'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femke16

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:52

wie zegt dat je talentloos bent als je nu pas B durft te starten snoevie? Misschien ben je juist wel erg perfectionistisch ;)

Ben voor de rest met je eens Snoevie ;) Als ik op een zo hoog doorgetraint paard zit, heb ik soms ook wel iets van
"ooh... daar heb je dus ook knopjes zitten"

En daarbij komt nog. Als je niks van een Z paard vraagt. Zal hij t ook heus niet even uit zich zelf allemaal laten zien. áls je iets vraagt. Weet hij alleen sneller wat je bedoelt. Dus dat je wel op een Z paard kan rijden betekent dat je wél weet hoe t moet. Maar, daar in tegen niet op een groen paard kunt rijden, zegt dat eerder iets over het vermogen dat je hebt iets aan t paard te leren.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:20

pharagirlke schreef:
Zo, daar heb je een zeeeer groot vooroordeel over eigen paarden ruiters ;)

En als je echt denkt dat je per definitie beter bent omdat je manegeruiter bent, dan nodig ik je uit om mijn merrie te komen rijden. :)

nja, als je een tijdje erop zit wel. ik heb een eigen pony, en ik merk dat ik meer vooruit ben gegaan toen ik steeds verschillende paarden reed, dan nu met 1 pony. maar met mijn pony hebik meer geleerd met omgang, en minder met rijden.
^^ niet dat ik een manege ruiter ben en echt een enorm ego heb ofzo :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:22

Wanneer spreken we af en wat bedoel je met "als ik er een tijdje op zit"? :)

Dat je minder hebt geleerd met rijden met een eigen paard... Dan vrees ik toch dat je eerder een keer scheef naar je lesgever moet gaan kijken. Bovendien is het niet zo dat iedereen ineens stopt met verschillende paarden rijden als ze een eigen paard hebben. Ik rijd nog heel vaak andere paarden. Dus dat een eigen paard ruiter geen andere paarden meer rijd is gewoon een groot vooroordeel want ik weet dat Anya die hier eerder gereageerd heeft ook nog andere paarden rijd dan die van haar zelf. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-12-09 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:23

pharagirlke schreef:
Wanneer spreken we af? :)

waar woon je :Y)
ghehe. maar weetje, ik zeg niet dat je niets leert ofzo van een eigen pony hea! alleen ik denk dat je meer leert van meer ponys (: dat dat ff duidelijk is xD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:24

heb nog even aangevuld, ik woon in het Belgische Limburg.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:30

pharagirlke schreef:
Wanneer spreken we af en wat bedoel je met "als ik er een tijdje op zit"? :)

Dat je minder hebt geleerd met rijden met een eigen paard... Dan vrees ik toch dat je eerder een keer scheef naar je lesgever moet gaan kijken. Bovendien is het niet zo dat iedereen ineens stopt met verschillende paarden rijden als ze een eigen paard hebben. Ik rijd nog heel vaak andere paarden. Dus dat een eigen paard ruiter geen andere paarden meer rijd is gewoon een groot vooroordeel want ik weet dat Anya die hier eerder gereageerd heeft ook nog andere paarden rijd dan die van haar zelf. :+

dat van de lesgever geef ik je echt ENORM groot gelijk, ik ga ook naar een andere structeur, en met het 'als je er een tijdje opzit' bedoel ik dat als je meerdere jaren op manegelessen zit met manege paarden, dat je je dan leert aanpassen en hulpen te geven die soms precieser zijn ( hoe schrijf je dat xD ) en ik denk dat je door de manegepony's en soms hun irritante gedrag gewoon veel kan leren, en nee inderdaad , ik rijd ook andere paarden hoor, daar niet van, maar ik ga niet elke week weer op een ander paardje, wel met regelmaat. maar ik denk dat als je gewoon even kijkt naar dat je echt alleen op een pony rijd ( wat wel vaak het geval is ) dat je dan over het algemeen minder leert.

annaaube

pharagirlke schreef:
heb nog even aangevuld, ik woon in het Belgische Limburg.

dat is echt een ** end weg xd. ik woon in Hoorn in Noord Holland. das wel ff een eindje verderop.

