sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Re: sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:44

Vientje schreef:
@ Estja: je vergeet 2 Nederlands studentenkampioenen

SOLLY!!!!!!!

Ikke heb ook nog een vraag. Ik lees dat er op veel maneges waar de een wél sporen gebruikt de anderen meteen ook willen (lekker Penny trouwens )maarre.......zijn de manegehouders/instructeurs dan niet gewoon degenen die dat bepalen en niet de ruiters? Tenslotte zijn zij degenen die dat het beste in kunnen schatten en voor de belangen van hun paarden moeten opkomen. Of zijn ze bij ons dan gewoon zo strict?

pollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:54

Klopt

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:32

wij hebben 1 paard en daar moet je gewoon sporen bij gebruiken maar das dan niet ter verfijning maar gewoon omdat zonder sporen ze helemaal niet loopt en zelfs met sporen voel je de verzuring in je benen komen want ze luistert niet egt naar je been en lloopt heel vaak te slape tijdens het rijden

maar dat is ook het enigste paard die met sporen bereden mag worden en verder niet. als het niet nodig is hoeft het ook niet

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:05

En waarom wordt er bij dat paard geen zweepje gebruikt en ik mag toch hopen dat je met "verzuring" bedoelt dat hij zuur wordt van gedrag en niet echt verzuring heeft in de benen, want dan is het dus totaal unfair om hem door te laten lopen.

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:39

ik ben ook niet voor het gebruik van sporen bij manegepaarden,al vind ik dat het ook vaak genoeg onnodig gebruikt word bij prive paarden.zo ken ik iemand die B rijdt met haar paard en met sporen rijdt.dat vind ik onnodig.
alleen als je een stille beenligging hebt zou het kunnen,maar ik ben er zowieso geen fan van,ongeacht in welk soort situatie.

IloveKelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:54

vind het goed als maneges hier één lijn in trekken. Dus: bij bepaalde dieren òf wel òf geen sporen. Bij ons is er één pony ontzettend sloom en die wordt door de meer gevorderde ruiters met sporen gereden. Beginners doen dat echter (natuurlijk) niet. Hetzelfde gebeurde met een traag manegepaard wat we eerder hadden. Die reageerde op den duur helemaal niet meer op normale beenhulpen.. Dan weet je dus wel hoe er met die sporen om werd gegaan..
Maar aan de andere kant zijn sporen niet perse erger dan een zweep vind ik en die is dan wel weer algemeen geaccepteerd. Met beide kan, mits in verkeerde handen, veel kwaad aangericht worden.

Hier sluit ik me bij aan. Rijd ook op die manege duzz. Verder vind ik dat als je die sporen goed gebruikt het beter is dan een jong kind of een ouder iemand die een paard de hele tijd aantikt of slaat met de zweep. Ik zie dan liever iemand diew kan rijden met sporen op een manegepony dan iemand die een pony lastig valt met de zweep

vemrulz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:55

Licht gewoon aan het dier.
Bij ons worden op een paar paarden met sporen gereden en dat zijn dan de gene die je zonder niet vooruit krijgt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:56

jammer dat er geleerd word dat een spoor is om een paard vooruit te krijgen...

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:16

amen....

_Renatee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:27

Op de manege waar ik leskrijg, word volgens mij wel af en toe met sporen gereden. Maar ik vind dat nogal onzin want de meeste paarden worden gereden door beginners en gevorderden, de gevorderden rijden dus met sporen maar zodra zo'n paard gewend is aan sporen word het steeds moeilijker om met gewone beenhulpen zo'n paard te laten werken. Vind het dus wat oneerlijk. maar ik ben sowieso niet voor sporen, rij er met mijn eigen paard ook niet mee

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:51

runningkawa schreef:

inderdaad...

Dioxide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:16

Ik rijd op de meeste paarden die dat stukje verfijning nodig hebben alleen met sporen. De rest pak ik vaak alleen een zweep erbij.

