Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:26

Flurk schreef:
Ilja000 schreef:
Heb vandaag op de site van Van Baalen nog een heel mooie foto gezien van zomertenue zonder flapperende plastron. Kwestie van juist vastmaken denk ik :)

's ochtends is echt wel besproken wat we onder zomertenue verstonden hoor Flurk :)

niet iedereen heeft standaard schuifspelden of veiligheidspelden bij zich

Ik heb standaard een doosje veiligheidsspelden in mijn wedstrijdtas. Je weet nooit of er een knoop af springt :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:28

daniella74 schreef:
Je kan ook met een beetje creativiteit flappen vouwn in je blousje ofzo en de meeste hebben denk ik toch wel iets mee van speldjes ofzo.

Ik vraag mij af hoe de verkoopster bij de HEMA heeft gereageerd op de vraag "heeft u misschien 25 doosjes veiligheidsspelden voor mij?" :D.

Hahaha, de dame van de HEMA was gelukkig niet verbaasd toen ik 10 doosjes nodig had :) Er zitten er bij de HEMA nl. 48 in een doosje en ik had er dus 10 doosjes nodig voor de regiofinale bij ons ;) Sterker nog: ze waren gewoon netjes op voorraad! Lang leve de HEMA!
Inderdaad, ik heb standaard een doosje veiligheidsspelden in mijn wedstrijdtas zitten. Ook zo'n noodsetje met naald en draad. En Haarlak, tampons, plakband, een extra proevenboekje en nog meer bende waar je maar net onverwachts om verlegen kunt zitten.

Edit: bedenk net ter plekke dat dubbelzijdig tape ook handig kan zijn!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:03

Afgelopen zondag waren er op het secretariaat waar ik moest jureren gratis veiligheidsspelden "te leen"

Heb niks zien flapperen :P

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:44

amanda2 schreef:
Afgelopen zondag waren er op het secretariaat waar ik moest jureren gratis veiligheidsspelden "te leen"

Heb niks zien flapperen :P

moeten ze borg betalen? ;)

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:28

Ik zit er over te denken om ook FNRS wedstrijden te gaan rijden. Ik wil graag mijn bijrijdpony starten, maar wij beschikken niet over een trailer (en dan nog zou ik 'm zelf moeten trekken, want ik en eigenaar hebben geen rijbewijs en geen auto). In de omgeving (max 5 km) zijn er helaas geen KNHS wedstrijden waar ik te paard heen kan rijden, maar er zitten wel twee FNRS maneges op spuugafstand van stal. Dus dan maar FNRS starten, kan ik en pony wedstrijdervaring op doen (we zijn allebei 100% groen daarin) en wie weet kan ik in de toekomst doorstromen naar de L1. (het klopt toch dat je na het behalen van je F12 diploma door kan stromen naar KNHS L1, ook als zowel de ruiter als de pony nog nooit eerder KNHS wedstrijden hebben gestart?)
Wat ik me alleen afvraag, wat houdt die theorie precies in? Wat voor vragen zijn dat zoal? Ik heb jaren geleden mijn ruiterbewijs gehaald, zijn het vergelijkbare vragen of totaal iets anders?
En is de kans aannemelijk dispensatie te krijgen als je over een ruiterbewijs beschikt, of hangt dat geheel af van de manege?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:35

Je kan alleen doorstromen naar het L1 met een manegestartkaart. Weet verder niet hoe dat zit.
Theorie is veel makkelijker dan het ruiterbewijs (hoor van velen dat dat toch best pittig is!). De theorieën bestaan uit 10 vragen (meerkeuze). Veel makkelijker. In het FNRS boekje staat wat je moete leren.
Je krijgt geen voorang als je ruiterbewijs hebt.
Vergeet niet dat je bij max. F6 kan instromen, niet hoger.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:49

Ohm, dat is jammer van dat doorstromen.
Ik vind het regelement van de FNRS op sommige punten niet zo duidelijk, er staat namelijk:
Citaat:
c. Doorstroom naar KNHS klasse B dressuur is mogelijk na het behalen van het F8 diploma. Na het behalen van het F12 diploma kan er doorgestroomd worden naar de KNHS klasse B of L1 dressuur. Manegeruiters kunnen hiervoor een persoonsgebonden (niet combinatiegebonden) ‘manegestartkaart’ aanvragen bij de KNHS.

