Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:23

KimH schreef:
Misschien een stomme vraag maar ik vroeg het me toch even af. Stel je hebt de F20 afgerond en je wil verder gaan in de KNHS wedstrijden. Ik weet dat je M1 mag starten dan maar als je liever in de L2 wil starten mag dat dan ook?

Je mag dan geen M1 starten. Je zou eventueel wel met een manegestartkaart L1 mogen starten. Dus M1 en L2 zijn allebei geen optie.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:00

@Bizzy, je handen hoeven niet zozeer ver naar voren, maar je teugels moeten langer worden.
Tot de F4 moet je je teugels zo lang mogelijk maken, in een boogje,
en vanaf F5 moet je ze zover mogelijk langer maken, maar wel contact met de mond houden.
Staat ook te lezn in het boek. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:02

Ik vind het persoonlijk altijd een goed teken als ik daadwerkelijk de ruiter zijn handen naar voren zie doen. Daarmee geef je hem ruimte om te zakken en laat je zien wat de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:03

amanda2 schreef:
@Bizzy, je handen hoeven niet zozeer ver naar voren, maar je teugels moeten langer worden.
Tot de F4 moet je je teugels zo lang mogelijk maken, in een boogje,
en vanaf F5 moet je ze zover mogelijk langer maken, maar wel contact met de mond houden.
Staat ook te lezn in het boek. :)

Dat is 't m nou net, ik rij inmiddels namelijk alweer F8 :)
Ik geef teugel én doe mijn handen naar voren (heb vrij korte armen dus daarom doe ik dat wel wat 'extremer') en nog kreeg ik een 5 met als commentaar 'handen meer naar de mond van het paard'?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:03

Ja, je handen moeten wel iets naar voren, maar dat nie niet het belangrijkste.
En niet in 1 ker de teugels losgooien, was ik nog vergeten :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:05

Bij bijvoorbeeld een F8 let ik er op dat de ruiter het paard uitnodigt om te zakken. Dus een lichte ophouding om te zorgen dat het paard wil zakken met zijn hoofd en hals en dan dus dat beetje geven wat hij vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:07

amanda2 schreef:

Dat snap ik :D Maar ik vond het zo vreemd dat ze vinden dat ik mijn handen niet ver genoeg naar voren doe terwijl ik niet verder kan :')

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:08

Bizzybijtje schreef:
amanda2 schreef:

Dat snap ik :D Maar ik vond het zo vreemd dat ze vinden dat ik mijn handen niet ver genoeg naar voren doe terwijl ik niet verder kan :')

waarom vraag je zoiets dan niet even aan de jury die jouw gejureerd heeft.
Nu gaat een ieder hierover speculeren

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:09

Die jury was al weg. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:09

Bizzybijtje schreef:
Ik vraag me af hoe ver je je handen nou eigenlijk naar voren moet doen met halsstrekken :+

Zondag had ik wedstrijd, hield mijn handen al zo ver naar voren als ik maar kan, en nóg staat er dat ik ze verder naar voren moet doen :? Heb het de jury niet kunnen vragen, deze waren al weg, maar vind het zo raar :+

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:12

Bellatrix schreef:
Die jury was al weg. ;)

toch weet de organisatie die jury altijd te vinden
ik krijg soms ook wel eens een email of telefoontje en zal het diegene altijd uit leggen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:13

Dat kan natuurlijk ook ja.
Daar dacht ik niet aan, heb het zelf nog niet meegemaakt namelijk.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:13

Het is zo'n vraag die niet in centimeters is uit te drukken. Dat verschilt per combinatie. Het antwoord is dan ook: genoeg, maar daar heb je waarschijnlijk weinig aan. Er moet genoeg ruimte zijn om te zakken en weer iets terug te nemen als het paard omhoog komt. Vanaf F6 verbinding, daaronder boogje. Ook in je boek is eea. terug te vinden over hals strekken.

