'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:34

Omdat manegeruiters soms jaloers zijn op mensen met een eigen paard, en omdat mensen met een eigen paard zich soms verheven voelen boven manegeruiters.

Daarom doen ze soms dom :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:36

Je haalt de woorden uit mijn mond.:D
ookal ben ik van mening dat sommige manege's echter niet deugen, maar sommige mensen met een eigen paard ook niet :Y)
Spicenut schreef:
Omdat manegeruiters soms jaloers zijn op mensen met een eigen paard, en omdat mensen met een eigen paard zich soms verheven voelen boven manegeruiters.

Daarom doen ze soms dom :D

Snoevie

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:37

haha de opmerking van spicenut vind ik erg grappig en passend!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:50

Ik heb helaas enkel slechte ervaringen met maneges.
Toen ik 17 was ben ik begonnen. Tussen de koters die al stukken beter konden rijden. Je kreeg geen persoonlijke aandacht niks.
Een 8 maanden na de lessen heb ik 5 weken in Ijsland rondgecrosst. Geloof me, dan heb je echt niks meer aan je lessen :P
Toen op mijn 23e terug paardrijlessen. Privélessen 1 jaar. Een knulletje van 18? Niks over houding, niks over figuren geleerd, ja grote en klein volte en van hand veranderen echt totaal geen begeleiding. Paard stond opgezadeld klaar en go.
Uiteindelijk moest ik stoppen door zwangerschap :D
Kort daarna op een andere manege gereden 1 jaar. Ook zogezegd privélessen. Kreeg telkens een knol onder mn kont die niet vooruit te branden was en zijn sukkeldingetje toch wel deed. Niks over houding gehad. Ja enkel: "Doe je schouders naar achteren" Bij haar in de les (ze was 25 of zo) kwam er telkens nog een bekende van haar rijden. 1x gezegd dat dit wel privéles was en dat ik zo niks leerde als ze enkel aan het beppen was met die ander, kreeg ik een snauw dat ik helemaal niet voor privéles betaalde en dat ik dan 25 euro per uur kwijt zou zijn :(
Ik heb een eigen paard gekocht, was het beu. Dat bakrijden, niks leren en geen lol hebben.
Nu heb ik 2 jaar m'n eigen paard.
Ik ben me gaan verdiepen in Parelli en grondwerk. Ik ben nu vooral bezig met grondwerk en T-touch.
Sinds 7 weken ben ik bezig met CR lessen en mijn wereld en ogen zijn open gegaan!
Ik leer iets!
Figuren, houding, bochten, bepaalde termen. Ik sta echt elke keer met een open mond te gapen! Eindelijk iemand die me niet te min vind om het in Jip en Janneke taal uit te leggen. Iemand die een volwassenen niet uitlacht van: Ohhh weet je dat nog niet?
In een manege leerde ik vooral sturen met teugels, nu leer ik sturen met mijn lichaam.
Ik zal wel 3x domme pech gehad hebben, maar echt, bij manegelessen moeten ze ook eens leren iets te vertellen over paarden.
Waarom doet een paard dit, waarom doet een paard dat. Hoe denkt een paard, hoe ziet een paard iets. Hoe reageerd hij als jij blokkeerd, wat voelt hij dan, enz. enz.
Ik leer nu pas eindelijk rijden! Ik vind het zááálig!
En nog een reden om een manege bagger te vinden.
Geschoren paarden, altijd op stal en je paard wassen.
Nee sorry, mijne staat lekker in de wei, mag lekker in de modder rollen, en krijgt geen knotjes!
Ik ben 1x in wintervacht naar de manege geweest. Een springles. Ik wilde graag weten of mijn paard kon springen. Nou ik was een hele attractie in wintervacht! Wat werd ik min bekeken. Nog nooit een ECHT paard gezien? dacht ik bij mezelf :P
Ik denk er zo over. Manegemensen kunnen misschien technisch beter rijden in de rijbak, maar de helft van de paarden heeft nog nooit een drukke dorpsstraat of bos gezien. Meeste manegepaarden krijg je niet mee op een buitenrit.
Je kan in mijn ogen pas echt rijden als je zowel CR als buitenrijden geheel in orde hebt! Dan ben je met je paard 1 team en daar draait paardrijden om.
Overigens, de buitenrij mensen waar ik mee rij denken allemaal hetzelfde over maneges.......