Stippel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:19

Ik rijd met springen elke week op de zelfde pony en op een gegeven moment ben ik die met sporen gaan rijden, het gaat nu veel soepeler.

lor1_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 03:12

Bij ons word er in principe niet met sporen gereden, tenzij je vergevorderd bent, ter verfijning van je hulpen bij bijvoorbeeld de zijgangen.

AnnetjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:08

runningkawa schreef:

Idd! Bij ons op de manege mogen de paarden met sporen gereden worden. MIST je goed genoeg rijd en het van te voren even vraagt. Er zijn bepaalde paarden die vaker met spoor gereden worden, omdat ze dan nét wat subtieler op je been reageren.

Maar een paard wat niet aan je been is, zou ik juist NIET met spoor rijden (sterker nog, doe ik ook niet ) Ik reed op de manege vaak een erg langzaam paard, lui voor het been en die reed ik toen met spoor (ja om die reden, erg fout dus) en daar werd het echt niet beter van. JUIST niet, paard wordt nog doder voor je been en je krijgt een paard wat neit vooruit te branden is. Nu rijd ik dit paard dus nog wel eens en dan zonder spoor maar met zweepje. Zweep gebruik ik alleen wanneer nodig en nu, als je meteen consequent bent, is ze veeeel beter voor het been. Nu zou ik er dus wel weer met spoor op kunnen rijden, gewoon ter verfijning van de hulpen. Hoewel ik sporen eigenlijk zoiezo niet echt nodig vind, maar ok, als jij fijner met sporen rijd, best.

Maar op de manege met sporen rijden, ben er dus op zich niet tegen, maar het ligt eraan hoe het gebruikt wordt en door wie.

__Wendy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:02

Ik rij nu gelukkig op een manege waar je geen sporen mag gebruiken. Op de manege hiervoor reed ik ook altijd zonder sporen (ben er sowieso geen voorstander van), maar aangezien iedereen bij ons ineens met sporen reed reageerde de paarden niet meer op mijn hulpen. Daarom was ik "verplicht" om ook met sporen te gaan rijden, omdat ik anders totaal geen invloed meer had. Toen ben ik snel naar een andere manege gegaan. Kinderen van een jaar of 8 rijden daar nu zelfs al met sporen op pony's, het gebeurd zelfs bij eerste lessen al (belachelijk toch) Verder geen slechte manege hoor, maar ik ben er gewoon geen voorstander van.
Over het algemeen kun je ieder paard zonder sporen rijden, daarmee bedoel ik overigens niet te zeggen dat mensen die wel met sporen rijden geen goed paard hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:11

Bij ons op de manege werd niet of nauwelijks met sporen gereden. Ik had 1 pony waar ik ze op gebruikte. Deze liep slecht voor het been en als je een zweep gebruikte, begon hij te bokken, dit had dus geen zin. (Normaal zou je hem dan nog een mep geven, maar dan was je dus een volle les alleen maar bezig bokken uit te zitten en dan weer te slaan, dat schoot gewoon niet op) Met sporen veranderde deze pony ineens in een braaf beestje, redelijk voor het been, deed gewoon netjes wat je vroeg.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:16

Ik vind als je het paard goed kent en aardig gevorderd rijd het wel kan maar bij ons op de manege doen ze bij sommige paarden altijd sporen om omdat ze zo sloom zijn zonder want ze rijden nooit meer zonder waardoor ze niet goed meer geagerenh dat vind ik echt niet kunnen

Kieffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:20

Ik rij altijd met sporen bij de manegepaarden op de manege waar ik rij. Veel paarden moet je zonder sporen vooruit schoppen en schoppen vind ik geen paardrijden. Als je netjes kleine hulpjes kan geven met je sporen, dan vind ik dat het best kan.
Bij ons op de manege wordt je goed begeleid als je met sporen rijd. Ik vind niet dat beginners het mogen, die mogen het bij ons gelukkig ook niet, maar als het prettiger is voor de ruiter en het paard en geen last van heeft, ach, waarom niet.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:37

Ik ben het helemaal met Kieffer eens. Ik rij ook op een paard met sporen (vrij lange zelfs). Ben de enige die dit mag omdat ik mijn been goed stil kan houden. Als je op dit paard geen sporen aan hebt sjokt hij een lang door de bak heen en zit je de hele tijd te schoppen. Dit is inderdaad geen paardrijden.

