'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:22

Inderdaad bij de manege van IsabelvS staan de paarden er zeker goed bij, maar ik denk dat je dit toch echt niet kan nemen als een gemiddelde manege. Veel manegepaarden zullen het met een stuk minder moeten doen.

Op mijn oude manege lopen ze in het weideseizoen met z'n alle 24/7 in het weiland. Daarna gaan ze op stal, vaak komen ze dan toch nog buiten in de buitenbak of in de paddock.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:26

pluklief schreef:
IsabelvS schreef:
idd bij ons ook niet ;) dan zou ik nog eerder zeggen dat veel manege paarden het beter hebben aangezien zij over het algemeen meer (lichamelijk) contact hebben. Overigens zijn tussen de pension stallen ook een aantal plakken weggehaald in de tussenschoten waardoor ze wel elkaar kunnen zien en redelijk kunnen knuffelen.

Wat is dat nou weer voor onzin, als of prive paarden nooit lichamelijk contact hebben :roll:

ik had het over bij mij op stal.. aangezien heino het ook over bij haar op stal had!

@ pluklief, ja ik ben er ook zeker van bewust dat onze manege een (positieve) uitzondering is! Maar daarom vind ik het nogal stom dat erover maneges meestal één beeld is en dat dat dan negatief is ;) dat klinkt ook goed :).

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:36

Er zijn idd een boel manege's waar de paarden het niet geweldig hebben... Maar hoeveel pension paarden hebben het niet nog veel slechter???
Paarden die echt de stal niet uit komen, of met en beetje mazzel 1 uurtje per dag. O wat zijn we gek met onze paarden...
Bij ons op de manege hebben alle paarden het echt heel goed, overdag lekker naar buiten en s'avonds naar binnen. Ze lopen max. 2 uur op een dag ( en dit is eigenlijk alleen op zaterdag, doordeweeks lopen ze meestal maar een uur per dag ) en krijgen echt heel goed voer.
Allemaal een goed passend zadel en een schone, ruime stal.
Verder wordt er in de lessen veel aandacht besteed met hoe om te gaan met je paard, op een eerlijke en vriendelijke manier met je paard aan het werk te gaan.
En vooral veel te genieten, dat is de basis... Helaas zie je dat niet overal!
Paarden die in de krul getrokken worden en dat de instructeur dat ook nog eens beloont e.d waar gaan we toch naar toe?
Dat geklaag over maneges is ook niet altijd terecht...
Hoeveel pensionklanten vinden hun paard wel niet de meest geweldige van allemaal... en trekken ondertussen de kiezen eruit en schoppen de sporen nog net niet door het velletje van hun lieftallige viervoeter...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:43

En hoeveel prive ruiters doen dat niet? Onzin om nu weer de prive ruiters in een slecht daglicht te stellen. Natuurlijk zijn er mensen die het doen.
Maar als ik zo om me heen kijk, zie ik in mijn paarden omgeving echt niet iemand die de kiezen eruit trekt en lekker met sporen loopt te schoppen.
Hier weer iemand die precies het zelfde doet als je zelf zo'n hekel aan hebt, nu word er weer net gedaan alsof de prive paarden maar in hun hokje staan 23 uur per dag en of we maar lopen te schoppen en te trekken. Misschien wil je een keer op mijn paard komen schoppen en trekken, maar ik denk dat madam je toch even heel hard terug op je plaats zet.
Ook op de pony's die ik bijrijd bij ons op stal zou ik niet durven schoppen of trekken, die zullen dat ook echt niet pikken vrees ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 06:48

dat is nu zo vermoeiend,waarom moeten eigen paard ruiters dan meteen in een slecht daglicht gezet worden tegenover de manege ruiters?echt heel kinderachtig.

zo kan ik ook beginnen over manegeruiters,maar dat zou nergens op slaan,want je hebt overal rotte appels tussen,manege en prive ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:10

