Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blixem

Re: Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:11

Op manege never now mooie ruime stallen dagelijks naar buiten en ze kijken goed wat het paard nodig heeft

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:49

xxxxxx2000 schreef:
Een box ( normale maat) is echt wel wat anders dan een stand IMO

Punt is dat ze in beide niet aan hun dagelijkse beweging kunnen voldoen (en 2 uurtjes eruit op een dag voor een les is écht niet voldoende).

Wat ik hier vaak zie is: deze manege heeft stands, dus is deze manege slecht. Maar dat hoeft ik mijn ogen niet perse zo te zijn. Als de paarden er maar een paar uur per dag in staan en de rest vd dag op de wei, vind ik dat die paarden het beter hebben dan menig ander manegepaard, die 22/7 in een ruime box staat.

Zo ken ik van beide maneges voorbeelden en vond de manegepaarden in stands veel gelukkiger, omdat ze dus zeker 12 tot 18 uur per dag de wei op gingen een veel sociaal contact hebben.

De manegepaarden in boxen gingen luchtzuigen, je de stal uit jagen en in de les moest je ook oppassen langs welk paard je reed, anders gingen ze trappen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik het veel belangrijker vind hoeveel uur per dag de paarden lekker los mogen en paard mogen zijn, dan of ze in een stal of stand staan.

Ik rij op geen van beide (meer), ik heb dan ook bewust gekozen voor een manege waar ze paarden écht 24/7 buiten staan in een kudde. Ik merk echt verschil in zowel het rijden als de omgang dat ze gewoon veel vriendelijker zijn.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:06

Mag je een naam van een manege noemen als je er geen goed woord voor over hebt? (er loopt overigens al een topic over deze manege..)

Dieren worden sochtends in de bak gegooid. Stallen zijn donker, vies en slecht geventileerd. Veel dieren zien er mager en slecht uit. Te grote mensen rijden op te kleine ponies. Paarden worden aan iedereen meegegeven om in het duin of op het strand te crossen. Ook al kun je niet of niet goed genoeg rijden, dit alles zonder begeleiding. Het tuig past niet en is oud en stroef.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:53

Waarom zou dat niet mogen?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:58

Tuurlijk, weten mensen waar ze niet heen moeten gaan ;)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:04

Goed. Manege Heemskerk... Te... Heemskerk :')

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:10

ik ga geen namen noemen
maar...komt tie hoor
iedere dag stro bovenop mest en plas,,
geen hooi alleen 3x daags brok
af en toe voor dunne/oude /zieke paarden kuil
lopen 2 a 3 uur per dag per paard/ pony
komen alleen na ruiterkampen buiten een weekje en dan nog niet ieder paard / pony
mochten ze kreupel zijn ... dan wel rust
hoofdstellen passen bijna allemaal goed
zadels laat ik daar maar niet over spreken
zweep erop als je pony niet wil
schoppen voor starten
trekken ook altijd
alleen de gevorderden schoppen niet en gebruiken een zweep om bij te tikken ,,,maar alsnog word er gedacht dat je een paard aan de teugel krijgt door te zagen ...
uitmesten 1x per week

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:50

Lisanne_S3 schreef:
QuanneH schreef:
Wat vind je instructrice ervan dan? Wil ze er blijven werken? Dit is inderdaad echt niet fijn hé..

Ze vindt het net zo erg als ik (en iedereen van mijn les). Ze vindt het lesgeven leuk. Daarom is ze er nog. Ook zij heeft vaak genoeg geklaagd, maar ook zonder succes. Zelfs de pension klanten beginnen te klagen over hoe de manegepaarden eruit zien. En die bemoeien zich daar normaal echt niet mee.
Leuk is het niet :(

Ik vind het echt schandalig dat je daar nog rijd, terwijl je weet hoe slecht het er is... Dat ook je hele groep daar nog rijd. Je eigen plezier, lekker met je hechte groep samen blijven, boven het welzijn van de paarden zetten -O- .