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:25

@ 1boefje; paarden worden over het algemeen geschoren met een reden., dat heeft niks met maneges of pension te maken.

Wij leren zoals al eerder gezegd wel veel over de paarden voeren etcetera, moet je maar even mijn vorige berichten kijken ;) daar staat overigens ook een foto bij waarop je ziet hoe luxe de stallen bij ons zijn en dat ze een hele grote wei hebben waar ze ook (nog letterlijk op het plaatje ook) lekker rollen.

Ik ga trouwens elk jaar naar een stal om een trektocht te maken, en ik heb daar echt nooit het gevoel gehad dat ik met crossen en lange tochten maken een achterstand had als 'manegeruiter'.

Ohja, mijn moeder was na een lange tijd niet rijden ook weer gaan beginnen met rijden, zij heeft wel een aantal keer privé les gehad, en dan op een andere manier, gewoon echt privéles zeg maar. Daarna is ze in een volwassene les op de manege gaan rijden.

Wij poetsen, zadelen en zoals al eerder genoemd voeren ed ook zelf.

Wij doen ook vaak dingen zoals zonder zadel (en zonder hoofdstel) waarbij we ook leren sturen met ons lichaam. In de lagere lessen doen ze dit door bij het inrijden een knoop in de teugels te maken (omdat zonder hoofdstel dan nogal riskant is natuurlijk).

loveisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:27

dat hoor je meestal altijd weer op maneges

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:28

wat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:29

Ik vermoed dat ze op de titel reageert.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 06:37

boefje: dus een 'echt' paard is volgens jou een ongeschoren paard?
scheren is meestal wel met goede reden.

mijn pony is ook ongeschoren,maar zit fijn in haar vacht omdat ik wel met dekens werk.
een stuk prettiger in het werk met een wat dunnere vacht dan met een hele dikke.

dan nog iets; jij vind maneges bagger vanwege het scheren,wassen en op stal zetten.
is dat manege eigen?beetje rare redenatie.
dat kan een manege eigenaar met zn paarden doen,en een pensionruiter,iemand die zn paarden thuis heeft.........

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:18

Snoevie schreef:

mijn pony is ook ongeschoren,maar zit fijn in haar vacht omdat ik wel met dekens werk.
een stuk prettiger in het werk met een wat dunnere vacht dan met een hele dikke.

dan nog iets; jij vind maneges bagger vanwege het scheren,wassen en op stal zetten.
is dat manege eigen?beetje rare redenatie.
dat kan een manege eigenaar met zn paarden doen,en een pensionruiter,iemand die zn paarden thuis heeft.........

Inderdaad, ik denk niet dat scheren, wassen en op stal zetten alleen met manegepaarden wordt gedaan.. Sterker nog bij ons worden er maar 2 geschoren omdat het voor hun prettiger is om met het werk een wat dunnere vacht te hebben, wanneer ze niet aan het werk zijn hebben ze natuurlijk wel een deken op. De rest wordt helemaal niet geschoren en lopen dus allemaal met wintervacht rond. Daarbij mogen ze hier ook best de wei in en lekker in de modder rollen hoor, knotjes worden alleen gedaan bij de onderlinge dressuurwedstrijden (4 keer in het jaar). We hebben een binnenbak, springhal en buitenbak dus genoeg om binnen (of in ieder geval in een bak) te rijden, maar de hele zomer worden er lekker bosritjes gemaakt (gevorderde groepen beginnen er al wat eerder mee en gaan er ook wat langer mee door). Nou ligt de manege meteen aan het bos dus dat is ook geluk hebben, sommige (of veel, ik weet de cijfers niet) maneges hebben die kans denk ik gewoon niet.

Of manegeruiters beter zijn dan pensionruiters of andersom, dat is volgens mij een discussie die niemand wint. De 1 heeft het voordeel van verschillende paarden rijden, de ander heeft het voordeel van meer tijd in het zadel doorbrengen en zo kan je door gaan met voordelen en nadelen opnoemen. Het geeft ook eigenlijk niet, zolang je maar paardvriendelijk bezig bent en er moeite voor doet om een team te zijn met het paard.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:21

Zoals al eerder gezegd: Je hebt zowel goede als slechte ruiters, bij zowel manegeruiters als ruiters met eigen (verzorg) paarden. Talent en ervaring tellen bij beide groepen mee en oefening baart kunst. De kwaliteit van de lessen is een belangrijke factor en lessen van een instructeur (m/v) die niet is verbonden aan een manege kunnen kwalitatief beter of slechter zijn dan die van een manege instructeur.

