Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: Manegekids van tegenwoordig meer watje dan vroeger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:22

jah... dat is de vraag natuurlijk Knipoog
ik denk dat een kind in feite een kind is, maar de omgeving waarin ze opgroeien is in sommige gevallen behoorlijk veranderd...

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:40

Misschien even een andere stelling, maar:

Wat ik vaak merk is dat kinderen niet zo bang worden door de ouders, maar door elkaar.
Die kinderen op de manege waar ik rijd lopen elkaar vreselijk op te jutten. Heldenverhalen vertellen over die woeste pony waar ze opzaten. Dat bokje dat Pietje de vorige les gaf is volgens hun ineens een hele handstand. Soms hoor je hele horrorverhalen over hoe een pony zich heeft gedragen, terwijl er naderhand niks aan de hand bleek te zijn. Ik weet nog dat toen ik nog bij de pony's reed dat ik ontzettend bang werd gemaakt door iemand, want volgens haar had die pony waar ik op moest de vorige les alleen maar lopen bokken. Was niet waar, maar ik durfde er eigenlijk al niet meer op.

Dit valt me eigenlijk meer op dat die overbezorgde moeders.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:43

Dat is ook wel waar botje (leuke naam trouwens, zo noem ik m'n vriendin altijd)!
Ik had het ook voor, Katlin (denk ik dat de pony noemde), een magere, gemiddelde pony..
Maar ik had iedereen er letterlijk zien afvliegen.. Zelfs meiden die wel niet zolang reden maar wel goed reden lagen er dan weer vanaf!
Maar die gaven ook snel de zweep..
Bij mij gaf ie geen kick (en zo goed rijd ik nu toch ook niet..), mss omdat ik m'n zweep niet te vaak gebruik!
Het geeft me wel een goed gevoel! Dat ik weet: ik kon die pony de baas spelen en die personen noet..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:13

_Kiki_ schreef:
Maar ligt dat aan de kinderen of....

Aan de ouders? Knipoog

Ik denk dat het aan beide ligt!

Ieder kind heeft zijn eigen karakter, de ene is sneller bang dan de andere.

Toen bijn zus begon met lopen als kind is ze naar een paar maanden gevallen, toen heeft ze een jaar niet gelopen. Ik daarin tegen viel elke dag wel een keer, maar liep er alleen maar harder om(en viel ook harder). En we hebben de zelfde ouders, en zijn op dezelfde manier gemotiveerd om te gaan lopen en te blijven lopen.

Maar als je als jong kind al wat bangig bent om paard te rijden, en je valt eraf. Dan heb je meer aan iemand die je wat doorpakt: kom op, ophouden te huilen en weer opstappen. Vallen hoort erbij.
Gebeurd dit niet, en staat er een hysterische moeder naast het kind. Ja dan wordt het kind natuurlijk ook als maar hysterischer. En denkt het kind dat er iets heel ergs gebeurd is en creert zo alleen maar angst.

Als kind is mij geleerd nooit te dicht achter een paard langs te lopen. Voorlangs kan best.

Als een paard gevaarlijk is en kan bijten dan houdt je hem toch uit de buurt van kinderen?. En zet je hem toch helemaal niet op een manege. Dit zouden ouders ook moeten weten.

Dus misschien is een theorieles voor ouders geen overbodige luxe??

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:24

lieniminnie schreef:
valt bij ons beheurlijk mee Ja de enige die met bodyprotector rijd moet dat van haar ouders en de rest vind springen zonderzadel het leukst om te doen Huilen van het lachen

En omdat je met een bodyprotector rijd, ben je bang?
Niet aanvallend, gewoon voor de duidelijkheid.Knipoog

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:30

Ik ken ook een meisje, dat totaal geen schrik heeft maar ook vand e'r ouders bij het springen bij een bodyprotector moet rijden.. voor de veiligheid..
Maar iemand zei me dat je er niet goed in kan bewegen..
Maar zonder zadel springen zou'k wel bang hebben

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:37

Onze eerste pony (miskoop van de eeuw) had een kronkeltje in de kop, die kon ineens zonder enige waarschuwing in volle rengalop door de bak gaan. En dan ging ze écht plat door de bochten zeg maar. Mijn toen 8-jarige dochter zat er dan op en ik stond langs de kant en riep, àchterover zitten, probeer haar op DE VOLTE TE ZETTEN, HOOOOOO MAAR! Er zijn weleens mensen geweest die mij vroegen hoe ik toch zo kalm kon blijven (wisten natuurlijk niet dat ik inwendig met gierende hartkleppen en kromme tenen stond). Ik bleef alleen maar kalm om háár niet in paniek te krijgen. Zij is er maar één keer afgevallen, kneusde toen behoorlijk haar ribbetjes(bakrand), maar we hebben haar er gelijk weer opgetild. De volgende avond reed ze, op een andere pony weliswaar, een B-kuurtje op muziek, en werd mooi tweede! De pony is rap verkocht, maar mijn dochter heeft wèl leren doorzetten van dat mormel. Als ouder heb je daar een grote invloed op pop die leeftijd (maar wat heb ik me vaak staan verbijten aan de kant, omdat ik het zo eng vond). Toch moet je soms hard zijn anders leren niet doorzetten!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:32

