Wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Re: Wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:16

Klinkt misschien verschrikkelijk kinderachtig, maar ik ben er echt fel op tegen.

Die diertjes hebben het meestal al niet te best met een aantal uur per dag rondjes hobbelen en dan krijgen ook nog niet eens de kans om lekker de scharrelen/liggen in een stal.
Nee, als het aan mij lag, stonden alle (manege)paarden in ruime boxen, maarja, ik heb het nu eenmaal niet voro het zeggen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:17

Denken jullie nou echt dat de merrie het vlies van het veulen afhaalt? Hallo! Even wakker worden! Heel vaak blijft de merrie na de bevalling nog een tijd liggen, en als de navelstreng gebroken is, is het veulen gestikt tegen de tijd dat de merrie gaat staan als het niet zelf uit het vlies kan komen.

Neemt niet weg dat je een merrie niet op stand laat bevallen. Maar het komt vaak genoeg voor dat mensen niet weten dat een merrie drachtig is, of zich hebben verrekend in het dekkingsdatum/deze niet weten.

Joyce11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:04

Wat ik vind van stands hangt heel erg af van de omstandigheden.
Ik rij op een manege, waar ze in stands staan. Het zijn allemaal pony's en ze kunnen zich allemaal omdraaien, met of zonder een touw.
Nu is dat verandert, er is een nieuwe eigenaresse gekomen, en die heeft er van die 'boxen' van gemaakt. Nu zijn het dus boxen met een normale duur, en ze staan gewoon los. Natuurlijk kunnen ze zich nogsteeds draaien etc. Haar rede om dit te doen was vooral omdat die pony's anders de hele tijd naar een zwarte muur aan het staren waren, en verder niks zagen.
Ik vind dit een erg goede oplossing! Haha!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:00

Ik vind stands absoluut neit slecht bij ons hebben we 5 boxen en de rest stand waarvan 2 grote stands (soort box) De stands worden elke dag uitgemest dan gaan de paarden naar buiten om 8.00 en rond 17.00 worden ze weer binnen gehaald. Ze willen graag naar binnen (als ze de stand niet leuk vinden doen ze dit niet) Ze hebben genoeg ruimte over om te liggen enz.

Ik vind stands soms nog beter dan boxen op stand kunnen de paarden contact maken met buurtgenoten, in een box kan dit niet!!

Ligt eraan hoe de stands eruit zien, en hoe de paarden worden behandeld.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:53

wouterpaard schreef:
Ze willen graag naar binnen (als ze de stand niet leuk vinden doen ze dit niet) Ze hebben genoeg ruimte over om te liggen enz.

Misschien omdat binnen te eten krijgen? Of omdat ze niet anders gewent zijn?

Ik ben tegen stands, ja tuurlijk is het beter in een stand en wel in de wei dan 24 pd in een box volledig afgesloten van soortgenoten, maar het ene kwaad maakt het ander niet goed.
Ik zie ze liever lekker veel naar buiten en als ze dan op stal moeten in een ruime frisse box met contact met soortgenoten. Zodat ze nog lekker kunnen liggen, een rondje kunnen draaien.

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:17

Lieke schreef:
wouterpaard schreef:
Ze willen graag naar binnen (als ze de stand niet leuk vinden doen ze dit niet) Ze hebben genoeg ruimte over om te liggen enz.

Misschien omdat binnen te eten krijgen? Of omdat ze niet anders gewent zijn?

Ik denk niet dat een paard niet naar binnengaat als hij/zij het niet wil. Ik moest een keer een paard van wei halen omdat hij moest rijden, toen moest hij even in een stal staan omdat hij gepoetst en gezadeld moest worden. Hij wou de gewone stal niet in maar naar zijn eigen stand!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:01

ramira schreef:
Het is natuurlijk niet zo ideaal als dat alle paarden in een box zouden staan maar je kan moeilijk 50 paarden en pony´s in boxen zetten.

Waarom niet?

Volgens mij is men van plan stands binnen nu en een aantal jaren te verbieden. Dan moet iederen wel.

