Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Shadow0 schreef:De tijd van het poetsen is niet echt een wedstrijd toch? Ik zou zeggen: neem de tijd die je nodig hebt en die goed voelt. Niet meer, niet minder. En de ene keer, en bij het ene paard, en bij de ene ruiter is dat anders dan bij de andere. Dat lijkt me meer dan prima.

dormy schreef:Dan ben ik zeker met de jaren 'onkundig' geworden?
"Vroeger" als manegeruiter poetste ik de paarden uitgebreid voor en na het rijden. Dit was voor mij ook echt mijn enige paardenmomentje in de week, waardoor ik zelf zo veel mogelijk rondom het paard wou doen.
Op dit moment heb ik een eigen waar ik minstens zo'n 2 uur per dag mee bezig ben. Voor het rijden krijgt ze een uitgebreide poetsbeurt. Na het rijden mag ze lekker rollen en komt ze zo weer op stal. Afspoelen als het koud is, of borstelen terwijl er nat zand op haar ligt doe ik haar geen plezier mee. Niemand heeft er last van dat ze niet glanzend schoon is (ze draagt nu geen deken). De volgende dag is het grootste deel van het zand er al af en geef ik haar voor het rijden pas weer een goede poetsbeurt.
Hoeven uitkrabben vind ik een ander verhaal, in verband met eventuele steentjes die tijdens het rijden er in zijn gekomen. Dit doe ik dan ook altijd voor én na het rijden. Dit deed ik al toen ik manegeruiter was, toen ik bijrijder was en nu ook met mijn eigen.
Vond dit altijd wel erg goed! Helaas doen ze dit niet meer en zie je de paarden steeds vaker bezweet op stal staan...