'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:41

pharagirlke schreef:
Kijk, jij zal vast een prima stukje kunnen rijden. (en dat is niet neerbuigend bedoelt, absoluut niet dus hoop dat je het niet zo op neemt) maar niet al je collega's op de manege kunnen dat... En er zijn er een hoop die hun eigen kunnen niet zo goed inschatten en manege eigenaren hebben ook niet over alles overzicht, dus stel dat het een keer fout gaat om eender welke reden (er niet goed bij zijn met je hoofd of whatever) en je zet zo'n mindere zichzelf overschattende ruiter op een wild paard... Wat gebeurt er dan?

Dat doen ze dus niet. Ze passen wel op op welke paarden ze welke mensen zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:42

en dat gaat een keer fout. :) Dus als jouw manege idd hete wilde paarden heeft zoals ik ze beschreef, dan vind ik dat geen goede manege. Erg onverantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:44

pharagirlke schreef:
nee, dat bedoel ik dus, net daarom kan een manege eigenaar zich geen wilde, hete paarden permitteren, omdát het niet altijd gaat zoals het moet.

Maar ik zei al eerder dat onze definities van "wild" of "heet" verschillen. Aan een wild/heet paard heb je niets, zeker niet op een manege. Die dieren moeten geld in het laatje brengen en zo'n wild, heet dier brengt niet op.

Snoevie: dat valt wel mee, heel veel manegeruiters zijn gewoon erg boos.. :)

En daarom worden die beessies dus ook weer snel verkocht als ze zich binnen een bepaalde periode niet normaal weten te gedragen. Die waar ik op reed, daar wilde niemand op. Helaas, einde verhaal. Die is nu waarschijnlijk paardenbiefstuk geworden. Hard maar waar. Idd als het niks opbrengt, gaat het weg.

Nog een keer zo een geweest die opsteeg toen ie de bak in kwam. Als je begrijpt wat ik bedoel.. Die hebben ze aan een andere manege proberen te slijten, maar die hebben hem na een dag weer teruggestuurt. Letterlijke reactie van die eigenaar: Zo'n gek wil ik niet op m'n manege hebben lopen.

Tja, ik maak echt geen grapjes hoor..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:46

pharagirlke schreef:
Heb jarenlang op verschillende maneges gereden en ik reed daar ook altijd de "moeilijkste" en de paarden die net binnen kwamen was ik "testruiter" voor. Maar geloof me maar, wild staat daar niet tussen. Alles wat enigszins in de buurt kwam stond de dag er op terug bij de handelaar :+ Heb bij verschillende maneges gereden en dat ging er bij allemaal zo aan toe. Nu als jij wil geloven dat jij hete, sensibele paarden rijd op een manege, vooral doen hoor. :) Je wordt vanzelf wakker als je een keer op een sportpaard kruipt dat het in zijn bol krijgt. :) Is gewoon niet te vergelijken.

Waar discussieren we nog over. Ik zeg toch al dat die dieren, als ze er al zijn, niet lang blijven, testen, gaat niet goed? terug weg!
Weinig maneges gaan bewust op zoek naar paarden.. De maneges die ik hier ken hebben gewoon een vaste handelaar, bellen en zeggen "ik heb zoveel paarden nodig geschikt voor de manege". Sja, die handelaar wil ook wel eens een foutje maken en de manege ziet ook pas wat ze krijgt als ze er zijn. Zo'n dier wordt dan even getest en als die niet braaf wordt vliegt ie.

Zijn vaak trouwens geen slechte paarden hoor... Gewoon paarden die er "effe doorheen" moeten. Het feit dat ie zei "zo'n gek wil ik niet op de manege" zegt toch genoeg? Je spreekt jezelf beetje tegen hier...

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:47

Juul schreef:
pharagirlke schreef:
nee, dat bedoel ik dus, net daarom kan een manege eigenaar zich geen wilde, hete paarden permitteren, omdát het niet altijd gaat zoals het moet.

