Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:19

carolina1278 schreef:
Ik heb ook een vraag aan de jury's:

Wat is de hoogste score die je ooit gegeven hebt?

Vandaag nog 239. Geen record, maar ook niet slecht dat ik :p

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:56

Bellatrix schreef:
Voor zover ik weet is de optoming in overleg met de manege. Het hoort wel aangegeven te worden bij de jury en er dient goed mee om gegaan te worden.

Die mevrouw van de jury vertelde mij dat er ook jury's zijn die gewoon weigeren je te beoordelen. Vind het maar een beetje raar...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:57

Dat vind ik ook raar...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:03

Dit stond er letterlijk op mijn protocol: Verkeerde optoming, pessoa bit niet toegestaan...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:18

Zou ik even aankaarten bij de FNRS. Ik ken geen reglement waarin staat dat een pessoabit niet mag. Wel dat e.e.a. in overleg met de manegehouder kan.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:21

Kopie maken en opsturen naar de fnrs.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:22

Nou, ik zou toch ook raar opkijken van een pessoabit hoor :roll:
Bij de KNHS mag het alleen nog maar als je de teugel niet in de onderste ring doet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:36

Ik ga het inderdaad even navragen bij mijn instructrice en natuurlijk bij de FNRS. Lijkt mij dat ze niet voor niks dat bit heeft en als ik met een ander bit ga rijden zal ik denk ik helemaal door de bak vliegen. Verder heb ik geen aftrek van punten gehad, ik wilde het aleen even weten. Die mevrouw zat echt zo van : Ik heb je maar laten rijden maar er kunnen ook jurys zijn die je weigeren...

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:28

Ik heb een vraagje!
Wat zien jullie het liefst in de manen als het paard echt hele dunne of ongelijke of springerige of korte manen heeft? :P
Ik heb vandaag geprobeerd zo goed mogelijk knotjes te maken bij dunne manen, maar toch zag het er niet echt mooi uit, maar wat wil de jury dan zien?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 04:25

Als er maar wat inzit. :') Tenminste, dat vind ík goed. Gewoon doen wat je kan.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:36

Precies! Gewoon proberen er iets van te maken.
Ik vind het altijd jammer als laarzen heel vies zijn of haren van de ruiter helemaal los wapperen.
Een schimmel met een vies plekje wordt je ook vergeven hoor!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:44

Hoe (en of) je invlecht maakt mij niet zo uit.
Ik kan ook niet zien of je de pony hebt overgenomen van een ander dus weet niet of jij hebt ingevlochten of een ander.
Enorme poepvlekken vind ik geen gezicht, maar is het zelfde verhaal.
Bij mij krijg je tenzij het er écht niet uit ziet altijd voor de verzorging van de pony een 7. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:28

Ja, ik geef ook altijd een 7. En als ik een schimmel zie die nog wat lichte gele vlekken heeft...ach, vind ik helemaal niet erg. ;)
Wat anders wordt het idd als je kan zien dat hij zo uit de wei/stal is geplukt.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:30

Precies, maar je weet nooit of degene die er nu op zit, daar wat aan heeft kunnen doen, ivm overnemen van een pony.
Daardoor iedereen maar het zelfde punt, een 7 :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:32

Hier nog een jury die dat doet. Behalve bij vieze laarzen, dekjes die niet goed zitten, losse haren e.d. Dat zijn dingen die iedereen kan verzorgen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:35

Ik zie bij de ruiter ook liever een haarnetje of anders een vlecht maar bij een gewone staart ga ik geen punten aftrekken, soms laat ik het er wel bijzetten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:17

Tilmar schreef:
Nou, ik zou toch ook raar opkijken van een pessoabit hoor :roll:
Bij de KNHS mag het alleen nog maar als je de teugel niet in de onderste ring doet.

Waarom zou je er raar van opkijken? De FNRS is de KNHS niet. Als die pony dat gewend is... Wij hebben ook een fjord in de les lopen mét teugel aan de onderste ring en die loopt ook zo wedstrijd. Nog geen jury over gehoord. Hoewel ik ze ook altijd zeg dat de pony's lopen zoals ze in de les lopen. Edit: daarnaast ken ik alleen reglementen waarin staat wat wel mag, geen reglementen waarin staat wat niet mag.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:29

Ik heb ook een vraag. :D
Vorig jaar bij de zitcompetitie stond op mijn protocol bij algemene indruk combinatie dat het paard niet goed gepoetst was en daarom kreeg ik een 5. Oké, misschien terecht.. maar het probleem is, dat we die paarden opgezadelt en al kregen aangewezen. Nu kan ik er niks meer aan veranderen, maar bij wie lag het probleem dan? Bij mij, omdat ik op het paard reed en dus had moeten zorgen dat het paard er netjes uit zag of bij de manege en degene die het paard opgezadeld heeft? want uiteindelijk kreeg ik de punten er voor.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:31

Dat vind ik heel krom...jullie mochten dus zelf die paarden niet vlechten en poesten? Dan vind ik dat de manege ervoor moest zorgen dat de paarden er netjes uitzien en alles klopt. En het kenbaar aan de jury moet maken als de manege voor het opzadelen en poetsen heeft gezorgd...