Die laatste zin interpreteer ik als een toevoeging op het voorafgaande (additionally) maar ik begrijp dus dat sub c juist énkel van toepassing is op de manegestartkaart?

Met dispensatie bedoel ik eigenlijk dat ik dan vanaf F6 zou kunnen instromen, maar ik las al op Bokt dat dit afhankelijk is van de regels van de manege zelf (hoop toch niet dat ik in de F1 zou moeten beginnen, eerlijk gezegd). En dispensatie voor de theorie, maar als het maar 10 vraagjes zijn is dat niet zo'n drama. Ruiterbewijs was inderdaad best pittig, waren volgens mij 50 vragen ofzo, ik weet het niet precies meer, het is al 7 jaar geleden dat ik die heb gehaald (Penny nerd als ik toen was had ik maar 2 foutjes).

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:50

Het idee van het doorstromen is dat je met manegepony's bij de KNHS kan starten, het is alleen wel zo dat de ruiter de winstpunten krijgt, niet het paard.

Dus al zou je later via de KNHS willen starten (dus niet meer met een manegestartkaart) dan mag je alleen L starten als de pony al eerder L gereden heeft, anders moet je weer in de B beginnen.

De theorie die je voor de F proeven moet leren staat in een boekje en is niet heel moeilijk. Je krijgt geen vrijstelling voor die vragen, het ruiterbewijs is iets heel anders.

Je kunt inderdaad instromen tot F6, bij 2 promotiepunten mag je een klasse omhoog. Vanaf F9 moet je 3 promotiepunten rijden om verder te mogen.

En je moet wel een ruiterpaspoort hebben om te mogen starten. En ik zou ook even navragen of je wel mee kan doen, die FNRS wedstrijden zijn altijd snel vol en soms mogen er helemaal geen ruiters van buitenaf starten.

Girl In The Mirror

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:53

Bedankt voor de uitleg.

Op 1 van de maneges heb ik sowieso wekelijks les, de volwassenen lijsten zijn daar nooit zo groot (jeugd idd wel), dus dat zal wel lukken, maar ik ga het uiteraard wel eerst vooraf bespreken.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:42

Ik zou ook even kijken hoeveel wp's je nodig hebt om door te stromen naar de volgende F, dat kan nl verschillend zijn per manege ;), bij mijn manege zijn t er nl 4 :(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:44

Ik reed ergens waar het er 5 zijn. ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:51

Nog erger! xD, ik ben op mijn 37e klaar ofzo als ik alles achter elkaar haal _O-, oftwel, tegen die tijd heb ik het allang opgegeven :p

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:28

CRos95 schreef:
Nog erger! xD, ik ben op mijn 37e klaar ofzo als ik alles achter elkaar haal _O-, oftwel, tegen die tijd heb ik het allang opgegeven :p

Ja dan duurt het met 1 wedstrijd per maand wel ff voor je de F20 bereikt hebt..
Bij ons is het gewoon 3 punten. mag de eerst volgende wedstrijd F13 starten dus wie weet. Zolang ik geen eigen paard heb blijf ik dit lekker doen :P

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:33

winnietje3 schreef:
CRos95 schreef:

Ja dan duurt het met 1 wedstrijd per maand wel ff voor je de F20 bereikt hebt..
Bij ons is het gewoon 3 punten. mag de eerst volgende wedstrijd F13 starten dus wie weet. Zolang ik geen eigen paard heb blijf ik dit lekker doen :P

Lekker, ik rijd nu pas F6a +1 :(

Wij hebben 4wedstrijden in t jaar ....

