Lesklanten vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:28

Als je 'nog maar' 24 bent en al zo lang rijdt en eigen paarden hebt en niet verder dan L1 oefeningen bent gekomen ben je toch gewoon een recreatieve ruiter?
Niets mis mee, maar dat strookt niet met de ambities en je capaciteiten om gemakkelijk verder te komen zoals je in dit topic beschrijft.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 16:29

0000 schreef:
En toen Anky 'nog maar' 24 was reed ze wel haar 2e OS....Die stond inderdaad op haar 8e vast liever te poetsen als dat ze erop zat, maar dat lijkt me nou niet echt vergelijkbaar, denk je wel?

Er zijn mensen die boven de 30 pas beginnen met rijden

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:30

eerlijk,als je zelf aangeeft dat je iemand bent 'van de therorie',dan denk ik echt dat je beter kijkt voor iets anders.

lesgeven,omgaan met mensen,.... is iets wat net enorm veel gevoel en feeling vraagt.
met theorie alleen kom je er niet.

als lesgever moet je er staat,zelfzeker.
als een pony loopt te klieren met een ruitertje,moet jij als lesgever en eigenaar ook durven op die pony te stappen om hem ff terug op het matje te roepen.
als lesgever moet je ook lesklanten op het matje roepen,maar aan de andere kant ook onzekerheid en angst opmerken,weten wanneer je kan/mag pushen en wanneer net niet,....

heel vaak elleboogwerk wat je gewoon in je moet hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:34

Gucci_ schreef:
maar diep van binnen wil ik gewoon werken met paarden, dat wist ik sinds ik ben begonnen met paardrijden.
[/quote]
En dat zijn er zoveel. Alleen is het niet realistisch en haalbaar. Net zoals je andere plannen.
Ik wilde ook dingen. Ik wil het liefst vliegen maar door andere omstandigheden is het voor mij niet realistisch en haalbaar om het te doen.
Als je het gaat proberen ga er dan op z'n minst een baan naast nemen zodat je het ook kan financieren.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:34

Het spijt me TS maar je komt vooral extreem naïef en bijna dom over. Die roze wolk is hartstikke mooi maar simpelweg niet realistisch.
Ga een gedegen opleiding doen waarin je later wel werk kan vinden en ga je daarnaast scholen in omgang, fokkerij en rijden van en met paarden. En wie weet kan je er later ooit wel een leuk zakcentje mee verdienen maar daar je hoofdverdienste van maken is simpelweg niet realistisch met jouw ervaring en mogelijkheden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:40

Is er trouwens helemaal niemand in je omgeving met wie je over een realistische studie/beroepskeuze kan praten?
Ik vind je plannen klinken als iemand die 12 is en inderdaad nog een hele puberteit voor zich heeft om echte keuzes te gaan maken en ondertussen kan dagdromen.
Als je 24 bent kun je natuurlijk nog steeds dromen, maar is het ook wel tijd om aan een cv te gaan werken.
Als jij een werkgever geen gedegen opleiding en werkervaring te bieden hebt, is het lastig om iets te vinden waar je zeggenschap hebt over de invulling van je eigen functie.
Een droombaan is fantastisch, maar die krijg je alleen door er keihard voor te werken (en met alle respect, op paardenvlak heb je daar niet je kansen in benut). Leuke banen zijn er echt vol op. Ook in sectoren waar je het bij voorbaat niet direct verwacht.

Waarom wil je met paarden werken? Wat vind je nog meer belangrijk / interessant in je toekomstige werk?
Als je les wilt geven, waarom dan geen PABO?
Als je wilt zorgen, waarom dan geen zorgopleiding?
Als je geld wilt verdienen? Ga werken..

Zoals je zegt, je kunt altijd nog instructrice worden. Maar nu zou ik me toch wel gaan focussen op een realistisch toekomstplan en iemand zoeken die je daarbij wilt helpen.

tengeltje11

Re: Lesklanten vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:41

wat heb jij tot nu toe gedaan qua opleiding TS?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:44

Er is al veel gezegd waar ik me bij aansluit. Je geeft aan niet van springen te houden, volgens mij is het nu verplicht te springen, en aangezien je kinderen wilt lesgeven die vast ook een keer een sprongetje willen maken moet je zelf ook een normaal parcours kunnen springen. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat je de orun gaat halen. Daarbij moet je op elk paard kunnen stappen en wegrijden ( moesten wij met orun)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 16:46

lizy29 schreef:
Het spijt me TS maar je komt vooral extreem naïef en bijna dom over. Die roze wolk is hartstikke mooi maar simpelweg niet realistisch.
Ga een gedegen opleiding doen waarin je later wel werk kan vinden en ga je daarnaast scholen in omgang, fokkerij en rijden van en met paarden. En wie weet kan je er later ooit wel een leuk zakcentje mee verdienen maar daar je hoofdverdienste van maken is simpelweg niet realistisch met jouw ervaring en mogelijkheden.

