Vraag het de FNRS jury....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:53

Ja, dat mag een manege inderdaad zelf bepalen. De FNRS stelt een minimum (en een maximum) aantal promotiepunten.

Van de FNRS-site:
Citaat:
Als je 210 punten of meer haalt voor je dressuurproef, krijg je een promotiepunt (PP). Als je in de F1 één PP haalt mag je door naar de F2. Haal je daarin ook één PP en haal je het theorie-examen dan krijg je het diploma F2 uitgereikt. Voor de F3 t/m F8 proeven heb je minimaal 2 PP’s nodig om door te stromen naar en moet je over bij 5 PP. Ben je bij de F9 aangekomen dan heb je t/m F20 minimaal 3 PP nodig om door te stromen. Ook hier geldt bij 5 PP’s moet je over.Let wel even op: de instructeur of manege-eigenaar bepaalt of je bij 2,3 of 4 PP’s mag doorstromen naar volgende F proef.

Twilight1

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:14

Ik had nog een vraagje,
voor de verzorging van de ruiter en de verzorging van het paard krijg ik altijd een 7,
maar ik ben niet de enige maar iedereen krijgt twee 7ens als er niets mist.
Ik was benieuwd hoe de jury's beoordelen want ik zou wel eens een acht willen scoren maar waar kan ik dan op verbeteren?
Ik vlecht en knot mijn paard netjes, ook de voorpluk vlecht ik in en knotje.
Staart helemaal netjes ingevlochen en krullen gemaakt van de rest van de staart.
Helemaal gewassen dus witte beentjes en schone ingevette hoefjes wat je duidelijk zag.
Helemaal schoon, incl hoofd etc.
Het tuig is helemaal netjes en schoon en mijn rijspullen zijn helemaal ingevet en schoon (leren chaps en leren jophurs beiden zwart) nette gladde witte rijbroek en net zwart jasje en witte handwschoentjes en nette cap.
Wat kan er nog verbeterd worden? of erbij doen zeg maar

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:07

Niets. De richtlijn is een zeven. Verzorging is een groot punt van discussie. Vanuit de traditie hoort het erbij, maar aan de andere kant heeft het niets met paardrijden te maken. Sommige ruiters scoren net hun pp op verzorging. Als je voor verzorging bijv. 2 keer een 8 zou krijgen, dan krijg je al 4 pluspunten cadeau!
Dus is ons aangeraden het bij een 7 te houden, tenzij e.e.a. niet aan de reglementen voldoet. Er zijn wel jury's die hoger punten. Het blijft aan de jury.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:12

maar als ik zonder knotjes zou starten, krijg je dan meteen lager?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:14

Hangt van de jury af. Bij mij word je 7 dan wel een 6, wat overigens nog steeds voldoende is. Hoe anderen dat doen weet ik niet.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:16

ok. Ik zag ook genoeg mensen met alleen strikjes of vlechtjes ofzo, maar volgens mij wordt dat net zo "goed" gerekend als knotjes?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:20

Hangt van de jury af.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:28

Verschilt idd per jury. Ik zou je bijvoorbeeld nog steeds een 7 geven. :+ En op sommige maneges is de ene pony wel ingevlochten en de andere niet want sommige pony's mogen niet gevlochten worden van de manegehouder. Nou prima, dan krijgt ook die pony gewoon een 7.

Ik geef overigens nooit een 8 om de reden die Ilja zegt. Ik vind een 8 voor een ronde volte veel meer verdiend dan een 8 voor verzorging, het gaat om het rijden.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:33

Als je met je eigen pony mee rijdt met de manege in de fnrs proefjes, dient je pony dan de gehele proef aan de teugel te lopen? Mijn probleem is namelijk dat in stap & draf ik hem netjes op de loodlijn heb maar in de galop hij nog wel eens omhoog wil komen. :j

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:34

en nog een vraagje jeetje wat wil ik veel wetenXD
waarneer laten jullie een opmerking schrijven want ik had gister alleen maar opmerkingen bij mijn 5jes dat waren er 5 en dan stond er 2x te klein en in stoel en nog iets maar niet echt dingen waar ik aan kon werken wat ik heel jammer vond

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:36

ik vraag me trouwens sowieso af of er aan de jury wordt doorgegeven of het om een manege of eigen paard gaat?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:45

Bij ons wel :j Het word zelfs doorgegeven als het een leasepaard is (dus dat die ruiter daar vaker op rijdt) ook worden de bijzonderheden en de moeilijkheidsgraad vd paarden en pony's vermeld. En dan is het aan de jury wat zij daar mee doen. Maar het zal per manege verschillend zijn of dit wel of niet doorgegeven wordt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:46

Belady schreef:
Als je met je eigen pony mee rijdt met de manege in de fnrs proefjes, dient je pony dan de gehele proef aan de teugel te lopen? Mijn probleem is namelijk dat in stap & draf ik hem netjes op de loodlijn heb maar in de galop hij nog wel eens omhoog wil komen. :j

Dat hangt af van de proef die je rijdt. Vanaf de F9 hoor je constante verbinding te hebben en wordt dat ook beoordeelt. Vanaf F12 nageeflijkheid. In principe maakt het niet uit of je op ee manegepony of een eigen pony rijdt, als je maar voldoet aan de 'eisen' die aan een proef worden gesteld.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:48

Twilight1 schreef:
en nog een vraagje jeetje wat wil ik veel wetenXD
waarneer laten jullie een opmerking schrijven want ik had gister alleen maar opmerkingen bij mijn 5jes dat waren er 5 en dan stond er 2x te klein en in stoel en nog iets maar niet echt dingen waar ik aan kon werken wat ik heel jammer vond

Ik geef zelf commentaar bij elke 5 en lager. Te klein kun je zeker iets mee doen, nl. je voltes volgende keer groter maken en dus oefenen in de les. Stoelzit zal het zijn geweest. Groot iets om te oefenen... Ik probeer ook altijd bij minstens 1 zes iets op te schrijven, zodat de ruiter weet hoe dat een 7 kan worden en bij elke 8 of hoger staat zeker een compliment.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:48

SimoneDV schreef:
ik vraag me trouwens sowieso af of er aan de jury wordt doorgegeven of het om een manege of eigen paard gaat?

