Ponykamp tFjordenpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Ponykamp tFjordenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:29

Hmm.. er zijn de afgelopen 5 jaar nauwlijks paarden weggegaan, dus dat van die slacht klopt voor geen centimeter. Ik huur daar nu al ruim 6 jaar met enige regelmaat een paard voor een buitenrit en kom in het weiland altijd dezelfde tegen.
Tja.. en nee mooi gepoetst zijn de paarden niet, ze staan 24 uur per dag lekker in de wei en van de meeste moet je ook niet verwachten dat ze dressuuroefeningen kunnen.. maar waarom zou je ook. Je rijdt lekker buiten, je paard is vrolijk.. wat meer kan je wensen?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:04

tja een vieze stal voor je eigen paard, volegns mij moest je zelf uitmesten of niet soms? van de slacht klopt volgens mij ook niet. tja mobieltjes worden toch wel gestolen op o'n kamp je hebt altijd zulke mensen ertussen zitten, vind het daarom wel verstandig. De leiding moet leiding geven over 50 (meestal meiden en die kunnen ZEUREN) kinderen, dus hoog in hun bol. Tja ik vond Rianne niet zo aardig, die snauwde me de eerste dag af omdat ik niet wist welk zadel er op Snippie moest. Toen heb ik ff terug gesnauwd en hebben we het uitgepraat, de rest van de week kon ik het prima met haar vinden je rijd niet met 50 paarden, misschien op de dagtocht? maar niet op de andere ritten, want je hebt drie groepen. In de eerste groep rijden de meeste grote kinderen (dus variërend van 12 tot 17, af en toe ook een jonger meisje die bijan op het zadel geboren is. In groep 2 rijden de meisjes (en jongens) die wat banger zijn en minder kunnen rijden. In de derde groep doen ze het rustig aan, niet veel galop en af en toe een sprongetje, hier rijden de jongste knderen en de beginnertjes(die er niet vaak bij zijn)
Ik bedoel, ik vidn het een superkamp, je moet jezelf wel vermaken (dat is iets wat ik supergoed kan doe, boekje, muziekje mijn dag is compleet) maar dat is het enige. De paarden lopen 24 uur per dag in de wei, wou je alle 150 paardne eventjes gaan poetsen zodat ze daarna weer de wei in kunnen :S het eerste wat ze doen is rollen en dan kan je weer overnieuw beginnen. En van dat veulen geloof ik echt niet hoor, zo'n beul is Henk nou ook weer niet. Merries met veulens spuiten melk, maar hoe eerder de merrie in kwestie weer aan de slag kan hoe soepeler ze is en hoe betere conditie ze heeft. Ik reed op Snippie, ze had een hengstveulentje, van ik denk 2 maanden. Hij kon zich prima redden, lekker spelen met andere veulentjes van de moeders die ook aan het rijden waren, en als je terug kwam renden ze allemaal mee, helemaal happy en klonken niet bang. Snippie's veulen keek er na een tijdje niet eens meer van op toen Mams ging rijden. Dat worden de sterkste paarden. Joraya's veulen moest in onze week voor het eerst alleen achter blijven. Helemaal krijsen, na 2 dagen liep ze al lekker te spelen met de andere veulentjes, de eerster keer hoorden we haar toen we achterin het maisveld waren nog, de laatste keer hoorden we haar al niet meer toen we voorbij de wei kwamen.