Is het niet gewoon het belangrijkste dat iedereen die rijdt plezier heeft in de hobby/sport? Ieder op zijn eigen manier en niveau, uiteraard wel altijd op een manier die ook lief is voor het paard in kwestie. Iemand die niet in elk geval de bedoeling heeft (praktijk kan soms helaas onbedoeld en onbewust anders zijn) om het ook voor het paard leuk te houden, is in mijn ogen, ongeacht niveau op papier, geen goede ruiter.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:53

Jou laatste zin ben ik het idd mee eens, en tegengesteld vind ik dat dat ook wel enigszins geld aangezien een ruiter die lief is voor zijn paard en er het beste mee voor heeft (ongeacht eigen paard vz paard of manege paard) zal niet schoppen trekken etcetera (zonder reden) en ook al kan de ruiter dan misschien (nog niet) wijken aan de teugel weet ik veel, het is in ieder geval een goede manier van (leren) rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:18

Zo kijk eens aan, bokt doet het weer.
Ik (of eigenlijk mijn Lan) heeft vandaag bezoek gehad van een manegeruiter. We hebben wat filmpjes gemaakt. Het verslag laat ik aan de ruiter zelf over.

Filmpjes zal ik straks even uploaden. Eerst even wat andere dingen doen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:33

Ach en uiteindelijk is alles relatief. Ik laat maar héél beperkt andere mensen op mijn paard rijden. Eigenlijk is er maar eentje die dat mag, en dat is iemand die technisch misschien niet zo geweldig rijdt (nog niet, want ze leert heel snel :D) maar wél heel graag wil leren, goed luistert en lief is voor mijn paard, en daarnaast heel handig is met paarden doordat ze goed kijkt en op alle mogelijke manieren ervaring opdoet. Zo heb ik het zelf vroegah ook gedaan (ben ook gewoon als manegemeisje begonnen en via verzorgpaarden doorgegroeid en nog zou ik mezelf geen goede ruiter noemen). Zij is dan geen typische manegeruiter, maar toch zou ik het met een handige manegeruiter wel aandurven míts ze niet menen dat ze alles al weten ;) Dat laatste is een probleem waar zowel manegeruiters als 'eigenpaardmensen' last van hebben maar ik heb hier op stal vooral al wat meisjes op hun neus zien gaan die van de manege kwamen en dachten het wel te weten :+ Ik kan er als eigenaar in ieder geval érg van genieten om mijn paard fijn te zien lopen bij iemand anders met een beetje hulp van mij vanaf de grond.

De crux ligt er denk ik in dat de instructie in veruit de meeste maneges (er zijn gelukkig ook positieve uitzonderingen!) ver onder de maat is, daarvan worden noch de manegepaarden noch de ruiters beter. Met een eigen paard kun je nu eenmaal vaker, gerichter, persoonlijker en bij een zelf uitgezochte instructeur lessen en leer je ook meer en sneller. Ik denk wel dat je als manegeruiter erg met je neus op de feiten wordt gedrukt als je op een werkelijk goed gereden paard stapt, eigenlijk zou iedere manegeruiter daar de kans voor moeten krijgen, zo 1 keer per half jaar ofzo, om te kijken waar je staat :) Zo ben ik ook nog altijd blij als ik eens een keertje mag voelen op een paard wat verder is in zijn africhting dan ik :+ :D Uiteindelijk is niemand ooit uitgeleerd als het op rijden aankomt, manegeruiter of eigen paard hebbend.

