[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:04

runningkawa schreef:
Ook deze mensen zullen schrikken als ze op een paard stappen dat wel goed aan de hulpen is en op de kleinste beweging van de ruiter reageerd.

Dit vind ik opzich ook wel een goede aanvulling op mijn "lange verhaal"
Manege ruiters zijn vaak gewent aan de wat ruwere hulpen (en begin me nu niet te slaan of op me in te meppen)
Als ze dan op een eigen paard stappen is dit dus een extra iets om aan te wennen waardoor het er vaak wat racerig uitziet, wat voor de eigen-paard-ruiters nog wel eens kan uitpakken als, ow kijk hij/zij dacht nog wel dat hij/zij zo goed reed dat hij/zij mijn paardje wel even goed kon laten lopen, mijn paard is zo makkkelijk aan de teugel te krijgen, tsjonge dat hij/zij dat niet voor elkaar krijgt zeg, wat een beginner, die kan echt niet rijden

GELIEFDE MEDE EIGENPAARDEN EIGENAREN, DIE MENSEN MOETEN WENNEN!
BIJ JULLIE ZAG HET ER IN HET BEGIN OOK ZO UIT! ( en ja dat weet ik uit eigen ervaring )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:07

Klopt, zeker weten

Ik weet nog goed dat ik op een paard zat, waar alle knopjes opzaten, incl. gewichtshulpen.
Dat paard strekte, deed de wissels enz enz
En ik wilde alleen maar een rustig drafje

en vergeet deze zin van me ook niet
Citaat:
Maar de stelling, er zijn ook veel mensen met een eigen paard die niet goed kunnen rijden is ook waar

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:09

onzin; daar leer je juist van rijden; op veel verschillende paarden leer je het meest!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:09

Kim, jij doet zowiezo nooit neerbuigend

Maar ik heb ook veel bewondering voor de meeste manegepaarden. En nog het allermeest voor die paarden die ook nog onderscheid maken, de 'vervelende' of de ervaren ruiters krijgen een flinke bok of een bijzondere les stilstaan voor gevorderden, de kleine, angstige, of zelfs gehandicapte ruiters wordt alles vergeven. Dat vind ik iets om te bewonderen, niet meer of minder dan een bijzondere sportprestatie.

Liesjuh, klinkt leuk, zo'n antidressuurdag

En je volgende post (he, het gaat zo snel, zo blijf ik toevoegen) dat geloof ik zonder meer, dat het met een eigen paard gelijk weer een stap terug is.
(Dat bedacht ik me ook toen ik een tijdje een paard kon 'leasen'. Van de ene kant kon ik meer afstemmen op het paard, en het paard op mij. Van de andere kant kreeg het paard ook veel meer de kans om mijn tekortkomingen uit te buiten. Normaal gesproken treft een manegepaard steeds ruiters met andere rijstijlen. Daarmee beland je minder snel in een negatieve spiraal. Ok, een beginner rijdt zo'n paard niet over de rug, maar dan stapt er een gevorderde op die dat wel doet, waardoor het paard over het geheel niet echt stijf wordt. Maar bij 1 ruiter, kunnen dergelijke dingen steeds erger worden. Dat lijkt me zeker in het begin erg lastig.)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:13

inderdaad runningkawa de zin: "sommige mensen met eigen paarden kunnen ook niet rijden" klopt inderdaad, die had ik ook al in mijn lange verhaal ertussen gepropt

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:20

Happy end???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:26

Je wil niet weten hoeveel mensen een TE goed paard kopen als tweede paard die hebben bijvoorbeeld hun eerste paard naar het M gereden en willen dan als volgend paard een superdepuper sportpaard, met uiteraard bijbehorend bloed EN karakter............ en dan gaan ze hopeloos de mist in want dat dier is anders, doettut niet zomaar eventjes, zegt een keer "hola TUT hier ligt mijn grens, ik laat mij niet dwingen" .... hoppa slof erom, sporen eraan en ga zo maar door............ uiteraart ligt het aan het paart (bb)

ik kan ook niet rijden, ik leer van elk paard weer, elke keer weer. Ik leer ook heel veel van het lesgeven opzich. Ik leer dagelijks, dagelijks heel veel.

