Manege's op Texel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

Re: Manege's op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:17

Mag ik even een paar dingetjes uit de wereld helpen??????????
Ik heb een paar jaar bij Kikkert gewerkt zomers (ook als begeleiding) en ben er nu nog regelmatig.

Zowel manege Kikkert als Elzenhof bedoelt het beste voor zijn paarden!
Maaaaaaaaaaaar, verhalen over pony's die in het prikkeldraad hangen, een half been los hebben liggen en dan mee moeten rijden is natuurlijk gróte onzin.. Kom nou! Hier kan me echt best wel boos mee krijgen door zulke Koe oliebol te gaan vertellen. Boos!
Er raakt in de wei weleens een pony of paard gewond, soms iets ernstiger dan de andere keer. Maar in geen geval zal een pony die zogenaamd zijn halve been los heeft liggen na een week alweer meerijden.

De paarden zijn er echt niet dun! Er is 1 fjord die niet dik te krijgen is op 1 of andere manier en 1 van de oudere paarden die dit jaar met pensioen gaat. En deze 2 zijn alleen iets aan de dunne kant op het einde van het seizoen.

De paarden op het strand gaan hard ja. Het is niet voor doetjes, de paarden gaan vanuit stap naar een flinke rengalop. Voor de begeleiding is dat geen probleem om een paar hete paarden ertussen te hebben zitten, ze kennen de paarden toch??
Daarnaast heb je ook een paar paarden ertussen zitten die heel relaxed zijn, rustig achter de groep aanlopen en die NOOIt gek zullen doen. Die paarden moet je er gewoon tussen hebben zitten.
Elk paard weet de weg, kent het strand, weet waar ie op moet letten, evenals de begeleiding dat weet! Daarom is het heus wel verantwoord om naar het strand te gaan. Als dat niet zo zou zijn, zouden ze toch hun paarden niet ervoor gebruiken??
Die beestjes zijn hun lust en leven, hun brood ook tegelijkertijd! Ze MOETEN er goed voor zorgen, anders is er simpelweg geen inkomen.
En trust me, er zijn geen meer liefdevollere mensen voor te vinden!
Bij Elzenhof ga je niks harder dan een handgalopje, in enorme groepen van soms wel 15 man met 1 meisje van 16 als begeleiding mee. Ja, nou, sorry, maar dat vind IK dus niet kunnen!

Charley89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:48

Ik heb op beide maneges strand/bosritten gemaakt echt geweldig ik ging elke dag zowat wel een bosrit maken bij manege elzenhof en op zondag ochtend was er 8 uur 's ochtends een strandrit van 3 uur echt heel leuk.
Laatst bijgewerkt door Charley89 op 15-11-06 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Charley89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:49

Charley89 schreef:
Ik heb op beide maneges strand/bosritten gemaakt echt geweldig ik ging elke dag zowat wel een bosrit maken bij manege elzenhof en op zondag ochtend was er 8 uur 's ochtends een strandrit van 3 uur echt heel leuk. Knipoog

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:32

Ook ik kom regelmatig op Texel en heb zowel bij de Elzenhof als bij de Kikkert wel eens een buitenrit gemaakt. Ik zou naar de Elzenhof gaan de buitenrit bij de Kikkert is mij erg slecht bevallen, mocht je meer willen weten dan kun je me altijd even pb-en. Nee de Kikkert is wat mij betreft zeker geen aanrader.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:39

kraampie schreef:
kels schreef:
Hoi,

Ik ga maandag naar texel, en we willen graag een strandrit maken Bloos . Nu heb ik een aantal vragen ,omdat ik niet meteen bij de eerste de beste manege een strandrit wil gaan maken.
Welke manege's zitten er in de buurt van De Koog?
En wat zijn de prijzen?
Moet je vooraf laten zien wat je kunt?
Worden de paarden goed behandeld?
Is het tuig goed?