Flower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:54

Spoekie:
en probeer jij je maar eens in een ruimte van ong 4 bij 4 (voor pony's zelfs ruim genomen) te vermaken
kijken hoe lang je dat volhoudt
Binnen staan is sowieso eigenlijk gewoon niks voor een paard. En ik zie eigenlijk liever een paard in een stand, die af en toe los mag en met vriendjes naast zich.
Dan een paard die 23 uur per dag in een donkere box staat zonder aanraking met andere paarden.
Een box is natuurlijk ietsjes idealer, maar de verzorging van het paard kan een wereld van verschil maken.

Ik ken een stal waar alle paarden in een box stonden, maar was vrij donker en geen aanraking met andere paarden en nooit los.
En een stal waar ze in stands staan, is een lichte stal, er wordt opgelet dat er paarden naast elkaar staan, die elkaar mogen en die komen veel in de wei.
Nou ik zou dan toch echt voor die laatste kiezen! jij niet?
Ben het helemaal met je eens, en trouwens PinkyPower. Bij ons op de manege hebben paarden contact met elkaar, in de stand, en ze worden af en toe ook in de bak en heel soms in de wei losgelaten. Dus reken maar dat ze wel beweging krijgen. En ze vervelen zich niet echt zo erg hoor, want er komen steeds wel ruitertjes die willen borstelen ofzo. Hoewel een stal me wel fijner lijkt. Knipoog

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 08:19

Bij ons op de manege hebben ze stands voor de pony's en boxen voor de paarden, maar wat vinden jullie dan van deze stands? Ik ben er eigenlijk ook op tegen, maar ze kunnen wel liggen enzo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij ons komen de paarden/pony's iedere dag zeker ff uit de stand

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 11:38

Volgens mij zijn dit van die dingen die RK bedoelt, waar je gewoon een deurtje in maakt en dan heb je een boxje.

Ik vind ze klein en benauwd, en het jammere hier is dat ze niet zoveel contact met hun buren kunnen hebben. Als ze hier per dag maar even uitkomen, vind ik het niks. Als ze hier alleen staan tijdens de lessen, en verder veel op de wei, dan tsja... is het voor de paarden niet zo erg.

Op de laatste foto lijkt het alsof het paard op het beton ligt. Dat is in elk geval niet goed lijkt me?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 11:41

ingeborg schreef:
Volgens mij is men van plan stands binnen nu en een aantal jaren te verbieden. Dan moet iederen wel.

Ze willen dan ook dat ieder paard een uitloop heeft naar buiten, zodat hij zelf kan beslissen of hij binnen of buiten wil staan. Zie jij dat gebeuren? Want als die eis er echt komt, wordt het houden van paarden in Nederland onbetaalbaar!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:35

lijkt me raar als ze stands gaan verbieden, ik heb er nog geen paard slechter op zien worden!!
Dus waarom zouden ze dit in verbieden? Vind ik persoonlijk dat ze moeten verplichten dat elk paard naar buiten kan in plaats van dag en nacht box.

Ik vind dit echt heel raar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:29

Ze willen ook verbieden dat paarden buiten staan bij temperaturen onder 0. De conclusie is vooral dat die mensen andere prioriteiten hebben dan het dierenwelzijn. (Want ik heb ook wel een vermoeden wat er met die paarden uit de stands gaat gebeuren, en dat is geen idyllische weide met schaduw en schuilhok en altijd vers drinkwater.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:30

wouterpaard schreef:
lijkt me raar als ze stands gaan verbieden, ik heb er nog geen paard slechter op zien worden!!
Dus waarom zouden ze dit in verbieden? Vind ik persoonlijk dat ze moeten verplichten dat elk paard naar buiten kan in plaats van dag en nacht box.

Ik vind dit echt heel raar.

