'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:46

:= Geen idee of dat dan iets in de regio is, maar hier is de hulp met het buitenbeen en binnenbeen "waakt". Kortom; binnenbeen er tegen, buitenbeen iets naar achter en hulp geven. Is ook logischer lijkt me, je plooit het paard om je binnenbeen om hem zo in de juiste galop aan te laten springen... Wordt hier zo ook aan de kinderen in de manege aangeleerd.... :) Ik doe iig niets met mijn binnen been behalve er tegen houden bij wijze van begrenzing als ik mijn galophulp geef... :=

Dát verklaart misschien waarom Explo met geen mogelijkheid in de juiste galop te krijgen was toen hij pas kwam (als ik hem al in galop kreeg :') )... Peerd snapte er misschien gewoon niets van :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:48

ja ik vind het ook logischer, zeker met wissels later. Hoef je alleen in de andere galop te gaan zitten. Binnenbeen doe ik niks mee, behalve dan dat het iets waakt omdat ik buiten zit vanwege het buitenbeen.

Dat zou zo maar kunnen :j
als ze een andere hulp hebben geleerd aan te nemen...
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-11-09 01:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:48

ja het binnenbeen begrenst enkel... Net zoals bv met appuyementen... Binnenbeen heb ik er dan enkel aan om te zorgen dat ze er om heen buigt...

Hm arme Explo :') Hij werd daar ook wel dressuurmatig gereden, (niet al te denderend overigens volgens mij gezien hij nogal graag in dat houdingkje liep ipv je hand te volgen en na te geven) dus vond het heel gek dat hij die hulp niet kende... Maar ik doe het dus gewoon eh... Anders dan normaal :') Moet morgen eens aan wat vriendinnen vragen hoe zij hun hulp geven :D Kijken of het iets van de regio is :D

PonyDakota

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:46

Anya schreef:
Meeste dressuurruiters doen wakend buitenbeen, binnenbeen geeft de hulp.

Zo heb ik het ook geleerd en bij mijn nichtje in Voorschoten deden ze het net andersom.

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:02

Babico3 schreef:
En ook nog allebei op fjorden!

Wat is er mis met fjorden?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:02

IsabelvS schreef:
Knert schreef:
Toevallig deze week terug geweest op mijn oude manege. Om te rijden in de binnenbak met mijn moeders paard. Maar ik schrok me dood hoe er les werd gegeven. Veel binnenteugel en op de verkeerde momenten beengebruik en vooral veel zweepgebruik. De paarden bleven hetzelfde lopen, dus ze leren niet te reageren op beenhulpen.

maar zoals ik al zei, er zit vast veel verschil tussen de ene manege en de andere. Wel is het voor kids en volwassene erg leuk om Met de dieren actief te zijn. En een heel gezellig sociaal gebeuren!

bij ons zeggen ze;
eerst been
geen reactie?
nog een keer been
geen reactie?
meer been met de hak
dan geen reactie een tikje met de zweep,.

Wij mogen echt noooit met hak! Mijn instructrice doet onze paarden inrijden en klaar voor de verkoop maken en als je dan met hak rijd worden ze been'doof'. Dat mag absoluut niet.

Wel is het inderdaad, 3 x hulpen geven = geen reactie = tik(JE). Vooral niet te hard, maar wel even zo dat ze merken dat er reactie verwacht wordt. Vervolgens als ze het na een paar keer doen, wel goed reageren. Dan goed en uitgebreid belonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:21

als ze na drie keer pas een tikje krijgen kan ik me niet voorstellen dat die dieren snel zijn van reactie :=

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:22

en dan vooral een tik(JE)....
Ik heb in de les liever dat ze 1x een goede tik geven dan 10x een halve