DeniseM

Nou ik snap wel wat de mensen die dat zeggen daar mee bedoelen.
Op de manege leer je eigenlijk alleen de basis.

Ik heb sinds ik mijn eigen paard heb pas echt leren rijden..

Al snap ik wel dat je die opmerkingen niet leuk vind!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:35

annaaube: Dat is jammer.

En aanpassingsvermogen is niet afhankelijk van of je manegeruiter bent of niet. Ken manegeruiters die geen greintje aanpassingsvermogen hebben en dan weer eigen paard ruiters die na een rondje stappen exact weten hoe een paard gereden moet worden. :) Meisje wat ik hierbij in beeld heb heeft nooit manegepony's gereden.... Maar verdorie kan die meid zich aanpassen aan paarden...

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:36

pharagirlke schreef:
annaaube: Dat is jammer.

En aanpassingsvermogen is niet afhankelijk van of je manegeruiter bent of niet. Ken manegeruiters die geen greintje aanpassingsvermogen hebben en dan weer eigen paard ruiters die na een rondje stappen exact weten hoe een paard gereden moet worden. :) Meisje wat ik hierbij in beeld heb heeft nooit manegepony's gereden.... Maar verdorie kan die meid zich aanpassen aan paarden...

dat vind ik wel knap.

woeps brb, ik reageer straks verder. moet nu eten xd
lekker discussieren. ( stiekem best leuk nog :3 )

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:47

Ik zeg ook niet dat de mensen met eigenpaarden echt niet kunnen aanpassen, maar ik denk dat je meer leert door verschillende paarden . dus vandaar :3.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:52

Eigenljik is dit zo een moeilijke discussie.
Onder manege ruiters zit vreselijk veel verschil.
Onder mensen met eigen paarden zo ook vreselijk veel verschil.

Het enige wat ik écht denk. Is dat iemand met een eigen paard veel dieper in de 'stof' kan werken. Namelijk kan hij in principe elke dag met hem bezig. En met de nodige inzet een heel hoop bereiken. Op een manege word dit lastiger. En dat is logisch. En absoluut niet erg lijkt me? Op een manege leer je vooral 'gewoon' rijden. Inderdaad op veel verschillende paardjes rijden en ze 'gewoon' netjes onder je te laten lopen. Dan ben je over het algemeen goed. Maar, zelf ben je lijkt me, lang zo erg niet met t paard bezig, dan wanneer die van jezelf is en jij t zelf meot oplossen. Wanneer hij bv. stijf is, scheef, gestresst, wat t paard dan ook mag maneker en jij moet verbeteren. SDat kan op een manege ook niet. Iedereen rijd toch weer anders. De een laat dit en dat wel toe, terwijl de ander wel consequent nee zegt.
Ik heb zelf een paard. En mijn eerste 7 jaar altijd op manege gereden. Dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:56

ojah. En ervaring krijg je zeker als je op meerdere paarden kunt rijden. Maar... of dat nou op verschillende manege pony's is.... weet ik neit. Misschien op dat nivo wel.

Ik zelf heb ook op verschillende paardjes gereden. Maar vooral op van andere mensen. En imo leer je daar echt van.
Een manege paard loopt vaak vanzelf al. En at moet ook wel een beetje. Manege ruiters zitten toch op een manege om te leren? Dus what's the problem?
Iedereen meot voor de rest leren. Maar ik vind t bijvoorbeeld erg interessant een paard op te bouwen. En niet alleen interessant. Ook nog eens leuk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 06:35

he annaube,nu herken ik je pas :D (ik ben van ravina)
wacht maar,als je een tijdje op Aube rijdt zal je merken dat je echt fijner gaat rijden dan als je een uurtje per week op een manegepaard rijd.
natuurlijk rij je dan op verschillende,maar daar leer je denk ik serieus pas meer van als je meerdere keren per week op verschillende paarden rijdt,van een uurtje per week rijden veel leren is best moeilijk,ook omdat je in een groep rijdt.