Uit jouw verhaal lees ik dat je je handig wel wat naar voren deed, maar blijkbaar niet genoeg naar de zin van de jury.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:20

Bellatrix schreef:
Dat kan natuurlijk ook ja.
Daar dacht ik niet aan, heb het zelf nog niet meegemaakt namelijk.

ik geef regelmatig toelichting aan mensen die ik gejureerd heb.
Soms durven ze me het niet meteen te vragen maar dan zeg ik altijd dat de organisatie hun wel kan helpen mij te contacten en vandaar dat ik ze dan op later tijdstip toch uit leg geef en soms doe ik het nog voor ook als ze de uitleg bijv niet snappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:21

Zou graag de jury zoeken maar de naam van de jury stond ook niet op het protocol...

Maar hoe zou ik verder mijn handen naar voren moeten doen als ik niet eens verder kán. Dat vind ik zo vreemd... Maar ja..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:21

Jij zit ook al wat langer in het vak dan ik. :P
Ik heb wel es uitleg gegeven hoor maar dan gewoon gelijk na de prijsuitreiking. Ben nog niet op een ander tijdstip door iemand aangesproken.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:25

Ik vind het een beetje ver gaan om juryleden thuis nog op te bellen of te mailen, alleen in extreme gevallen. Ik ben altijd bereid om vragen te beantwoorden, maar dan wel liefst gelijk na de wedstrijd. Ik denk niet dat de jury na een week nog weet of iemand zijn handen ver genoeg naar voren had.

Als ik zelf bijzonderheden heb dan licht ik die na afloop ook altijd nog toe aan het secretariaat, zodat als ze nog vragen mochten krijgen daarover achteraf, dat ze weten wat ik bedoelde.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:09

Is mij nog nooit gebeurd...?
Heb na een wedstrijd ook zelden vragen,
hooguit vragen als "wat is de verkeerde galop?" enzo. :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:46

Vraagje over de F7 (komt vast ook wel in meerdere proeven voor).

Wat zien jullie het lieftst als jury? Het gaat om het stukje na het groeten. Je rijdt dan in arbeidsdraf weg om vervolgens een gebrokenlijn met volte te rijden deze laatste moet je doorzitten.

De proef zelf is lichtrijden tenzij doorzitten gevraagt.

1. Zie je het liefst dat de ruiter eerst nog een pas of 3-4 lichtrijdt om daarna te gaan doorzitten

2. Zie je het liefst dat de ruiter blijft doorzitten na het groeten om zo de gebrokenlijn goed te kunnen voorbereiden.

Graag hoor ik jullie mening :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:48

Ik zou zeggen dat je weg moet rijden in lichtrijden en dan in de bocht gaan doorzitten. Het is inderdaad maar een kort stukje. Maar anders zou er staan: arbeidsdraf doorzitten en c linkerhand oid.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:27

wegrijden in lichtrijden, doorzitten wordt namelijk niet gevraagd, dat kan je doen voor de hoekletter van de gebroken lijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:30

Duidelijk! Had ik wel verwacht maar kreeg hier een andere mening te horen dus ik denk vraag het even hoe hier naar gekeken wordt. Bedankt!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:43

Bij mij ook wegrijden met lichtrijden en dan ook graag op het goede been vergeleken met de wending die volgt bij c!
Dan vanaf de hoekletter doorzitten.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:45

haha de F7 proef heb ik gister gereden! Heb idd lichtgereden rechtuit en ben net iets voor de hoek gaan doorzitten zodat ik wel de tijd had mijn figuur voor te bereiden. Verder wisselt lichtrijden en doorzitten toch best snel af in het proefje, na een gebrokenlijn (H-X-K) met een volte moet je doorzitten, waarna je bij de A moet stappen. Bij de K rijd ik dan twee passen licht en ga dan toch echt weer doorzitten om mijn overgang goed op de letter te kunnen rijden
Ik had trouwens een 9 voor mijn zit op mn protecol. Ik ben echt ZO blij! :D *D

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:06

Zo, dat is inderdaad erg netjes! :)