myk_en_shant schreef:Ik heb een kleine lesgeefstal en krijg dus veel klanten die van de manege af komen, omdat het daar hun niet meer bevalt en stilstaan.
Ik schrik regelmatig wat ik dan zie, ruiters die al 5 / 6 jaar rijden en niet weten hoe je een paard moet opzadelen.
En soms niet eens een onafhankelijke zit hebben, rijden met een rare twist tijdens het lichtrijden.
Echt de gekste dingen kom je tegen.
Regelmatig zoek ik bijrijders voor mijn lespaarden, helaas krijg je dan ook dat niveau die dan reageren. Die kan ik echt niet zelfstandig en zonder begeleiding los laten bij mijn paarden, want dat gaat echt goed fout aflopen.
Mijn paarden zijn braaf, echter verre van manegepaarden. Zijn netjes aan de hulpen en hebben een eigen mening als je niet de juiste hulpen geeft.
Dus ja als lesklant, maar vaak nee als bijrijder. Dan zoek ik vaak ruiters die eerder bijrijdpaarden, of eigen paard hebben gehad.
Hoe kunnen manege ruiters ervaring opdoen met bijrijdpaarden als niemand ze op hun paard wil laten rijden?
Mensen willen iemand met ervaring, maar niet iemand de kans geven om die ervaring op te doen