Manegepaard: een fiets met oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:47

sneeuwpop schreef:
ikbencarmen schreef:
Maar hebben manegepaarden het altijd wel zo slecht, ze krijgen veel knuffels worden gepoetst en komen elke dag onder de mens. Als ik dan kijk naar en pensionpaard die 2 of 3 keer per week aandacht krijgt en zijn stal uit mag dan heb ik daar eerder medelijden mee.

Hoezo 2 of 3 x per week uit de stal?
De pensioners die ik ken,komen elke dag of hun paard komt veel buiten.

Ken helaas ook een pensionstal waar enkele klanten het "verplicht" antal keer komen (3x) en voor de rest niet naar hun paard omkijken en andere paarden al helemaal geen blik waardig gunnen. het is dat de eigenaar ven de stal ze verzorgt.... :(
Ben het dus wel een beetje met ikbencarmen eens dat sommige manegepaarden het qua aandacht het beter hebben getroffen (in ieder geval menselijke aandacht maar vaak komen ze ook meer buiten of in de paddock met soortgenootjes).

laliz

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:18

Ik ben, zoals velen, ook begonnen op de manege. Ik verbleef er hele dagen en had het goed naar mijn zin.
Erop terugkijkend baal ik ontzettend dat ik er zulke foute dingen heb aangeleerd. Manegeles is niet leren paardrijden. Nu ik 25 ben en alleen maar op particuliere paarden rijd, mag ik eindelijk hopen dat ik die slechte dingen weer heb afgeleerd.
Daarnaast sla ik mezelf voor m'n kop dat ik niet heb doorgehad wat die paarden te lijden hebben. Bokken is niet omdat ze je uitproberen en je bent niet stoer 'als je 'm aan kan.'
Ik hoop dat manegeruiters van nu, nu met het middel internet, heel veel lezen en leren via internet hoe het wel en niet hoort, wat paarden nodig hebben en waarom ze reageren zoals ze doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:35

Ik ben al jaren met veel plezier manegeruiter. Heb diverse maneges gezien, sommigen vond ik minder prettig in omstandigheden, maar gelukkig heb ik er toch meerdere getroffen waar de paarden het fijn hebben, vooral qua lekker naar buiten met de andere paarden maar ook gewoon qua goede omgang, voeding, weinig schuurplekken etc.

Het zijn bedrijven. De paarden moeten geld verdienen en je kunt er niet de eindeloze tijd en moeite instoppen om het allemaal perfect te krijgen. Je kunt bv geen jaren in osteopaten en aparte lessen puur gericht op het corrigeren van het paard en longeeroefeningen en t-touch massages stoppen.

De paarden zullen het dus op maneges nooit zo goed hebben als op de meest ideale 'eigen' situatie.

Daar staat tegenover dat manegepaarden over het algemeen wel 'gewoon' goed onderhouden worden. Ze worden niet weken of maanden vergeten, staan meestal niet weggestopt in een modderig weitje waar nooit iemand komt - de meeste manegepaarden hebben het dan weer beter dan in de slechtste eigen situatie.

Ik heb dan ook al meerdere paarden beslist op zien knappen die verpieterd en verwaarloosd of zelfs mishandeld aankwamen en na een tijdje gewoon stabiel zijn en fijn meedraaien.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 11:48

@ikbencarmen

kan aan mij liggen hoor, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat een manegepaard genoot van de aandacht, laat staan van het rijden.

