Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Worden manege ruiters expres dom gehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:00

Sylleke schreef:
Idd Desiree, ik durf niet te springen. Nou ja, als een huppeltje van 50 cm mee telt . Maar ik rijd wel buiten en doe genoeg niet-dressuur dingen, ben ik dan half-echt .

Bij mij telt dat WEL mee. Ik vind het heel goed van mensen dat als ze niet durven te springen, het toch doen ook als is het maar een laag sprongetje.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:45

Ik ben van mening dat het niet zo zeer "express" is.

Ik denk dat veel manege's gewoon weg de capaciteit niet hebben.
De lessen zijn te groot, de mensen die lesgeven zijn niet goed genoeg opgeleid...

Ze worden niet "express" dom gehouden, dat is de bedoeling ook niet van een manege, maar onder andere de mensen die er lesgeven hebben gewoon niet genoeg ervaring om een ruiter "slim" te maken, en daarbij komt ook nog eens dat de lessen vaak redelijk volgestampt worden, waardoor het voor de mensen die er lesgeven alleen maar lastiger wordt...

Bij niet alle manege's is het zo en niet alle instructeurs/instructises zijn niet goed genoeg opgeleid, maar in het grootste geval is het wel zo.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:49

Urielle schreef:
mensen deze discussie is al gevoerd, al die argumenten zijn al weerlegd en er is gewoon uitgekomen dat om beter te leren rijden er echt een eigen paard/verzorgpaard en priveles nodig is + het regelmatig blijven rijden van andere paarden, wat de fanatieke ruiters en amazones dus ook doen.

Klopt helemaal!

Ik vind trouwens wel dat dit topic redelijk veel lijkt op het topic : manegeruiters kunnen niet rijden...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:57

liesjuh91 schreef:
Ik ben van mening dat het niet zo zeer "
express
" is.

Ik denk dat veel manege's gewoon weg de capaciteit niet hebben.
De lessen zijn te groot, de mensen die lesgeven zijn niet goed genoeg opgeleid...

Ze worden niet "express" dom gehouden, dat is de bedoeling ook niet van een manege, maar onder andere de mensen die er lesgeven hebben gewoon niet genoeg ervaring om een ruiter "slim" te maken, en daarbij komt ook nog eens dat de lessen vaak redelijk volgestampt worden, waardoor het voor de mensen die er lesgeven alleen maar lastiger wordt...

Bij niet alle manege's is het zo en niet alle instructeurs/instructises zijn niet goed genoeg opgeleid, maar in het grootste geval is het wel zo.

Ik denk ook dat het gewoon onvermogen is. Er is te veel te weten over paarden. Je kunt niet in een uurtje rijles in een grote groep alles over paarden leren. Alle mensen in de les hebben aandacht nodig, daarna volgt er weer een andere groep.
Toen ik iones gekocht had, had ik hem op de manege staan, later op pensionstalling bij mensen die al veel langer paarden hadden.
En toen benik eigenlijk pas over paarden gaan leren, niet alleen d.m.v. mijn eigen ervaringen, maar ook door ervaringen van anderen. Neem bijvoorbeeld als de dierenarts ergens voor moet komen. Als er iets was, of het nou met mijn eigen paard was, of met die van een ander, ik stond erbij! En ik wilde weten wat er aan de hand was, en hoe de behandeling zou moeten plaatsvinden. En ik praatte met de stalhouders, hun gedachtewisselingen over de manier van voeren, wat zij belangrijk vonden.

Als ik iones gelijk aan huis had gezet, had ik te weinig geweten.

Maar op de manege waar ik vroeger reed was een instructrice met een mooi initiatief: theorieles! GEwoon, alles over paarden, hun exterieur, ziektes, ontwormen etc. Over het houden van paarden. En dan kon je zelf kiezen om er aan deel te nemen. Misschien kunnen manegeruiters dit eens voorstellen op hun manege. Dan kan de manegehouder kijken of er meer animo voor is. Het levert voor hen altijd geld op. Een theoriecursus kost geld en mensen kunnen zelf zien of ze het er voor over hebben. Ik zelf heb de cursus toen ook gevolgd. Was heel leuk en interessant. Verder is overigens de ervaring de beste leermeester.

Overigens, als je op moet voor ruiterbewijs en koetsierbewijs leer je ook ontzettend veel over paarden wat belangrijk is om te weten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:59

liesjuh91 schreef:
Klopt helemaal!

Ik vind trouwens wel dat dit topic redelijk veel lijkt op het topic : manegeruiters kunnen niet rijden...