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:23

stef schreef:
en dan vooral een tik(JE)....
Ik heb in de les liever dat ze 1x een goede tik geven dan 10x een halve

helemaal mee eens :j

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:45

We werken zo met ze omdat ze nog jong zijn. Waarom ik overdreven zeg; tikje is omdat als mn instructrice zegt dat je ze n tik moet geven rammen sommige mensen erop los. En dat is juist niet de bedoeling ervan. Het is bij ons de bedoeling dat de paarden merken dat ze moeten opletten, maar vooral op been moeten reageren. Het is heus niet aaien, en zoveel zweepgebruik - heb ik niet (even voor mezelf spreken) tijdens het rijden. Het is meestal in het begin van de les dat het wel eens nodig is. En dan is het dus: geen reactie na 3 x beenhulp = tik.
Daarna gaat het (bij mij) altijd goed.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:34

pharagirlke schreef:
:= Geen idee of dat dan iets in de regio is, maar hier is de hulp met het buitenbeen en binnenbeen "waakt". Kortom; binnenbeen er tegen, buitenbeen iets naar achter en hulp geven. Is ook logischer lijkt me, je plooit het paard om je binnenbeen om hem zo in de juiste galop aan te laten springen... Wordt hier zo ook aan de kinderen in de manege aangeleerd.... :) Ik doe iig niets met mijn binnen been behalve er tegen houden bij wijze van begrenzing als ik mijn galophulp geef... :=

Dát verklaart misschien waarom Explo met geen mogelijkheid in de juiste galop te krijgen was toen hij pas kwam (als ik hem al in galop kreeg :') )... Peerd snapte er misschien gewoon niets van :=

Zo doe ik het ook hoor? :o?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:29

Heb inmiddels uit nieuwsgierigheid rondgevraagd en kennelijk geven ook hier een hoop mensen de hulp met de binnenbeen ipv enkel te ondersteunen met het binnenbeen :')

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:48

pharagirlke schreef:
Heb inmiddels uit nieuwsgierigheid rondgevraagd en kennelijk geven ook hier een hoop mensen de hulp met de binnenbeen ipv enkel te ondersteunen met het binnenbeen :')

In wat voor zin hulp met het binnenbeen?
Tuurlijk rijd je t paard naar galop dmv je buitenbeen achter de singel te plaatsen... maar wat bedoel jij? Dat sommigen beweren beide benen achter de singel te plaatsen? :+ Ik snap t even niet...

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:57

pharagirlke schreef:
als ze na drie keer pas een tikje krijgen kan ik me niet voorstellen dat die dieren snel zijn van reactie :=

Nou, dat dacht ik dus ook :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:16

Femke16 schreef:
pharagirlke schreef:

In wat voor zin hulp met het binnenbeen?
Tuurlijk rijd je t paard naar galop dmv je buitenbeen achter de singel te plaatsen... maar wat bedoel jij? Dat sommigen beweren beide benen achter de singel te plaatsen? :+ Ik snap t even niet...

Ik bedoel dat ik de hulp echt geef met mijn buitenbeen, ik geef de "druk" dus achter de singel, mijn binnenbeen ligt op de singel en dient enkel om ze te ondersteunen, daar geef ik geen extra druk mee oid.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 06:51

zo heb ik het ook altijd geleerd?en het werkt uitstekend bij mijn pony,haha

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:17

pharagirlke schreef:
Ik bedoel dat ik de hulp echt geef met mijn buitenbeen, ik geef de "druk" dus achter de singel, mijn binnenbeen ligt op de singel en dient enkel om ze te ondersteunen, daar geef ik geen extra druk mee oid.

ahum.. zoals ik al zei... snap ik jouw punt wel. Omdat dat toch algemeen bekent is lijkt me. Maar ik snap niet... hoe mensen op t binnenbeen kunnen rijden? hoe zie je je dat voor je? ... of eigenlijk... hoe bedoelen zij dat dan?