ik heb ook eigen pony's en ik rijd ze nu niet of een keer per week. vind je dat dan zielig?
ze staan de hele dag, van half 8 tot het donker samen in de wei. die schatjes vermaken zich prima hoor. ik kom meerdere keren per dag bij ze, als de grond niet te nat is doe ik grondwerk met ze of laat ik.ze vrij springen anders doe ik vaak alleen wat vrijheidsdressuur. in het weekend maken we meestal.een buiten/bosrit. vind je dat zielig? bij mij staat rijden niet bovenaan het lijstje, ik daag ze juist op verschillende manieren uit en zorg ervoor dat er veel afwisseling is.
en vrolijk dat de pony's altijd zijn, zelfs als.ik met een zadel aan kom wandelen. nee, ik heb niet de indruk.dat manegepaarden het beter hebben. maar gelukkig.hebben ze het niet overal (veel) slechter :)

edit: typfoutjes. sorry van de overbodige punten en dat ik geen hoofdletters gebruikt heb. hopelijk kunnen jullie er wat van maken!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:54

Francii schreef:
@ikbencarmen

kan aan mij liggen hoor, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat een manegepaard genoot van de aandacht, laat staan van het rijden.

ik heb ook eigen pony's en ik rijd ze nu niet of een keer per week. vind je dat dan zielig?
ze staan de hele dag, van half 8 tot het donker samen in de wei. die schatjes vermaken zich prima hoor. ik kom meerdere keren per dag bij ze, als de grond niet te nat is doe ik grondwerk met ze of laat ik.ze vrij springen anders doe ik vaak alleen wat vrijheidsdressuur. in het weekend maken we meestal.een buiten/bosrit. vind je dat zielig? bij mij staat rijden niet bovenaan het lijstje, ik daag ze juist op verschillende manieren uit en zorg ervoor dat er veel afwisseling is.
en vrolijk.dat.de pony's altijd zijn, zelfs als.ik met een zadel aan kom wandelen. nee, ik heb niet.de indruk.dat manegepaarden het beter hebben. maar gelukkig.he ben ze het niet overal (veel) slechter :)

Ik denk dat ze alleen bedoelt dat er ook pension paarden zijn die dit allemaal niet krijgen. Jij gaat wel elke dag naar je paarden maar er zijn er ook bij die dat niet doen. Ik heb twee jaar op een manege gewerkt en er stonden zat paarden die 7 dagen op hun stal stonden te koekeloeren die, als ze mazzel hadden, een uurtje naar buiten mochten want de baas had niet zoveel tijd.
Dat van jou is prima

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:56

Francii schreef:
Kan aan mij liggen hoor, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat een manegepaard genoot van de aandacht, laat staan van het rijden.

De vraag/opmerking was niet aan mij gericht, maar ik ken best wel veel manegepaarden die er lekker van genieten als je ze kriebelt en even met ze staat te knuffelen. Rijden maakt ze niet altijd enthousiast, maar er zijn er ook best een aantal die zelf hun hoofd in het hoofdstel steken met de oortjes naar voren! Ik merk dat zodra je wat extra tijd aan ze besteedt ze dat echt wel gezellig vinden (de meesten dan).

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:07

@ YellowGray

dat is echt fijn. ik ben blij dat er ook mensen echt positief zijn over manege's. mag ik vragen in welke regio die manege zit?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:22

Ik ben in de 33 jaar dat ik rij eigenlijk maar één fatsoenlijke manege tegengekomen. Dat was de Gasselse Manege in de tijd dat Thea de Waal-Schrijvers er zat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:31

Bmamavan2 schreef:
Ken helaas ook een pensionstal waar enkele klanten het "verplicht" antal keer komen (3x) en voor de rest niet naar hun paard omkijken en andere paarden al helemaal geen blik waardig gunnen. het is dat de eigenaar ven de stal ze verzorgt.... :(
Ben het dus wel een beetje met ikbencarmen eens dat sommige manegepaarden het qua aandacht het beter hebben getroffen (in ieder geval menselijke aandacht maar vaak komen ze ook meer buiten of in de paddock met soortgenootjes).