Maar ik zei al eerder dat onze definities van "wild" of "heet" verschillen. Aan een wild/heet paard heb je niets, zeker niet op een manege. Die dieren moeten geld in het laatje brengen en zo'n wild, heet dier brengt niet op.

Snoevie: dat valt wel mee, heel veel manegeruiters zijn gewoon erg boos.. :)

En daarom worden die beessies dus ook weer snel verkocht als ze zich binnen een bepaalde periode niet normaal weten te gedragen. Die waar ik op reed, daar wilde niemand op. Helaas, einde verhaal. Die is nu waarschijnlijk paardenbiefstuk geworden. Hard maar waar. Idd als het niks opbrengt, gaat het weg.

Nog een keer zo een geweest die opsteeg toen ie de bak in kwam. Als je begrijpt wat ik bedoel.. Die hebben ze aan een andere manege proberen te slijten, maar die hebben hem na een dag weer teruggestuurt. Letterlijke reactie van die eigenaar: Zo'n gek wil ik niet op m'n manege hebben lopen.

Tja, ik maak echt geen grapjes hoor..

dat is echt hard, maarja, weetje, de paarden moeten betrouwbaar zijn en ik denk ook wel in een beginnerslesje mee moeten kunnen lopen, dus ja, dan mnoet hij weg. en het trekt geen klanten als je trappende en stijgerende paarden hebt. tenzij je rodeo wilt oefenen :3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:50

pharagirlke schreef:
pharagirlke schreef:
Heb jarenlang op verschillende maneges gereden en ik reed daar ook altijd de "moeilijkste" en de paarden die net binnen kwamen was ik "testruiter" voor. Maar geloof me maar, wild staat daar niet tussen. Alles wat enigszins in de buurt kwam stond de dag er op terug bij de handelaar :+ Heb bij verschillende maneges gereden en dat ging er bij allemaal zo aan toe. Nu als jij wil geloven dat jij hete, sensibele paarden rijd op een manege, vooral doen hoor. :) Je wordt vanzelf wakker als je een keer op een sportpaard kruipt dat het in zijn bol krijgt. :) Is gewoon niet te vergelijken.

Waar discussieren we nog over. Ik zeg toch al dat die dieren, als ze er al zijn, niet lang blijven, testen, gaat niet goed? terug weg!
Weinig maneges gaan bewust op zoek naar paarden.. De maneges die ik hier ken hebben gewoon een vaste handelaar, bellen en zeggen "ik heb zoveel paarden nodig geschikt voor de manege". Sja, die handelaar wil ook wel eens een foutje maken en de manege ziet ook pas wat ze krijgt als ze er zijn. Zo'n dier wordt dan even getest en als die niet braaf wordt vliegt ie.

Zijn vaak trouwens geen slechte paarden hoor... Gewoon paarden die er "effe doorheen" moeten. Het feit dat ie zei "zo'n gek wil ik niet op de manege" zegt toch genoeg? Je spreekt jezelf beetje tegen hier...

Beter lezen. Dat was de eigenaar van de manege waar het paard aan geprobeerd te slijten was door de eigenaar van mijn manege. ;) Bij ons blijven die paarden wel een aantal weken/ maanden.

Ayasha
Blogger

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:53

Maar ze blijven er geen jaren. Het wordt getest en beteren ze niet dan gaan ze. :) Heb ook al een reden gegeven wáárom die dieren op een manege terecht kunnen komen.

De manege waar ik lid ben was daar heel kort mee, die wilde berijdbare paarden en niet nog weken moeite doen, waarschijnlijk voor niets... Dus peerd ging zonder pardon terug en er kwam een nieuwe in de plek. :) Da's verantwoordelijk zijn.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:55

pharagirlke schreef:
Maar ze blijven er geen jaren. Het wordt getest en beteren ze niet dan gaan ze. :) Heb ook al een reden gegeven wáárom die dieren op een manege terecht kunnen komen.