Ga dan met zijn alleen in één keer weg en zoek samen een andere manege? Overtuig mensen om daar ook weg te gaan.. Bel 144 eens.. In plaats van je oogkleppen op te doen en daar te blijven rijden. Zo blijft de manege natuurlijk mooi bestaan.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:03

Namen ga ik niet noemen,

De manege waar ik nu rijdt hebben redelijke stalling, paarden kunnen rustig liggen zonder klem te zitten. Gemest wordt er op het moment dat het echt nodig is. Ik gok 1 keer in de 2 dagen. 's morgens en 's avond brok, 3x per dag stro. Opzadelen mag alleen op moment dat je er klaar voor bent en er is altijd iemand die je kan helpen mocht iets niet lukken. Nadeel is wel dat paarden soms een uur met hun zadel op stal staan voor een beginnersles, omdat ze dan alvast opzadelen zodat de kinderen die dan rijden niks fout kunnen doen. Hulpen worden goed aangeleerd en er wordt in de les tijd besteedt aan hoe je de hulpen op de juiste manier to moet passen. Pony's en paarden zijn erg fijn in de omgang en zijn er van beginners tot gevorderden. Groot minpunt is dat er geen weidegang is, enkele paarden hebben buiten een stal met een open luik.

Ik heb op een andere manege een keer een proefles gehad, en nog een dag om de sfeer te proeven. Pony's stonden in de drek en ook in het donker. Ze waren allemaal kopschuw, niet van mensen gedient of erg happerig. Iedereen kon er naar binnen lopen om een pony te borstelen of op te zadelen, meiden die zonder toezicht in de stal op een pony gingen zitten heb ik ook gezien. De les was ronduit slecht. Pony's waren erg tegendraads en reageerden nauwelijks op de basishulpen. Instructrice stond in de hoek te schreeuwen en te appen op haar mobiel. "Als 'ie niet luisteren wil geef je hem maar een goede klap op zijn kont". Over het voedingsschema van deze stal weet ik niks, maar wel dat ik er nooit van m'n leven weer naartoe wil.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:21

Sorry dat ik net vraag maar waarom zouden mensen de naam van de manege niet willen noemen?

Is toch juist handig voor mensen die er willen beginnen met rijden...

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:45

lotlot2 schreef:
Sorry dat ik net vraag maar waarom zouden mensen de naam van de manege niet willen noemen?

Dat is ook wel waar, maar toch is het ook wel sneu

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:51

Manege de Goudse Hout in Gouda: Leuke manege, paarden staan in de zomer van 's ochtends tot 's middags in het weiland. Daarna lopen ze in de lessen. Op zaterdag staan ze de hele dag op stal. Doordeweeks lopen de meeste pony's ongeveer 2 a 3 uur, en de paarden ook zo iets. In de winter staan de paarden op stal. Op zondag in de zomer staan de paarden de hele dag in het land, om 5 uur gaan ze naar binnen, want dan sluit de manege. Op zaterdag lopen de meeste pony's 3 uur. De paarden lopen 2 a 3 uur.
Iedere pony heeft zijn eigen verzorger op een bepaalde dag. Dus niet dat ze iedere dag door 6 verschillende mensen worden gepoetst. Sommige pony's hebben een of twee vaste ruiters, omdat ze niet gewend zijn aan andere ruiters.
Kortom, het is een hele leuke manege!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:56

lotlot2 schreef:

Omdat 1. Ik daar zelf rijd en ook in de buurt woon, dus niet graag wil hebben dat mensen weten waar ik woon en 2. omdat ik dat eigenlijk niet netjes vindt. Al helemaal niet als het een negatief verhaal is.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:21

Finliox schreef:
lotlot2 schreef:

Omdat 1. Ik daar zelf rijd en ook in de buurt woon, dus niet graag wil hebben dat mensen weten waar ik woon en 2. omdat ik dat eigenlijk niet netjes vindt. Al helemaal niet als het een negatief verhaal is.

bij mij 1 ik kom er zelf nog vaak
2 omdat ik daarop word aangekeken dat ik de manege zwart maak
3 inderdaad dan komt mijn omgeving erop te staan en dat heb ik niet voor niets niet ingevuld

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:54

QuanneH schreef:
lotlot2 schreef:

Dat is ook wel waar, maar toch is het ook wel sneu

Sneu voor wie? Oh je bedoelt niet de paarden denk ik

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:12

Wat heeft het voor nut om negatieve ervaringen te vertellen als je niet van plan bent om de naam te noemen? Zo gaat het natuurlijk nooit beter worden.

