'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:14

Neerkijken op een fjord? Ik vind ze geweldig :D

Maar inderdaad. Dat deken standpunt vind ik ook iets 'te overdreven.'
Je wilt het volgens mij maar vanuit 1 standpunt bekijken.
Maar moet iemand zijn pony kou laten lijden o.i.d. omdat een deken niet natuurlijk is?

_Natasja_

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:55

sinds wanneer hebben manegeruiters springpaarden van 10.000 euro onder hun kont :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:23

ik heb ook 'leren' rijden op de manege. Maar kwam erachter (nadat ik zelf een paard heb) dat ik nog veel moest leren, bijschaven en vooral veel moest afleren. Ik wil wel geloven dat er veel verschil is tussen de een en de andere manege. Helaas was de manege waar ik heb 'leren' rijden neit zo goed.

Ik kijk zelf niet neer op manege ruiters, ben er zelf ook een geweest...(met een droom om zelf ook ooit een eigen paard te hebben).

Toevallig deze week terug geweest op mijn oude manege. Om te rijden in de binnenbak met mijn moeders paard. Maar ik schrok me dood hoe er les werd gegeven. Veel binnenteugel en op de verkeerde momenten beengebruik en vooral veel zweepgebruik. De paarden bleven hetzelfde lopen, dus ze leren niet te reageren op beenhulpen.

maar zoals ik al zei, er zit vast veel verschil tussen de ene manege en de andere. Wel is het voor kids en volwassene erg leuk om Met de dieren actief te zijn. En een heel gezellig sociaal gebeuren!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:48

Knert schreef:
Ik kijk zelf niet neer op manege ruiters, ben er zelf ook een geweest...(met een droom om zelf ook ooit een eigen paard te hebben).

Ik ook totaal niet, ben er zelf lang eentje geweest. En ik kom nog steeds heel erg graag op de manege. Altijd weer erg gezellig om iedereen te zien, bij te kletsen met de manege eigenaar en weer even bij de pony's te kijken :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:58

_Natasja_ schreef:
sinds wanneer hebben manegeruiters springpaarden van 10.000 euro onder hun kont :+

zullen er niet veel zijn :D
maar ik vind het nogal stom om aan de prijs van een paard dingen over de ruiter te gaan bepalen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:10

Knert schreef:
Toevallig deze week terug geweest op mijn oude manege. Om te rijden in de binnenbak met mijn moeders paard. Maar ik schrok me dood hoe er les werd gegeven. Veel binnenteugel en op de verkeerde momenten beengebruik en vooral veel zweepgebruik. De paarden bleven hetzelfde lopen, dus ze leren niet te reageren op beenhulpen.

maar zoals ik al zei, er zit vast veel verschil tussen de ene manege en de andere. Wel is het voor kids en volwassene erg leuk om Met de dieren actief te zijn. En een heel gezellig sociaal gebeuren!

bij ons zeggen ze;
eerst been
geen reactie?
nog een keer been
geen reactie?
meer been met de hak
dan geen reactie een tikje met de zweep,.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:20

ik heb altijd geleerd niet met je hakken te drijven........

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:24

wat doe je dan als je been geeft en er is geen reactie? :)>.
btw- sporen zitten toch ook aan de hak, hoe wil een ruiter anders ooit een spoor kunnen gebruiken zonder de hak te bewegen? :P.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:26

basisregel:

eerst vragen
dan vertellen
dan veel duidelijker vertellen (tikje, of zeer duidelijk been net zolang tot je een reactie krijgt, dat is niet persé harder, maar net zolang door tot je paard het gevraagde vertoont).

Tikje wordt eerder gebruikt voor verzameling.

Die hakken zou ik niet adviseren, want als je ooit met sporen gaat rijden dan zitten die aan je hak. En sporen zijn er voor meer verfijnde hulpen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:27

jaa.. ik bedoel ook iets harder been..
ja dat weet ik :) wij mogen trouwens ook (nog) niet met sporen rijden hoor, ik heb wel is een western manege gezien waar ze dat vanaf het begin deden.. en dan van die wieltjes. yek!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:29

je hakken bewegen is iets anders als met je hakken drijven.
en met sporen hoor je niet te drijven.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:30

nee weet ik,
ik zie het verschil niet echt :=.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:33

Sporen hoor je pas mee te rijden als je ook weet waar ze voor zijn. Spoor is handig als hulp om je paard het kleine verschil tussen twee gevraagde onderdelen te laten voelen, maar pas als je ook weet hoe je je sporen van je paard af moet houden.