De manege waar ik lid ben was daar heel kort mee, die wilde berijdbare paarden en niet nog weken moeite doen, waarschijnlijk voor niets... Dus peerd ging zonder pardon terug en er kwam een nieuwe in de plek. :) Da's verantwoordelijk zijn.. :)

Maar deze discussie begon ermee dat iemand zei dat alle manegepaarden wel braaf en door iedereen te rijden zijn. Dat is dus niet zo. En dat wilde ik uitleggen. Bij deze. Of ze later terug gaan, tja, maar ze staan er wel degelijk. Wij hebben ze er altijd wel tussen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:56

meen je dat juul,dat zulke paarden een aantal weken/maanden blijven?wie rijden er dan op,zijn dat vaste ruiters die beter in het zadel zitten?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:57

Snoevie schreef:
meen je dat juul,dat zulke paarden een aantal weken/maanden blijven?wie rijden er dan op,zijn dat vaste ruiters die beter in het zadel zitten?

Niet altijd hoor , Hier niet ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:59

Snoevie schreef:
meen je dat [naam],dat zulke paarden een aantal weken/maanden blijven?wie rijden er dan op,zijn dat vaste ruiters die beter in het zadel zitten?

Ja. :j Ik mag op de meeste van die paarden ook niet hoor. Ben zelf veel te nerveus daarvoor. :) Die ene mocht ik op blijven rijden omdat ik daar echt een klik mee voelde. En we boekten ook wel vooruitgang elke week. Maar de rest, nee.. mij ook niet gezien hoor. Wil nog langer mee. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:00

Maar dat zijn en zullen nooit manege paarden worden Juul. Dat ze er staan voor en tijdje is gewoon een poging en stiekem vind ik dat erg onverantwoord maar goed. :)

Bovendien spreek je nu al van een vaste ruiter of vaste ruiters....... Niet dat dit paard "voor iedereen beschikbaar" is of dat voor de les of whatever bepaalt wordt wie er op mag. Dan zijn het ook geen manegepaarden... Manegepaarden zijn voor iedereen of een grote groep beschikbaar, die hebben geen vaste ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:01

pharagirlke schreef:
Maar dat zijn en zullen nooit manege paarden worden [naam]. Dat ze er staan voor en tijdje is gewoon een poging en stiekem vind ik dat erg onverantwoord maar goed. :)

Alle paarden staan er bij ons voor een tijdje. We hebben maar heel weinig paarden die er jaren staan. Handelsstal he..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:02

ja hier gaan en komen ze ook, ook zonder handelsstal hoewel er een paar zijn die gewoon heel lang blijven omdat het super beginners dieren zijn (en die zijn zeldzaam..) maar voor de rest..

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:04

pharagirlke schreef:
ja hier gaan en komen ze ook, ook zonder handelsstal hoewel er een paar zijn die gewoon heel lang blijven omdat het super beginners dieren zijn (en die zijn zeldzaam..) maar voor de rest..

ja , indd. volgens mij heeft elke manege wel een soort standaard paarden team, en daarom heen een soort probeersels, klinkt echt hard, maar volgens mij is het wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:05

Iedereen wordt op een paard gezet waar hij bij past. Dus voor elke les wordt er beslist wie op wie gaat. Net als dat het niet handig is om een nerveuze ruiter op een heet paard te zetten, is het ook niet handig om een erg lieve ruiter op een sloom paard te zetten. Dus geen enkel paard is echt 'voor iedereen'.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:07

Juul schreef:
Iedereen wordt op een paard gezet waar hij bij past. Dus voor elke les wordt er beslist wie op wie gaat. Net als dat het niet handig is om een nerveuze ruiter op een heet paard te zetten, is het ook niet handig om een erg lieve ruiter op een sloom paard te zetten. Dus geen enkel paard is echt 'voor iedereen'.

daar heb je wel een punt, maar je hebt nog niet echt een duidelijke rijstijl als je voor de eerste keren op een paard zit, dan heb je de échte beginnerpony's. en ik denk dat je dan wel een pony hebt die bij (bijna) iedereen kan passen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:07

tja en bovendien: elk paard is te koop bij ons, dus een verliefde manege ruiter die eigenaar gaat worden koopt wel eens zijn favoriet uit de manege weg, paarden worden te oud of te hoge dierenarts kosten om eender welke reden.... Dan gaan ze. :)