Ik vind het echt een superkamp (mis de choco) en mag er over 8 daagjes weer heen. Ik mis Snippie echt en geef haar gelijk een knuf en kijk dan wat voor veulie ze dit jaar weer heeft gefabriceerd, zal weer een plaatje zijn, kan niet wachten

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:34

Ben er een paar jaar terug op kamp geweest, was mijn eerste ponykamp. vond het echt geweldig! we werden steeds beziggehouden, niet alleen paardendingen. Zo gingen we met een huifkar naar de "stad" en een of ander klein pretparkje. en veel gezwommen bij de buren. In het begin werd gevraagd naar je rijervaring en wat voor pony je wilde en kreeg je een pony toegewezen. Ik was meteen helemaal gek van ponykampen en wilde het jaar erna weer. alleen die keer wat dichterbij (molenzicht). dat was echt een rotkamp! je werd niet beziggehouden zoals bij t fjordenpaard. vanaf toen was de ponykampgekte weer over hier....

wat ik toen helemaal niks vond was dat de paarden 24/7 buiten stonden. maar vind dit nu een groot pluspunt, er zijn zoooo veel maneges waar ponys maar amper buiten komen.

oja, mijn paard heette nikita

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:04

bij fjordenpaard voor je ook niet altijd beziggehouden, je kan zelf keuzes maken, zeg maar je hoeft niet naar het ronostrand, je MAG, en dat vind ik wel relaxt (trouwens ik ben over 54 minuutjes 16 :D:D )

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:52

haffie_lover schreef:
tja een vieze stal voor je eigen paard, volegns mij moest je zelf uitmesten of niet soms?

Ja wel zelf uitmesten, maar toen ik er kwam was de stal nog smerig van het vorige paard en ik mocht toen neit uitmesten. Ook over het gebruik van hooi en stro was er een hoop gezeur.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:57

Ik ben er 2 keer geweest een keer met een een keer zoinder eigen paard. Ik vind het niet echt geweldig daar. De eerste keer ging ik zonder eigen paard, en was er buiten het rijden om gewoon niet veel te doen. Ook vond ik veel paarden slecht verzorgd, er waren erg veel paarden die echt al in geen tijden een hoefsmid hadden gezien...
Ook vond ik het soms onverantwoord. Maar de omgeving is wel geweldig daar, dat is ook de reden waarom ik er nog een 2e keer met eigen paard heen ben geweest.
Nou dat was helemaal niks... De paarden mochten niet in de wei en maar een half uurtje per dag in de bak. En met het rijden moest je de hele tijd achteraan rijden omdat er anders ruzie kwam, ja leuk als je een paard hebt dat ehh... nogal snel loopt. Dus ik moest met mijn race knol steeds een paar meter afstand zien te houden omdat ze anders helemaal in elkaar gebeukt werd. Nee, ik ga daar nooit meer heen, ookal is de omgeving geweldig daar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:36

Tja met een eigen paard lijkt mij het ook niet ideaal, het is nogal een hechte kudde, en de paarden beginnen dus meteen rangorde te beslissen als je mee rijdt in de groep. Dat kan wel voor problemen zorgen.
Over die slechte verzorging, ik denk dat deze paardjes een stuk meer plezier in het leven hebben dan de vele manege- en privepaarden die de hele dag op stal staan en alleen een uurtje eruit komen voor een dressuurles. Tja en er zullen wel een aantal tussen zitten die nodig bekapt moeten worden, alleen zie ik dat ook bij de gewone stadsmanege waar ik ook rij.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:26

Evelijn schreef:
Tja met een eigen paard lijkt mij het ook niet ideaal, het is nogal een hechte kudde, en de paarden beginnen dus meteen rangorde te beslissen als je mee rijdt in de groep. Dat kan wel voor problemen zorgen.
Over die slechte verzorging, ik denk dat deze paardjes een stuk meer plezier in het leven hebben dan de vele manege- en privepaarden die de hele dag op stal staan en alleen een uurtje eruit komen voor een dressuurles. Tja en er zullen wel een aantal tussen zitten die nodig bekapt moeten worden, alleen zie ik dat ook bij de gewone stadsmanege waar ik ook rij.