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:37

fenna1995 schreef:
Vorig jaar bij de zitcompetitie stond op mijn protocol bij algemene indruk combinatie dat het paard niet goed gepoetst was en daarom kreeg ik een 5. Oké, misschien terecht.. maar het probleem is, dat we die paarden opgezadelt en al kregen aangewezen. Nu kan ik er niks meer aan veranderen, maar bij wie lag het probleem dan? Bij mij, omdat ik op het paard reed en dus had moeten zorgen dat het paard er netjes uit zag of bij de manege en degene die het paard opgezadeld heeft? want uiteindelijk kreeg ik de punten er voor.

Mijn ervaring met de organiserende maneges van de regiofinale in onze regio (ZH) is dat de paarden prima voor elkaar zijn qua verzorging e.d. Als het goed is heb je minimaal een kwartier los kunnen rijden. Je had dan even iemand kunnen vragen om een borstel te pakken. Ik begrijp dat het wel lastig is om op een andere manege er iets van te zeggen, maar inderdaad blijven het jouw punten, dus je had het volste recht om er wat van te zeggen/wat aan te doen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:16

Ilja000 schreef:
Waarom zou je er raar van opkijken? De FNRS is de KNHS niet. Als die pony dat gewend is... Wij hebben ook een fjord in de les lopen mét teugel aan de onderste ring en die loopt ook zo wedstrijd. Nog geen jury over gehoord. Hoewel ik ze ook altijd zeg dat de pony's lopen zoals ze in de les lopen. Edit: daarnaast ken ik alleen reglementen waarin staat wat wel mag, geen reglementen waarin staat wat niet mag.

Nou ja, een pessoabit wordt normaal alleen gebruikt met springen, werkt toch vrij heftig in. Als er een pony met stang en trens binnen komt lopen dan kijk je toch ook raar op?
Het lijkt mij dat er een grens is aan de dingen die toegestaan zijn omdat een pony ook zo in de lessen loopt.

In het fnrs reglement staat dat een paard een goed passende trens-optoming om moet hebben. Is een pessoabit een trens? Dat zou best eens kunnen, dus dan mag het.

Het knhs reglement zegt het volgende:

Toegestane bitten voor deze klassen zijn;
– bitten in bus- , water-, D- en kneveltrens uitvoering.
– Ongebroken, gebroken, dubbel gebroken bitten en bitten voorzien van een
roterend mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog
– Pessoabitten voorzien van maximaal 1 ring onder de bitring. Wanneer gebruik
gemaakt wordt van een pessoa-bit met meerdere ringen is het alleen
toegestaan de grote bitring en de ring direct onder de bitring te gebruiken.
Het gebruik van een “vorkje” dat de bitring en de ring eronder met elkaar
verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.
....
Zullen we even verhuizen naar het andere topic? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de anderen hiervan vinden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:16

Ik organiseer een regio en ga jureren (niet op eigen bedrijf natuurlijk). Ik zorg voor een kudde vrijwilligers die er voor zorgen dat onze paarden en pony's er tiptop uitzien. Daarnaast verwacht ik als jury dat een ruiter van een ander bedrijf er niet verantwoordelijk voor is hoe een paard er uit ziet. Wat de beweegreden van de jury toen is geweest weet ik natuurlijk niet, ik kan alleen aangeven dat ik het zelf niet mee zou nemen in de algemene beoordeling, maar het met het secretariaat zou overleggen. Staat wel tegenover dat een regiofinale door 2 juryleden wordt gejureerd en er dus overleg is. Zo'n vraag kun je dus het beste op de dag zelf stellen, wanneer je je protocol hebt ontvangen. Nu is het gissen. Ik vermoed dat er meer heeft meegespeeld dan alleen het niet poetsen, maar nogmaals, ik was er niet bij.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:33

Monica24 schreef:
fenna1995 schreef:

Mijn ervaring met de organiserende maneges van de regiofinale in onze regio (ZH) is dat de paarden prima voor elkaar zijn qua verzorging e.d. Als het goed is heb je minimaal een kwartier los kunnen rijden. Je had dan even iemand kunnen vragen om een borstel te pakken. Ik begrijp dat het wel lastig is om op een andere manege er iets van te zeggen, maar inderdaad blijven het jouw punten, dus je had het volste recht om er wat van te zeggen/wat aan te doen.

Ik heb een paar minuten losgereden ivm te veel paarden in de bak. Er iets van zeggen had ik toen wel aan gedacht, maar dat zeg ik inderdaad niet zo gauw op een andere manege. :o De bijzetteugels waren er ook heel vreemd aan gezet, die heb ik zelf maar even goed gedaan. Degene die het paard opgezadeld heeft heeft er duidelijk geen verstand van gehad. :D Maargoed, gebeurd is gebeurd en zo'n ramp was het nou ook weer niet.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:29

Misschien een stomme vraag maar ik vroeg het me toch even af. Stel je hebt de F20 afgerond en je wil verder gaan in de KNHS wedstrijden. Ik weet dat je M1 mag starten dan maar als je liever in de L2 wil starten mag dat dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:00

Ik vraag me af hoe ver je je handen nou eigenlijk naar voren moet doen met halsstrekken :+

Zondag had ik wedstrijd, hield mijn handen al zo ver naar voren als ik maar kan, en nóg staat er dat ik ze verder naar voren moet doen :? Heb het de jury niet kunnen vragen, deze waren al weg, maar vind het zo raar :+