Cheri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:24

Tsja, als manege- ruiter (ik ook) rijd je meestal maar 1 tot 2x per week, waarschijnlijk op verschillende paarden.
Dus elke keer moet je weer 'anders' rijden (niet te letterlijk opvatten). en als je 1x de draai hebt gevonden, zit je alweer op een ander paard met een ander karakter.
als je een eigen paard hebt, kun je elke dag rijden en je helemaal aan elkaar aanpassen. daar heb je gewoon veel meer voordeel aan.
ik rijd nu zelf ook al 11 jaar op de manege, ik mag nu ook op de paarden van de manege eigenaresse rijden, dit is erg leuk! ik rijd eigenlijk elke week op een vast paard.
verder heb ik ook veel ervaring opgedaan bij verzorg paarden en ben ik ook een maand op 'werk- vakantie' geweest bij een vrouw met verschillende paarden.
volgensmij probeer ik hier gewoon duidelijk te maken dat manege ruiters het net zo leuk kunnen hebben en net zo goed kunnen rijden etc. als mensen met eigen paarden, maar daar ben ik nog niet zeker van dat ikdat bedoel (A)
Ik heb er in iedergeval plezier aan het rijden, zeker nu ik al een aantal jaren op niet- manege paarden rijd. tuurlijk, eigen paard zou geweldig zijn, maar dat komt nog wel.. ik vind manege ruiters net zo goed.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:30

Anya schreef:
Zo kijk eens aan, bokt doet het weer.
Ik (of eigenlijk mijn Lan) heeft vandaag bezoek gehad van een manegeruiter. We hebben wat filmpjes gemaakt. Het verslag laat ik aan de ruiter zelf over.

Filmpjes zal ik straks even uploaden. Eerst even wat andere dingen doen.

Ik was dus die manegeruiter :+
Helaas heb ik heel wat van mijn eerdere (felle) woorden terug moeten halen.
Ik weet niet of je hier een link naar het aangemaakte topic van mijn bezoek aan Anya en Lan hier mag neerzetten? :+
(de filmpjes ontbreken helaas nog)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:35

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:54

Snoevie schreef:

Nee heeft niks met een echt paard te maken.
Ik heb gewoon een hekel aan scheren, of het nu een zogenoemde reden heeft ja of te nee. Het hoort gewoon niet, klaar. Een paard krijgt met een reden een wintervacht. Te vaak gehoord dat mensen geen tijd hadden om genoeg uit te stappen en dat een paard gaat zweten tijdens een wedstrijd. Als je je paard genoeg traint buiten op uithouding hebben ze er geen last van. Mijne zweet nooit met wintervacht. Ook niet met een uur dressuur in de buitenbak. Een goede reden om te scheren zou ik nog een huidaandoening vinden, verder niet. Zelfde als met een deken, als je een paard een deken omdoet omwille exceem, of vliegen kan ik me ook nog voorstellen, prima!
Maar hee, laat je vrij om het wel te doen hóór! Ik mag een reden hebben toch? Ieder zijn ding. Verder hoeft hier geen discussie over gevoerd te worden lijkt mij zo.
Had er niks mee te maken of manegeruiters slecht zijn, ik vind het gewoon een reden voor mij persoonlijk om maneges niks te vinden.
En volgens mij hangen manegeruiters toch echt bij een manege :+
Kan best zijn dat de meiden heel aardig zijn. Maar de meeste hebben een air van hier tot tokio. Ik bedoel, zeg nou eerlijk wie van de dure manegeruiters met springpaarden van boven 10.000 euro heeft nog NOOOOIT min gekeken naar iemand in zijn HH outfitje vol modder?
Ik rij op een knol van minder dan 2.000 euro. Ben ik dan te min?
Maar daarnaast zegt het gewoon niks over je rijvaardigheid. Ik denk gewoon dat als iemand 20 jaar alleen maar in een rijbak heeft gereden op welk nivo dan ook niet per definitie goed kan rijden buiten.
Andersom ook niet.
Zoals ik al eerder zei, ook leren luisteren naar je paard en begrijpen hoe je paard denkt ik voor de meeste nog een hele kunst!
En ik geloof best dat er maneges zijn die al afgestapt zijn van de traditionele gewoontes. Het begint gelukkig steeds meer door te dringen dat paarden met een meer NH-benadering veel meer kunnen en willen.
Helaas zal ook ik mijn dochter over 1,5 jaar eerst naar de manege moeten laten gaan :+ Hopelijk vind ik een geschikte! Ik denk er eigenlijk over om een western-achtige manege te zoeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:10

Ga maar een uurtje galopstraining doen Boefje. Dan wil je paard wel zweten hoor..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:18

Anya schreef:
Ga maar een uurtje galopstraining doen Boefje. Dan wil je paard wel zweten hoor..