Ja deze paarden hebben het zeker beter dan al die stalpaarden.
Maar er waren daar gewoon erg veel paarden die gigantisch lange hoeven hadden, of nog maar 1 ijzer, of gescheurde hoeven... Komt waarschijnlijk omdat ze zo veel paarden hebben daar, maar dat vind ik alsnog geen excuus om die hoeven zo te verwaarlozen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:45

Ik vindt nog steeds dat ze die groepen slecht in delen. Iemand zei dat ze kijken op wat voor paard rijd. maar dat slaat toch nergens op. want ik zat op een rustige fjord en reed 4 jaar en ik kwam in de derde groep S?. Ik reed bij iemand die nog nooit op een paard had gezeten.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:08

Raar dat ik me zulke negatieve dingen niet herinner. Misschien een positieve instelling?

Je moet er trouwens niet in de winter komen, dan staat de bak vol met paarden met mok aan 4 benen tot aan de knieen .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:17

Tja.. en dat soort dingen zien ik dan ook weer niet.. tja blubber benen hebben ze vast wel.. maar mok heb ik daar nooit gezien en kom zelfs regelmatig in de winter.
Yinka, is wel jammer dat je vond dat je in de verkeerde groep zat, heb je dat tijdens het kamp wel aangegeven, dat je wel iets vlotter paardje wou? Meestal zit er trouwens niet zulke hele grote verschillen tussen wat de groepen doen, maar ja als je er echte beginners tussen hebt zitten moet je het wel rustig aan doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:19

Trouwens als een paard een klein singelwondje of iets dergelijks heeft hoeft hij ook meteen niet meer mee te lopen met het kamp. Dat vind ik wel het tegenovergestelde van slechte verzorging.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:32

Dat een paard niet hoeft te lopen met een wond oid. vind ik niet meer dan normaal. En die hoeven van sommige paarden daar vind ik gewoon echt heel zielig.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:36

originean schreef:
en de paarden die er 5 jaar terug stonden zijn allemaal naar de slacht (dat heb ik tenminste gehoord weet niet of het waar is)
maar er staat er geen 1 meer van toen.

groetjes angela

Weet niet wat je allemaal hebt gehoord, maar sommige paarden staan er zelfs al 25 jaar! Ik kom er zelf al langer dan 5 jaar en de meeste paarden zijn er nog!
Vind het wel een beetje raar dat je dit hier zo opschrijft, lijkt een beetje alsof je het ruiterkamp zwart wil maken. Misschien voortaan eerste even controleren of iets waar is of niet voordat je zo iets gaat vertellen!!!!!!! Het is dus absoluut NIET WAAR!
Er staan dus zeker nog paarden van 5 jaar terug, van nog langer geleden ook!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:21

op vele maneges hebben de paarden het echt nog veel slechter dna op het fjordenpaard hoor. op mijn eigen manege lopen de paarden met hele lange hoeven rond, omdat de eigenaar het eens in de zoveel tijd alle paarden en ponies tegelijk laat doen, vind ik heel wwat zieliger dan het fjordenpaard. tja van die groepen, gewoon je bekkie opentrekken!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:25

Dat op andere maneges paarden ook te weinig naar de hoefsmid gaan is net zo zielig. Maar toen ik er was waren er ook paarden die bijvoorbeeld nog maar 1 ijzer hadden, en hoeven die veel te lang of gescheurd ofzo waren, en die moesten daarmee dan ook nog lange buitenritten maken, vind ik nogal sneu.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:48

Als je ''eigen'' pony gescheurde hoeven heeft of je vind dat er wat aan gedaan moet worden kan je dat tegen Henk/de leiding zeggen. Henk vijlt ze zelf regelmatig bij.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:31

ja gewoon je bekkie opentrekken, veel mensen doen dat helaas niet...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:47

Tegenwoordig is het ook wat beter voor elkaar, alleen laten sommige paarden het niet toe aan de achterbenen. E komt ook regelmatig een hoefsmid langs. De vorige waren Henk en José niet echt tevreden over omdat de paarden snel weer een ijzer verloren. Er steeds een nieuwe onderslaan kan dan niet, want dan maak je de hele hoefwand kapot en houdt het paard geen hoef meer over.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:05

eey allemaal wij (_sheila_ myhorse en ik) op een buitenrid geweest we hadden Ushi Darla en Faryda was wel heel leuk alleen darla was een beetje sloom en in het begin Faryda ook alleen verder was het wel een geslaagde buitenrid we gaan we wel vaker heen dit was de 1e x dat wij 3en daar waren geweest

