Hoeveel uren mag een manegepaard lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Re: Hoeveel uren mag een manegepaard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:43

Op de manege waar ik rijd max 2 uur. Het is eigenlijk al een uitzondering dat paarden twee lessen na elkaar meelopen... Ze hebben gewoon genoeg paarden en pony's en er rijden ook veel eigenaars met hun paarden mee in de les.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:48

bij ons lopen de meeste paarden gewoon 1 uurtje per dag Lachen
maar op de drukke dagen zoals woensdag en zaterdag, worden ze vaak wel 2 of 3 keer gebruikt!
Naar mijn idee kunnen ze dit makkelijk aan..

XsteefX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:51

Bij ons worden ze meestal 2 keer gebruikt, behalve op zaterdag want dan zijn er ook strandritten naast de normale lessen, somige paarden (die niet naar het strand gaan) moeten dan vaker lopen op een dag. De meeste paarden kunnen dit wel aan Knipoog en de andere mogen in hun stal blijven staan. Ze houden op onze manege heel veel rekening met welk paard het is maar 4 uur per dag vind ik echt de max. !! Clown

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:52

Volgens mij zijn er geen regels voor maar 6 uur is belachelijk veel. Ik snap de mensen ook niet die nog op zo'n paard stappen als het bijv. al 3 uur gelopen heeft. Daar kan ik geen begrip voor opbrengen. Ik zou dat gewoon weigeren. Een ander fris paard of dan maar niet rijden.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:54

Op de manege waar ik les rijden de pony's 3 uur per dag en paarden 4 denk ik,

Desdemona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:41

Op mijn manege hebben we zo'n lijst, en dan worden er gwn streepjes gezet achter de pony als die heeft gelopen. Ze gaan het hele lijstje af zodat iedere pony zowiezo 1 uur per dag loopt. Als een pony nog niet heeft gelopen, moet die dus zowiezo. Ik zie meestal maximaal maar 2 streepjes achter de pony's staan, dus ze lopen 2 uur per dag ^^ Lachen

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:44

bij ons op stal lopen de ponys maximaal 3 uur in de lessen achter elkaar. en dan worden ze 2 dagen 's middags nog ingezet voor de lessen en mag de persoon die ze least er nog op rijden. het kan dus voorkomen dat een pony 4/5 uur per dag loopt

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:45

Maximaal 2 uur, soms met wedstrijden wat meer maar er zijn niet zo vaak wedstrijden op de manege.

Lisa_Gijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:35

Bij mij op de manege worden ze maximaal 2 uur per dag gereden. Dat vind ik normaal. Op mijn oude manege gaven ze alleen op woensdag en zaterdag lesgegeven. Dus deze paarden worden dus ook maar 2x per week gereden. Op woensdag 3 uur achter elkaar en op zaterdag wel 5/6 uur achter elkaar!! Met 1 uur pauze tussendoor! Dit vind ik echt te veel en niet goed verdeelt door de week.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:00

ik denk dat 2 uren achtereen lopen volstaat om dan pauze te nemen.
Ik weet dat één les of één beurt dta je rijdt(hebben ze mij dan ooit eens op eenmanege gezegd) dat dat maar max. anderhalfuur mag zijn anders wordt dat teveel.

En op heel de dag denk ik dat een paard 3 à 4 lessen mag meelopen.Ik denk toch niet dat ik paarden al meer dan dat heb zien werken en anders weet ik er echt niets van Haha!

maar 6u achter elkaar zonder pauze,ik denk dat dat beest gewoon om dood te vallen was.. Scheve mond

Xx;;

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:42

Hangt af van paard tot paard...
sommigen 2 uur.. anderen 3 uur en soms 4 uur...
Maar dan wel met pauze tussenin. Vindt ik wel te doen.
Wordt veel rekening gehouden met de behoeftes van het paard. Is een paard die ene dag wat minder energiek dan neemt een andere het werk over...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:59

Op onze manege lopen de paarden meestal 2 uur per dag, uitzondering 3uur, maar niet achter elkaar. Zondag gaan ze mee op buitenrit, 2 a 3 uur en maandag hebben ze rust.

kokkiesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:22

bij ons op de manege lopen de paarden 2 uur en dan een uur rust nooit langer dan 2 uur achter elkaar.
ze staan bij ons ook het hele jaar buiten.
Bij ons worden er bijna alleen maar buiten ritten gemaakt op het strand of in het bos.
In de winter hebben ze lekker vakantie op een gigantiese weide..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:08

ik vind 6 uur ook veels te veel.

xxLisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:01

bij ons opd e manege is max 2 uur achter elkaar en dan nog na een uur pauze nog 1 als het niets anders kan. 6 uur is erg veel vind ik

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:52

6 uur is abnormaal lang, bij ons is het meestal twee keer en soms drie keer een les en meestal bv zo;

1 les s'ochtends
1 les s'middags
en nog 1 s'avond maar sommigen lopen maar twee keer (meestal). En al ze twee keer achter elkaar lopen is het meestal een beginners les en dan een gevorderde of twee keer beginners dan is het niet zo zwaar.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:55

Bij de manege waar ik reed was het maximaal 3 uur volgens mij.
Ik zie het liefste maximaal 2 uur. Lachen

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:30

Bij de manege waar ik rijd maximaal 2 uur, maar de laatste tijd zijn er wat paarden "weggevallen" en dan kwam het een paar keer voor dat een pony (met voldoende conditie) 3 uur moest lopen op een dag. Wel met rust ertussen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:32

Volgens mij net zovaak als de manegeigenaren willen. Heel erg hard maar wel waar. Maar waar ik vroeger reed, mochten ze maximaal 3 uur per dag in de les lopen geloof ik.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:32

2 uurtjes op een dag vind ik redelijk met zoiezo een tussenpauze en 1 of meerdere keren per week een hele dag rust. (Wei of paddock in)

Volgensmij zijn hier geen vaste regels voor.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:35

Ikzelf vind 2 uur het maximum.
Maar er zijn zat manege's die pas ophouden naar 5 uur, triest.
Er is (voor zover ik weet) geen wet voor die zegt dat een paard maar max. 2/3 uur mag lopen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:43

LDRD schreef:
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die les nemen bij een manege waar paarden meer dan 3 uur per dag moeten lopen en dat vind ik uiteindelijk nog veel hoor. Bij 2 uur zou het van mij op mogen houden. Dat is gewoon willens en wetens meedoen aan dierenkwelling hoor Boos! .

Van elk prive paard zouden mensen schande spreken, maar een manegepaard is kennelijk een ander soort dier?

Wat hebben mijn paarden dan een luizenleven met hun sport carriere Ja .

ik geloof er niks van dat een paard zit te wachten op een luizenleven. Een beetje paard in de wilde natuur loopt 40 km op een dag.
Juist op maneges zie je vaak paarden/pony's heel oud worden. hoe zou dat nou komen?
En dat terwijl het gemiddelde sportpaard in Nederland 8 jaar oud wordt...

xCHERYL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:45

Op onze manege lopen de paarden en pony's zo'n 2 tot 3 uur per dag.
Maar dat hangt ook af van welk paard je als voorbeeld neemt, de super brave en lieve pony's lopen vaker dan de ettertjes/moeilijkere paarden.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:36

beantsje schreef:
LDRD schreef:
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die les nemen bij een manege waar paarden meer dan 3 uur per dag moeten lopen en dat vind ik uiteindelijk nog veel hoor. Bij 2 uur zou het van mij op mogen houden. Dat is gewoon willens en wetens meedoen aan dierenkwelling hoor Boos! .

Van elk prive paard zouden mensen schande spreken, maar een manegepaard is kennelijk een ander soort dier?

Wat hebben mijn paarden dan een luizenleven met hun sport carriere Ja .

ik geloof er niks van dat een paard zit te wachten op een luizenleven. Een beetje paard in de wilde natuur loopt 40 km op een dag.
Juist op maneges zie je vaak paarden/pony's heel oud worden. hoe zou dat nou komen?
En dat terwijl het gemiddelde sportpaard in Nederland 8 jaar oud wordt...

Ja, maar dat betekent toch niet dat je een (al ouder) paarf af moet matten. 6 uur is gewoon niet oké.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:42

Bij ons soms de hele dag (zaterdag 9.00-15.00), lopen sommige pony's 1 uur niet, anderen de hele lesdag.
Ik vind dat een manege paard/pony 1, hooguit 2 achter elkaar mogen lopen Knipoog