Toch vind ik deze topic een andere insteek hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:03

Idd Desiree
Ik stond ook overal met mijn neus boven op, wilde alles leren.
Ik heb op een handelsstal op een gegeven moment de hele zooi bij gehouden, incl. voeren, alles.
Als ik die ervaring niet had gehad weet ik niet of ik met een gerust hard mijn paarden nu thuis had staan.

En wat betreft het manege ruiters topic, het lijkt erop omdat de meeste mensen met veel ervaring er toch allemaal hetzelfde over denken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:07

runningkawa schreef:
En wat betreft het manege ruiters topic, het lijkt erop omdat de meeste mensen met veel ervaring er toch allemaal hetzelfde over denken

Dat kan maar op 1 reden zijn: ze onderschatten het gewoon. Ze beseffen niet wat er allemaal bij komt kijken. En dat wist ik zelf ook niet hoor, als manegeruiter en toen ik in het begin een eigen paard had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:10

ik denk dat het opleidingsniveau van de instructrices de laatste tien jaar lager is, vroeger kwam bijna alles van deurne af, toen daar nog goed les gegeven werd.Nu kun je op elke hoek van een dorp in een jaar tijd je diploma halen, om les te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:12

Klopt Desiree, ik meende er toen ook wat van, maar werd door het rijden van die verschillende paarden elke keer weer met beide beentjes op de grond terug gezet als ik te veel meende
(of was het juist op mijn kont, armen en andere ledenmaten terug op de grond gezet )

En jezegt wat, toen Deurne nog een goede opleiding was en niet elke penny griet er aangenomen word voor het geld...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:10

Wat ik me nog steeds wel afvraag, is waar ik de manegeinstructeurs moet plaatsen. Ik zie ze wel eens rijden op manegepaarden... Ze hebben net een iets andere mening over lesgeven op de manege (dat lijkt me logisch, ik ken gelukkig weinig mensen die zich er op verheugen de manegekindertjes de verkeerde dingen aan te leren).

Maar ze hebben ook eigen paarden, dragen de verantwoordelijkheid over de verzorging van de manege- en pension-paarden, rijden wedstrijden, etc. Kortom, volgens jullie eigen idee zou ik ze wel mogen rekenen tot de ervaren paardenmensen.

Waar vallen die nou onder? Hoe serieus nemen jullie hun expertise?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:58

Ze hebben echt wel expertise. Maar ze moeten roeien met de riemen die ze hebben. in een andere topic verwoordde iemand heel goed het verschil:

Op een manege wil je gewoon een uurtje rijden. je rijdt op een paard en probeert je zelf te verbeteren.

Neem je les op een particulier paard, dan ben je meer bezig met de training van het paard, ergens naar toe werken.

Maar hoe moet je nu op een manege ergens naar toe werken? Alles wat je in een uur zou kunnen bereiken wordt in zoverre ongedaan gemaakt dat je de volgende week weer van voren af aan kunt beginnen.

Een instructeur kan daar dus bijna niets mee. Ik denk dat lesgeven aan een manegeles anders moet dan lesgeven aan mensen met eigen paard.
Heel veel mensen die op een manegerijden zien het nut niet in van dressuur en vinden er ook geen bal aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:31

Ja, Desiree, daar ben ik niet helemaal mee eens. Als ík les zou nemen op een particulier paard is het omdat ik dénk meer te gaan leren omdat het paard goed geschoold is en goed aan de hulpen staat.

Én daar gaan we weer...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:35

sja en dan zullen er weer een hoop mensen zijn die zeggen "dan moet je gaan rijden op een goede manege waar ze goed geschoolde paarden hebben die fijn aan de hulpen staan".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:40

HHHHH, maar bestaan die dan???

Ik heb ze nog nooit gezien en heb heel veel maneges gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:56

volgens mij gaat dit topic snel op slot gezet worden en terecht want hier gaan jullie niet uitkomen mensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:15

nee komen we niet uit

maar laat ik het zo stellen

Niemand vind het vreemd dat je op de basisschool minder moeilijke stof krijgt dan op de middelbare.
Dat dat je op het voortgezet onderwijs nog weer moeilijkere dingen leert.
En dat je op de has of heao ook weer moeilijker dingen krijgt dan op een mbo.

En dat leraren ook die stof kunnen geven.
Een kleuterjuf moet dus ook andere vaardigheden hebben, dan die prof op de universiteit.
Verder is een paard ook een soort van leraar, dus dat die basisschool paard anders is als het heao paard.