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:23

als degene die je les geeft een goede begeleiding geeft dan is dat gel*l
En tuurlijk leer je t veel sneller en beter in een priveles, maar dat geld voor alle sporten en lessen van wat dan ook..
Mn dochter rijd sinds paar maandjes in een manegeles op manegepaarden , en iedere week zie je haar weer vooruit gaan :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:46

Femke16 schreef:
pharagirlke schreef:

ahum.. zoals ik al zei... snap ik jouw punt wel. Omdat dat toch algemeen bekent is lijkt me. Maar ik snap niet... hoe mensen op t binnenbeen kunnen rijden? hoe zie je je dat voor je? ... of eigenlijk... hoe bedoelen zij dat dan?

Onder die mensen val ik ook. Spreek mij maar aan.
Mijn hulp voor de galop: wat verhevener gaan draven. Met mijn zit het drafritme doorbreken om in galopritme verder te kunnen. Binnenhand geeft schouder vrijheid, Buitenhand sluiten op het moment dat ik mijn binnenkuit aanduw en tegelijk gaat mijn buitenbeen iets terug om het achterbeen te begrenzen en het binnenachterbeen onder te laten treden.
Als ik mijn wissels ga springen is het vooral timing van op het juiste moment benen 'wisselen' dus op het moment dat het binnenvoorbeen afdruk zet draai ik mijn bekken iets naar voren en de 'nieuwe' galop in en 'gooi' ik mijn benen rustig om. Binnenbeen wil dan nog wel eens spoor geven buitenbeen zeer zeker niet (dan kan ik een bok verwachten)

Edit; en uiteraard de lichte ophouding op de buitenteugel om de buitenschouder te begrenzen tijdens de wissel

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:51

maneges willen er geld mee verdienen en als je geen tijd/geld/ruimte hebt voor een eigen pony/paard is een manege soms heel handig.
enne.. je begint toch vaak bij een manege of op een pony van een vriend/vriendin
Als het je wel leuk lijkt koop je toch ook niet meteen een eigen pony/paard??? :D

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:05

Bonita_Bon schreef:
Femke16 schreef:

Onder die mensen val ik ook. Spreek mij maar aan.
Mijn hulp voor de galop: wat verhevener gaan draven. Met mijn zit het drafritme doorbreken om in galopritme verder te kunnen. Binnenhand geeft schouder vrijheid, Buitenhand sluiten op het moment dat ik mijn binnenkuit aanduw en tegelijk gaat mijn buitenbeen iets terug om het achterbeen te begrenzen en het binnenachterbeen onder te laten treden.
Als ik mijn wissels ga springen is het vooral timing van op het juiste moment benen 'wisselen' dus op het moment dat het binnenvoorbeen afdruk zet draai ik mijn bekken iets naar voren en de 'nieuwe' galop in en 'gooi' ik mijn benen rustig om. Binnenbeen wil dan nog wel eens spoor geven buitenbeen zeer zeker niet (dan kan ik een bok verwachten)

Edit; en uiteraard de lichte ophouding op de buitenteugel om de buitenschouder te begrenzen tijdens de wissel

sja, dat zie ik enigsinds toch als het zelfde...
Je doet niet iets mega raars met je binnenbeen.
Ik zal verder niet met mijn eigen verhaal komen. Ik ben zo slecht in uitleggen :(:)

mieke1956

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:22

Heb de eerste pagina's doorgelezen en toen de laatste, waar het ineens over wissels gaat? Nou geen manegepaard die verder komt dan de M hoor. ALS je mazzel hebt.
Ik ben begonnen als manege-amazone, heb een eigen paard gehad, toen weer ,manege-amazone, daarna bijrijdster en nu de laatste 2 jaar weer m-a.
Heb dus alle smaken geproefd, en heb manegepaarden geleased, waar ik ook wedstrijden meer reed tot het L1.
Maar nu rij ik ivm een lijf wat niet meer wil meewerken alleen nog 1x 1 uurtje per week in een damesles, overdag. Dat bevalt prima, heb het inmiddels tot de F8 gebracht, maar ben daar nu ook mee gestopt.
Rij nu dus een uurtje voor de lol op een idd niet zo soepel en voorwaarts manegepaard, MAAR met veel plezier.
Al valt mij ook op dat er dames zijn die na een weekje dressuurcursus vinden dat ze in onze toch wel gevorderde les thuishoren, en dat zijn dus nogal storende factors in een op L/M niveau gegeven les.
Maar de manegehouder moet ook eten en vond dat we dan maar rekening moeten houden met die "beginners" maar kijken voor ze afwenden? Nooit van gehoord, halthouden op de hoefslag, dan rij je toch om me heen................. :(
Het is dat ik al zo lang rij, maar zou dammen een leuk alternatief zijn? *D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:12

