderlo en als ik bij Panhof ga rijden moet ik hem eerst helemaal gaan halen. Lijkt me niet zo verstandig. Dus iets in de buurt van Tessenderlo lijkt me beter!

PonyLovert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:51

Bij mij was:
theorie makkelijk
dressuur simpel
springen moeilijk
we moesten in draf een gewone sprong
en in galop een oxer

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:43

ponylovert, Rij jij op M&M?
kan jij in de gaten houden wanneer het A-brevetten zijn op m&m? Dat is qua afstand nog goed te doen van hier! Woon nl in hasselt.
Op de website wordt dat niet echt aangekondigd. Dat vind ik jammer. Zou je mij op tijd iets kunnen laten weten wanneer die lessen beginnen (met manegepaarden) en wat het kost?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:16

Brevetten in m&n zijn pas geweest, Willeke.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 07:20

pfffff da's zo stom é....
maarja dan ist voor volgend jaar

charlotjega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:15

Heeft er iemand een theorieboekje van je A-brevet? of weet je waar je dat moet kopen?,

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:34

1Boefje schreef:
katje27 schreef:

Succes!

Wat is een cavaletti's, kruisje en een okser, whahhaa. enne verlichte zit heb ik nooit geleerd :P
Oefenen zit er met eigen paard niet in! Die kent geen dressuur......tis een draver, een ex renbaan-paard.

ik vind wel dat als je die termen niet kent je nog niet in staat bent om je A-brevet af te leggen. dressuur zal wel lukken zo te horen, je moet gewoon beetje netjes zitten en controle hebben. wat springen betreft is het gewoon belangrijk dat je je evenwicht behoudt en je paard niet stoort.
ik denk wel dat het een goed idee is om eerst in de manege waar je je brevet zou afleggen eerst wat springlesjes te nemen. dan zul je die basis wel leren. als je van plan bent om het volgend jaar te doen zou ik dit jaar beginnen met springlesjes dan ben je super voorbereid voor volgend jaar en zou dit geen probleem mogen zijn

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:36

1Boefje schreef:
katje27 schreef:

Succes!

Wat is een cavaletti's, kruisje en een okser, whahhaa. enne verlichte zit heb ik nooit geleerd :P

toch even reageren, zelf heb ik ook een draver en die kan perfect dressuur, het is kwestie van ze het aan te leren :)

charlotjega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:22

verkoop je u boekje of nie?? en oe hoog moe je springen?
ik hb al gesprongen me mn eign paardje. ma, die sprongen moet ik wel nog leren ze é :p

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:01

Bij mij (jaren geleden) moesten wij via een manege eerst een week kamp volgen waar we 2x per dag les kregen op verschillende paarden en ook enkele theorie lessen. Dat kamp was iets van 100 euro (in andere maneges kan je het ook doen zonder dat kamp) , het theorieboekje was 15 euro.
De voorlaatste dag mocht je dan kiezen met welk manegepaard je het brevet wou afleggen.
Springen deed ik nog niet zolang & dat was dan ook heel slecht bij mij (ik was telkens niet mee in mijn sprong en moest dan de manen vashouden :Y) maar was er toch door :=