Volgens mij is dat vooral zoals jij dat zelf ziet. Ik vraag me af waarom zij zoveel geld betalen als ze niet naar hun pasrd willen gaan.
Het niet kijken naar andere paarden...tja dat doe ik ook niet. Zijn niet mijn paarden. Wil ook niet dat mensen aan mijn paarden zitten. Krijg je alleen maar stalondeugden van. (bedelen)
En verder vind ik 3 mensen nou niet echt noemenswaardig als je ziet hoeveel mensen wel elke dag komen of iig zorgen dat het paard vaak los en buiten is.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:33

Francii schreef:
@ YellowGray

dat is echt fijn. ik ben blij dat er ook mensen echt positief zijn over manege's. mag ik vragen in welke regio die manege zit?

Ik rijd in Utrecht, een aantal mensen hebben al verhalen verteld over dezelfde manege in dit topic (Hannahaapje e.a.). Het is zeker geen perfecte manege, maar het paardenwelzijn is voor het grootste deel in orde :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:41

Op een manege leer je niet rijden maar zitten en sturen. Zelf werd ik wel op mijn 6e naar de manege gebracht door paps en mams maar blij toe dat ik op mijn 10e een eigen pony kreeg en toen pas leerde wat rijden inhoud. Pas toen ben ik met heel andere ogen naar manege's gaan kijken, daarvoor wist ik niet beter. Gelukkig ben ik in de luxe positie mijn dochter zelf te leren rijden op haar pony, rukken en plukken is er niet bij daar ik haar zelf heb laten voelen hoe een stuk metaal in je mond voelt...iets waar het op manege's aan ontbreekt. Goed blijven zitten heeft ze zonder zadel aan de longe geleerd. Mijn dochter rijd wedstrijden en elke keer dat ik op manege's kom loop ik met een brok in mijn keel, die beestjes hebben zo'n lege blik en zijn totaal overgegaan op de automatische piloot. Een paar jaar geleden trof ik er eentje (7 jaar oud) die ik echte uit de lessen wilde halen, zo'n ontzettend lief dier die vooruit werd geslagen.Elke idioot kon zien dat het dier door een hel ging, kreupel, kapotte rug vol flinke wonden maar helaas vroeg de manege eigenaar een exorbitant bedrag en dat had ik er niet voor over, met het uitzicht op alle extra kosten die nog zouden komen. Nu is het beestje naar de slager omdat ie op was...ben je 2 jaar verder. Wat mij irriteert aan manege's is dat zorg in geen enkel opzicht voorop staat, terwijl goed verzorgde paarden in mijn ogen meer opbrengen dan afgestompte dieren die uiteindelijk bij de slacht belanden.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:48

YellowGray schreef:
Francii schreef:
@ YellowGray

Ik rijd in Utrecht, een aantal mensen hebben al verhalen verteld over dezelfde manege in dit topic (Hannahaapje e.a.). Het is zeker geen perfecte manege, maar het paardenwelzijn is voor het grootste deel in orde :)

+:)+ En welke manege is wel perfect? Welke pensionstal is dat, welk baasje, welk paard? Ik ga er zeker niet weg omdat een klein gedeelte van over de 100 paarden een zadel hebben dat niet lekker ligt, hoe jammer dan ook. Onbegonnen werk! Want waar zou het wel goed en in orde zijn, pensionstallen meegerekend? Ik ga mijn reistijd niet met een uur of zo verlengen omdat manege B iets strenger is over het paardenwelzijn als manege A, zeker als manege A naar mijn maatstaven in orde is. Ik maak me liever druk over de bio-industrie, stonden die dieren maar op een manege, zeeën van aandacht en lekker buiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:05

Forcalquier schreef:
Wat mij irriteert aan manege's is dat zorg in geen enkel opzicht voorop staat

Dat is nogal een aanname. Gelukkig kan ik het niet beamen, op de maneges waar ik heb gereden staat zorg wel degelijk voorop en houden de meeste paarden het dan ook behoorlijk lang vol, en worden flink oud. (Dat zegt ook al iets, toch?)

