'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:08

Snoevie schreef:
daarom typte ik ook,een echt heet of sensibel paard is voor de gemiddelde manegeles niet geschikt. maar misschien bedoeld voor specifieke ruiters.
wellicht voor het uitbrengen op wedstrijd?

je kan idd niet voor alle maneges spreken,maar wel een algemene ervaring weergeven

Dat begrijp ik :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:09

Effe aangepast gezien de rest van mijn tekst. ;)

snoevie: bij een van de maneges reden ze zelfs MSP mee (is een soort "intro" wedstrijd voor nationale te gaan als pony ruiter) :+ Het enige wat daar onder "heet" viel was een paard dat het op een rennen zette in galop en niet meer zo vlotjes tot stilstand te krijgen was en hier en daar zat er eentje tussen die bokte. De enige die écht in de buurt kwam van "wild" was een vos pony'tje dat eerst eigenaarspony was geweest en die gaf je altijd tien minuutjes rodeo aan het begin als je er op zat... Maar dan was het ook klaar. :+

Snoevie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:10

oke,ja je hebt er wel verschillen tussen natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:13

Okee een paar voorbeeldjes van hete gevalletjes bij ons:

- Paard dat bleef rennen waar geen rem op zat. Alleen op een volte zetten, maar met dat ze de volte uit was was het weer feest. Gaf ook regelmatig een gilletje van drukheid. (Die heb ik zelf een tijdje gereden, is nu verkocht of dood)
- Vorige week nog een meisje van een paard afgevallen die steeds weer begon te steigeren, bokken, rennen etc. Gewool uit joligheid. Meisje lag eraf en paard ging vrolijk door met het gevolg dat het andere jonge paard ook erg vrolijk werd. En paard zonder ruiter bijna achterover viel omdat ie net ff te hoog kwam.
- Pony een aantal jaar geleden die niet meer te stoppen was waar ik uiteindelijk toen het even kon maar snel afgestapt ben.
- Nog een jonge pony die elke les weer ontzettend fris was en alles uit de kast haalde om vooral z'n ruiter dr af te krijgen. Een verkeerde beweging en daar ging die alweer.
- Nog zo een als bovenstaande.
etc....

Need more? Dit gaat over 1 manege he. Maar don't worry. Meestal gaat het goed. En je leert ontzettend veel van die beestjes. Eigenlijk is het hele rijtje inmiddels braaf, behalve die van vorige week. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:14

Dan verschillen onze definities van wild gewoon :D Dat noem ik nl niet wild... Gewoon fris, jollig en actief :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:15

pharagirlke schreef:
[naam] schreef:

Dan blijf jij toch lekker in je droomwereldje hangen. :) Heb je alle paarden van alle manege's wel eens zien lopen? Vast niet. Kun je dan zo'n conlusie trekken? Nee. :)

Heb jarenlang op verschillende maneges gereden en ik reed daar ook altijd de "moeilijkste" en de paarden die net binnen kwamen was ik "testruiter" voor. Maar geloof me maar, wild staat daar niet tussen. Alles wat enigszins in de buurt kwam stond de dag er op terug bij de handelaar :+ Heb bij verschillende maneges gereden en dat ging er bij allemaal zo aan toe. Nu als jij wil geloven dat jij hete, sensibele paarden rijd op een manege, vooral doen hoor. :) Je wordt vanzelf wakker als je een keer op een sportpaard kruipt dat het in zijn bol krijgt. :) Is gewoon niet te vergelijken.

Verschillende manege's. Maar dan heb jij het waarschijnlijk gewoon 'getroffen' als je het zo wil zien. :) Ik vind het leuk die hete beestjes. Zo lang het niet té wordt natuurlijk.

Ayasha
Blogger

zolang je ze rond gestuurd krijgt noem ik ze niet wild :+ Dus waarschijnlijk ligt het daar aan.

Anoniem

pharagirlke schreef:
Dan verschillen onze definities van wild gewoon :D Dat noem ik nl niet wild... Gewoon fris, jollig en actief :D

Wild.... of heet? Want nu gebruik je alweer een andere term. Ik denk dat je gewoon wil geloven wat je wil geloven. En dan laat ik je in je waarde. :)

Anoniem

Inderdaad :D
Pony van vorige week donderdag was gewoon een 'sportpony'.
Reageerde wél op kleine hulpen, buitenteugel aannemen was een ramp :+ En reageerde op elke zithulp die je gaf.