Lisanne_S3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:07

ElineS schreef:
Ik vind het echt schandalig dat je daar nog rijd, terwijl je weet hoe slecht het er is... Dat ook je hele groep daar nog rijd. Je eigen plezier, lekker met je hechte groep samen blijven, boven het welzijn van de paarden zetten -O- .

Ga dan met zijn alleen in één keer weg en zoek samen een andere manege? Overtuig mensen om daar ook weg te gaan.. Bel 144 eens.. In plaats van je oogkleppen op te doen en daar te blijven rijden. Zo blijft de manege natuurlijk mooi bestaan.

Dat mag je vinden. Ik kan je zeggen dat onze groep het welzijn van het paard boven de groep zet. Er is laatst een paard geweest dat een ontzettende dikke bult had op z'n hals en er heel veel last van had (hij at niet meer). De eigenaar van de manege zei dat hij gewoon mocht lopen, maar dat hebben we niet gedaan. Meisje dat er altijd op rijd is toen niet gaan rijden en heeft de hele avond bij het paard gezeten (proberen of hij wat wou eten). Als een paard wat mankeert of moe is, pakken wij een paard dat nog niet gelopen heeft of een paard dat een uur rust heeft gehad (en dan nog doen we er niet teveel mee). Ik vind het niet altijd even leuk daar. Maar wat heeft het voor zin als wij met z'n 5 en weggaan? Er zijn genoeg mensen die er ondanks de slechte omstandigheden gewoon blijven. Wij zullen echt niet gemist worden hoor. Er wordt echt heel veel geklaagd op het moment en er gaan ook geruchten rond over een overname en over stallen voor de manegepaarden.

Je moet echt niet denken dat ik mijn welzijn voor die van de paarden zet, echt niet. Het welzijn van de paarden gaat bij mij altijd voor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:12

Als jullie met zijn vijven weg gaan, betekent dat waarschijnlijk zo'n 250€ minder aan lesgeld per maand. Dat voelt de manege echt wel. Maar goed, ik begrijp op zich wel waarom, maar het heeft niks met het welzijn van de paarden te maken.

Manouk90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:23

Hallo bokkers!

Nav dit topic zou ik jullie graag uitnodigen voor onderstaande enquête. Ik voer deze enquête uit voor mijn onderzoek tijdens mijn studie Diergeneeskunde aan de Universiteit Utrecht. De enquête is gericht op de informatievoorziening rondom het welzijn van paarden, met als doel het verbeteren van de informatievoorziening. Iedereen die af en toe of vaker paardrijdt kan meedoen aan dit onderzoek en helpt me daarbij enorm met mijn onderzoek! De enquête duurt ongeveer 5 minuutjes.

Klik op onderstaande link, vul de enquête in en maak tevens kans op een cadeaubon!

https://www.enquetesmaken.nl/s/paardenwelzijn

Alvast hartstikke bedankt!

Manouk Nijst
Masterstudent Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht

Fleur_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:20

Ik vind mijn manege best goed ruime boxen en Somers dag en nacht buiten tenzij ze in de lessen lopen dan even er uit en s'winters ook buiten maar niet s'nachts

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:28

Ik krijg dan wel geen les op een manege, maar op een particuliere stal, maar ze worden echt als engeltjes behandeld. Staan eigenlijk altijd op de weide, stallen zijn altijd netjes, eigenlijk ben ik nog niets tegengekomen dat me niet aanstond. Dit is ook wel iets waar ik op heb gelet toen ik wilde gaan rijden; het welzijn van de paarden staan bij mij voorop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:29

Op de meeste maneges worden paarden gelukkig goed behandeld.