Verder denk ik dat iedereen mij uitlacht als ik zeg dat ik in groep 8 net zo goed kan rekenen als dat de leerling van heao economie doet

het vreemde is, dat dat bij paardrijden wel anders zou zijn?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:16

JA RUSSEL DIE BESTAAN. Overigens ben je met eigen paard ook welkom in onze manegeles. Mensen met eigen paarden die in pension staan op onze manege mogen 4 manegelessen per week meerijden. Okee toegegeven het zijn niet de fanatiekste wedstrijdruiters die bij ons staan. En Desiree in het andere topic waren we het zo met elkaar eens dat lessen op een manege anders is dan met je eigen paard. Maar leren van een paard kan alleen bij een paard dat goed aan de hulpen staat. Ik heb nergens gezegd dat manegpaarden zijn afgestompt.
Dan nog even over gemotiveerde lesgevers. Bij ons is een instructrice ontslagen omdat ze met haar handen in haar zakken tegen de bakrand geleund stond les te geven. Onze manege eigenaar wil alleen instructrices met een gemotiveerde houding.
2 instructrices bij ons hebben sportklas deurne gedaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:37

lindsey schreef:
En Desiree in het andere topic waren we het zo met elkaar eens dat lessen op een manege anders is dan met je eigen paard. Maar leren van een paard kan alleen bij een paard dat goed aan de hulpen staat. Ik heb nergens gezegd dat manegpaarden zijn afgestompt.

klopt, en dat heb ik ook in deze topic nog gezegd, deze pagina nog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:56

runningkawa schreef:
Niemand vind het vreemd dat je op de basisschool minder moeilijke stof krijgt dan op de middelbare.

Het grappige is dat ik deze discussie inderdaad ook al eens rondom lesstof heb gehad. Want naar mijn idee is middelbare school *niet* moeilijker, je weet alleen meer.

Zo vind ik het bijvoorbeeld veel makkelijker om een nieuwe taal te leren, omdat je het zo makkelijk kunt verbinden aan dat wat je al weet. Die eerste concepten van werkwoordstijden en naamvallen waren ongelofelijk moeilijk. Maar nu dat concept er eenmaal in zit, is het leren van de specifieke toepassing daarvan in bv het Pools, lang zo moeilijk niet meer.

En als we dat vertalen naar paardrijden... het is makkelijk te denken dat je op maneges weinig leert en van je eigen paard veel... Het is ook makkelijk te denken dat je op een basisschool niet veel leert, als je kijkt naar wat ze nou helemaal kunnen aan het eind van groep 8.

Maar dat geeft toch een wat verkeerd beeld. Want er is wel de basis, die achteraf ontzettend makkelijk en vanzelfsprekend lijkt, maar die je alleen met veel moeite kunt leren.

Ik heb soms de indruk (en please, voel je nou niet allemaal aangesproken met 'dat heb ik niet gezegd' - nee, jij niet, maar anderen wel) dat men verwacht dat je in de eerste les kunt beginnen met gewichtshulpen en binnenbeen-buitenteugel en verfijnde teugelhulpen en weet ik wat.
Vergeet dat maar. Iedereen geeft z'n paard een keer een ongenuanceerde por in z'n ribben. En iedereen klemt een keer, valt met een plof in het zadel, stuitert op de rug van het paard, trekt een keer te hard aan de teugel. En iedereen moet een keer grenzen leren stellen en wat minder subtiel zijn omdat het paard gewoon even geen zin heeft om je goed te begrijpen.
En dus krijg je in het begin versimpeld les, en die details worden vanzelf uitgebreid. Op sommige maneges sneller, op andere maneges niet of nauwelijks, want zoals bij alles heb je goeie en slechte varianten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:16

heb je gelijk in.
want ik heb ook wel eens rijles gegeven op een eigen paard. En dat deed ik dan aan de longeerlijn. Met bepaalde dingen ben ik dan helemaal nog niet bezig. ER komt zoveel tegelijk af op een ruiter, hij moet eerst maar eens zien dat hij zijn balans houdt. Ik geef hem soms daarin tips die hem daarbij helpen, maar die hij later weer zal moeten afschaffen (wat hij dan ook KAN) als hij beter gaat rijden.

Zoals naar voren zitten om uit het zadel te kunnen komen bij het lichtrijden. DAt hoef je niet meer als je het al kunt. MAar als je het nog niet kunt is het wel gemakkelijker zo. En zeg tegen zo'n ruiter niet steeds handen stil en benen stil. Want dat is er nog lang niet bij. Eerst moet hij het een leren en als hij dat onder de knie heeft, kan hij pas gaan letten op het volgende. Er komt zoveel op hem af!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:33

russel schreef:
HHHHH, maar bestaan die dan???

Ik heb ze nog nooit gezien en heb heel veel maneges gehad.

Over de instructie dan..