Mijne galopeerd niet ;) EN is ex koerspaard, EN rijdt endurance. Veel succes als je de uitdaging aandurft :P :P :P
Dan heb ik zeker eindelijk iemand gevonden waar ik het dan hééél goed mee kan vinden met een buitenrit :P Ik ga wel mee :j :j :j
Maar dan nog, geen deken nodig :+ Ik wandel 3 kwartier uit en zijn hartslag zit weer onder de 60 :D

Duhh waarom reageer ik hier eigenlijk nog op :o Omdat ik wel eens iemand wil meenemen van de manege een uur op 'galopstraining' in het bos. Dussuh, pb gerust en kom gerust een keertje in het weekend crossen hier ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:27

Tja.. ik heb western gereden paarden. ca 80% galopswerk. Prima conditie. Maar alhoewel niet geschoren, wel behoorlijk nat na de tijd. dus een deken is essentieel!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:28

1Boefje schreef:
Snoevie schreef:

. Een goede reden om te scheren zou ik nog een huidaandoening vinden, verder niet. Zelfde als met een deken, als je een paard een deken omdoet omwille exceem, of vliegen kan ik me ook nog voorstellen, prima!
Maar hee, laat je vrij om het wel te doen hóór! Ik mag een reden hebben toch? Ieder zijn ding.

Ik snap je punt hoor, maar zou je nog steeds zo tegen scheren zijn als je bijvoorbeeld mijn pony had.
Ik zal even de situatie schetsen, ik heb een ijslander met een flink wat temprament, ze wil altijd werken en is eigenlijk altijd druk.
Nu heeft mevrouz zo'n wintervacht dat ze daar gewoon last van heeft, zo eigenweis als ze is loopt ze gewoon door en wil ze net zo hard werken als normaal maar als je niet op past ben je daarna wel zo 45 minuten bezig om haar weer op adem te krijgen. Volgens de veearts raakt ze gewoon oververhit en probeert ze die warmte weg te krijgen door te hijgen.

Erg leuk stukje trouwens, dat andere topic.

iMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:46

Nou iedereen leert het zo, ben ik mee eens.
Maar die pony's zit toch echt wel ff verschil in. :P

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:53

1Boefje schreef:
Anya schreef:

Mijne galopeerd niet ;) EN is ex koerspaard, EN rijdt endurance. Veel succes als je de uitdaging aandurft :P :P :P
Dan heb ik zeker eindelijk iemand gevonden waar ik het dan hééél goed mee kan vinden met een buitenrit :P Ik ga wel mee :j :j :j
Maar dan nog, geen deken nodig :+ Ik wandel 3 kwartier uit en zijn hartslag zit weer onder de 60 :D

Duhh waarom reageer ik hier eigenlijk nog op :o Omdat ik wel eens iemand wil meenemen van de manege een uur op 'galopstraining' in het bos. Dussuh, pb gerust en kom gerust een keertje in het weekend crossen hier ;)

ik snap je punt niet echt hier?

en bij het vorige ook niet, kan je het misschien iets beter formuleren? bv dat stukje over paarden van 10.000 euro ofzo?

en je zegt ook, het heeft niks met maneges te maken maar ik vind het een reden om maneges niks te vinden. Waar slaat dat op?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:11

1boefje,je bekijkt het wel erg vanuit een zwart-wit oogpunt.

inderdaad,mijn pony haar conditie is nog niet helemaal goed,moet ik haar daarom maar kou laten vatten dan,omdat een deken niet hoort?
ik heb ook een pony van onder de 2000 hoor,nou en?
niet iedere paarden eigenaar heeft een duur paard,en als ze dat wel hebben; wat dan nog?

ik heb nog nooit van mijn leven neergekeken op iemand die geen eigen paard heeft,daar heb je overigens geen duur paard voor nodig hoor.

er zijn zat ruiters(ook manegeruiters)die neerkijken op mijn fjordje hoor! en ja dat kan me echt geen bal schelen......ik ben er gelukkig mee.

je komt me een beetje jaloers over,eigenlijk.
zoals dat stukje over paarden van 10000 euro?