Juul: je kan een lieve ruiter prima op een sloom paard zetten... Zit weinig gevaar in :D Net zoals een nerveuze ruiter op het gemiddelde "hete" manegepaard zetten... Maar een ruiter die niet geschikt is voor een wild/echt heet paard er op zetten = gevaarlijk en dat zit me wat dwars... Ken je de wet van Murphy?
Want ik begrijp nu niet meer hoe het precies gaat, hebben die paarden die getest worden dan echt vaste ruiters voor elke dag van de week bv of wordt voor de les door de instructeur bepaalt wie er op dat paard gaat (of er iemand op dat paard gaat)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:10

Dat laatste ja. In mijn les rijden 4 meiden die er altijd wel voor in zijn om een nieuw paard uit te proberen. Dus voor de eerste keer rijden op een paard dat net binnengekomen is. Die blijven die beestjes dan meestal een aantal weken rijden (1 keer per week). En als het niet gaat wordt het eerst geprobeerd met losgooien van te voren of longeren om de overtollige energie kwijt te raken. Werkt dat niet dan worden ze meestal verkocht. Maar daar gaan wel wat weekjes/ maandjes overheen vaak. In andere lessen zullen ook wel van die meiden zitten die ze de andere dagen rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:13

Dus ze zijn voor een vast aantal meiden in tegenstelling tot andere pony's waar iedereen op kan zonder gevaar voor eigen leven?

Tja, ik hoop voor jouw manege dat het nooit mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:16

pharagirlke schreef:
Dus ze zijn voor een vast aantal meiden in tegenstelling tot andere pony's waar iedereen op kan zonder gevaar voor eigen leven?

Tja, ik hoop voor jouw manege dat het nooit mis gaat.

Ja klopt. Paarden he hebben we het over. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:17

paarden, pony's... Ze hebben allemaal vier benen, een staart en een hoofd... :=

Reed eentje van 1.70 die ik altijd pony noemde :')

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:19

Juul schreef:
Dat laatste ja. In mijn les rijden 4 meiden die er altijd wel voor in zijn om een nieuw paard uit te proberen. Dus voor de eerste keer rijden op een paard dat net binnengekomen is. Die blijven die beestjes dan meestal een aantal weken rijden (1 keer per week). En als het niet gaat wordt het eerst geprobeerd met losgooien van te voren of longeren om de overtollige energie kwijt te raken. Werkt dat niet dan worden ze meestal verkocht. Maar daar gaan wel wat weekjes/ maandjes overheen vaak. In andere lessen zullen ook wel van die meiden zitten die ze de andere dagen rijden.

Mag toch hopen dat de manegeeigenaar een keiharde verzekering afgeloten heeft, dat gaat geheid keertje fout, erg onverantwoordelijk van betreffende eigenaar, lijkt meer op een handelstal dan manege, maar hopen dat zijn verzekering jou post niet leest want gaat in geval van schade niet uitbetalen (ik ga het even afkloppen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:20

Ohja? :+ Nou vertel je me toch echt iets nieuws. Maar ik vind toch zelf wel dat er een veschilletje zit tussen paarden en pony's. Maar misschien komt dat omdat ik de pony's inmiddels helaas ontgroeit ben. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:21

eppie38 schreef:
[naam] schreef:

Mag toch hopen dat de manegeeigenaar een keiharde verzekering afgeloten heeft, dat gaat geheid keertje fout, erg onverantwoordelijk van betreffende eigenaar, lijkt meer op een handelstal dan manege, maar hopen dat zijn verzekering jou post niet leest want gaat in geval van schade niet uitbetalen (ik ga het even afkloppen)

Heb toch geen manegenaam genoemd? En dat ga ik ook niet doen. :) Het gaat gewoon over 'een manege'.