Ik ben 2 weken geleden naar texel geweest. Heb gereden bij manege de kikkert. Goede begeleiding op het strand, leuke paarden. De strandrit voor een paard kost 24 euro voor 2 uur. Wat het kost voor een pony weet ik zo niet.
Maar ga zeker een strandrit maken, is de moeite waard!!!!! Pling
Ze vragen je wat voor ervaring je hebt met paardrijden.
Het tuig is prima in orde. En de paarden worden prima behandeld, kan niet anders zeggen.

De strandrit is voor zeer gevorderde ruiters. Je gaat op het strand gelijk van uit stap naar rengalop dus je moet wel een beetje ervaring hebben. Voor de paarden kost het idd 24 euro en de pony's is iets goedkoper. Het tuig is idd in orde en paarden goed behandeld.
Ik weet dit omdat ik in de vakanties er meestal werk. Zeker de moeite waard om er even te gaan kijken Haha!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:55

Sannuhh, ik weet niet hoe jij bij het waanidee komt dat de pony's bij Kikkert moeten vechten om bij een "beetje"eten te komen, natuurlijk bestaat er in een groep een rangorde, dat is bij de Elzenhof precies hetzelfde, de brutalen krijgen altijd meer, maar ''s avonds 7 balen hooi in de bakken die verspreid staan over drie stukken grond is echt wel genoeg voor 30 pony's die overdag ook nog drie keer een portie krijgen.
Ik ken privepaarden genoeg die 2x daags 1 plakje krijgen en 23 uur per dag op stal staan, die zijn veel slechter af.
Maximhorse:Verder kom ik al 30 jaar bij Kikkert en die pony die in het draad heeft gezeten en inderdaad een wond in haar kootholte had, heeft de hele zomer niets gedaan, dus dat die een week later mee zou lopen dat is een oliebol verhaal, dat kan niet eens want die pony is net zadelmak en gaat niet eens mee naar het strand en dat slagerverhaal is helemaal onzin, ik kan mij niet meer heugen wanneer er daar voor de laatste keer een paard naar de slager is gegaan, dat is al een aantal jaren geleden, als er pony's weggaan is dat eigenlijk altijd naar een priveadres waar ze nog van hun oude dag kunnen genieten.
Bij deze.

Verder wil ik zeggen dat beide manege's goed voor hun paarden zorgen, het is immers hun broodwinning, als ze dit niet doen hebben ze in een oogwenk de dierenbescherming op hun nek en reken erop dat die op alle manegebedrijven geregeld komt.
Laat dus iedereen in zijn waarde, de een heeft liever een rustig ritje en de ander wil een fikse buitenrit en het staat iedereen vrij om te kiezen waar je wilt rijden, maar kraak niet iets af waar je het fijne niet van weet.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:52

Citaat:
Maar zo heeft iedereen daar zijn/ haar eigen mening over. Het is maar net waar je van houd, wat je belangrijk vind en waar je naar op zoek bent.

Dit is gewoon mijn mening. Ik heb er niet voor niets onder gezet, wat hier boven gequote staat. Knipoog

Moirae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:23

Ik zeg absoluut NIET dat Manege KIkkert een slechte manege is, alleen vond ik dat het bij manege Elzenhof tijdens de buitenrit wat meer aan de andere ruiters werd gedacht. Maar verder zag die manege er net zo netjes uit. Maar oke, ik heb niet gereden bij Kikkert dus ik ga er verder niks over zeggen. Maar bij Elzenhof was de buiternrit méga gaaf. We zijn beide keren dat ik ging op het strand lekker in galop gegaan, en hard ook. Maar ook hielden we rekening met de Haflingers en hebben we ook gestapt en gedraaft. En ik vond de begeleiding goed Haha!. Kortom een fantastische vakantie! En het was niet eens de bedoeling, altans mijn ouders wisten al dat het mocht als er een manege bij de Koog was, maar ik niet Clown.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:33