Maar als je leert dat je hakken mag gebruiken... Dan is dat moeilijk afleren als er later ooit sporen aan de voeten hangen. Dus kun je beter gelijk leren nooit met hak te rijden/drijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:35

Ik gebruik wel sporen :)
Maar ook echt alleen voor wijken, pasje sb, contragalop etc.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:37

maar is het niet moeilijk, om zeg maar verschil te maken met je voet :P.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:39

hoe bedoel je dat Isabel?

Want wat doe jij met je voet dan precies.
drijven doe je met je kuit.. beenhulpen doe je met je kuit (daarom heet het geen voethulpen ;)
En bij correct spoorgebruik trek je ook geen hakken op.

Nob4enIk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:40

Haaai! :D :9 Ik heb zelf ook jaren op de manege gereden. ik begon toen ik in groep 4 zat. Dus ik was 8 jaar oud. ik heb op de manege veel geleerd. Ik blijf wel eerlijk zeggen, dat je daar meer leert van het durven paardrijden dan van het echte mooie en goede paardrijden. Dit verschilt dus van manege. Ik vond het altijd harstikke leuk om daarheen te gaan. Het vervelende was dat die paarden al uren hadden gelopen en dat ik er dan nog op moest. Het beessie was best traag (wel zooo lief) en stond al opgezadeld voordat ik op de manege kwam. Dat was natuurlijk wel heel saai!

;( Ook was de pony waar ik op reedt te dun .. ik moest hem bijvoeren met brokken na elke les die ik had. Zo zielig , hij werd daar matig behandeld. je kon gewoon zien dat hij zich niet op zijn gemak voelde.
Nu heb ik een eigen pony NOBEL, en zit al een hele tijd op de ponyclub, daar leer ik heel veel! buitenom het feit dat nobel nog maar net 4 jaar is geworden, moest ik hem nog een heeeeel groot deel inrijden en dat gaat steeds beter! Hier leer je dus een stuk meer van! en ik vind het ook persoonlijk ook leuker! haha, lekker je eigen paardje thuis wie wil dat nou niet! :D

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:43

ik ben het wel eens met je stukje over slechte maneges, alleen tja niet iedereen heeft de mogelijkheid van een eigen pony! ik zou dat ook wel willen, maar dit is hier/nu helaas niet mogelijk voor mij.
zou je het trouwens niet willen onderstrepen dat leest heel irritant :o .

@ Anya, ik bedoel, bijvoorbeeld een hulp met spoor voor wijken en een hulp met spoor voor schouderbinnewaarts zoals bizzybijtje aangaf, dat lijkt me moeilijk om verschil in te maken.

Kirsten1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:44

Haááiii,
Iedereen heeft welleens op een manege gereden.
Iedereen is begonnen als beginner en iedereen word natuurlijk gevorderd.
Dus dat is normaall

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:46

Dat zijn gewoon de normale hulpen Isabel, zonder sporen is het toch ook niet lastig verschil te maken?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:49

nee, maar wordt er dan bedoeld dat als bv je paard niet wijkt je het met de spoor meer kan verduidelijken? anders heb ik het verkeerd begrepen :P.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:59

Dat komt omdat je sporen gebruikt om het verschil te duiden. Bijvoorbeeld: het verschil tussen wijken of alleen de achterhand opzij zetten is qua beenligging en zit niet zo verschillend voor het paard. Tenzij je bij de tweede oefening je been heel ver naar achteren gaat leggen waardoor je zelf niet in balans gaat zitten. Voor de ene oefening gebruik ik lichte spoordruk, voor de andere alleen mijn been.

Zo ook het verschil bij bijvoorbeeld laterale gangen (wijken, travers, renvers) en een galopshulp (bij western op het buitenbeen). Ook daar zit qua beenligging niet zoveel verschil. Maar het paard voelt wel het verschil tussen spoor op dezelfde plek of been.

Cheri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:17

Als je net begint met rijden, hoef je toch niet al die ingewikkelde dingen te leren, dan ben je toch allang blij dat je een paard kan besturen, als je langer rijd, dan ga je overal wat dieper op in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:21

Anya: galophulp kent Pret ook op het buitenbeen hoor?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:42

Ben je een uitzondering :j
Als ik het bij engels tegenkom is het vaak bij de springruiters. Meeste dressuurruiters doen wakend buitenbeen, binnenbeen geeft de hulp.