Gelukkig ben ik in die positie

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:27

KiWiKo schreef:
Ik persoonlijk zal nooit neerbuigend doen over een manege paard. Dat zijn de beste paarden van de wereld. Eigenlijk zijn er geen betere! Deze dieren laten onverstoord een stuiterende ruiter zijn eerste drafje maken, zonder dat ze boos worden. Krijgen soms met ruiters te maken die beter kunnen gaan dammen zonder dat ze boos worden........... doen alles voor het ruitertje die net met de voetjes onder het zweetblad vandaan komt.

nee hoor, manegepaarden zijn mijn helden!

Alleen hebben deze helden de ultime gave zichzelf enorm te kunnen ontlasten, en dus zichzelf te sparen waarvoor NOG meer waardering

Dat is een waar woord KiWiKo !

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:13

Inderdaad, mensen met een eigen paard kunnen de problemen die ze krijgen steeds verder ontwikkelen, dat is bij mij nu ook gebeurt, ik heb teveel op links gereden, ben de rechterkant vergeten, ben teveel bezig geweest met M oefeningen en ben de B een beetje vergeten, komt nu keihard aan want mijn paard zit nu vast op rechts op de volte en schiet uit de stelling en zet zn rug vast als ik de volte opga in galop.
gelukkig is dit probleem alleen in galop maar je komt jezelf wel tegen.

Mensen op een manege hebben daar gelukkig niet zoveel last van, omdat elke ruiter op een ander gebied weer goed rijd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:38

runningkawa schreef:
Klopt, zeker weten

Ik weet nog goed dat ik op een paard zat, waar alle knopjes opzaten, incl. gewichtshulpen.
Dat paard strekte, deed de wissels enz enz
En ik wilde alleen maar een rustig drafje

Inderdaad dat bedoelde ik (alleen ik had het geloof ik een beetje vaag geformuleert)
Ik vind het hardstikke leuk om mensen mee te nemen naar mijn paardje, vriendin van mij, manegeruiter, kan redelijk goed rijden, ik zette haar op mijn paardje en ze dacht er meteen even mee weg te rijden zoals ik dat deed (niet opschepperig bedoeld)
Maar haar hulpen waren veel te grof en mijn paardje had zoiets van, Ja hallo doe even normaal, kalm aan zeg.
Gevolg daarvan was dat mijn paard de kop in de lucht stak en de rug helemaal vast zette. ( ben een paar dagen bezig geweest om die spanning er weer uit te rijden, niet iedereen komt meer op mijn paardje behalve dan voor uitstappen, dat heb ik er wel van geleert )
Ik dacht vervolgens daarop, naja zeg, ik dacht dat je kon rijden en zo zag het er ook wel uit op de manege mijn paardje rijd super zacht in de mond, je krijgt het toch wel richting nagevelijk?
Daar heb je het al: het verschil van hulpen geven.

Het hoeft niet altijd zo te zijn maar meestal heeft dit wel het effect, ze kunnen toch niet rijden, ik denk dat het eraan licht op wat voor manier je het bedoel en uitdrukt, als ik nu tegen haar had gezegt je kan niet rijden, zit daar een kern van waarheid in, het klopt ze kan niet (goed) rijden "op een eigen paard" gewoonweg door de hulpen en de zachtheid die de meeste eigen paarden gewent zijn.
Na een tijdje zal het wel goed gaan, maar eerst nog niet.

Ik denk dat je de quote: "manegeruiters kunnen niet rijden" op verschillende manieren kunt bekijken, en dat je zo altijd op een ander antwoord komt.

Maar als je gaat zeggen manegeruiters op een manegepaard kunnen niet rijden, moet je misschien niet alleen naar de ruiter kijken maar ook naar de begleiding en paard.
Ik bedoel noem eens 3 manege's waar ze en verder gaan L1 niveau met goede begleiding en het aanleren van de juiste hulpen en niet "donder over de buitenschouder naar buiten, goed zo je kan wijken, en trek die kop naar binnen goedzo je kunt SB" en ook nog paarden hebben die het allemaal aankunnen!
En waar ze in kleine groepen van 3/4 rijden voor genoeg aandacht.
Ik kan je wel vertellen, het zijn er niet veel (spijtig genoeg)

Ook hebben eigen-paard-ruiters een ander beeld van goed rijden dan manegeruiters, ik weet niet precies hoe ik dat uit moet leggen, maar ik denk dat jullie het wel begrijpen.