Ja, daar zat ik wel aan te denken, toch gewoon een studie doen en daarnaast met de paarden bezig blijven 's avonds en weekends.
Financieel gezien hoeft het niet, toch wil ik graag iets voor mijzelf, kennis opdoen, iets bereiken, dat is het voornaamste.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:46

Goh... Ik kan je enkel mijn persoonlijke ervaring geven. Ik heb eerst jaaaren zelf wedstrijd gereden en uren les gehad tot ik zelf op een zeker niveau reed. Dan pas heb ik paarden voor andere mensen gereden. En dan pas had ik naar mijn mening voldoende ervaring om mensen met hun rijtechnische problemen te helpen. En dan had ik vanzelf ook al een heel netwerk. Als wedstrijdruiter of ruiter voor andere mensen kom je op heel wat plekken. Mensen zien je dan ook rijden en pikken daar op in. Het lesgeven alleen is onvoldoende om rond te komen en je bent ook zelden volgeboekt als 'gewone' instructeur. Ik combineer dit met studies trouwens, dus echt bakken met geld verdien je niet met de uren die je klopt. Zeker niet als beginnende instructeur.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:48

Gucci_ schreef:
lizy29 schreef:

Ja, daar zat ik wel aan te denken, toch gewoon een studie doen en daarnaast met de paarden bezig blijven 's avonds en weekends.
Financieel gezien hoeft het niet, toch wil ik graag iets voor mijzelf, kennis opdoen, iets bereiken, dat is het voornaamste.

Nee tuurlijk. Je blijft liever op de centen van papa en mama teren dan dat je volwassen en zelfstandig gaat worden

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:49

Wat bedoel je met dat het financieel niet hoeft?
Je kan/wilt toch niet de rest van je leven financieel afhankelijk van anderen blijven?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:50

Gucci_ schreef:
lizy29 schreef:

Waar wil je later van leven dan? Je zal toch ergens geld vandaan moeten halen om een 'normaal' leven te kunnen leiden. Huur/hypotheek, verzekeringen, eten, vervoer etc....voor niets gaat de zon op en je kan nu eenmaal niet voor de rest van je leven afhankelijk blijven van je familie. Dat is simpelweg geen gezonde situatie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:51

Zeg purny dat is nu toch ook niet nodig? Als er daar geld genoeg is, is dat zo. Bovendien geeft TS aan wel dingen te willen doen voor zichzelf.

Ik zou ook eerder een gewone studie aanraden en de paarden ernaast doen.

Heb je momenteel een baan of studie? Of heb je al werkervaring of diploma's?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:53

Gucci_ schreef:
maar diep van binnen wil ik gewoon werken met paarden, dat wist ik sinds ik ben begonnen met paardrijden.

Tsja, wie wil dat nou niet? Was ook ooit mijn droom, als pennymeisje zijnde. Maar aangezien er (bijna) geen droog brood in te verdienen is, toch gekozen voor een baan met financiële zekerheid.

Wat betreft het lesgeven an sich: ik vind dat een groot deel van het paardrijden gebaseerd is op voelen wat er onder je gebeurt. Hoe kan je dat overbrengen aan de leerlingen als je het zelf niet ervaren hebt?
Mijn instructrice kan goed uitleggen, maar soms is het voor haar ook echt nodig om te voelen waar ik tegenaan loop. Zij stapt dan dus ook op mijn paarden, hoe zie jij dat voor je?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:54

jeetje TS,ben je nu echt van plan de rest van je dagen te teren op het geld van je ouders?
en die vinden dat allemaal ok?
dan denk ik dat je vroeg of laat toch het deksel op je neus krijgt!

zorg gewoon dat je op eigen benen staat,financieel dan.

want geen idee hoe het verder zit,heb je een partner?zoja,wil die dan nooit een eigen huisje?gaan je ouders dat ook betalen?
ik veronderstel dat je nog geen partner hebt,maar dit mss wel graag wil?
geen enkele partner staat te springen om een huis die gesponsord wordt door jouw familie.
zoiets is niet gezond.

dus grow up en zorg dat je wat zelfstandig wordt!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:54

Gucci_ schreef:
Ik wil de opleiding juist ook doen om mijzelf te verbeteren, daar zijn die opleidingen ook voor, om te leren. Ik denk wel dat ik het haal, heb m'n rijbewijs ook in een keer gehaald, maar moet toch eerlijk zeggen dat ik meer iemand ben van de theorie...
Lijkt het mij alsnog niets of wil het niet lukken, dan heb je iig toch veel geleerd en ervaring op gedaan. Het is geen ramp als het niet lukt, dan ga ik mij meer richten op de fokkerij, maar dat is geen beroep waar je de hele dag mee bezig bent, lesgeven wel.
Anders wilde ik iets in de richting van econometrie, financieel management studeren, maar diep van binnen wil ik gewoon werken met paarden, dat wist ik sinds ik ben begonnen met paardrijden.

darkadia, dat is wel fijn om te weten nu over de freestyle cursussen

Gucci_ schreef:

Nu begin je al wat redelijker te deken. Goed zo. Met zo een instelling ga je verder komen. In de OP kwam het over alsof je nu direct wilde beginnen, zonder ervaring, zonder opleiding en zonder je angst problemen aan te pakken.

