Ruiterrijbewijs!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Ruiterrijbewijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:00

pjotrg schreef:
Ja dat vermoeden heb ik ook, zeker nu het paardengebeuren in Nederland wel heel erg populair aan het worden is.

Dat laatste is het hele probleem en ook een probleem voor de opleiding.
De toename van de groei maakt al HEEL lang dat het modale niveau omlaag gaat.
Lesgeefmensen vallen zo omhoog tot train de trainers en het resultaat zie je om je heen.
Wie gaat de inhoud van het rijvaardigheidsbewijs bepalen? Ik hoop een verkeersdeskundige en geen van die omhooggevallen 'experts' uit de paardenwereld.
Het gaat nl. inderdaad om de positie van de bestuurder van een paard in wet en verkeer, niet om optoming, poetsonderhoud of weet ik veel.
Kijk naar het 'ruiterbewijs' van de stichting ruiterbewijzen. Ik heb het boek ervan en over mennen in huis en het is om te Huilen zo onzinnig en niet terzake.
Het is déze organisatie welke op dit moment met het CBR in overleg is. Sterkte.

HC

edit. de grote kennis-breuk is in NL in de jaren zestig opgetreden toen paardrijden een eerste explosieve groei meemaakte. Ook toen was vanwege de zeer dunne spoeling iemand met de minste kennis al gelijk lesgeefmens en dat is nooit meer goed gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:19

sorry, mijn broer heeft een boerderij en kan het er totaal niet mee eens zijn dat Nederland gezien welzijn en millieu achterop loopt
totaal niet zelfs.
Misschien met een enkel punt, maar met veel dingen gaan ze juist voorop

Maar goed, dat is verschrikkelijk offtopic

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:22

Ja, ik heb me ooit eens aangemeld als potentieel examinator, maar de eis was toen geloof ik dat je Z startgerechtigd was of volledig ORUN-instructeur. Nou ja, dat ben ik geen van beide (wel ORIN basisinstructeur), ik rijd en reed wel 30 tot 60 kilometer per week buiten in wisselende omstandigheden én onderwijsbevoegd, maar dat telt helaas niet.....

Wetskennis, wegen- en verkeerskennis, risicoinschatting, verkeersinzicht, inzicht in de psyche van het paard, noodreparaties aan harnaschement en beslag, fatsoensnormen én praktische beheersing van een paard in "rare omstandigheden" zouden nuttige toevoegingen zijn.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:26

Je hoeft niet op je eigen paard.

ZepiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:50

even tussendoor,
is die bak van dat plaatje van jullie??????
wauwwww Haha! Bloos Knipoog Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:05

pjotrg schreef:
Wetskennis, wegen- en verkeerskennis, risicoinschatting, verkeersinzicht, inzicht in de psyche van het paard, noodreparaties aan harnaschement en beslag, fatsoensnormen én praktische beheersing van een paard in "rare omstandigheden" zouden nuttige toevoegingen zijn.

Je maakt een aantal sprongen naar sociale vaardigheden etc. Helaas is een psychologisch onderzoek niet de bedoeling noch een toetsing van normen en waarden.
Iemand moet handelingsbekwaam zijn en dat is het.

De geringste kennis van optoming of beslag is irrelevant. Bel de 'wegenwacht' of ga lopen. Dát moet de bestuurder weten , niet hoe een hoofdstel te repareren.

Laat eenvoudig zien dat je twee goede ogen hebt en lichamelijk vaardig bent.

Het zonder enige twijfel een toets worden die op elk paard mag en dan hoef je dat praktijkdeel eigenlijk helemaal niet te doen. Dit nog even afgezien wát je dan wil toetsen want meer dan links, rechts en 100% betrouwbaar stoppen hoeft iemand niet te kunnen.

Het gaat om wat voor deelname aan het verkeer eisen zijn aan de bestuurder van een paard. Bijvoorbeeld. Altijd en overal vlot vaardig veilig kunnen afstappen is essentieel. Of iemand niet óp kan stappen is volkomen onbelangrijk. Probleem van de ruiter, niet van het verkeer.

HC

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:55

OemmiejO schreef:
Je hoeft niet op je eigen paard.

Maar ik zou het juist willen met mijn eigen paardje....
In de huidige vorm haal ik nooit mijn ruiterbewijs...sterker ik mag niet eens meedoen.

Van de site het SRR schreef:
Het theorie-examen bestaat uit 35 meerkeuzevragen waarvan de kandidaat er tenminste 28 goed moet beantwoorden om te kunnen slagen.
http://www.geocities.com/yosemite/1581/ ... ewijs2.doc
Check ....hoewel heb bedenkingen bij sommige keuzes...

