Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:20

Ik borstel 8 van de 10x met maar 1 borstel ( ok en een hoevenkrabber)
Alleen als ze echt smerig is of ik zin heb in een langere poetsbeurt gebruik ik meer borstels.

Heeft ze geen last van hoor, geen schuurplekken en zandvrij waar dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:23

Shadow0 schreef:
De tijd van het poetsen is niet echt een wedstrijd toch? Ik zou zeggen: neem de tijd die je nodig hebt en die goed voelt. Niet meer, niet minder. En de ene keer, en bij het ene paard, en bij de ene ruiter is dat anders dan bij de andere. Dat lijkt me meer dan prima.

Precies :j

Mijn zusje paard vind poetsen en tutten heerlijk, en krijgt dan ook alle tijd voor én na het rijden. Mijn pony daarentegen houd er niet zo van. Hij is heel braaf, en staat keurig stil, maar je doet hem er duidelijk geen plezier mee. Dus ja, ik poets kort (maar wel schoon) voor het rijden, en na het rijden mag hij lekker rollen in het zand en word er niet meer gepoetst :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:25

dormy schreef:
Dan ben ik zeker met de jaren 'onkundig' geworden?

"Vroeger" als manegeruiter poetste ik de paarden uitgebreid voor en na het rijden. Dit was voor mij ook echt mijn enige paardenmomentje in de week, waardoor ik zelf zo veel mogelijk rondom het paard wou doen.

Op dit moment heb ik een eigen waar ik minstens zo'n 2 uur per dag mee bezig ben. Voor het rijden krijgt ze een uitgebreide poetsbeurt. Na het rijden mag ze lekker rollen en komt ze zo weer op stal. Afspoelen als het koud is, of borstelen terwijl er nat zand op haar ligt doe ik haar geen plezier mee. Niemand heeft er last van dat ze niet glanzend schoon is (ze draagt nu geen deken). De volgende dag is het grootste deel van het zand er al af en geef ik haar voor het rijden pas weer een goede poetsbeurt.

Hoeven uitkrabben vind ik een ander verhaal, in verband met eventuele steentjes die tijdens het rijden er in zijn gekomen. Dit doe ik dan ook altijd voor én na het rijden. Dit deed ik al toen ik manegeruiter was, toen ik bijrijder was en nu ook met mijn eigen.

Dit. Vroeger op de manege, of als je 1 dag in de week een verzorgpaard had, was dat de tijd dat je wat met een paard kon doen. Dus dan ging je natuurlijk uitgebreid borstelen en rijden en alles wat je maar kon doen om bij een paard in de buurt te zijn.

Nu heb ik dan zelf paarden en ik borstel ze zelden. Ze vinden het wel erg fijn als ik ze kriebel en de zweetafdrukken op hun hoofd kriebel ik bij voorbeeld ook met mijn handen weer los. Vinden ze fijn. Als ze zouden aangeven dat ze 't niks vinden doe ik het niet, dan staan ze dus met zweetstrepen op hun hoofd. Alsof het wat uitmaakt? Wedstrijden rijd ik niet meer, naar de keuring hoeven ze ook al niet meer. Ik heb geen paarden om ze te borstelen of om te bekijken hoe mooi ze zijn. Ik heb paarden omdat ik van paarden houd.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:59

Soms is het vreselijk hoe manegeruiters met de pony's omgaan. Trekken in de monden, bezweet op stal zetten, schreeuwen, rennen en zo kan ik nog wel even doorgaan! Wij op de manege kregen de zogeheten 'musty cursus' waar je de basis van het opzadelen en de verzorging leerde :D Vond dit altijd wel erg goed! Helaas doen ze dit niet meer en zie je de paarden steeds vaker bezweet op stal staan...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:10

Schoonspoelen kan op veel manege's niet door gebrek aan lauw water. Na het rijden koud water gebruiken is funest voor de spieren.
Als ze echt nat zijn even met een sponsje wat lauw water en de dag erna weer lekker borstelen. Niets zo naar als een bezweten vacht gaan lopen borstelen, ook niet lekker voor de pony.
Dus juist lekker de paddock in om te rollen; dat vinden de paarden heeeerlijk.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:16

Op de manege waar ik reed mochten we de paarden alleen afspoelen als het echt heel erg warm was(25+ graden). Anders alleen een borstel erover.