bij ons is het ook zo dat ieder kind weer een anders verhaal verteld, soms weet ik dan niet wat ik moet gelove,
maar ze zijn niet bang bij ons, en de ouders komen niet de bak in rennen sommige komen wel eens aan de kant staan, van de bak omdat het kind huilt omdat het zich echt heeft pyn gedaan, maar bij ons is eigenlijk niemand bang, ook de beginners niet, wel af en toe eens iemand die de eerste keer komt ofzo of als een pony raar doet omdat ie energie heeft of iets dergelijks, sommige kinderen zijn wel echt bang als ze vallen of als de pony wild is dat ze er niet meer op willen rijden, maar echt bang is bijna niemand

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:38

Idd dit valt mij ook op, toen ik 8 was (ben nu 30) reden we met rubberlaarzen en spijkerbroek en zo'n viltcap op je hoofd, als je eraf pleurde klopte je je af en ging je er weer op en wist je dat je de volgende keer moest uitdelen. Geen probleem nooit geweest ook, de meeste ponies hadden best pit, tegenwoordig moet ook alles braaf zijn willen ze hem voor de les gebruiken, wij hadden er echt wel een paar bij waar je zeker van was dat je die les ergens zou gaan vliegen en daar lachte je dan om.
Iedereen is zo bang voor van alles tegenwoordig waardoor ze helemaal niets meer durven en er juist als er dan wat gebeurt het goed fout gaat.
Wij deden in de les ook malle dingen als tijdens draf en galop eraf springen en er weer opkomen en zonder zadel springen, dacht je niet over na deed je gewoon, als je dat nu zegt denk ik dat een aantal ouders hun kinderen meteen de bak uithalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:51

Sjorsie: maar het is niet helemaal verkeerd dat ouders nadenken over de risico's. Meestal gaat het goed - maar het zal je kind maar zijn dat met hersenletsel eindigt, toch?

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:57

vroeger kon bij ons op de manege alles, regelmatig zonder zadel en het kon niet gek genoeg gaan inderdaad. Later wordt je dan wel eens voorzichtiger. Heb wel een flink in discussie gestaan met een instructeur over een paard waar ik niet op wilde omdat het echt een *** bok was, na heen en weer geklets ik toch gezadeld, stond ik na te singelen, vliegt hij al bokkend door de bak heen. Nog voor ik stilstond begon hij te brullen dat ik moest rijden met die bok en dat ik niet moest zeuren *klein detail, na de boksessie zat ik voor het zadel ipv erin* dus ikke boos op hem en nog veel bozer op paard ....ik heb heerlijk gereden en hij liep de rest van het uur als een tierelier en de instructeur zei na de les ..het was idd de bedoeling dat je boos werd, boos zijn en bang zijn gaan niet samen .....

Ook dit is zeker alweer 10 jaar geleden, maar ik vind niet dat je alle manege's en alle kinderen over 1 kam kan scheren.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:00

Shadow0 schreef:
Sjorsie: maar het is niet helemaal verkeerd dat ouders nadenken over de risico's. Meestal gaat het goed - maar het zal je kind maar zijn dat met hersenletsel eindigt, toch?

Je hebt toch een cap op? Tuurlijk denk je na over dingen daarom breng je ze ook naar les, maar dan moet je het daarna wel aan de instructie overlaten, je kan altijd een oogje in het zeil blijven houden, mijn moeder zat ook altijd in de kantine als ik les had vroeger, maar heeft zich nooit geroepen gevoeld in te moeten grijpen oid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:04

sjorsie schreef:
Je hebt toch een cap op? Tuurlijk denk je na over dingen daarom breng je ze ook naar les, maar dan moet je het daarna wel aan de instructie overlaten, je kan altijd een oogje in het zeil blijven houden, mijn moeder zat ook altijd in de kantine als ik les had vroeger, maar heeft zich nooit geroepen gevoeld in te moeten grijpen oid.

Ik zou het fijn vinden als je mijn eerdere berichten hierover ook even terugleest. Ik vind zeker niet dat ouders zich daarmee moeten bemoeien, maar het is niet vreemd of belachelijk dat ouders bezorgd zijn...