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:36

CRos95 schreef:
Lekker, ik rijd nu pas F6a +1 :(

Wij hebben 4wedstrijden in t jaar ....

Zo dat is helemaal weinig dan!
Dan heb ik het dus nog luxe met bijna iedere maand een wedstrijd (op zomerstop na)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:41

Is het dan zo erg dat je niet zo snel vooruit gaat? Op een gegeven moment ga je je punt niet meer halen en zit je gewoon voorlopig op je niveau. Dan is het trainen geblazen en steeds opnieuw proberen. Natuurlijk is het leuk als je met 3 wedstrijden door bent naar het volgende niveau maar dan zit je voor je het weet 'vast'.

Ik vloog ook door de F3 t/m F10 heen want de manege waar ik toen reed had elke maand wedstrijd en 2 maanden in het jaar zelfs 2. En toen was het bij elk F niveau (muv F1/F2) zo dat je met 2 pp's over mocht dus ga maar na hoe kort ik erover deed. Maar bij de F11 kreeg ik het even moeilijk. :+ Maar toen ging ik over naar een andere manege. Ik moest toen in de F11 en F12 5 pp's halen om door te mogen. Daar heb ik wel even over gedaan. Nu ben ik F13 maar start ik vrijwel niet meer.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:49

Nou je hebt minder kansen om een proef te rijden. Dat je blijft steken op een bepaald niveau op een gegeven moment is niet erg vind ik. Ik had dit bij de F12, maar je leert er juist ook van door gewoon te starten en als je niet je promotiepunt haalt. Dat is jammer, maar als je een jury had die je bruikbaar commentaar geeft leer je daar wel van.
Ik heb er nog evenveel plezier in dus ik blijf lekker starten, of ik nu meer moeite zal hebben met het halen van mijn punten of niet. Bovendien, kom je nu op een niveau wat gewoon wel wat lastiger te rijden is met manege paarden over het algemeen. Want het ene paard vind dit moeilijk en de ander dat. Tsja

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:52

OPzich is het niet erg hoor ;), maar het is natuurlijk wel balen dat je gewoon meer kan dan je kan laten zien in zo'n proefje, vind ik dan ;)

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:40

Ik vind het wel jammer, startte eerst onderling L2 en nu dan F7 en mag pas over met 5 pp's terwijl ik liever ga wijken en schouderbinnewaarts enzo.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:46

heyhallohey schreef:
Ik vind het wel jammer, startte eerst onderling L2 en nu dan F7 en mag pas over met 5 pp's terwijl ik liever ga wijken en schouderbinnewaarts enzo.

Maar dat weet je van tevoren met FNRS.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:50

__denise schreef:
heyhallohey schreef:

Maar dat weet je van tevoren met FNRS.

nou het was bij die manege echt héél onduidelijk hoeveel pp je moest halen om over te mogen, eerst zou het 3 zijn t/m F9 ofzo? En nu is het ineens vanaf de F7 al 5 pp. En ze hebben ook niet elke maand wedstrijd.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:53

Bij ons ook geen elke maand wedstrijd.
Maar je weet toch van te voren dat je aardig door moet rijden wil je een proefje hebben met schouderbinnenwaarts (op L2 niveau). Als je je er een beetje in verdiept hebt temindste.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:55

__denise schreef:
Bij ons ook geen elke maand wedstrijd.
Maar je weet toch van te voren dat je aardig door moet rijden wil je een proefje hebben met schouderbinnenwaarts (op L2 niveau). Als je je er een beetje in verdiept hebt temindste.

ja natuurlijk, maar of je dan eerst steeds 2 pp moet halen en erna 3, of dat ineens blijkt dat je er ineens al 5 moet halen dan.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:57

Hier zijn ook maar vier wedstrijden per jaar. Helaas, maar het is niet anders.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 05:05

maar dat is dan de eigen keus van een manege om ruiters pas met 5 pp's over te laten gaan,want van de fnrs mag het al vanaf 3 pp's vanaf de F8