En wees ook niet te snel met oordelen over 'doodse blikken'. Bij het meelopen met de gehandicapten hebben wij vaak paarden die uberuberbraaf zijn en van een afstandje sloom lijken, maar juist heel erg blijven meedenken. Dat zie je niet aan spectaculaire knieactie, maar merk je wel als je ermee omgaat en ziet hoe ze opletten om de tegenstrijdige signalen van hun ruiter te begrijpen, reageren op hele kleine aanwijzingen van de begeleiders, en als je ziet hoe ze in andere situaties met andere ruiters heel anders reageren - het is geen afgestomptheid maar meewerkendheid. Maar je moet wel goed kijken om dat verschil te zien.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:09

sneeuwpop schreef:
Bmamavan2 schreef:

Volgens mij is dat vooral zoals jij dat zelf ziet. Ik vraag me af waarom zij zoveel geld betalen als ze niet naar hun pasrd willen gaan.
Het niet kijken naar andere paarden...tja dat doe ik ook niet. Zijn niet mijn paarden. Wil ook niet dat mensen aan mijn paarden zitten. Krijg je alleen maar stalondeugden van. (bedelen)
En verder vind ik 3 mensen nou niet echt noemenswaardig als je ziet hoeveel mensen wel elke dag komen of iig zorgen dat het paard vaak los en buiten is.

Bedoel dat ze 3x in de week verplicht komen, ken ze op de pensionstal en ken ze bij ons op stal.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:12

Forcalquier schreef:
Op een manege leer je niet rijden maar zitten en sturen. Zelf werd ik wel op mijn 6e naar de manege gebracht door paps en mams maar blij toe dat ik op mijn 10e een eigen pony kreeg en toen pas leerde wat rijden inhoud. Pas toen ben ik met heel andere ogen naar manege's gaan kijken, daarvoor wist ik niet beter. Gelukkig ben ik in de luxe positie mijn dochter zelf te leren rijden op haar pony, rukken en plukken is er niet bij daar ik haar zelf heb laten voelen hoe een stuk metaal in je mond voelt...iets waar het op manege's aan ontbreekt. Goed blijven zitten heeft ze zonder zadel aan de longe geleerd. Mijn dochter rijd wedstrijden en elke keer dat ik op manege's kom loop ik met een brok in mijn keel, die beestjes hebben zo'n lege blik en zijn totaal overgegaan op de automatische piloot. Een paar jaar geleden trof ik er eentje (7 jaar oud) die ik echte uit de lessen wilde halen, zo'n ontzettend lief dier die vooruit werd geslagen.Elke idioot kon zien dat het dier door een hel ging, kreupel, kapotte rug vol flinke wonden maar helaas vroeg de manege eigenaar een exorbitant bedrag en dat had ik er niet voor over, met het uitzicht op alle extra kosten die nog zouden komen. Nu is het beestje naar de slager omdat ie op was...ben je 2 jaar verder. Wat mij irriteert aan manege's is dat zorg in geen enkel opzicht voorop staat, terwijl goed verzorgde paarden in mijn ogen meer opbrengen dan afgestompte dieren die uiteindelijk bij de slacht belanden.

Wel erg harde aannames hoor! Er zullen er wel bij zijn helaas maar bij ons is de zorg gelukkig goed en de lessen ook. Geen geruk en gepluk, geen zwepen, geen sporen etc., maar echt onderbouwd les en niet allemaal achter elkaar aan hobbelen waarmee alleen de voorste leerst sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:50

knuffeldier schreef:
Goed om te horen dat ze dat tegenwoordig beter geregeld hebben.