ik had gister priveles,en verdorie wat ging het goed.
het is net of er een knopje om is gegaan,en ik heb er echt meer van geleerd als in de tijd dat ik 1x per week op een manegepaard reed.

en tuurlijk,uitzonderingen op de regel zijn er zeker hoor!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:41

Snoevie schreef:
he annaube,nu herken ik je pas :D (ik ben van ravina)
wacht maar,als je een tijdje op Aube rijdt zal je merken dat je echt fijner gaat rijden dan als je een uurtje per week op een manegepaard rijd.
natuurlijk rij je dan op verschillende,maar daar leer je denk ik serieus pas meer van als je meerdere keren per week op verschillende paarden rijdt,van een uurtje per week rijden veel leren is best moeilijk,ook omdat je in een groep rijdt.

ik had gister priveles,en verdorie wat ging het goed.
het is net of er een knopje om is gegaan,en ik heb er echt meer van geleerd als in de tijd dat ik 1x per week op een manegepaard reed.

en tuurlijk,uitzonderingen op de regel zijn er zeker hoor!

HEEE YVONNE (: xD

ik denk dat het ook een beetje aan josien ligt, niet flauw bedoelt hoor. maar ik heb al 4 jaar les van haar, misschien dat het ook tijd wordt voor variatie. en ik denk dat ik maar ga doen wat jij zegt, een keertje gewoon op een manegepony of paard rijden, eens kijken of het echt zo is. want ik heb al bijna een jaar geen manegepony meer gereden. Heb jij eigenlijk ook op manegepaarden les gehad?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:13

hoihoi,

nee joh ik zou gewoon lekker dooroefenen op aube.
misschien idd een keer les van een ander,ik had les van marlies,dat was echt fijn.

en nee sinds ik ravina heb,rij ik niet meer op manegepaarden.
ik heb haar toch,waarom zou ik dan op de manegepaarden rijden?al mijn tijd gaat naar haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:52

Femke16 schreef:
ojah. En ervaring krijg je zeker als je op meerdere paarden kunt rijden. Maar... of dat nou op verschillende manege pony's is.... weet ik neit. Misschien op dat nivo wel.

Ik zelf heb ook op verschillende paardjes gereden. Maar vooral op van andere mensen. En imo leer je daar echt van.
Een manege paard loopt vaak vanzelf al. En at moet ook wel een beetje. Manege ruiters zitten toch op een manege om te leren? Dus what's the problem?
Iedereen meot voor de rest leren. Maar ik vind t bijvoorbeeld erg interessant een paard op te bouwen. En niet alleen interessant. Ook nog eens leuk.

Ik wil hier even op reageren. :)

Een manegepaard dat vanzelf loopt heb ik al een tijdje niet meer meegemaakt. Want wat versta jij onder 'lopen'? Bedoel je dan dat het beestje een gaspedaal heeft, of dat 'ie ook echt lóópt? Want daar zit imo wel een verschil tussen. Ik heb verschillende bijrijdpaardjes gehad, en rijd heel veel verschillende manegepaarden. Maar ik heb toch het idee dat ik van de manegepaarden veruit het meeste leer, juist omdat die zélf ook vaak nog een hoop moeten leren en niet alles vanzelf al doen. Wat er bij een eigen paard vaak (lang niet altijd natuurlijk) wel al allemaal goed in zit.

Ik denk dat deze discussie niet echt ergens op uitloopt. Er zit gewoon zo ontzettend veel verschil tussen ruiters, dat de lijn tussen manegeruiter en ruiter met eigen paard al heel moeilijk te trekken is. :)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:26

Juul schreef:
Femke16 schreef:

Ik wil hier even op reageren. :)

Een manegepaard dat vanzelf loopt heb ik al een tijdje niet meer meegemaakt. Want wat versta jij onder 'lopen'? Bedoel je dan dat het beestje een gaspedaal heeft, of dat 'ie ook echt lóópt? Want daar zit imo wel een verschil tussen. Ik heb verschillende bijrijdpaardjes gehad, en rijd heel veel verschillende manegepaarden. Maar ik heb toch het idee dat ik van de manegepaarden veruit het meeste leer, juist omdat die zélf ook vaak nog een hoop moeten leren en niet alles vanzelf al doen. Wat er bij een eigen paard vaak (lang niet altijd natuurlijk) wel al allemaal goed in zit.