Mijn eigen paard poets ik uiteraard voor het rijden maar na het rijden meestal niet. Als hij echt enorm gezweet heeft spoel ik hem meestal af want dan is het ook warm, of ik laat hem even rollen in de bak.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:29

Nu zal ik dan wel een typische 'manegeruiter' zijn, maar ik borstelde die van mij alleen voor een wedstrijd of training op locatie uitgebreid. Als ik een buitenritje ga maken laat ik die dikke vlek op z'n billen gewoon lekker zitten hoor. Kan dat paard wat schelen. Na het rijden ook lekker de wei/paddock in, eerste wat ie doet is rollen.
In de winter stonden ze bij ons zonder deken, dus dan zoveel mogelijk van de vacht afblijven. Sterker nog, dan poetsten we nauwelijks. Even met je handen voelen of het schoon was...

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:40

@ Saar88: zolang je maar heel goed de plek waar het zadel, de singel en de eventuele beenbeschermers komen poetst, heb ik er inderdaad geen problemen mee dat je het op die manier doet.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:57

Uiteraard :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:08

Gister na mijn buitenrit lekker de voetjes van mijn lespaardje afgespoten

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:22

Toen ik nog manegelessen reed was het altijd poetsen voor de les als je paardje nog niet reed. Dan na de les in de winter een deken op en als ze nat waren was dat een zweet dekentje of droogwrijven met stro ofzo als het niet te erg was en niet te koud. In de zomer haalde ik er zelf vaak een borstel over na het rijden om de plek van het zadel even kriebel vrij te maken. Maar als het erg warm was stonden er emmers en sponzen om even een spons er over heen te halen. Dan wel het overtollige water er natuurlijk weer even af halen. Maar dit werd door de instructrice meestal wel gezegd wat er nodig was.

Op ponykamp werd er ook extra uitleg aan besteed en ook aan het tuig verzorgen en in en uit elkaar halen.
Ondanks dat mijn manege geen hoge top manege was (en de lessen wat saai werden maar kwam meer omdat ik het volk niet altijd even gezellig vond) werd er wel gekeken naar naverzorging liepen ook altijd mensen rond die even checkte of het zweetdekentje bijvoorbeeld al af kon.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:31

aangezien ik na jaren op eigen paarden gereden te hebben sinds een maandje weer op een manege rijd merk ik wel dat sommige ze uit stal plukken zadel op gooien rijden en weer terug gooien.
zelf neem ik wel altijd ruim de tijd is ook wel handig voor het paard waar ik eigenlijk wel standaard op rij aangezien die singelnijd heeft en ik dan ruim 20 minuten bezig ben met de singel en ik merk wel echt dat het paard dat veel fijner vind en minder boos op de singel reageert.
maar het scheelt ook dat ik afgelopen jaar paardenhouderij niv 4 heb gedaan en stage heb gelopen op een hengstenhouderij.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:35

Ik geloof niet dat manegeruiters lakser zijn in verzorging, omdat ze puur en alleen maar willen rijden. In tegendeel, ik denk dat de meeste manegeruiters juist graag veel tijd in het verzorgen van hun lespaard steken, omdat het de ene keer per week is dat het kan. Dat is mij in ieder geval wel zo.

Maarr, de verantwoordelijkheid ligt dan toch nog wel altijd bij de manege. Zo heb ik toch niet genoeg verstand van paarden om te bepalen wanneer wat moet gebeuren. Zo mochten we in de zomer ons lespaard na afloop afspoelen, een week later was het ook heel warm, maar misschien een paar graadjes kouder, maar toen mocht het niet... Daarom ga ik er maar vanuit: Als er niks gezegd wordt, dan doe ik het niet.
Het liefst zou ik na de les graag nog een uur met mijn lespaard gaan treuzelen, borstelen, knuffelen etc, maar daar hebben die paarden ook geen zin in. Zo laat ik bijvoorbeeld wel graag mijn lespaard rollen in het zand na afloop, maar dat verschilt ook weer per paard, de ene doe ik daar een plezier mee, de andere is alleen maar gefocussed op het weer terug gaan naar zijn kudde. Dus soms ben ik bijzonder snel klaar na de les en soms blijf ik wat langer, afhankelijk van het paard.

Maar hoe dan ook, het blijven andermans paarden, dus daarom zou ik er niet zomaar dingen mee gaan ondernemen. Ontdek ik een wondje dan ga ik niet zelf het een en ander uitproberen, maar dan meld ik het bij mijn instructeur. Maar ik doe verder niks anders dan het gebruikelijke met het paard, tenzij mij anders verteld wordt, want ik ben, eerlijk is eerlijk, niet kundig genoeg.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:45

Ik rijd op en manege en hier is het voor het rijden een borstel erover en hoeven uitkrabben. Hoe lang ligt er aan hoe vies het paard is en wat het karakter van het paard is. Na het rijden droogwrijven als ze bezweet zijn en als het warm is met een spons afsponzen. Afspuiten gebeurt soms maar alleen als het heel warm is of het paard erg bezweet is. En hoeven na het rijden uitkrabbem ivm dennenappels.