Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:34

_Natasja_ schreef:
Als het paard echt niet in de juiste galop kan aangalloperen hoort zo'n paard niet in de manege les thuis, of het dient aan de jury kenbaar gemaakt te worden zodat het je geen punten kost.

Sorry maar ik ben het niet eens met je eerste zin. :n
Alleen omdat een pony niet in de goeie galop kan aanspringen hoort hij niet op een manege thuis?
Beetje kort door de bocht..maar goed, dit is niet de plek voor zo'n discussie...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:44

Er zijn heel wat paarden en pony's die (nog) maar 1 galop kunnen, om wat voor reden dan ook. Buiten dat kunnen die dieren wel geweldig zijn voor het werk dat ze doen. Als jury hoor ik het graag zodat ik er rekening mee kan houden. Neemt niet weg dat ik ook de ruiters op die pony graag een keer wil zien terug nemen, zodat ik weet dat ook zij weten wat de verkeerde galop is.

Het bedrijf waar ik werk heeft een paard dat heel goed in de juiste galop kan, maar dan moet je de hulpen wel heel erg duidelijk geven. Laat je net een steekje vallen, dan zit ie verkeerd. Zo'n paard zul je in de F3 dus vaak verkeerd aan zien springen, maar in bijv. de F9 helemaal niet meer. Hoe doe je dat dan Natasja, hoort zo'n paard ook niet thuis in de les? Voor ons is het veel belangrijker dat dit paard een uitdaging is voor zowel beginnende ruiter als gevorderd en dat ie ook nog eens geweldig is in voltige. Een paard dat lekker in zijn vel zit, geniet van zijn werk (jaja, die manegepaarden zijn er ook nog) en duidelijk hapy is met zijn leven.
Edit: we hebben ook jarenlang een pony gehad die als maar ouder werd (gelukkig wel :p ) en uiteindelijk maar 1 galop kon. Geweldig diertje, liep lekker zijn lesje, natuurlijk niet heel makkelijk te verkopen en commercieel gezien is het niet haalbaar om al die oudjes met pensioen te laten gaan. Moet zo'n dier dan maar weg omdat ie maar 1 galop kan?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:15

Om heel eerlijk te zijn vind ik wel dat een paard dat absoluut onder geen enkele voorwaarde in de goede galop te krijgen is niet geschikt. Hoe fijn het dier verder ook is voor het werk.

Een pony waarbij aan gewerkt moet worden zoals in je 1e voorbeeld, is imo geen probleem. Dat is juist een goede leerpony.
2e voorbeeld is een pony die nog maar 1 galop beheerst dmv ouderdom, dat zal een pony zijn die nog vooral beginners lessen loopt, daar ben je uiteraard al blij als die kinderen in galop komen en blijven hangen en die zijn nog niet bezig met de goede galop.

Misschien had ik de eerste keer duidelijker moeten zijn.

Overigens manege paarden die genieten van hun werk zie ik ook dagelijks hoor ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:20

Volgens de FNRS mag je een voldoende geven als de ruiter de goede hulpen geeft en de pony verkeerd aanspringt. MITS de ruiter het corrigeert of dit in ieder geval probeert.
Nu jureer ik al een tijdje en het valt mij op dat als een pony verkeerd aanspringt dat de ruiter de hulpen ook niet goed gaf en meestal niet eens merkt dat de pony in de verkeerde galop zit. En dat komt ook voor in proeven hoger dan F6!

Dus geef gewoon altijd de goede galophulp en laat zien dat je weet dat de pony in de verkeerde galop zit.

Ilja000

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:47

Natasja, ik mis wel de argumenten waarom zo'n dier dan niet meer geschikt zou zijn. En wat zijn dan de alternatieven?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:57

Ilja000 schreef:
Natasja, ik mis wel de argumenten waarom zo'n dier dan niet meer geschikt zou zijn. En wat zijn dan de alternatieven?

Ik vind wel dat een leer paard (wat een manege paard is imo) op beide handen in de goede galop moet kunnen. En ja dat mag moeite kosten en het hoeft beginnende ruiters niet te lukken. Als het paard het maar wel kan.