Ik hoef dat niet te weten. Doet er niet toe voor het beoordelen. Het proefje blijft tenslotte het proefje. Wel wil ik graag weten of een pony bijv. maar in 1 galop gaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:49

Ik zie het veel op startlijsten staan. Dan staat er MP achter als het om een manege paard of pony gaat en EP voor eigen paard en VP voor verzorgpaard of pony. Niet altijd hoor maar vaak kan ik het wel zien aan het harnachement of gewoon de combinatie zelf.

En ik geef altijd uitleg waarom ik een 5 geef maar zet het er ook achter waarom ze een 8 hebben gekregen.

@ Belady: nee, dat hoeft niet of je moet een F12 proef of hoger rijden.

Edit: het is al uitgelegd. :')

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:55

ok, de pony waar ik mee doe wordt dan ook als "eigen paard" neergezet, maar is mn bijrijdpaardje maar ze staat niet op die manege waar ik dan een proefje rijd dus ze weten verder ook niks over haar ofzo :P
Jammere is dat ze er op ander terrein in het begin altijd als een idioot in galop gaat, heb ik dr in de losrijbak eindelijk fijn, moet ik in een andere bak proefje rijden :+

zo kregen we het gister dus voor elkaar ergens een 0 voor te halen, kreeg een 4 en vervolgens -4 :Y)

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:01

Weet iemand toevallig hoe het zit met OS2(oefenspringen2)?
Wat ik moet vanuit galop verlichte zit naar stap bij de F, en dat klopt niet, maar ik ben vergeten hoe het nu wel moest.
Dus weet iemand hoe het zit?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:24

goldylove schreef:
Weet iemand toevallig hoe het zit met OS2(oefenspringen2)?
Wat ik moet vanuit galop verlichte zit naar stap bij de F, en dat klopt niet, maar ik ben vergeten hoe het nu wel moest.
Dus weet iemand hoe het zit?

OEFEN SPRINGEN 2 (hoogte 50-60cm)
In draf lichtrijden, tenzij verlichte zit wordt gevraagd, voor hindernis verlichte zit aannemen

(1)A binnenkomen in arbeidsstap
(2)Bij D halthouden en groeten
(3) Voorwaarts in arbeidsstap richting B , B arbeidsdraf
(4)H-X-F van hand veranderen en hindernis 1 balkjes lopen in verlichte zit. In verlichte zit blijven.
(5) A-C slangenvolte met 3 bogen (in verlichte zit)
(6)Van C naar B wenden en hindernis 2 springen. Bij B arbeidsdraf.
(7)F-D-B rechtsomkeert halve baan (10 meter)
( 8) Van C naar E wenden en hindernis 3 springen. Bij E arbeidsdraf.
( 9) Van A naar B wenden en hindernis 4 springen. Doorgalopperen in de linkergalop, bij B hoefslag volgen
( 10) E-B-E grote volte
( 11) Van E naar F verlichte zit, F arbeidsstap
( 12) M arbeidsdraf
( 13) C halthouden 4 sec. voorwaarts in arbeidsstap
( 14) H arbeidsdraf
( 15) Van E naar A wenden en hindernis 5 springen. Bij A arbeidsdraf
(16) F-X-H van hand veranderen en hindernis 6 balkjes lopen in verlichte zit, daarna lichtrijden
( 17) Van C naar B wenden en hindernis 7 springen. Doorgalopperen in de rechtergalop, bij B hoefslag volgen
(18) E-B-E grote volte
(19)Van E tot M verlichte zit, M arbeidsdraf
(20) Tussen B en F arbeidsstap
(21)A afwendenRichting B in stap de rijbaan verlaten
(22)D halthouden en groeten
(23)Richting B in stap de rijbaan verlaten
(24) Regelmaat en tempo van de proef
(25)Overzicht van de ruiter, correct rijden
(26)Houding verlichte zit
(27)Houding tijdens de sprong
(28)Beenligging en inwerking kuit
(29)Handhouding en teugelvoering
(30)Presentatie van het geheel

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:26

@Flurk bedankt!
Ik bedoeld dus dit stukje:
( 9) Van A naar B wenden en hindernis 4 springen. Doorgalopperen in de linkergalop, bij B hoefslag volgen
( 10) E-B-E grote volte

Dus dan moet je vanuit galop naar de stap, en dat klopt dus niet.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:30

goldylove schreef:
@Flurk bedankt!
Ik bedoeld dus dit stukje:
( 10) E-B-E grote volte

Dus dan moet je vanuit galop naar de stap, en dat klopt dus niet.

Grappig ik heb net hele proef over zitten tikken en het viel me niet op.
Je hebt gelijk klopt niet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:34

Is het niet de bedoeling dat je vanuit galop naar stap gaat?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:36

Ilja000 schreef:
Is het niet de bedoeling dat je vanuit galop naar stap gaat?

nee dat is niet de bedoeling

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:42

Het zou zomaar kunnen, het past wel in de proef, hoewel de volgorde wat apart is dan om vanuit verlichte zit naar stap te gaan. Wel komt daarna weer een overgang naar draf...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:46

moet andersom, F draf, M stap en dan halt.