Dat zijn Europese regels waar straks iedereen aan moet voldoen. En ja, stands kunnen verboden worden. Niet bij een particulier thuis, maar bij een manege wel.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:37

En waar staan de eventuele nieuwe regels? Kwil ze weleens doorlezen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:39

[qoute](Want ik heb ook wel een vermoeden wat er met die paarden uit de stands gaat gebeuren, en dat is geen idyllische weide met schaduw en schuilhok en altijd vers drinkwater.)[/qoute]

hoe bedoel je dit?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:42

Die paarden zijn overbodig en kunnen niet meer gehouden worden. Die gaan op transport naar Italie om daar in de worst te belanden. Dus de paarden zijn niet echt gebaat bij zo'n regel.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:46

okay dit vind ik echt bevooroordeeld wij hebben bijna allemaal stands op de manege en ALS het ooit verboden word gaat er helemaal niemand naar de slacht.

Hier maak ik me dus echt heel pissig om. Alsof mensen met stands slecht met hun paarden omgaan!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:57

wouterpaard schreef:
En waar staan de eventuele nieuwe regels? Kwil ze weleens doorlezen.

Er heeft wat in de Bit gestaan, verder kun je het nodige hier nalezen.

http://europa.eu.int/comm/publications/ ... txt_nl.htm

Zal nog even kijken of ik wat gedetailleerde informatie kan vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:03

Wouter, zo bedoelde ik het niet, sorry. Maar je kunt als failliete manege nou eenmaal niet al te hoge eisen stellen. En volgens mij hebben veel maneges niet de mogelijkheid (geld, ruimte) om het zo maar even aan te passen. Dan zijn het toch bedrijven die voor hun geld moeten kiezen. Niet allemaal zullen ze dat doen, maar ik denk ook niet dat er veel markt is voor tientallen, honderden of nog meer ex-manegepaarden en pony's, toch al niet zo interessant voor de sport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:04

Er is al een overschot aan paarden op dit moment. Ze zijn op dit moment haast niet te slijten. En dat gaat nog erger worden, zolang er maar lukraak wordt aangefokt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:16

Citaat:
Wouter, zo bedoelde ik het niet, sorry. Maar je kunt als failliete manege nou eenmaal niet al te hoge eisen stellen. En volgens mij hebben veel maneges niet de mogelijkheid (geld, ruimte) om het zo maar even aan te passen. Dan zijn het toch bedrijven die voor hun geld moeten kiezen. Niet allemaal zullen ze dat doen, maar ik denk ook niet dat er veel markt is voor tientallen, honderden of nog meer ex-manegepaarden en pony's, toch al niet zo interessant voor de sport.

ow okay, zo als je het nu uitlegd kan ik je begrijpen. Hopelijk kan je ook snappen waarom ik ff boos werd, want bij ons is het niet zo nl. Ik snap idd dat als manege hier geen geld voor hebben er een anders (niet zo leuke) oplossing voor is. Zo gaat het tegenwoordig ook als er een manege falliet is/ gaat.

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:37

Ik vind boxen wel beter voor een paard, maar stand hoeven niet perse slecht te zijn..
Wel vind ik stands eng en gevaarlijk, wat als een pony gaat schoppen..(Al kan dit bij boxen ook, maar dit vind ik wel wat anders)...

Paarden in een box kunnen het echt wel slechter hebben als paarden in een stand hoor..

Ach..bij ons staan ze in boxen en ik vind het prima zo!

urdal_lover

Re: halooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 07:56

het is niet leuk als ze zich niet normaal kunnen omdraaien in de stal.. ze moeten zich ook lekker kunnen bewegen!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:33

Auky schreef:
Klinkt misschien verschrikkelijk kinderachtig, maar ik ben er echt fel op tegen.

Die diertjes hebben het meestal al niet te best met een aantal uur per dag rondjes hobbelen en dan krijgen ook nog niet eens de kans om lekker de scharrelen/liggen in een stal.
Nee, als het aan mij lag, stonden alle (manege)paarden in ruime boxen, maarja, ik heb het nu eenmaal niet voro het zeggen..

Ik ben het hier helemaal met je eens!

Gelukkig was op mijn vorige manege niet zo. daar stonden alle paarden dikke laag vers stro grote stallen van 3 x 3. En een lekker groot weiland.