Zijn we nu van manege ruiters naar manege paarden gegaan? *terug lezen doet*

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:15

Manege ruiters die bij mij komen rijden doen eigenlijk altijd wel hard schoppen (mijn paard gelijk in galop) En heel overdreven hard trekken wat dan als sturen bedoelt wordt. Dat is altijd het eerste wat ik ze afleer, Het schoppen leert mijn paard ze wel af :o

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:16

Volgens mij wordt m'n bericht verkeerd begrepen...
Ik vind het zelf gewoon onzin dat er altijd maar afgegeven wordt op manegeruiters en paarden, ja ik heb het idd wel over de paarden. Zelf rijd ik niet met sporen en oom mijn dame accepteerd het absoluut niet als iemand haar hand hardhandig gebruikt of schopt...
Jammer dat het stukje waar het eigenlijk om gaat totaal niet gelezen wordt! Maargoed het is ook natuurlijk maar net hoe je iets wilt lezen of zien ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:28

lees nu al een hele poos mee en kan maar 1 ding concluderen, dit is een discussie waar geen eind aan komt.
er zijn maneges waar de paarden het niet zo goed hebben of waar je niet zo goed les krijgt. ook zijn er maneges waar de paarden het wel goed hebben of je wel verdomd goed les krijgt.
maar zo zijn er ook zeker pension stallen waar de paarden het niet goed hebben (in de trant van de hele dag binnen staan) en er zijn ook genoeg ruiters met een eigen paard die niet zo goed kunnen rijden of niet zo goed met hun paard omgaan, waarbij je je afvraagt waarom zo iemand een eigen paard heeft.
dit is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven. het welzijn van de paarden zal misschien nog verbeterd kunnen worden, zowel op maneges als op pension stallen als dit wettelijk verplicht wordt. maar de goede en minder goede, lieve en minder lieve ruiters zal je altijd houden, zowel op een manege als prive.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:39

Snoevie schreef:
dat is nu zo vermoeiend,waarom moeten eigen paard ruiters dan meteen in een slecht daglicht gezet worden tegenover de manege ruiters?echt heel kinderachtig.

zo kan ik ook beginnen over manegeruiters,maar dat zou nergens op slaan,want je hebt overal rotte appels tussen,manege en prive ruiters.

ik ben het wel met jou eens daarover, maar misschien bedoelen ze van de (Privé)ruiters die slecht over maneges praten, dat ze net zo goed zo over privépaarden kunnen praten omdat het niet met een manege of privéstal op zich te maken heeft ;)>.

Chefke schreef:
Manege ruiters die bij mij komen rijden doen eigenlijk altijd wel hard schoppen (mijn paard gelijk in galop) En heel overdreven hard trekken wat dan als sturen bedoelt wordt. Dat is altijd het eerste wat ik ze afleer, Het schoppen leert mijn paard ze wel af :o

:=.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:39

blue_kim schreef:
lees nu al een hele poos mee en kan maar 1 ding concluderen, dit is een discussie waar geen eind aan komt.
er zijn maneges waar de paarden het niet zo goed hebben of waar je niet zo goed les krijgt. ook zijn er maneges waar de paarden het wel goed hebben of je wel verdomd goed les krijgt.
maar zo zijn er ook zeker pension stallen waar de paarden het niet goed hebben (in de trant van de hele dag binnen staan) en er zijn ook genoeg ruiters met een eigen paard die niet zo goed kunnen rijden of niet zo goed met hun paard omgaan, waarbij je je afvraagt waarom zo iemand een eigen paard heeft.
dit is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven. het welzijn van de paarden zal misschien nog verbeterd kunnen worden, zowel op maneges als op pension stallen als dit wettelijk verplicht wordt. maar de goede en minder goede, lieve en minder lieve ruiters zal je altijd houden, zowel op een manege als prive.

mee eens :j.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:35

_Bitje_ schreef:
enuh...
stabledoor: dat meen je toch niet serieus?