Jep, inderdaad. Het was vroeger inderdaad slechter, maar nadat ze de eerste keer de hippisch ondernemer prijs hadden gewonnen, hebben ze veel tips gehad waar ze ook alweer heel erg aan hebben gewerkt. Vorig jaar wonnen ze die prijs voor de tweede keer, waarna ze ook weer tips hebben gekregen, en die gaan nu ook allemaal weer in vervulling. Er wordt dus steeds aan gewerkt om het steeds beter te krijgen. :)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:59

Nou fiets met oren??? Bij ons niet hoor. Goed de een is braver dan de ander en idd ze lopen achter elkaar aan te sjokken bij een kinderlesje als ze niet schrikken, ervandoor gaan, op de rem staan, hoefslag niet op willen en wat ze verder nog verzinnen. Zet er bij ons een goede ruiter op en op een paar na zie je echt een heel ander paard in de bak rond lopen. Anderzijds het zijn vaak goedkope pony's en paarden die ook niet heel veel hoeven te kunnen (beetje wijken etc) aangezien de meeste manege lessen niet op hoog niveau zijn of wel dan en daarbij je kan niet riskeren dat er elke les kinderen en volwassen er van afvliegen dan houd je geen klandizie over en het is ronduit gevaarlijk.Daarbij waar je ook leert rijden de pony waar je opstapt krijgt te maken met een bonkende, schoppende, klotsende, teugel trekkende ruiter. En ik vind dat manege's wel heel erg slecht gepraat worden terwijl ik nog steeds van mening ben dat eigenaren van de manege's die ik heb gezien (wat ik mee maak) echt hun best doen om er het beste van te maken voor die dieren. Toch is er niets voor niets het gezegde..... HET LEED DAT MANEGE PAARD HEET.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:18

Keiharde aannames vind ik het zeker niet, kom op meer dan genoeg manege's om vast te kunnen stellen dat het eerder keiharde werkelijkheid is. Je leest het in dit topic immers ook. Dat er uitzonderingen zullen zijn zal vast, ik ben ze helaas nog niet tegen gekomen. Wat betreft doodse blikken, er is een verschil tussen paarden die zich aanpassen en paarden die compleet afgestompt als een robot hun rondje lopen. Mijn paard loopt ook voorzichtig met mijn dochter, terwijl ik er vaak genoeg mijn handen vol aan heb. Laatst kwam er hier op de manege een pittig B pony'tje binnen, daar word een potige volwassen griet op gezet geholpen door sporen, zweep en opgeknoopt met thiedeman. De letterlijke woorden van de instructrice: we zullen 'm even leren wie hier de baas is....je zou 'm nu eens moeten zien met zijn kapotte mond en schoft. Helaas komt dit op veel meer manege's voor, hulpteugels waar de lesklant geen verstand van heeft, rijden op kreupele paarden waar iedereen zijn ogen voor sluit en wonden waar geen donder aan word gedaan. In de meeste gevallen draait het alleen maar om dat pokken geld. Dat er manege's zijn waar zorg voorop staat TOP daar kan het overgrote deel een voorbeeld aan nemen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:43

Haal het woord instrutice dan maar weg .... ik word daar echt verdrietig van van dit soort verhalen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:47

Als ze zoiets deden op een manege waar ik reed, dan zou ik er ook héél snel weg zijn! :( Met nieuwe paarden wordt hier voorzichtig omgesprongen, daar wordt niet zomaar vanalles aangehangen en je begint daarbij juist zonder zweep omdat je nooit weet hoe ze erop reageren. Bijna de helft van de paarden wordt hier dan ook standaard zonder zweep gereden en sporen zijn sowieso verboden.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:52

@ Soraya10

in welke regio zit de manege die jij bedoelt dan? :)
en doe je buiten de manege om ook dingen met paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:53