Ja bij mij op de manege wel in ieder geval. Voordat ze bedrijfsleidster werd heeft ze veel priveles gegeven op hoog niveau, zelf Grand Prix gereden en vroeger Deurne gedaan. Belangrijkste is echter dat ze de kennis ook kan overdragen (en ja op manegepaarden heeft dat wel zo zijn beperkingen, zie het topic 'manegeruiters kunnen niet rijden'.)

Ik krijg ook wel les van de andere instructrices trouwens (waarom nou nooit eens een leuke instructeur??).

We worden niet echt dom gehouden heb ik het idee. En je kunt jezelf natuurlijk ook informeren door eens bij de buurman te kijken. Zo ben ik laatst toeschouwer geweest bij een paar lessen van Antoine de Both, super leerzaam. Maar goed dat had niets met de manege te maken.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:47

Wauw wat een discussie. Met de meeste punten ben ik het wel eens. Alleen dat de instructeurs dom zijn gaat er bij mij niet in. Wat ik vroeger vaak merkte, was dat het veel uitmaakt op wat voor een paard je zit. Ik heb ook wel eens op paarden gereden die op de manege in pension stonden, of op eigen paarden van mijn instructrice. Dan krijg je opeens veel meer aandacht! Gelukkig had mijn instructrice veel vertrouwen in mij en kreeg ik zowiezo extra goed les, ik vroeg ook veel, dat scheelt ook.

Maar het meeste heb ik toch geleerd buiten de manege om..
Door te leren van je eigen fouten leer je toch het meest!
Mijn tante had dure springpaarden, daar ging ik vanaf mijn 11e al logeren, en dan deed ik altijd alles verkeerd in het begin! Oh voelde me daar zo dom! Maar ik was na iedere week logeren weer veel wijzer!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:57

zo ik heb even de 4 pagina's doorgeworsteld..........en ook ik geloof niet dat manegeruiters dom gehouden worden.
ik ben zelf al 12 jaar een manegeruiter,en ik geloof ongetwijfeld dat iemand die 12 jaar een eigen paard rijdt,op een hoger niveau is dan ik zou zijn.
alleen kan ik wél zeggen dat ik op tientallen verschillende paarden en pony's heb gereden,springles heb gehad,naar buiten ben geweest,zelfs een clinic heb gereden,en noem het maar op.
ik heb in al die jaren een hoop afgewisseld,maar toch zou ik wel heel graag op een hoger niveau komen,en sommigen roepen dan dat je maar een verzorgpaard of een bijrijdpaard moet zoeken,maar zeggen is makkelijker dan ook daadwerkelijk vinden.het is dus niet zo simpel!
en ik ben toch wel een fanatieke amazone,als ik het zelf zo mag stellen.
je kan dus niet alles over een kam scheren,niet iedereen heeft de mogelijkheid tot meer lessen of wat dan ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:58

Lorena schreef:
Door te leren van je eigen fouten leer je toch het meest!

Ik vraag me in dat opzicht wel af waarom 'men' zich in de paardenwereld dan zo snel met anderen bemoeit

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:02

Wil je goed les krijgen op een manege dan zou ik in ieder geval eerst eens gaan kijken hoe de paarden eruitzien en vragen welke diploma's de perso(on)en die les geven hebben en op welk niveau ze zelf rijden.

Verder moet je proberen om in een zo klein mogelijke groep te komen = meer aandacht. Bij ons is het in een ochtend les minder druk dan in een avondles. Dinsdag om 20.00 is het drukker dan op vrijdag om 21:30.

Verder moet je als je geen beginner meer bent niet bij een manege gaan rijden waar ze in colonne rijden en de instructrice de hele tijd vertelt wat je moet doen.

Bijvoorbeeld nu overgang maken naar draf, grote volte bij E. gebroken lijn tussen F en M overgang maken naar stap. Als ze de hele tijd vertelt wat je moet doen heeft ze geen tijd om te zeggen hoe je het moet doen. Dat heeft dan niets met bewust dom houden te maken. Maar ze heeft dan simpelweg geen tijd om wat uit te leggen.

Als je zelf mag bepalen in welke gang je rijdt en welk figuur, dan heeft de instructrice tijd om aanwijzigingen te geven zoals bijvoorbeeld: buitenteugel er meer bij houden in de bocht, of laat je paard niet met zijn schouder uitzwaaien in de volte.

Af en toe een prive les tussen door als het budget het toestaat en dan kan je wel degelijk wat leren op een manege.

Overigens kan je als beginner inderdaad niet alles tegelijk leren. Op een manege krijg je minder aandacht dan in een priveles dus kan het wat langer duren voordat je aan de moeilijkere dingen toekomt.