Ilja000 schreef:Er zijn heel wat paarden en pony's die (nog) maar 1 galop kunnen, om wat voor reden dan ook. Buiten dat kunnen die dieren wel geweldig zijn voor het werk dat ze doen. Als jury hoor ik het graag zodat ik er rekening mee kan houden. Neemt niet weg dat ik ook de ruiters op die pony graag een keer wil zien terug nemen, zodat ik weet dat ook zij weten wat de verkeerde galop is.
Het bedrijf waar ik werk heeft een paard dat heel goed in de juiste galop kan, maar dan moet je de hulpen wel heel erg duidelijk geven. Laat je net een steekje vallen, dan zit ie verkeerd. Zo'n paard zul je in de F3 dus vaak verkeerd aan zien springen, maar in bijv. de F9 helemaal niet meer. Hoe doe je dat dan Natasja, hoort zo'n paard ook niet thuis in de les? Voor ons is het veel belangrijker dat dit paard een uitdaging is voor zowel beginnende ruiter als gevorderd en dat ie ook nog eens geweldig is in voltige. Een paard dat lekker in zijn vel zit, geniet van zijn werk (jaja, die manegepaarden zijn er ook nog) en duidelijk hapy is met zijn leven.
Edit: we hebben ook jarenlang een pony gehad die als maar ouder werd (gelukkig wel :p ) en uiteindelijk maar 1 galop kon. Geweldig diertje, liep lekker zijn lesje, natuurlijk niet heel makkelijk te verkopen en commercieel gezien is het niet haalbaar om al die oudjes met pensioen te laten gaan. Moet zo'n dier dan maar weg omdat ie maar 1 galop kan?
niets aan toe te voegen,helemaal mee eens.
het belicht ook eens de goede kant van een manege