Maar ik vind het geen probleem om het eens te zijn, dat we het oneens zijn hoor :D Dat moet kunnen in Nederland.

edit: en dan heb ik het niet over paarden die het niet meer kunnen vanwege ouderdom.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:57

Ilja000 schreef:
Er zijn heel wat paarden en pony's die (nog) maar 1 galop kunnen, om wat voor reden dan ook. Buiten dat kunnen die dieren wel geweldig zijn voor het werk dat ze doen. Als jury hoor ik het graag zodat ik er rekening mee kan houden. Neemt niet weg dat ik ook de ruiters op die pony graag een keer wil zien terug nemen, zodat ik weet dat ook zij weten wat de verkeerde galop is.

Het bedrijf waar ik werk heeft een paard dat heel goed in de juiste galop kan, maar dan moet je de hulpen wel heel erg duidelijk geven. Laat je net een steekje vallen, dan zit ie verkeerd. Zo'n paard zul je in de F3 dus vaak verkeerd aan zien springen, maar in bijv. de F9 helemaal niet meer. Hoe doe je dat dan Natasja, hoort zo'n paard ook niet thuis in de les? Voor ons is het veel belangrijker dat dit paard een uitdaging is voor zowel beginnende ruiter als gevorderd en dat ie ook nog eens geweldig is in voltige. Een paard dat lekker in zijn vel zit, geniet van zijn werk (jaja, die manegepaarden zijn er ook nog) en duidelijk hapy is met zijn leven.
Edit: we hebben ook jarenlang een pony gehad die als maar ouder werd (gelukkig wel :p ) en uiteindelijk maar 1 galop kon. Geweldig diertje, liep lekker zijn lesje, natuurlijk niet heel makkelijk te verkopen en commercieel gezien is het niet haalbaar om al die oudjes met pensioen te laten gaan. Moet zo'n dier dan maar weg omdat ie maar 1 galop kan?

niets aan toe te voegen,helemaal mee eens.

het belicht ook eens de goede kant van een manege

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:33

_Natasja_ schreef:
edit: en dan heb ik het niet over paarden die het niet meer kunnen vanwege ouderdom.

Maar er is dus altijd wel een reden waarom een paard niet meer in een goede galop kan. Voor het overgrote deel is het inderdaad ouderdom en slijtage. Op hoeveel maneges zie jij paarden die echt maar 1 galop kunnen en niet oud zijn? En wat voor reden hebben die dan dat zij maar 1 galop kunnen?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:46

Er zijn wel manege's waar ik paarden tegenkom waarbij de paarden dermate slecht zijn in hun lijf dat ze maar 1 of geen galop beheersen. Het hoe en waarom vraag ik niet altijd naar.

Maar volgens mij hoort deze discussie niet helemaal op zijn plaats in dit topic. ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:01

Volgens mij was de discussie al zo goed als doodgebloed :)
Toch wel enigzins on topic, want jij stelt dat een pony die maar 1 galop kan niet thuis hoort op een manege. Dat vind ik een interessant punt en mis van jouw kant nog steeds de argumenten waarom zo'n pony daar niet thuis hoort, terwijl je van mijn kant er heel wat hebt gekregen waarom ik vind dat het evt. wel kan.
Daarnaast is zo'n discussie wel degelijk ontopic, aangezien onze manegeruiters juist op die pony's rijden die maar 1 galop kunnen. Voor hen is het ook interessant te weten hoe daar mee om te gaan. Maar ook om te weten hoe juryleden daar over denken.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:40

Mijn enige argument is eigenlijk dat ik denk dat een paard dat dermate beperkt is, een ruiter niet voldoende vooruit kan helpen zodra het enig niveau bereikt heeft. Ervan uitgaande dat die ruiter echt maar 1uur in de week rijdt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:43

Okee, maar wat is dan enig niveau? En op een manege heb je ontzettend veel ruiters, vaak ook een heel assortiment paarden, dus hoef je zo'n paard dat werkelijk maar 1 galop kan toch niet in die les te gebruiken? Genoeg andere lessen en ruiters over voor zo'n paard :)