En nu denk ik dat ik alles van mijn gehele mening over dit onderwerp hier wel in het kort heb ingepropt

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:45

ik vind dat manegeruiters minder snel bijleren dan mensen met een eigen paard.
Iemand die 6 jaar met manegepaarden gereden heeft en dan een eigen paard koopt zal veel sneller vooruitgaan in bv. 2 jaar tijd dan in die 6 jaar met manegepaarden.

Ik rij nu 6 jaar met manegepaarden en eerlijk gezegd, ik ben het meer dan beu.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:46

Ik weet zeker dat 9 van de 10 ruiters als manegeruiter is begonnen.
Zelfs anky en alle andere top ruiters hebben ooit een eerste les gehad.

Ik zelf ben ook een manege ruiter en rij in een groep van 5 mensen.
Als ik rij doe ik echt niet alleen maar wat me word gezegt.
Thuis heb ik een boek genaamt 'Basis rijkunst' waar allemaal dingen in staan om beter te leren rijden en daar verdiep ik me in en ik voer het dan uit in de les.

Ik wil gewoon leren rijden voordat ik een eigen paard koop, en ik ben nou eenmaal niet de gelukkige met rijke ouders die zelf paarden hebben.

IK ben het er dus niet mee eens, en ja er zijn van die ruiters die zich buiten de manege zich er niet in verdiepen en maar een beetje rond hobbelen, maar dat is niet iedereen.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:46

Pouskintje schreef:
ik vind dat manegeruiters minder snel bijleren dan mensen met een eigen paard.
Iemand die 6 jaar met manegepaarden gereden heeft en dan een eigen paard koopt zal veel sneller vooruitgaan in bv. 2 jaar tijd dan in die 6 jaar met manegepaarden.

Ik rij nu 6 jaar met manegepaarden en eerlijk gezegd, ik ben het meer dan beu.

Koop een boek en ga je er in verdiepen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:55

Ik heb nu dan 3 maanden een eigenpaard, maar in die 3 maanden ben ik geen stap vooruit gekomen in mijn rijden, erger, ben alleen maar achteruit gegaan. Ik heb dan ook nog geen les omdat mijn paardje nog maar 5/10 minutjes kan lopen, maar dat heb ik hard nodig!!!
Je merkt inderdaad dat je als manege ruiter stomme fouten maakt :S

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:02

sorry ik was nog niet uitgetypt maar drukte perongeluk op verzenden :p

Maar wat ik dus wou zeggen, op maneges zie ik vaak dat ze willen lijken op goede ruiters en hun paard dus ook perse in de krul moeten hebben, en dit dan op bijna gruwelijke wijze afdwingen....
Ook heb je in een groepsles niet zoveel persoonlijke aandacht, en daardoor heb ik dus een hele slechte houding. Daar is gewoon nooit wat van gezegt en heb ik dus ook nooit wat aan kunnen doen. Ik heb 10 jaar zo elke week gereden, en toen ineens kwamen ze ermee dat mn houding niet goed was...
En ook rij je maar 1x in de week, dus de vooruitgang gaat een stuk langzamer dan als je de kans heb om veel vaker zoniet elke dag te rijden...

Maar ik denk dat deze dingen ook allemaal voor kunnen komen bij eigen paarden bezitters... Alleen hebben zij het met goed les er sneller uit, omdat ze vaker kunnen rijden. Maar aan de andere kant rijden ze vaak maar op 1 paard, en kunnen ze op een gegeven moment helemaal niet meer op een ander paard rijden ...

Nouja, ik merk dus wel dat ik Flower nog niet helemaal goed rij, ik maak gewoon stomme fouten en ik erger me er ook echt aan... Ik heb een zweepje omdat Flower ontzettend lui kan zijn, maar ik gebruik hem op de verkeerde momenten. Ook voel ik bij mezelf dat ik mijn hulpen veelste 'grof' geef, en onder de draf blijf aansporen. Op die manier reageert mn paard strax heel slecht op hulpen, dus ik moet echt nodig op les...