Ik heb bij Manege Elzenhof een strandrit gemaakt. Ik zat op een haflinger Inge =] Ik heet zelf ook Inge dus het was wel grappig [Aa]

http://img137.imageshack.us/img137/7149/texel045fc6.jpg
Hier zit ik op inge Lachen Ik had me gewone kleren aan omdat het een totale verassing was. Mijn moeder kwam er opeens mee dat ik morgen ochtend een strandrit ging maken.

http://img167.imageshack.us/img167/6493/texel055rh1.jpg
En dit was inge Tong uitsteken

Ik vond de buitenrit helemaal top! We waren wel met een grote groep. Het was niet zo druk dat het vervelend was maar het was wel aan de drukke kant. Het tuig en zadels zagen er goed uit hoor. En ik kon daar gewoon een cap lenen Knipoog

Mijn haffie mocht wel het water in alleen had ik een grote kans dat ik er zelf ook in lag. Want Inge is dol op water en rolt er met genoegen in.

We gingen in galop ook hard! Echt super Knipoog Ik raad het jullie aan als jullie op Texel zijn Knipoog

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:55

Hey allemaal.

Alweer een tijdje geleden dat hier voor het laatst iets gezegd is, maar toch vind ik het leuk om ook ff iets te zeggen.

Ik werk iedere vakantie op manege elzenhof Met mijn ervaring (10 jaar les, 4x in de week, ruiterbewijs etc etc.) mag ik daar ook ritten begeleiden. Ik vind het daar helemaal super.
Uit ervaring kan ik zeggen dat er daar altijd word gedacht vanuit de belangen voor het paard. De dieren worden goed verzorgd en vertroetelt. De strandritten zijn altijd erg gezellig evenals de bosritten.
Op het strand mag je lekker naast elkaar en in het water rijden. Ook word er een aantal keer gegallopeerd. Ik persoonlijk vind het erg logisch dat dat dan een flinke galop is, maar geen rengalop. Dit aangezien de paarden in het hoogseizoen zo'n 4 uur per dag moeten lopen en een strandrit op zich al een zware taak is voor het paardje. Bij ons op de manege is ontspanning het belangrijkste van de rit en mocht het zo zijn dat het niet te warm is en de paarden er zin in hebben dan zullen ook wij flink galloperen.
Maar nogmaals, het welzijn van het dier is bij ons het belangrijkste.

Over kikkert kan ik alleen maar oordelen na aanleiding wat ik gezien heb:
- De pony's staan 's avonds in een soort moddepoel met roestige bakken waar ze hun kuil uit kunnen eten. Op een stenen stukje kunnen ze ook uit een houten bak eten, maar als het slecht weer is, worden de shetlanders van dat stukje afgetrapt voordat ze er vanuit de modder op gekomen zijn (ze staan tot hun knieen in de modder, met slecht weer)
- Het weiland met gras, waar meestal 3 a 4 pony's staan is omheind met prikkeldraad, wat daar naar mijn mening niet hoor te zijn.
- De mensen die op de manege werken, hebben zeker hart voor hun dieren en behandelen ze over het algemeen ook goed. Maar op een manege heb je nou eenmaal altijd minpunten.
- Vrij veel paarden zijn daar aan het einde van het hoogseizoen naar mijn mening te dun. Dat dat zou komen doordat ze dan al 8 maanden gewerkt hebben. Maar wij hebben daar in ieder geval geen last van.

Oja, onze paarden gaan 's winters ook met zen allen een weiland op van 4 voetbalvelden groot en worden halverwege verplaatst naar een ander weiland.

Naja, dit is MIJN MENING, reacties zijn welkom, misschien heb ik het namelijk wel helemaal fout gezien.