Edit: van de week heel actief met een manegeruiter aan de slag geweest (in de groepsles, dus aandacht verdeeld) met een paard waarvan ik werkelijk al jaren dacht dat ie maar 1 galop kon. En tadaaaaa. Goede galop. Dus zelfs met die paarden zijn de wonderen nog de wereld niet uit.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:41

Het grote voordeel van het jureren bij de FNRS ipv de KNHS vind ik dat als je paard er van door gaat en je dit zo goed mogelijk probeert op te lossen je alsnog punten krijgt voor je onderdeel. Ik had een keer dat het paard (liep eerste wedstrijd ooit, maar deed het echt super!) waarop ik reed uit de galop viel, dat voelde ik, ik sprong dus meteen weer aan (weliswaar op een rechte zijde), helaas in de verkeerde galop, maar dat voelde ik ook, dus nam haar weer terug en sprong wéer aan. Ik had het gevoel dat dat heel slordig was, maar na afloop stond er bij dat onderdeel: goed gevoeld & opgelost. Fijn dat manegeruiters op deze manier "leren" hoe je dingen in een proefje kunt oplossen, zodat als ze een keer KNHS wedstrijden starten, ze iig wel wat ervaring hebben.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:53

Ik heb ook een vraag aan de jury's:

Wat is de hoogste score die je ooit gegeven hebt?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:02

Pff...dat kan ik mij niet helemaal meer herinneren..maar iets van 232 geloof ik...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:05

Ergens in de 240.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:16

Ja heb vandaag namelijk 243 gehaald met mijn dikkie dik (jonge tinker) Was heeeeeeel trots op hem, maar hij liep ook super en deed niets verkeerd!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:19

Zelf heb ik als hoogste 244 gehaald. ;)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:21

Ohhh dat puntje rijden we er nog wel een keer bij (hoop het echt....hihihi) hoop dat het zo goed blijft aan, maar er is niets verplicht, we rijden alleen voor de ervaring en zien wel waar het schip strand. Geen druk, gewoon voor de lol en ervaring van ons beide! Maar tot nu toe loopt het gewoon erg goed en gaan we nu trainen voor F8b.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:19

Stel je rijd net als ik F12 en je manege doet niet aan losrijden.. Maar op je blad staan wel de beoordeling categorien nageefelijkheid enzo..
Hoe krijg ik dat dan in godsnaam voor elkaar in dat 1,5 rondje voor mijn proef start..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:15

Mag ik als manegeklant geweigerd worden in de proef als mijn paard alleen een pessoa bit heeft? Stond namelijk op mijn protocol vandaag.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:49

Dat hoort in overleg te gaan met de manege neem ik aan.

Maar ik ben erg benieuwd naar het antwoord van de jury's

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:08

Voor zover ik weet is de optoming in overleg met de manege. Het hoort wel aangegeven te worden bij de jury en er dient goed mee om gegaan te worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:16

Het reglement schrijft overleg met de manegehouder voor.
Even naar de praktijk vertaald: op de manege waar ik werk loopt ook een pony met pessoabit. Echt niet dat die er uit gaat. Ik leg een jury ook altijd uit dat de pony's de baan in gaan zoals ze in de les lopen. Een beetje jury zou je dat ook niet eens uit hoeven leggen, die hoort dat zelf te bedenken vind ik.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:19

MissAmazone schreef:
Stel je rijd net als ik F12 en je manege doet niet aan losrijden.. Maar op je blad staan wel de beoordeling categorien nageefelijkheid enzo..
Hoe krijg ik dat dan in godsnaam voor elkaar in dat 1,5 rondje voor mijn proef start..

Tja, heel recht voor z'n raap gezegd: daar kan een jury niets aan doen. Een jury moet het ook doen met de lijn van het opleidingsplan en daar hoort vanaf F12 nageeflijkheid bij. En hoe bedrijven het losrijden regelen is niet direct van toepassing op de jury. Wel wat er in de baan te zien is.