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:17

Prinslover schreef:
Niet mee eens.. iedereen moet het leren, en niet iedereen kan zich een eigen paard veroorloven! Er zitten best veel mensen tussen, die aardig kunnen rijden hoor!

kijk precies heel erg mee eens

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:27

Toydoll schreef:
sorry ik was nog niet uitgetypt maar drukte perongeluk op verzenden :p

Maar wat ik dus wou zeggen, op maneges zie ik vaak dat ze willen lijken op goede ruiters en hun paard dus ook perse in de krul moeten hebben, en dit dan op bijna gruwelijke wijze afdwingen....
Ook heb je in een groepsles niet zoveel persoonlijke aandacht, en daardoor heb ik dus een hele slechte houding. Daar is gewoon nooit wat van gezegt en heb ik dus ook nooit wat aan kunnen doen. Ik heb 10 jaar zo elke week gereden, en toen ineens kwamen ze ermee dat mn houding niet goed was...En ook rij je maar 1x in de week, dus de vooruitgang gaat een stuk langzamer dan als je de kans heb om veel vaker zoniet elke dag te rijden...

Ik heb vorige week precies hetzelfde meegemaakt.
IK ging op kamp naar een andere manege om m'n sportief brevet af te leggen en ineens krijg ik het gevoel dat ik echt niet kan rijden.
Op de manege waar ik rij, zeggen ze tegen mij meestal dat het goed is, op m'n springhouding af en toe wel dat ik m'n armen meer moet toe doen. maar voor de rest heb ik bijna nooit negatief commentaar op m'n houding gekregen.
En daar was er zoveel slechts aan m'n manier van rijden en nu heb ik toch wel zoiets van: jeej, waarom zou ik nog verdergaan met paardrijden.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:45

Ik ben manegeruitertje en rijd nu zo'n zeven jaar. Sinds een jaar rijd ik ook af en toe Rumak. Rumak staat op een arabierenfokkerij (het is ook een arabiertje), maar die mensen rijden een heel stuk beter dan ik. Mij duurt het wel een tijdje voordat Rumak aan de teugel komt terwijl het bij hun er op lijkt dat ze even hun handen iets optillen en hun paard loopt super netjes.
Dus ik denk ook dat manegeruiters slechter rijden dan de gemildelde paardeneigenaar, maar ik woon bijvoorbeeld op een plek waar je moeilijk aan een verzorgpaard komt en een eigenpaard zit er helemaal voorlopig niet in. Hoe moet ik dan beter leren rijden als iedereen die een verzorger zoekt geen manegeruiter wilt.
.Rumak staat te verweg om echt mijn verzorgpaard te zijn.

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:33

runningkawa schreef:
waar
Maar de stelling, er zijn ook veel mensen met een eigen paard ie niet goed kunnen rijden is ook waar

Je leert op weinig maneges echt onafhankelijk te zitten
je leert er zelden met goede gewichtshulpen te rijden
en rechtrichten dat leert men daar ook niet.
De paarden zijn niet goed aan het been.
Logisch, want er rijden te veel verschillende mensen op 1 paard.
En de paarden zijn er allemaal braaf (ja ook die snelle polly waar niemand op durft )

Logisch dat ze braaf zijn, want de manege heeft geen zin een slechte naam omdat er te veel mensen vliegles krijgen.
Want dan is er snel niemand meer.

Maar dit bovenstaande geld ook voor genoeg mensen met een eigen paard.
Ze hebben een braaf dier, wisselen nooit en hebben geen goede les.
Dus bovenstaande Rt dingen zijn dan ook niet goed ontwikkeld.

Wil je echt leren rijden.
Ga dan (bijna) dagelijks bij een handelsstal rijden.
Daar heb je wekelijks andere paarden, met allemaal een ander karakter.
Zorg dat je daar de goede les krijgt, dan kom je een heel eind.

Maar of je dat wilt, dat is voor iedereen anders.