Success met de opleiding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:55

Ik weet niet hoe oud TS is? Maar ik 'teer' dan ook op het geld van mijn ouders hoor. Ik ben student en woon nog thuis omdat ik alleen wonen gewoon niet kan betalen. En ik werk als instructrice om geld te verdienen ja, voor mezelf. Ik ben 19 en mijn ouders vinden het prima dat ik thuis woon en ik moet daar gelukkig geen huur of iets dergelijks betalen. Ze krijgen ook gewoon nog kindergeld voor mij, ik weet niet hoe dat in Nederland is. Maar zolang ik nog studeer vinden mijn ouders dat prima. Misschien is dat bij TS ook wel de situatie?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:56

TS is er 24,en zegt dat ze eigenlijk niet hoeft te werken oid,want haar ouders hebben het geld wel,dus moet ze geen geld binnenbrengen.
dat is iets helemaal anders dan sturen en inwonen bij je ouders,daar werk je aan je toekomst,TS doet dat juist niet.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:57

TinGu schreef:
Gucci_ schreef:

Tsja, wie wil dat nou niet? Was ook ooit mijn droom, als pennymeisje zijnde. Maar aangezien er (bijna) geen droog brood in te verdienen is, toch gekozen voor een baan met financiële zekerheid.

Wat betreft het lesgeven an sich: ik vind dat een groot deel van het paardrijden gebaseerd is op voelen wat er onder je gebeurt. Hoe kan je dat overbrengen aan de leerlingen als je het zelf niet ervaren hebt?
Mijn instructrice kan goed uitleggen, maar soms is het voor haar ook echt nodig om te voelen waar ik tegenaan loop. Zij stapt dan dus ook op mijn paarden, hoe zie jij dat voor je?

Dat kwam dus bij mij ook als eerste in me op. Ik zit nu zelf op Z1/Z2 niveau qua training, maar hoe gaat een instructrice mij dan helpen als ze zelf de oefeningen hoger dan de L1 niet kan rijden..?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:57

Heleennn schreef:
Ik weet niet hoe oud TS is? Maar ik 'teer' dan ook op het geld van mijn ouders hoor. Ik ben student en woon nog thuis omdat ik alleen wonen gewoon niet kan betalen. En ik werk als instructrice om geld te verdienen ja, voor mezelf. Ik ben 19 en mijn ouders vinden het prima dat ik thuis woon en ik moet daar gelukkig geen huur of iets dergelijks betalen. Ze krijgen ook gewoon nog kindergeld voor mij, ik weet niet hoe dat in Nederland is. Maar zolang ik nog studeer vinden mijn ouders dat prima. Misschien is dat bij TS ook wel de situatie?

Maar ik denk niet dat jouw ouders pony's gaan kopen voor je, zodat jij een soort minimanege kunt beginnen? En daar ook alle vaste lasten van gaan betalen? (Zo lees ik het plan van TS iig)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:58

Als je goed bent komen de mensen vanzelf naar je toe....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:01

Plus dat je ook niet zomaar een mini manege kunt beginnen al heb je de grond, bestemmingsplan moet daar ook naar zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:01

TinGu schreef:
Heleennn schreef:

Maar ik denk niet dat jouw ouders pony's gaan kopen voor je, zodat jij een soort minimanege kunt beginnen? En daar ook alle vaste lasten van gaan betalen? (Zo lees ik het plan van TS iig)

Nee, dat helaas niet. Dat kan dan wel weer als ik 30 ben en de lotto gewonnen heb.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 17:14

Nu wordt weer mijn privé leven erbij gehaald...ik heb een goede band met mijn familie, ik ga nooit alleen wonen en niemand die mij gaat dwingen dat te doen.
Mijn vriend woont in het buitenland, alleen voor een man ga ik eventueel verhuizen.
Alleen mijn familie geeft nu aan mij te willen helpen met paarden, zodat ik daar iets mee kan bereiken ook. Mijn vader zegt dat ze het doen, zodat ik niet ga emigreren en hier blijf.
Mijn oma is alweer 15 jaar geleden overleden waar we het heel moeilijk mee hadden, dan ben ik ook bang mij schuldig naar mijn opa te voelen door te vertrekken.