Ik denk dat deze discussie niet echt ergens op uitloopt. Er zit gewoon zo ontzettend veel verschil tussen ruiters, dat de lijn tussen manegeruiter en ruiter met eigen paard al heel moeilijk te trekken is. :)

Ben het dus helemaal neit met je eens.
Als je mijn eerdwere posts had gelezen had je geweten dat ik jaren op een manege heb gezeten. Ook nog op verschillende. Met een eigen paard bouw je wat op. Maar met die van de manege kom je uit eindelijk niet verder. Simpel weg omdat er zoveel ruiters op dezelfde pown rijden. En dat is hartstikke logisch.
Bovendien, vind ik het een slechte manege, echt waar, als je alleen groene dieren hebt staan. Daar kan je niet op leren rijden. En dan heb ik t over beginnen met rijden. Dan héb je een paardje nodig dat zijn rondje loopt. En als je t gevoel van verzamling wilt leren kennen, of kennis maken met wijken. Dan héb je gewoon een paard nodig die dat al kan.
Plus dat een groen paard vaak onberispelijk is. Ik ken iemand die in t ziekenhuis is beland door een manege pony. Nou, t kan natuurlijk een ongelukje zijn. Maar, een manege moet dat zoveel mogelijk vermijden. Dán zie ik het pas als een echte manege. Een leerschool voor ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:42

Paarden die niet alles kunnen zijn niet per definitie groen. :) Maar dat even terzijde.. Wat bedoel je precies met 'niet verder komen' ? Ik heb in al die jaartjes dat ik op manege en eigen paarden heb gereden toch heel wat geleerd, dus ben ik verder gekomen imo. De top bereiken zal nooit met manegepaarden, maarja, dan moet je je afvragen of je dat wil. Iemand worden die weet wat een paard nodig heeft en daarop in kan spelen kun je imo wel worden met manegepaarden, maar dat is mijn mening. :)

kirstenOscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:07

Femke16 schreef:
Maar met die van de manege kom je uit eindelijk niet verder. Simpel weg omdat er zoveel ruiters op dezelfde pown rijden. En dat is hartstikke logisch.

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik heb drie manegepony's/paarden gehuurd van de manege, één daarvan was een new forest pony. Die heb ik een jaar gehuurd. Ik kwam met hem tot l1 met onderlinge wedstrijden. Met trainen nam ik wel eens een m oefening mee. Ik reed hem Maandag, donderdag, vrijdag en zondag(in de vakanties wel elke dag). Een jaar lang. Dinsdag en woensdag werd hij bereden in de manegelessen. Elke donderdag moest ik hem weer "naar mijn hand rijden". Ook werd hij vaak gebruikt voor beginners omdat hij heel erg braaf is.

Dit was dus geen ideale situatie, ik kon met hem telkens opnieuw beginnen omdat er zoveel "beginners" op reden.

Dit had ik dus ook met mijn tweede huurpony, die was in het begin wat moeilijker en toen ik hem een tijdje reed werd hij braver en werd hij dus ook vaker bereden door beginners. Dit kon ik direct merken.

Nu rijd ik een manegepaard. Die wordt gelukkig niet zoveel gebruikt, alleen in de lessen verder niet. Ik merk dat ik veel meer invloed op hem heb. We gaan nu enorm vooruit.

Natuurlijk zijn er manegepony's die bij bepaalde mensen in bijv het M klasse lopen, maar het blijft moeilijk om met een manegepony verder te komen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:42

Misschien speelt het ook wel een beetje mee dat je zelf nog het 1 en ander bij moet leren, klopt het dat je pas 2 jaar paardrijd?!

kirstenOscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:09

Bonita_Bon schreef:
Misschien speelt het ook wel een beetje mee dat je zelf nog het 1 en ander bij moet leren, klopt het dat je pas 2 jaar paardrijd?!