MarIsZa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 12:57

originean schreef:
ik ben er ongeveer 5 jaar terug geweest en ik vond alleen het rijden leuk maar daar is dan ook alles mee gezegt.
vechten om een plakje boterhamworst voor op brood, telefoon inleveren, nou echt hoor het was echt een strafkamp daar.
en ik vond ook dat de leiding het erg hoog in hun bol hadden hoor.
en de paarden die er 5 jaar terug stonden zijn allemaal naar de slacht (dat heb ik tenminste gehoord weet niet of het waar is)
maar er staat er geen 1 meer van toen.
en ze worden idd niet zo goed verzorgd, en ook niet goed ingereden ,je word er zo op gezet en lekker een buitenritje terwijl je pony geen conditie heeft nou echt ik raad het je af om erheen te gaan, als het er nog net zo is al;s 5 jaar geleden

groetjes angela

Ik ben dit jaar in week 1 gegaan.
Wij moesten ook telefoon inleveren. Wat is daar nou erg aan? Tijdens het rijden ga je toch niet bellen ofzo? Trouwens ook wel handig ; als je hem mee neemt tijdens het rijden en je valt... dag telefoon!

Onze leiding was echt super stoer! Christa, Chantal, Jet, Rianne; bedankt! Jullie waren super tof!

En over dat inrijden: daar ben ik idd ook niet zo tevreden over. Toen ik er was waren er net nieuwe paarden (groep 1 moest die ophalen) en we zagen dus ook hoe ze zadelmak werden gemaakt enzo...Tja...ik zou het anders doen.

Maar verder was het gewoon een super stoer kamp!

Volgend jaar weer!

kusz,
Marissa

MarIsZa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 13:02

Evelijn schreef:

Tja die slechte verzorging...

De hoeven zagen er idd niet uit (ik ben dit jaar in week 1 geweest) Sommige waren veel te lang enz.

Wat ik ook niet echt vond kunnen was het tuig. Er zaten gaten in de zadels enz.

Maar buiten dit alles ga ik er volgend jaar weer heen want ik heb heb het echt super gezellig gehad!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:57

Gaten in de zadels is voor de paarden niet erg, zolang de boom maar goed is en de onderkant van het zadel. Het is alleen voor de ruiter niet altijd even prettig.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:00

Nou ik had ook een hard zadel maarja. Elke manege heb je "oude" zadels hoor!!

En dat van die hoefijzers kan je gewoon tegen henk zeggen want rapido had ook een losse en toen heeft henk die eraf gehaald !!
En je kan mij niet vertellen dat bij jullie ergens nooit een paard op 2 ijzers loopt ofzo! Want je kan moeilijk de hoefsmid gaan bellen voor 1 paard. En ze lopen er op zand dus ze hebben er minder last van dan op stenen

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:53

bij ons op de manege liep altijd een paard op 2 ijzers (1tje dan) maar die had dan ook wat aan zijn voorbenen :d slijtage aan de knieën en had toen speciale ijzers gekregen die het ondersteunen, de manege-eigenaar wou haar toen rust geven, amar ze werd helemala gek, pas toen ze weer mocht rijden werd ze rustig en stond dan ook weer rustig op stal..

Ja, dat bedoel ik nou niemand trekt zijn bekkie open, dan ben je zelf net zo fout. Henk en Jose kunnen het niet ruiken of een paard iets heeft. Gewoon zeggen en ze doen er wat aan. Ik vond vorig jaar het zadel van Snippie niet lekker rijden, toen haalden ze gewoon een reservezadel ofzo, tenminste ergens anders vandaan en toen had Snippie een eigen zadel Hand trouwens ook Snippie's teugels gebroken, oeps haha