Niet de 'typische' manegepony zoals ze bekend staan toch :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:16

pharagirlke schreef:
zolang je ze rond gestuurd krijgt noem ik ze niet wild :+ Dus waarschijnlijk ligt het daar aan.

Rondgestuurd? Nee. Ook dat niet, moet ik dat er ook nog bij vermelden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:17

Ik heb ook nergens gezegd dat het suffe beesten waren :') Enkel dat ze niet wild zijn. Wild en heet komen op het zelfde neer hier. Eentje die wat vlot is noem ik niet heet of wild of whatever; die is gewoon vlot.

Ik snap ook niet dat "men" altijd perse "wilde" "hete" paarden wil. Dat zijn helemaal geen leuke paarden... :=

Juul: naar wat ik lees kreeg je hem op de volte getrokken enz dus je kan ze sturen, misschien iet zoals je wil maar het kan.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:17

sorry, veel manege's gezien, af en toe een keer meegereden.
maar wat vond ik dat verschrikkelijk.. alle paarden die braaf hun rondje lopen, de lessen vond ik persoonlijk erg slecht. ''de harder trekken dan gaat ze wel stappen maniertjes''

nee mij niet gezien

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:18

pharagirlke schreef:
maneges hebben geen "hete" paarden. ;) Ze hebben soms wakkere paarden maar niet heet, wild of moeilijk. Dat risico kunnen ze zich niet permiteren. Maar alsnog zijn die paarden niet te vergelijken met vb een sensibel sportpaard.

Ik gebruik "wild" trouwens al in mijn eerste bericht ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:19

Bizzybijtje schreef:
Inderdaad :D
Pony van vorige week donderdag was gewoon een 'sportpony'.
Reageerde wél op kleine hulpen, buitenteugel aannemen was een ramp :+ En reageerde op elke zithulp die je gaf.

Niet de 'typische' manegepony zoals ze bekend staan toch :) ?

heb goede sportpony's naar manege's zien gaan, waaronder een pony die van ons af kwam.
naar 'n jaartje zijn ze veranderd in 'n manege pony ;) stug,sloom en reageren nergens meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:20

pharagirlke schreef:
Ik heb ook nergens gezegd dat het suffe beesten waren :') Enkel dat ze niet wild zijn. Wild en heet komen op het zelfde neer hier. Eentje die wat vlot is noem ik niet heet of wild of whatever; die is gewoon vlot.

Ik snap ook niet dat "men" altijd perse "wilde" "hete" paarden wil. Dat zijn helemaal geen leuke paarden... :=

[naam]: naar wat ik lees kreeg je hem op de volte getrokken enz dus je kan ze sturen, misschien iet zoals je wil maar het kan.

Die ene wel af en toe ja die andere niet. En die ene kon ook zo rechtdoor rakelings langs anderen crossen hoor, dan was ik ook ff m'n controle kwijt. :)

Maarja, waarom ik dat leuk vond. Uitdaging denk ik. Toch elke keer weer proberen er wat uit te halen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:21

Marian; dat viel me idd ook op, ik heb echt fijne paarden gereden om te testen... Maar vaak een paar maanden later al reageerden e nog nauwelijks... En dat waren bij ons dan de "wilde" paarden de 1e drie maanden :(:) :\

Juul: dat doen ze wel vaker... Maatjes mee proberen te nemen ;) Paarden zijn niet bijzonder slim op dat gebied zeker niet als ze gaan rennen... Die denken er niet aan dat er nog een ruiter op zit die nog aan elke kant een been heeft dat er tussen moet enz... :) Sowieso zijn ze niet bijzonder goed in schatten of ze ergens tussen kunnen als je het mij vraagt :')

En zulke paarden zijn idd leuk. Wilde paarden zijn niet leuk, die zijn gevaarlijk.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:23

haha ''hete en wilde'' paarden, hoop manegeruiters daarover horen praten. dat ze op de heetste en wildste paarden rijden. vervolgens zie je ze rijden op ''de wilde hengst'' die niet vooruit te branden is en af en toe 'n keertje schrikt van 'n geluid _O-

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:25

pharagirlke schreef:
En zulke paarden zijn idd leuk. Wilde paarden zijn niet leuk, die zijn gevaarlijk.