Het praktijkexamen bestaat uit 2 delen.
Eerst wordt er een rijproef afgelegd op een buitenterrein van tenminste 3000 m².
De kandidaten moeten de voorgeschreven verrichtingen laten zien, zoals

correct op- en afstijgen Check
been van het paard optillen Check
stap, draf (lichtrijden en doorzitten) Check
galop (individueel en in de groep) Individueel Check,vreemde groep paarden...weet nu al dat de examinator dit geen juiste galop gaat vinden ivm (voor buitenstaanders)idioot gedrag...maar heb hem onder controle en daar gaat het toch om
draven zonder beugels Check
rijden met een hand Check
verlichte zit Check
enkele sprongen vanuit galop over een oxer van ca. 50 cm breed en 60 cm hoog Oeps Bloos daar begint hij niet aan
door een smalle doorgang rijden. Check

Verkeersrit:

met groepen van maximaal 5 kanidaten beurtelings vooroprijdend een rit door de bebouwde kom, waar mogelijk in draf(Vreemde paarden en dan voorop Zij zijn groot en ik is klein! ..helaas ik zak voor dit stukje...weer dat voor een buitenstaander apart gedrag wat ik prima oplos..maar hij wil nu eenmaal geen vreemde paarden die hem volgen...resulteert in wat kort lopen met de staart tussen de benen en rillerig worden....komt goed na een tijdje maar niet binnen 1 uurtje
de examinator beoordeelt de groep, maar geeft geen leiding!
wordt correct richting aangegeven, omgekeken, rekening gehouden met overige weggebruikers, op elkaar als groep gelet Check

Kortom....
ik en mijn paard zijn een komisch duo die al heeeeel wat kilometers samen hebben afgelegd door weer en wind in verkeer en door de bossen.
We zijn saampjes al uren weggeweest en ritten van 5a6 uur doen we op het gemakkie.
Grenzen zijn gepasseerd zowel die van ons zelf als landsgrenzen.
Mijn Tinker heeft wat aparte trekjes....daar kan ik mee omgaan en heeft nog nooit voor gevaarlijke situatie's in het verkeer gezorgd...
Ik ken hem,hij kent mij.
Maar helaas het ozoooo "belangrijke" Ruiterbewijs halen we nooit,ik mag niet eens meedoen ivm bitloos rijden.

Verzorgmeisje van mijn shetlander heeft het overigens wel...gehaald op de manege.
Ik loop vlakbij bij hun als ze weggaan want helaas kan ze mijn shetlander niet aan buiten Clown

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:11

Dus als ik het goed begrijp heeft het ruiterbewijs geen toegevoegde waarde, als je niet in die beschermde gebieden rijdt?

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:51

Toch wel:
- je hebt een extra verzekering voor zaken die je WA niet dekt
- voor je eigen gevoel heb je en extra stap gezet in veilig en verantwoord buiten rijden
- zeker als het algemeen verplicht wordt heb je grote kans dat het steeds ingewikkelder en dus lastiger te halen wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:56

-Algemeen verplicht roepen ze al zolang ik weet Lachen
-Verzekering heb ik en alles in nl is duur genoeg, 2x betalen wil ik niet
-Voor mijn eigen gevoel, 20 jaar met heel veel verschillende paarden buiten doe ik het daar ook niet meer voor Lachen
Laat staan als je dat op een slome manege knol haalt en vervolgens met een 3 jarige de weg op gaat....

Toegevoegde waarde, 0

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:26

Volgens mij is een ruiterbewijs niet verplicht en mag je dus zoiezo buiten (in je eentje) rijden Lachen Je kunt 'm halen met een eigen of manegepaard (natuurlijk wel in overleg met de manege-eigenaar) en op internet vind je vast adressen van maneges/stallen waar je 'm kan halen Lachen Succes!

angela_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:24

ik weet dat je geen eigenpaard nodig hebt.. mijn zus heeft ook haar ruiterbewijs gehaalt en ik weet dat ze verzekerd is en volgens mij mag ze ook alleen naar buiten. Ze heeft het gewoon op een manege gedaan zonder dat ze op die manege zat. Daar had ze ook een pony gehuurd.

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:26

is een ruiterbewijs eigenlijk wettelijk verplicht?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:35

Pasoagirl schreef:
is een ruiterbewijs eigenlijk wettelijk verplicht?

Nee, nog steeds niet, had ik dat al niet verteld?

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:38

nee, anders vroeg ik het niet

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:44

Pasoagirl schreef:
nee, anders vroeg ik het niet

ik schaam me dood, moest je inmiddels toch wel weten Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:29

Als mensen nu gewoon ff terug lezen
dan zien ze dat het niet wettelijk verplicht is en dat een normaal mens ook zonder ruiterbewijs verzekerd is

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:09

runningkawa schreef:
en dat een normaal mens ook zonder ruiterbewijs verzekerd is

Helaas! Er lopen nog heel erg veel mensen rond die géén WA verzerzekering hebben. Die is namelijk ook niet verplicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:13

noem ik ook geen normale mensen

Ik bedoel als ik nu met mijn fiets een duek in jou auto fiets, zonder verzekering...zul je heel blij van worden Lachen
Een normaal mens dekt zich daar voor in Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 03:19

Niet bij jullie verplicht misschien, er bestaan echter gebieden waar je gewoonweg niet zonder buiten mag rijden (natuurlijk wel op openbare weg).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 08:05

Cheveyo schreef:
Niet bij jullie verplicht misschien, er bestaan echter gebieden waar je gewoonweg niet zonder buiten mag rijden (natuurlijk wel op openbare weg).
Yep,zoals ik al eerder vertelde in dit topic: in het GNR. (Goois Natuur Reservaat)
Ik mag alleen met een boskaart buiten rijden,(in het bos of op de hei) en die kan ik alleen kopen op vertoon van mijn ruiterbewijs.