Femke16 schreef:
pharagirlke schreef:

Excuseer, ik dacht dat je niet snapte wat ik bedoelde. Dan geef je dus druk met het binnenbeen en waakt je buitenbeen... Maar buitenbeen ligt dan dus wel achter de singel, enkel het geeft geen extra hulp behalve dat het daar ligt. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 02:38

Ik geef mijn galophulp altijd door een paar passen voordat ik wil aanspringen terug te rijden (halve ophouding op beide handen), om de achterhand er goed onder te krijgen. Meteen daarna geef ik de galophulp met mijn buitenbeen, waarbij ik er met mijn binnenbeen voor zorg dat ze niet opzij gaat. Gelijktijdig met de galophulp geef ik nog een halve ophouding (een hele kleine) om het aanspringen te verduidelijken. Hierdoor komt ze ook echt omhoog bij het aanspringen, terwijl de aanleuning intact blijft. Alle hulpen zijn in grootte afhankelijk van het paard in kwestie (de een doet het op een miniscule hulp die praktisch onzichtbaar is, bij de ander moet je de hulpen grotesk geven).

Heel precies kan ik het niet uitleggen, dat verschilt teveel van paard tot paard. Naast mijn eigen paard rij ik ook nog op een manege, waar ook elk paard een eigen benadering behoeft. Het hiervoor beschrevene werkt bij mijn eigenste heel goed, sommige manegepaarden kunnen er helemaal niets mee. Die rij je volledig op zit terug, of je geeft een grote halve ophouding om ze terug te rijden, en daarna tegelijk met de beenhulp nog een grote halve ophouding voor het aanspringen. Maar er is in mijn optiek geen "standaard" manier om de overgang naar de galop te rijden. Het is wel de kunst van de ruiter om elk paard, ongeacht karakter en kennis, op een correcte manier te laten aanspringen. De ruiter hoort dus meerdere technieken onder de knie te hebben en aan te voelen welke techniek bij welk paard van toepassing is.

Mijn eigen paard maakt een galopwissel enkel doordat ik mijn benen omleg en daarbij een hele kleine halve ophouding te maken net voor het punt waarop ik de wissel wil hebben. Een van de manegepaarden moet je voor een galopwissel eerst flink terugrijden, totdat ie bijna in draf valt, en dan eerst de beenzetting omleggen, direct gevolgd door een halve ophouding. Dan springt ie keurig een redelijk spectaculaire vliegende wissel. Doe je ook maar iets verkeerd, je rijd niet genoeg terug, geeft een te kleine ophouding, geeft de beenhulp niet duidelijk genoeg of whatever en hij doet het niet.

Galophulpen geef ik zowiezo op het buitenbeen, het binnenbeen dient slechts om het paard op de hoefslag (of welke lijn dan ook) te houden. Met de binnenteugel geef ik de richting aan waarin we gaan en met de buitenteugel zorg ik dat ie niet wegloopt over de schouder.

Moet wel zeggen dat ik persoonlijk het heel moeilijk vind om met beide armen en benen andere hulpen te geven op hetzelfde moment, oefeningen als wissels zien er dan vaak ook niet erg representatief uit. Ik vergeet nogal eens dat ik 2 benen heb, en die ook moet gebruiken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 06:46

waarom zou geen manegepaard verder kunnen komen als het M?
hier op de manege stond een paard(net verkocht)en die startte M2 met winstpunten. ik weet niet of ze nu al Z startgerechtigd waren.
er staat ook nog een ander manegepaard wat Z heeft gelopen