de stallen bij ons zijn wel kleiner, maar ik heb die andere stallen nog eens bekeken, ik denk dat onze stallen toch beter zijn, ze kunnen elkaar aanraken en liggen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:36

StableDoor schreef:
_Bitje_ schreef:
enuh...
stabledoor: dat meen je toch niet serieus?

de stallen bij ons zijn wel kleiner, maar ik heb die andere stallen nog eens bekeken, ik denk dat onze stallen toch beter zijn, ze kunnen elkaar aanraken en liggen.

jaja.... :\
jammer dat je eerst oordeelt voordat je niet eens goed gezien hebt :n

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:41

bij ons op de manege staan de PONY'S in een kleine box en de PAARDEN in een grote box
en ze lopen ongeveer 3 uur per dag

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:48

dames, die links die jullie bespreken, allemaal lief en leuk maar letten jullie er wel op dat het onder laster kan vallen?

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:51

Dat is niet helemaal waar hoor,,je hebt ook hele mooie maneges

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:49

Nou ik neem binnenkort nog eens de proef op de som, er komt een manegeruiter een keertje op mijn Embla rijden. Eens kijken hoe dat gaat. Ze word de vierde manegeruiter die er op zal stappen en tot nu toe heeft ze iedere keer nog gedaan waar ze zelf zin in heeft, maar dit meisje heeft wel pit geloof ik.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:52

Ik mag blij zijn, bij mij op de manege zijn veel paarden dus je hebt altijd verschillende dingen die je moet doen en op het moment zijn er ook 2 hele jonge paarden die erg voorwaarts zijn.
Maar ik mocht geen verzorg paard omdat ik dan zou moeten stoppen met de manege lessen en daar leer ik meer dan op 1 sloom paardje zitten en verder niks doen!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:20

Babico3 schreef:
Ik word altijd zo moeeee van die mensen die altijd maar blijven zeggen van: 'Je rijdt als een manege-ruiter.' Of 'Dat is echt manege-stijl.' Of 'Manege paarden zijn stom/kunnen niet lopen.' En ga zooo maar doooor! Manege-ruiters kunnen OOOK mooi lopen, en manegeruiters kunnen OOOK mooi zitten. Mooier dan menig pension-ruiter/eigen-paard.

De volgende foto's zijn allemaal bij mij op de manege.

Helaas mag je er volgens mij maar 2 plaatsen.

En dit ben ik zelf.
Alles wat ik kan heb ik op mijn manege geleerd en nergens anders.
http://picasaweb.google.nl/Bibelotje/Paardrijden#

heb even een zinnetje dikgedrukt. wat bedoel je daar mee.
ik vat dit zinnetje namelijk meer op als pure jaloezie vanuit jouw kant ;)

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:32

@_bitje_jaja....
jammer dat je eerst oordeelt voordat je niet eens goed gezien hebt

Het is wel zo, bij ons kunnen de paarden elkaar aanraken en liggen, bovendien staan ze heel vaak in de paddock!
Btw, ik rijd op die manege

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:42

pharagirlke schreef:
dames, die links die jullie bespreken, allemaal lief en leuk maar letten jullie er wel op dat het onder laster kan vallen?

wat is laster|?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:54

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:16

oké... je denkt dus dat het niet waar is enzo?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:17

Nee, ze bedoelt (denk ik) dat sommige mensen hier bepaalde stallen zwart aan het maken zijn, soort van antireclame zegmaar.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:16

Dit is gewoon een eindeloze discussie. Tussen manege ruiters en pension/priveruiters zitten goede en slechte mensen...
So what? Ieder heeft de zelfde passie; de paarden.

Waarom kunnen we dan niet gewoon vergeten dat er zo'n verschillen zijn? Waarom moeten manegeruiters dom doen over priveruiters, en priveruiters over manegeruiters?
Dat is toch gewoon kinderachtig. Kijk op wat anders neer. Maar niet op de mensen die gewoon genieten van hun sport/hobbie/passie.