Ik hoop dat ouders leren om hun kinderen ook los te laten als dat nodig is, omdat dat belangrijk is voor de kinderen en het opgroeien. Maar er wordt hier net gedaan alsof de ouders ik weet niet wat fout doen - en dat vind ik een beetje vreemd. Zo onlogisch is hun reactie niet.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:11

Sorry dat ik nog niet alle 4 de pagina's heb gelezen. Knipoog
Het is toch zo, ouders van nu zijn gewoon banger lijkt wel, kinderen van 8 met mobieltjes, zodat de ouders continu weten waar ze zijn, ze worden overal met de auto naartoe gebracht, eten moet allemaal zonder kleur en smaakstoffen zijn enz enz zo kan je nog wel een tijdje doorgaan. Als die kinderen eenmaal op zichzelf gaan worden ze echt in het diepe gegooid omdat ze overal voor zijn afgeschermd en dat vind ik pas echt een probleem. oke ik ga wat of-topic maar het werkt overal op door die angst van de ouders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:24

sjorsie schreef:
Het is toch zo, ouders van nu zijn gewoon banger lijkt wel, kinderen van 8 met mobieltjes, zodat de ouders continu weten waar ze zijn, ze worden overal met de auto naartoe gebracht, eten moet allemaal zonder kleur en smaakstoffen zijn enz enz zo kan je nog wel een tijdje doorgaan.

Dat kan, maar een groot deel daarvan komt voort uit oprechte zorg voor de kinderen. Het wordt misschien onhandig geuit, maar de meeste ouders houden van hun kinderen en proberen zo goed mogelijk voor hun kinderen te zorgen.

En daarom vind ik het gewoon niet nodig om daar zo minachtend over te spreken. Ja, de mentaliteit verandert. In sommige opzichten is dat goed (sommige vermijdbare gevaarlijke situaties worden nu vaker voorkomen), en in sommige opzichten is het overdreven. Maar in de meeste gevallen zijn het gewone mensen die niets belachelijks doen, maar naar hun kennis en inzicht hun best doen - maar menselijk zijn, fouten maken, niet altijd perfect zijn.

"Vroegah" gebeurden er ongelukken die niet nodig waren, en als je daar het slachtoffer van wordt is dat erg zuur. En dus gingen mensen terecht zoeken naar methoden om dat te voorkomen. Nu slaat dat soms door, en dat is jammer, maar de achtergrond is meestal wel heel logisch.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:22

ik heb iemand de les voor me weten afgevoerd worden met de ambulance omdat de pony waar ze op reed haar er nogal hardhandig had afgesmeten... rarara op wie ik mocht rijden het uur erna?? heb ook meer dan een half jaar op een crossmachine eerte klas mogen rijden. Het eerste uurtje heeft mn intructrice me er echt doorheen moeten loodsen omdat hij echt niet te stoppen was (is de enige les dat ik echt schrik gehad heb, geef ik eerlijk toe!), maar na verloop van tijd was ik der niet meer van onder de indruk en eens de angst weg was, werd ook het paard een pak vriendelijker. Later heb ik zelfs nog overwogen van hem te kopen, zo zie je maar...

ik heb wel kinderen in mijn lessen geweten waarvoor ik bewondering had dat ze toch doorbeten, maar evengoed kinderen die al rechtsomkeerd zouden maken als er in de les voor hen iemand van het paard donderde waar zij mee moesten rijden!
Misschien is het contrast wel gewoon erg groot? De doorzetters en kinderen die echt willen rijden (en er dus ook de attitude voor hebben) zijn er volgens mij nog wel, maar doordat het zo'n populaire sport geworden is, heb je ook een hele bende kinderen rondlopen op de manège die in feite beter een andere sport gekozen hadden...

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:17

Geweldig verhaal van J0sef1entje, wat ook goed laat zien hoeveel invloed ouders onbewust danwel bewust hebben op hun kinderen. Ik denk dat bij veel ouders ook wel een stukje onwetendheid zit, en juist door dat 'onbekende' sneller ook 'in paniek' (al is dat een groot woord nu) raken. En daarom vind ik ook dat ouders niet in de bak moeten komen, etc. De instructrice weet vaak wel hoe in dit soort situaties te handelen en wanneer het té ernstig is om weer op het paard te stappen.

Wat Kelly_ann zegt, daar kan ik me deels wel bij aansluiten, maar het roept toch de vraag op: juist tegenwoordig is de nadruk zo op veiligheid en wordt er alles aan gedaan, door bijvoorbeeld betere caps en soms ook veiligheidsbeugels te gebruiken etc. Je zou (rationeel) zeggen dat er dan dus voor de ouders een extra zekerheid ingebouwd zou moeten zijn. Ik bedoel: de paarden van nu zijn niet zo heel veel anders dan de paarden van 17 jaar terug. En het gekke is eigenlijk: die ouders van nu werden vroeger met dat doorzettingsvermogen etc opgevoed, maar zijn dus in sommige gevallen helemaal doorgeslagen naar het pamperen van hun kind.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:51

Ik denk dat dat een beetje een maatschappelijke kwestie is, welzijn staat hoger in het vaandel dan ooit.