Ja dat klopt, alleen gaat het niet alleen om hoelang je rijdt maar hoe je rijdt :) ( ik rijd trouwens wel 2 jaar lang elke dag en niet één keer in de week, daar zit een verschil in ;))

Natuurlijk moet ik het een en ander nog leren, maar ik rij ongeveer op l1/l2 niveau. En ik merk gewoon dat wanneer er meerdere mensen op één paard rijden het moeilijker maakt. Zoals ik ook al zei, op het paard waar ik nu op rijd, word alleen gebruikt in de lessen verder rijd ik erop. En dat paard is veel moeilijker maar toch ga ik met hem sneller vooruit.

Sommige kunnen na 4 jaar nog niet zoveel en anderen pakken het snel op. Dat is mijn geval, nu zeg ik helemaal niet dat ik goed rijd hoor ( dat dat even duidelijk is :P voordat er misverstanden komen), alleen pak ik het aardig snel op (voor in die 2 jaar).

Ik blijf er bij dat als je verder in de paardensport wil dat je gewoon een eigen paard moet hebben. Want met een manegepaard kom je meestal niet verder dan de M1.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:41

Ik moet zeggen dat ik zelf echt veel en veel meer heb geleerd van het zelf doen en ontdekken. Zo leerde ik mijn grenzen kennen, hoever kan je gaan en als je er over heen gaat dan lig je op de grond weer een harde maar wijze les geleerd.
Ik heb zelf een redelijk evenwicht op een paard maar dat heb toch voornamelijk buiten de manege geleerd puur door uren zonder zadel te rijden en te crossen in de weilanden met mijn verzorgpony's. Dan ga je weleens op je neus maar achteraf heb ik hier zo veel van geleerd.
Ik ben zelf echt geen goede ruiter en dat zal ik waarschijnlijk nooit worden maar als ik ga vergelijken hoeveel ik op de manege heb geleerd en hoeveel daar buiten dan weet ik wel bijna zeker dat ik buiten de manege veel meer heb geleerd.
Van mijn eigen paard nu leer ik zoveel, ze moet nog ontzettend veel leren en is zeker niet de makkelijkste maar juist daardoor leer ik iedere dag zoveel van haar.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:10

hoe rij je dan eigenlijk als manegeruiter?
denk wel dat de meeste eerst op een manege gereden hebben voor ze een eigen paard kochten.
wat een lompe comentaar van die mensen. je moet eens vragen of je een les kunt krijgen in het niet rijden als manegeruiter. dan moeten ze het maar even voordoen!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:01

kirstenOscar schreef:
Bonita_Bon schreef:

Ja dat klopt, alleen gaat het niet alleen om hoelang je rijdt maar hoe je rijdt :) ( ik rijd trouwens wel 2 jaar lang elke dag en niet één keer in de week, daar zit een verschil in ;))

Natuurlijk moet ik het een en ander nog leren, maar ik rij ongeveer op l1/l2 niveau. En ik merk gewoon dat wanneer er meerdere mensen op één paard rijden het moeilijker maakt. Zoals ik ook al zei, op het paard waar ik nu op rijd, word alleen gebruikt in de lessen verder rijd ik erop. En dat paard is veel moeilijker maar toch ga ik met hem sneller vooruit.

Sommige kunnen na 4 jaar nog niet zoveel en anderen pakken het snel op. Dat is mijn geval, nu zeg ik helemaal niet dat ik goed rijd hoor ( dat dat even duidelijk is :P voordat er misverstanden komen), alleen pak ik het aardig snel op (voor in die 2 jaar).

Ik blijf er bij dat als je verder in de paardensport wil dat je gewoon een eigen paard moet hebben. Want met een manegepaard kom je meestal niet verder dan de M1.

Meis, je rijd als een dijker! Ookal rij je elke dag in 2 jaar van niets naar L2, chapeau.