__Wendy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:10

Kieffer schreef:
Ik rij altijd met sporen bij de manegepaarden op de manege waar ik rij. Veel paarden moet je zonder sporen vooruit schoppen en schoppen vind ik geen paardrijden. Als je netjes kleine hulpjes kan geven met je sporen, dan vind ik dat het best kan.
Bij ons op de manege wordt je goed begeleid als je met sporen rijd. Ik vind niet dat beginners het mogen, die mogen het bij ons gelukkig ook niet, maar als het prettiger is voor de ruiter en het paard en geen last van heeft, ach, waarom niet.

IK vind het echt netjes dat jullie wel begeleid worden om met sporen te rijden, dat gebeurd niet overal. Op zo'n manier is het nog wel te doen en inderdaad als je een stil been heb ook. Maar ja soms zie je van die mensen met die slingerde benen en die de sporen in hun paard schoppen, tja dat is te gek voor woorden. Zoals ik al zei bij mijn oude manege reden kinderen van een jaar of 8 zelfs al met sporen bij hun eerste les, te gek toch Dat ouders daar uberhaupt al over nadenken!
Maarre top dat jullie manege daar zo goed mee omgaat!

missfoxy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:26

Bij ons op de manege mogen we niet met sporen rijden.
ik zelf ben niet echt tegen sporen maar gebruik ze liever niet.
alleen als het zonder sporen echt niet lukt om je paard voorwaarts te krijgen dna zou ik het proberen met.

Kieffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:39

xSterretjex schreef:
Kieffer schreef:

IK vind het echt netjes dat jullie wel begeleid worden om met sporen te rijden, dat gebeurd niet overal. Op zo'n manier is het nog wel te doen en inderdaad als je een stil been heb ook. Maar ja soms zie je van die mensen met die slingerde benen en die de sporen in hun paard schoppen, tja dat is te gek voor woorden. Zoals ik al zei bij mijn oude manege reden kinderen van een jaar of 8 zelfs al met sporen bij hun eerste les, te gek toch Dat ouders daar uberhaupt al over nadenken!
Maarre top dat jullie manege daar zo goed mee omgaat!

Ja, kinderen van 8 jaar met sporen vind ik een beetje overdreven, maarja, wij manegeruiters willen ook wel eens at verder komen en daar zijn, vooral bij manegepaarden sporen voor nodig. Bij goed gebruik vind ik het prima.
Bij mij op de manege hebben we heel wat paarden lopen met een M/Z niveau en zelfs een Grand Prix paard, dus die zijn het meer dan gewend.

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:43

Ik rijd dus op dezelfde manege als waat Estja en Vientje op rijden en laat ik nou nog nooit met sporen gereden ehbben en vandaag is door de instructrice besloten dat ik met sporen mocht gaan rijden. Ik reed op het paard wat Vientje ook beschrijft waar meerdere mensen wel eens met sporen op rijden.
Ik vond het opzich wel eng en durfde niet aan te sporen maar mn instructrice heeft me wel goed uitleg gegeven hoe te gebruiken en wanneer ik nou wel en niet het paardje aanraakte
Eens moet de eerste keer en ik vind dit wel een goede eerste keer. Ik rijd nu meer dan 9 jaar en het was met (goede!!!) begeleiding dus verantwoord.
Denk dus dat je wel op maneges soms met sporen kunt rijden ter verfijning van de hulpen maar wel moet goede begeleiding.
En het moet ook geen gewoonte worden vind ik.
(en wij reden ook M-oefeningen in de les nu)

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:51

nou ik vroeg me dat pas ook al af.
We zaten een frietje te eten bij een frietzaak die vlakbij een manege is.
Er zaten een stuk of 8 kinderen van rond de 10/14 jaar en ze droegen allemaal sporen. Ik vindt dit niet kunnen. Vaak kunnen ze hun benen niet stil houden en prikken onnodig in het paard. Ik vindt dat ze eerst de basis heel goed moeten leren en als je dat heheerst kun je wel verder kijken.