precies. op manege's hebben ze geen wilde paarden. die zijn ook helemaal niet verantwoord. de verantwoordelijkheid ligt immers ook deels bij de manege-eigenaar. en als manege eigenaar ga je geen kinderen op wilde paarden laten rijden. natuurlijk zullen er wat vlottere paarden tussen zitten voor de gevorderden, maar wilde paarden. nee.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:26

ik ben ook van mening dat er verschil is tussen een manege paard en een prive paard :j
het wordt een beetje een welles nietes spelletje.
laat iedereen het lekker bij zijn eigen mening houden.
je kunt het niet allemaal over iets eens zijn.
(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:27

Ligt zelfs volledig in de verantwoordelijkheid van de eigenaar daar het zijn paard is, de schade die zijn paard aan richt zit volledig op de eigenaar, lichamelijke schade komt volgens mij op de familiale... Hoewel ik weet dat in lidgeld bv ook al verzekering in zit.
Ga overigens geheel met je mee Marian_

Wil overigens niets af doen aan de prestaties van een manege ruiter op een vlot paard, zoals ik al zei: een wild paard is niet leuk, da's gevaarlijk. Op een fijn, vlot paard dat wel eens wat kan uithalen leer je dingen... Op een wild paard ben je te druk bezig met heel blijven om echt wat te leren, pas als ze wat kalmeren wordt je creatief en handig van die dieren. Gezien maneges wat willen leren en het risico zo veel mogelijk willen beperken doen die niet aan zulke paarden... Heb je ook gewoon niets aan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:33

Marian_ schreef:
haha ''hete en wilde'' paarden, hoop manegeruiters daarover horen praten. dat ze op de heetste en wildste paarden rijden. vervolgens zie je ze rijden op ''de wilde hengst'' die niet vooruit te branden is en af en toe 'n keertje schrikt van 'n geluid _O-

Haha? Dat zijn geen leuke grapjes hoor. Ik ben bloedserieus. En zo ken ik er nog wel 1: Er zijn altijd privé ruiters die zich zo verheven voelen boven manegeruiters dat ze niks voor waar aannemen wat een manegeruiter zegt. ;) HAHA.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:37

Verheven? Nee hoor. Ben zelf nog niet zo lang manege ruiter af en rijd nog regelmatig manegepony's eigenlijk... Clubwedstrijdjes willen ze wel eens "heet" zijn en dan is het altijd "ga je der is vijf minuten op..." :+ Dier loopt dan gewoon wat vlotter maar dat is het ook....

Wat jij niet begrijpt, is dat manege eigenaren dat risico niet KUNNEN nemen om een wild, heet paard, op stal te nemen. Er zullen er vast zijn die wat vlotter zijn of inderdaad eens schrikken, eens bokken, misschien zelfs steigeren.... Maar wild/heet? Neen. Dat zou ik zelfs ronduit onverantwoord vinden als een manege eigenaar dat op stal had.

Kijk, jij zal vast een prima stukje kunnen rijden. (en dat is niet neerbuigend bedoelt, absoluut niet dus hoop dat je het niet zo op neemt) maar niet al je collega's op de manege kunnen dat... En er zijn er een hoop die hun eigen kunnen niet zo goed inschatten en manege eigenaren hebben ook niet over alles overzicht, dus stel dat het een keer fout gaat om eender welke reden (er niet goed bij zijn met je hoofd of whatever) en je zet zo'n mindere zichzelf overschattende ruiter op een wild paard... Wat gebeurt er dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:39

En toch gebeurt het. Op meerdere manege's. Ik vind het ook alles behalve verantwoord hoor. Maar gaat alles altijd perfect volgens de richtlijnen en regeltjes? In een perfecte wereld misschien. Maar helaas niet dus.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:39

ik ken ook zat manegeruiters die zich verheven menen te voelen boven eigen paard ruiters.

rotte appels zijn overal bij

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:40

nee, dat bedoel ik dus, net daarom kan een manege eigenaar zich geen wilde, hete paarden permitteren, omdát het niet altijd gaat zoals het moet.

Maar ik zei al eerder dat onze definities van "wild" of "heet" verschillen. Aan een wild/heet paard heb je niets, zeker niet op een manege. Die dieren moeten geld in het laatje brengen en zo'n wild, heet dier brengt niet op.

Snoevie: dat valt wel mee, heel veel manegeruiters zijn gewoon erg boos.. :)