Forcalquier schreef:
Keiharde aannames vind ik het zeker niet, kom op meer dan genoeg manege's om vast te kunnen stellen dat het eerder keiharde werkelijkheid is. Je leest het in dit topic immers ook. Dat er uitzonderingen zullen zijn zal vast, ik ben ze helaas nog niet tegen gekomen. Wat betreft doodse blikken, er is een verschil tussen paarden die zich aanpassen en paarden die compleet afgestompt als een robot hun rondje lopen. Mijn paard loopt ook voorzichtig met mijn dochter, terwijl ik er vaak genoeg mijn handen vol aan heb. Laatst kwam er hier op de manege een pittig B pony'tje binnen, daar word een potige volwassen griet op gezet geholpen door sporen, zweep en opgeknoopt met thiedeman. De letterlijke woorden van de instructrice: we zullen 'm even leren wie hier de baas is....je zou 'm nu eens moeten zien met zijn kapotte mond en schoft. Helaas komt dit op veel meer manege's voor, hulpteugels waar de lesklant geen verstand van heeft, rijden op kreupele paarden waar iedereen zijn ogen voor sluit en wonden waar geen donder aan word gedaan. In de meeste gevallen draait het alleen maar om dat pokken geld. Dat er manege's zijn waar zorg voorop staat TOP daar kan het overgrote deel een voorbeeld aan nemen.

Wat afschuwelijk zeg :n Maar inderdaad, dit is in veel gevallen wel waar. Een vriendin van mij rijdt op Manege Hillegersberg in [naam], waar ze kreupel paard dat aan zijn spronggewrichten is geöpereerd, nog gewoon laten springen "omdat er geen ander is". Zij is nu uiteraard ook bezig om van manege te veranderen, omdat ze het zelf ook niet meer aan kan zien.

Als ze bij ons ([naam]) kreupel zijn/watdanook, komt de veearts, en gaan ze lekker een tijdje het land op (als dat voorgeschreven is, tenminste). Ook gaan ze wel eens een weekje op vakantie, want dat hebben ze na al dat harde werken wel verdiend. Dit gaat meestal in koppels, zodat ze niet eenzaam zijn. Ze gaan dan naar hetzelfde stukje land (ligt in de buurt van de manege, een paar weilanden verder :+ ) Als degenen die wegens ziekte/kreupelheid even weg zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:55

Forcalquier schreef:
Dat er manege's zijn waar zorg voorop staat TOP daar kan het overgrote deel een voorbeeld aan nemen.

Ik heb bezwaren tegen dat 'overgrote deel' - op hoeveel maneges baseer jij je mening? Volgens mij is dat niet zo namelijk.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:04

@ Shadow0

op de meeste manege's worden paarden niet ernstig mishandeld, maar op vrijwel alle manege's die ik ken kijjen de paarden die er al langere tijd staan dood uit de ogen. ik ken 2 maneges waar goed voor de.paarden word gezorgd, maar dan nog is het zo dat de.paarden afgestompt worden. ze letten gewoon bijna nergens meer op, omdat ze.ervaren hebben: wat ik ook doe, het is nooit.goed.

dus het welzijn van paarden moet beter, maar ook de kwaliteit van de les moet omhoog. de instructeurs moeten er voor zorgen dat.de paardem niet afgestompt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:09

Francii schreef:
@ Shadow0

op de meeste manege's worden paarden niet ernstig mishandeld, maar op vrijwel alle manege's die ik ken kijjen de paarden die er al langere tijd staan dood uit de ogen. ik ken 2 maneges waar goed voor de.paarden word gezorgd, maar dan nog is het zo dat de.paarden afgestompt worden. ze letten gewoon bijna nergens meer op, omdat ze.ervaren hebben: wat ik ook doe, het is nooit.goed.

dus het welzijn van paarden moet beter, maar ook de kwaliteit van de les moet omhoog. de instructeurs moeten er voor zorgen dat.de paardem niet afgestompt worden.

Een manegepaard wordt afgestompt, of er nou goed les wordt gegeven of niet. Bij ons krijgen we echt ongelofelijk goed les, maar ook die paarden zijn vaak afgestompt (behalve degenen die echt voor de ruiters zijn die al wat verder zijn). Dit komt niet door mishandeling, maar gewoon omdat er zo ongelofelijk veel ruiters op rijden.

En dan nog, waar hebben de meesten van jullie ooit leren rijden? Op een manege, toch? :)