Groetjes

www.manegeelzenhof.nl

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:48

love_plien schreef:
Alweer een tijdje geleden dat hier voor het laatst iets gezegd is, maar toch vind ik het leuk om ook ff iets te zeggen ....... Naja, dit is MIJN MENING, reacties zijn welkom, misschien heb ik het namelijk wel helemaal fout gezien.

iid, het is alweer ruim twee maand geleden dat hier voor het laatst is gereageerd, en toch vind je het nog even nodig om Elzenhof op te hemelen en Kikkert onder het mom van 'eigen mening' en 'oordelen naar wat ik zie' neer te zetten als ware het bijna dierenmishandelaars... Kom op zeg! Slapen
Dat jij je eigen manege het allergeweldigst vindt, prima, maar ga geen anderen afkraken zodat je zelf half heilig lijkt.

Ja, de pony`s gaan `s avonds naar een stuk land achter de manege, en ja, dat wordt wel eens drassig met dat weer op Texel als er elke nacht zo`n 30 pony`s in lopen. Gek hè?
Maar ze gaan wél iedere nacht met de kudde in de wei. Er zijn een heleboel 'privépaarden' die 23 uur per dag opgesloten staan in een hokje van 3 bij 3. Dan vindt ik dat buiten zijn nog lang niet zo gek... En van een beetje modder gaan ze echt niet dood hoor. Knipoog
Dat de shetlanders niet bij het eten kunnen komen is dus de grootste onzin, tuurlijk is er een rangorde en krijgen degene die hoger staan meer, dat is bij alle kuddes zo. Maar er staan meedere bakken dus er is altijd plaats, en geloof me, de brutaalsten zijn juist vaak de shetjes.

Dat jullie aan het eind van het seizoen geen 'dunne' paarden hebben vind ik ook niet zo raar. Die Haflingers zijn zo stevig gebouwd dat ze al bijna uitgehongerd moeten zijn wil je iets een ribje zien... Kikkert heeft ook twee zulke types staan, heb je die ooit 'dun' gezien??? De andere paarden staan hoger in het bloed en ja, sommigen zijn ietswat schraal na een seizoen. Ze krijgen echter meer dan voldoende te eten. `s morgens en `s avonds een paar kilo krachtvoer, overdag en `s nachts onbeperkt hooi, maar er valt bij enkelen gewoon niet tegen op te voeren.
Na het seizoen gaan ze naar een enorm stuk weiland elders op Texel, en na een paar weken zijn de schrale exemplaren al weer mooi op gewicht, de ponies kun je dan bijna rollen Ja

Ga je liever naar Elzenhof, dan moet je dat vooral doen, maar ga geen ander manege`s afkraken waar je nog nooit heb gereden of gewerkt, of weet hoe de dingen daar echt in z`n werk gaan.
Dat vind ik geen stijl en eigenlijk ook behoorlijk kinderachtig.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:51

Ik heb zelf mijn eerste starndsrit bij manege kikkert gedaan, wasnnog wat jong dus opgebeld of er eeen rustig paardje voor mij kon worden gereserveerd (stoes). Ik heb een heerlijke rit gemaakt, 's avonds nog de paarden naar de wei gebracht (heel leuk zonder zadel lekker stukje stappen) met een paar andere kinderen en het was heel gezellig!Ik heb er ook nog een buitenrit gemaakt op zafira (geloof ik) en mijn zusje was toen mee (we waren maar met zijn drieen) allemaal leuk gedaan en vriendelijke mensen. Haha!

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:09

Net wat ik zeg, misschien heb ik het wel helemaal fout gezien, reacties zijn welkom

Groetjes

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:11

Oja, ik hemel elzenhof niet op, ik ben gewoon super enthousiast over die manege, en als ik dat dan aan iemand kan vertellen dan doe ik dat graag.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:31

love_plien schreef:
Oja, ik hemel elzenhof niet op, ik ben gewoon super enthousiast over die manege, en als ik dat dan aan iemand kan vertellen dan doe ik dat graag.