Ze hebben nu iets nieuws bedacht: ipv. de boskaart,(papieren bewijs dat in je zak kan) moet je nu een penning kopen,en dat bevestigen aan je hoofdstel.
Ik heb hem nog niet,want ik vind het echt een spuuglelijk ding.
Je kent die gele kaarten toch wel die in een koeien oor zitten?
Zoiets is nu die nieuwe penning,en dan ook nog ROOD.
Dus een rode plaat van 5 cm breed en 10 cm lang moet je aan je hoofdstel vastmaken,zodat de boswachter van een afstand al kan zien dat je een bewijs hebt,en niet meer iedere ruiter hoeft aan te houden.

Ik rij met een touwhalster,en de uitsparingen in die plaat zijn zo smal,dat ik er mijn touw niet doorheen kan krijgen.
Een leren hoofdstel zou net gaan,die zijn wat platter meestal.
Maar dan nog,als ik het er wel doorkrijg,dan zakt dat onder het rijden af,en zit de plaat in je paards oog ofzo.

Nee,ze hebben er weer lekker over nagedacht bij het natuur reservaat..
Die plaat is trouwens van breekbaar ombuigzaam plastic,dus als je er iets teveel druk opzet,knapt het.
Lekker ding is het.(maar niet heus)
Zodra ik hem in mijn bezit heb zal ik een foto laten zien,dan zien jullie hoe je voor gek loopt met zo'n plaat aan je hoofdstel.

Ik heb gebeld naar het GNR. en de plaat moet aan je paard bevestigt zijn,dus het zadel mag ook.
Ik weet het niet hoor,iets zegt me dat ze hier heel veel klachten over gaan krijgen..
In je broekzak kan/mag dus niet,want het buigt niet mee,en is te groot voor een broekzak,en aan je arm mag ook niet,want als je afstijgt zit het niet meer aan je paard,maar alleen aan jou. Koe

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:18

runningkawa schreef:
Ik bedoel als ik nu met mijn fiets een duek in jou auto fiets, zonder verzekering...zul je heel blij van worden Lachen

???

Maakt mij niet uit of jij de kosten bij jouw verzekering wil claimen. Jíj betaalt mijn schade, al moet jij jouw paard daarvoor verkopen. Zó is dat bij normale mensen geregeld.
Het in joúw belang of jij wel of niet iets regelt om de financiële gevolgen af te schuiven.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:37

Tinkerloos schreef:
Dus een rode plaat van 5 cm breed en 10 cm lang moet je aan je hoofdstel vastmaken,zodat de boswachter van een afstand al kan zien dat je een bewijs hebt,en niet meer iedere ruiter hoeft aan te houden.
.....
Ik weet het niet hoor,iets zegt me dat ze hier heel veel klachten over gaan krijgen.

Komt míj eigenlijk heel logisch over.
Verder zullen de klachten hooguit van de ruiters komen. De overige recreanten zullen er zonder meer tevreden over zijn en dat zijn er héél wat meer. Mijn schoonpa is bepaald niet anti-paard, koopt veel boeken voor me en leest die vaak zelf, maar heeft slechts zelden een goed woord voor de ruiters die hij op zijn wandelingen tussen Bussum-Huizen-Hilversum tegenkomt.

Leuk is anders en als andere gebieden er ook aan gaan beginnen rij je als een kleurdoos rond. Dan is het systeem met een centraal uitgegeven nummerbord praktischer. Rij je met één plaatje N(oord)H(olland)4711.
Dat nummer is dan voor de ruíter, krijg je bij het halen van je rijbewijs en zo is gelijk te zien of iemand eigenlijk wel op de openbare weg mag komen.

HC

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:46

Je nummer van het ruiterbewijs staat er ook op.
Het gaat mij meer om het zielige plastic.
Dat ding is zo stuk.
Een rode penning maakt me op zich niet uit,maar het materiaal is klote..
Het had beter van stevig buigzaam rubber kunnen zijn,nu is het zo gedaan met het plaatje,en heb je alleen nog wat stukken en brokken als bewijs...

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:37

Ik vind dat als een ruiterbewijs verplicht wordt, dat andere bestuurders dan ook moeten leren wat je moet doen als je een paard tegenkomt. want sommigen rijden gewoon keihard door.