Een manege waar ik vroeger wel geweest ben was niet zo netjes voor de dieren: stands, geen weidegang, geen buitenbak, alleen een binnenbak (11 bij 28) en opgezadeld in de stands tijdens de lessen. Ik weet niet of ze nog bestaan. Ik spreek hier over heel wat jaren terug (in mijn geval zeker 20 jaar). De meest recente activiteit van deze manege op internet is van 2011. Je merkt zowieso dat er steeds meer op welzijn gelet wordt. Gelukkig.

De rijvereniging met manege waar ik altijd lid van was (Schildwolde) is netjes met de dieren, weidegang, in de winter los in de bak of buitenbak. Bijhouden hoe veel uren een paard gelopen heeft, enz. En zo hoort het ook.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:38

Manege de meiden van haarman is ook een prima manege, paarden staan van 9 tot 3 in de wei. Zaterdag lopen ze alleen in de middag buiten. Lopen max. 2 lessen mee per dag en hebben een ruime box. Verder is er geen één mager, hebben genoeg te eten. Leerlingen leren eerst goed hulpen te geven en als het paard dan niet luistert een tikje.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:53

Op de manege waar ik vroeger reed, waren de paarden echt niet gelukkig. Ze kwamen nauwelijks buiten en stonden in kleine stallen, die wel schoon waren. Je zag veel kribbebijters en luchtzuigers van verveling en stress, en er waren heel wat bokkende pony's of paarden met andere gedragsproblemen (te veel energie).
Gelukkig ben ik daar nu weg en rij ik bij Spirithorses in Vroenhoven, waar de paarden dag en nacht buiten staan, vooral ruwvoer krijgen en heerlijk samen in een grote kudde staan. Overigens rijden ze bitloos, spoorloos en ijzerloos, op een natuurlijke manier. Deze paarden zijn wel gelukkig :)

loly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:01

Over de manege waar ik rij ben ik over het algemeen zeer teveren.
Ruime schone lichte boxen, goed onderhouden en passend tuig (zover ik er verstand van heb).
Genoeg voeding en de paarden rijden max. 2h per dag.
Als ze niet berijden worden ze altijd gelongeert of in de stapmolen gezet.
Fijne lessen leerzame lessen met iets wat ondeugende paarden.
Het enige minpunt is dat er geen weidegang is.
De paarden staan wel bijna elke dag met elkaar in de paddock maar een echt weiland zit er niet in.
Het is ook erg lastig omdat ze in de randstad zitten maar het blijft jammer.

Een paar keer heb ik bij een andere manege gereden die echter wat minder is bevallen.
Toen ik aan kwam moest ik het paard overnemen uit de les ervoor en na mijn kon die weer een les lopen.
Persoonlijk vind ik dat iets de veel van het goede.
De lessen waren een beetje saai de enige aanwijzingen die ik kreeg waren "been been been"of 'loop niet zo te slenteren' het paard waar ik op reed liep overgens in een normaal tempo.
Toen we gingen galopperen begon de vrouw een liedje te zingen en gingen de paarden meteen in galop.
Zodra de vrouw stopte met zingen gingen de paarden weer over in draf.
Van een vriendin die op die manege rijdt heb ik gehoord dat de instructrice tijdens de lessen in slaap valt en als er iemand van het paard valt die gene uitlacht. Gelukkig heb ik dat niet meegemaakt.
Hier en daar paste het zadel voor geen meter en kon het hoofdstel ingevet worden.
De stallen waren klein (in een stal van 2x3 stonden 3 d pony's) ze waren wel schoon.
Over het eten en hoefsmid durf in niks te zeggen omdat ik er maar 2x ben geweest.
De paarden staan wel 's ochtends en op zondag op het land.