Over de relatie opvoeding en het kind zelf. Het ene kind heeft van zichzelf gewoon meer lef dan het andere. Als het goed is heeft iedereen in bepaalde situaties angst, dat is overleven/instinct, zonder angst kan je geen risico's inschatten, je reactie op angst kan trouwens verschillend zijn (vechten of vluchten).
Daar komt nog eens de al opgedane ervaringen en opvoeding bovenop, die hebben natuurlijk ook invloed op het lefgehalte van het kind. En iedere ervaring die daar vanaf nu bij komt heeft ook invloed, kijk naar de reactie van de instructeur of ouder na en val.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:18

Hmm, Ik zie bij ons meerdere beginners lessen waar kinderen er 2x per les afvallen en na een korte huilbui er gewoon weer opgezet worden door instructrice+ouders. Veel ouders zeggen ook tegen hun kinderen dat ze er gewoon weer op moeten, en dat ze het wel leuk vinden want vorige week vonden ze het ook zo leuk. Dus bij ons is het redelijk omgekeert:)

Melanie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:28

Dat idee heb ik dus ook... Bij ons was het ook inderdaad van kom op niet aanstellen en er weer op! Tegenwoordig zijn er kids die er af vallen en uberhaupt nooit meer op een paard stappen.. Nou heb je sowieso wel altijd van dat soort kinderen gehad maar het fanatieke bij die leeftijds categorie is er wel een beetje uit.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:30

Hahaha ik had dus ook een moeder die altijd riep: Er gewoon weer op! Ooh wat was ik dan kwaad op haar, ze had zelf nog nooit op een paard gezeten. Maar uit pissigheid stapte ik er direct weer op en reed direct door. Tong uitsteken

Novocaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:40

Ja, ik merk het ook.. Mijn paarden staan ook op een pension bij een manege, en ik ging een keer bij een les kijken.. Zit er zo'n meisje op het makste pony'tje van stal, echt een lief ding.. Doet dus niks. Valt er iemand anders van een paard af in diezelfde les, dat kind begint te bléren en springt gelijk van dat pony'tje (Amélie) af, terwijl dat paard waar het meisje (Fire) afgevallen was ook gewoon rustig bleef staan, en zij er dus op geen enkele manier last van had.. Nou en de instructrice kon zeggen wat ze wilde, maar dat kind ging er niet meer op.. Ik bedoel komop zeg?!

Zo gaat het steeds vaker heb ik het idee..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:45

Wat ik me eigenlijk afvraag, veel mensen hier vertelen over hun gelijk er op en zo weer wegrijden ervaringen. Hebben jullie ook gevallen en angstig geworden verhalen? En hoe is dit door je ouders/instructeru opgepikt?

Novocaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:52

Kelly_ann schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag, veel mensen hier vertelen over hun gelijk er op en zo weer wegrijden ervaringen. Hebben jullie ook gevallen en angstig geworden verhalen? En hoe is dit door je ouders/instructeru opgepikt?

Ja, maar sommige mensen gaan er ook gelijk weer op en rijden zo weg.. Bijvoorbeeld als ik viel, en ookal had ik een beetje pijn, ging ik er zo weer op. Alleen omdat ik zelf wist dat ik mezelf anders angst aan zou jagen.. Knipoog En natuurlijk omdat mijn instructrice behoorlijk streng was op dat gebied, en ik zag haar andere mensen aanspreken als ze er niet terug op wilden, dus de enige angst die ik eigenlijk voelde was die voor mijn instructrice haha.. Bloos

Ik ben wel een keer aangevallen door een pony (maar dat is dus een ander verhaal).. En daar zou ik dat niet bij hebben.. Bij die pony kwam ik dus echt niet meer in de buurt. Dat telt ook wel een beetje, want toen was ik wel écht bang voor dat pony'tje.. Het was notabene een Shetlander, haha. Clown

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:52

ik ben er 2x niet meer opgestapt, 1x was het het idee van de instructeur omdat het paard eigenlijk veel te groot en er op uit was jou eraf te bokken en dan het liefst zo gemeen mogelijk, na 2x ben ik er ook niet meer op gegaan. En de andere keer werd mijn pols dik en deed hij pijn, na ziekenhuis bezoek bleek hij dan ook gekneust te zijn.. Verder altijd weer opgestapt:)