Tuurlijk. Omdat je er zelf rijd, vind je die manege natuurlijk beter.
Maar ik vind dat het een beetje overkomen van 'Elzenhof, alles is goed.' 'Kikkert, ja daar zijn toch nog wel wat nadelen aan.'
Het zijn allebij maneges waar de paarden goed verzorgt worden.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:32

Oja, en over die modderpoel. Dat komt idd door het weer, wat Cyrilletje zegt.
Sommige pony's kiezen er zelf voor op in het midden te gaan staan, ipv op het steen.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:33

Ik probeer btw ook niet de ene manege op te hemelen hoor.
Ik wil gewoon zeggen dat het allebij maneges zijn, waar echt met hart voor paarden gewerkt wordt.

Sorry voor de vele berichtjes achter elkaar.

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:33

Dit jaar ga ik met mijn ouders en met mijn vriend naar Texel.
Mijn vriend en ik rijden allebei 9en me vader reed ook)
we willen dan heel graag een strand rit maken.
Ik zat zelf ook al in me hoofd met de elzenhof.
Wie wil mij over die manege even pm'en??
zodat ik een beetje weet wat ik dara kan verwachten want van die site wordt ik niet zo veel wijzer.

alvast bedankt!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:52

dressagelady schreef:
Ik reed ook altyd op manege Elzenhof. (strandritten)
Vorig jaar alleen een bosrit gereden op Kikkert (elzenhof zat vol voor de dagen dat wy wilden ryden). De paarden op kikkert vallen my best wel tegen, ik zat op een merrie die erg onregelmatig liep, erg tegen de hand en een sterrenkyker. Het was een bosrit van 2 uur en na ong. 3 kwartier had ik het paard ontspannen aan het lopen (in ieder geval neerwaarts, was het voor my ook beter te doen). Ik kreeg gelyk een lading commentaar over me heen van degene die voorop reed dat ik dat paard niet zo mocht ryden, nee hy moest dan maar gewoon met zn hoofd de lucht in lopen.
Beetje vreemde opmerking, zo vond ook degene waar ik mee reed (gediplomeerd instructrice).

Ik heb by Manege de Kikkert ook zo'n soort ervaring gehad met de leiding oid.
de merrie waar ik op zat schrok ergens van en gallopeerde aan maar dat kon niet volgends haar want dat beest kon niet schrikken Vork
Maar voorderest was het erg leuk Lachen

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:15

De laatste keer dat ik bij de Kikkert ben geweest had ik bij de kikkert een plek voor de buitenrit gereserveerd, maar ik heb er uiteindelijk toch vanaf gezien! De eigenaresse was echt ontzettend aardig maar ik vond het er een zooitje. De paarden stonden de hele dag in een stand in de zon en een groot deel van de paarden was in mijn ogen te dun. Ik zou aan het eind van de dag gaan rijden (leek me fijner ivm het warme weer) maar het paard waar ik op moest had er al 6 uur opzitten! Dus ik heb er maar vanaf gezien. Bij de Elzenhof heb ik ook wel eens gereden, wel lekker ontspannen zo'n ritje op een haflinger, ook erg aardige mensen!

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:33

Ik ga ook met de manege altijd naar Texel (manege Kikkert)
En ik wou zeggen, dat ik het daar echt super vind. Ik ben vrij onzeker, met buitenritten. Daar houden ze rekening mee.

En dat sommige hier zeggen van dat ze commentaar kregen van de begeleiders. Die willen gewoon dat de paarden ontspannen lopen. En lopen zoals ze gewend zijn. Teugeltjes lekker los.

Maar ik vond het er geweldig.
Ik heb nooit op de Manege elzenhof gereden en ken daar ook niemand dus kan ik er niet over oordelen en dat doe ik ook niet..

Demona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:04

Ik weet niet of ik hier nog mocht reageren maar ik wil toch even wat zeggen. Net als Pauline help ik bij manege Elzenhof, dit jaar wordt het 5e jaar geloof ik. Ik kom er al m'n hele leven, mijn ouders kwamen er al voordat ik geboren was. Zoals op elke manege zijn er dingen die niet helemaal goed zijn (met name de belasting van de jonge pony's maar daar zijn Pauline en ik eht wel over eens geloof ik Knipoog) maar er zijn ook dingen die ik wel heel goed vind. Je kan wel zeggen dat het niet goed is dat de paarden in stands staan maar, op bijde maneges, gaan ze 's avonds naar het land. De paarden bij ons hebben ook heel de dag te eten en 's avonds op het land hebben ze ook voldoende eten. Paarden die te dun worden krijgen meer voer.