Prijzen vind ik geen graadmeter.
Het is natuurlijk zo dat als je in een redelijke tijd in het Z zit, dat je het zo slecht niet doet.
Maar ik ken ook mensen die heel goed jonge dieren kunnen beleren en rijden, maar helemaal geen zin in die stress wedstrijden hebben.
Maar zeker weten dat die heel goed kunnen rijden

Dus wat Kim al zegt
Veel kilometers maken, op veel verschillende paarden en dan geen manege paarden.

hier ben ik het helemaal mee eens!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:47

ik was 23 toen ik Banjer kocht, en sinds ik haar heb (en ook op andere prive-paarden rijd) heb ik pas het gevoel dat ik echt leer rijden... ondanks dat ik al vanaf mijn 4e rijd...

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:02

Ik ben ook een manegeruiter en ik ben het er wel mee eens dat je pas beter leert rijden als je gewoon vaker kunt rijden dan 1x per week. Wij rijden met zn negenen in de les en dat is eigenlijk wel teveel. Vaak krijg ik geen commentaar, terwijl ik echt niet goed rijd! (dat kan ook niet na ruim een jaar les) zelf ben ik wel erg met mn houding bezig, krijg gelukkig ook vaak van anderen te horen dat ik er netjes opzit. De paarden zijn idd ook wat minder gevoelig voor het been en het valt me op dat er veel ruiters zijn die met de hakken rijden. Lijkt me niet echt de bedoeling.

Ik vind het heerlijk als ik 'priveles' van mn schoonzusje krijg op haar paard. Eindelijk iemand die echt kritisch naar je kijkt en constant aanmerkingen heeft. Daar leer je echt wat van.

Wat ik gewoon wel heel leuk vind aan de manege is gewoon dat je op verschillende paarden kunt rijden en dat het er supergezellig is
(al is het soms wel irritant als je zelf supergemotiveerd een pittige dressuurles wil rijden om wat te leren en de rest alleen maar de hele tijd zit te geinen)

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:04

enny schreef:
Ik ben ook een manegeruiter en ik ben het er wel mee eens dat je pas beter leert rijden als je gewoon vaker kunt rijden dan 1x per week. Wij rijden met zn negenen in de les en dat is eigenlijk wel teveel. Vaak krijg ik geen commentaar, terwijl ik echt niet goed rijd! (dat kan ook niet na ruim een jaar les) zelf ben ik wel erg met mn houding bezig, krijg gelukkig ook vaak van anderen te horen dat ik er netjes opzit. De paarden zijn idd ook wat minder gevoelig voor het been en het valt me op dat er veel ruiters zijn die met de hakken rijden. Lijkt me niet echt de bedoeling.

Ik vind het heerlijk als ik 'priveles' van mn schoonzusje krijg op haar paard. Eindelijk iemand die echt kritisch naar je kijkt en constant aanmerkingen heeft. Daar leer je echt wat van.

Wat ik gewoon wel heel leuk vind aan de manege is gewoon dat je op verschillende paarden kunt rijden en dat het er supergezellig is
(al is het soms wel irritant als je zelf supergemotiveerd een pittige dressuurles wil rijden om wat te leren en de rest alleen maar de hele tijd zit te geinen)

*sorry ff offtopic* ik zie dat jij in raalte woont, op welke manege rij jij?

Figo_Frvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:15

Ik vind dat je er zelf ook iets aan kan doen als manegeruiter als je elke keer goed oplet in de les en altijd ook bijv. vraagt om uitleg enzo vind ik dat je het best goed op ten duur kan en ook kan begrijpen maar dan moet je ook de juiste instructeur er voor hebben en alle mensen die paardrijden kunnen best een beetje rijden maarja als ze het maar leuk vinden en goed vragen! vind ik dan he!

Figo_Frvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:17

Ik vind dat je er zelf ook iets aan kan doen als manegeruiter als je elke keer goed oplet in de les en altijd ook bijv. vraagt om uitleg enzo vind ik dat je het best goed op ten duur kan en ook kan begrijpen maar dan moet je ook de juiste instructeur er voor hebben en alle mensen die paardrijden kunnen best een beetje rijden maarja als ze het maar leuk vinden en goed vragen! vind ik dan he! en de juiste instructeur.!

Xus_maX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:36

Er is verschil in manege ruiters, beginners kunnen nog niet goed rijden, gevorderden wel. Het is meestal zo dat als je goed genoeg rijd een eigen paard koopt. En je komt toch naar een manege om te leren rijden!