Het is ook altijd super gezellig, in huis en op de manege. Vind de ritten meestal ook gezellig en we proberen wel altijd rekening te houden met hoe de mensen rijden en wat ze eng vinden enzo.

Mijn paard komt ook bij manege Elzenhof vandaan. Ramona, misschien kennen sommige haar wel die ooit op Elzenhof zijn geweest. Ze ging er niet voor niets weg maar ik vind dat ze er voor een pony van haar leeftijd super uitziet en ze is echt nog fit en alles. Ze is nu 2 keer mee terug geweest naar Texel in de zomervakantie en elke keer als ze daar kwam was ze super blij! Je zag haar helemaal opleven en ze wou altijd graag lopen (helaas had ik d'r dit jaar iets té vaak mee laten lopen dus werd ze kreupel, de reden waarom ze bij de manege weg is gegaan. Maar dat was mijn eigen schuld, niet die van de manege want ik bepaalde wanneer ze meeliep)

Op manege Kikkert heb ik nog nooit gereden en er eigenlijk nog nooit geweest. Kan dus niet echt eerlijk oordelen over hoe het er daar is en hoe ze met de paarden omgaan maar je vormt er wel je mening over. Maar dat is wel wederzijds denk ik, iedereen vind zijn manege leuker anders ga je er niet zomaar helpen Knipoog

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:59

bakstertje schreef:

En dat sommige hier zeggen van dat ze commentaar kregen van de begeleiders. Die willen gewoon dat de paarden ontspannen lopen. En lopen zoals ze gewend zijn. Teugeltjes lekker los.
..

Ik weet dat ze dat willen Lachen alleen het commentaar wat ik kreeg heeft daar niet vee mee te maken Knipoog
Verder was de rit ook hardstikke leuk ! Lachen

Demona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:25

Ik weet niet waar je reed in de groep maar soms is het wel lastig te zien als je vooraan rijdt en achteraan heeft iemand z'n paard anders lopen als dat ze normaal lopen. Ik heb een keer meisjes met de strandrit meegehad en die hadden ontdekt dat als ze hun handen bij hun knieën hielden, de pony's mooi aan de teugel gingen lopen. Ze snapten niet dat ik dat niet goed vond... En er zijn weleens meer klanten die hun paard even naar beneden rijden door flink te gaan zagen, heb dan toch liever dat de pony's met hun neus in de lucht gaan lopen (al lopen de meesten gewoon met hun hoofd laag. Ramona doet dat nog steeds trouwens, echt zo'n manegepaard Tong uitsteken)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:36

Demona schreef:
Ik weet niet waar je reed in de groep maar soms is het wel lastig te zien als je vooraan rijdt en achteraan heeft iemand z'n paard anders lopen als dat ze normaal lopen. Ik heb een keer meisjes met de strandrit meegehad en die hadden ontdekt dat als ze hun handen bij hun knieën hielden, de pony's mooi aan de teugel gingen lopen. Ze snapten niet dat ik dat niet goed vond... En er zijn weleens meer klanten die hun paard even naar beneden rijden door flink te gaan zagen, heb dan toch liever dat de pony's met hun neus in de lucht gaan lopen (al lopen de meesten gewoon met hun hoofd laag. Ramona doet dat nog steeds trouwens, echt zo'n manegepaard Tong uitsteken)

Jaa dat kan ik me voorstellen Lachen
maar ik deed niks met het paard Knipoog het beestje schrok van iets en gallopeerde aan, maar dat kon niet von de leiding (+ een paar vaste klanten ofzo ?) want het beestje waar ik op reed KON absoluut neit schrikken Knipoog