Zien manegeponys eigenlijk wel eens daglicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

no--a

Re: Zien manegeponys eigenlijk wel eens daglicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:55

Bij ons staan de pony's het hele jaar door 24/7 buiten (muv van een enkele pony die met een dikke deken op nog loopt te bibberen). Paarden staan 's nachts binnen maar gaan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat het land op, zomer en winter.

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:49

Bij ons komen ze elke morgen tot middag buiten.. Alleen in de winter gaan ze de bak in.. Ze worden ook pas binnen gehaald vlak voordat de lessen smiddags beginnen dus opzich hebben ze elke dag toch wat uren buiten (:

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:50

bij ons zijn ze in de winter binnen en in de zomer 27/7 buiten :)

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:52

Bij ons staan ze elke dag 4 uur op het land. Of op het grind. ( winter. )
In de zomer staan de pony's gewoon 24/7 buiten en de paarden gaan tegen elven naar binnen (:

rianca1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:53

bij ons zeker 1x per dag buiten paarden/pony en veulens :D zelfs met sneeuw gewoon zodat ze even buiten zijn geweest

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:57

Bij ons staan de paarden in de zomer gewoon altijd buiten.
In de winter staan ze op stal en gaan ze altijd een uurtje naar buiten.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:57

Op de manege waar ik reed komen de paarden nooit buiten. Alleen in de zomervakantie 2 weken achter elkaar en dan stonden ze daarna weer binnen. Te zielig eigenlijk.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:58

Fair schreef:
bij ons zijn ze in de winter binnen en in de zomer 27/7 buiten :)

27/7?! waaaauuuww das veel! hahahahaha

de pony's op de manege waar ik reed werden 's ochtends door de mensen die het eerste uur reden opgehaald gepoetst en opgezadeld... daarna reden ze 2-3 uurtjes . De mensen die in de laatste les reden moesten afzadelen (bij extreem warm weer afgesponsd) en ook weer op het land gezet. Onder de 15 graden gingen ze volgensmij 's nachts naar binnen, omdat er een paar ook geschoren werden (oude pony's die niet snel hun dikke wintervacht kwijtraakten) in de winter gaan ze voor 6 uur volgensmij al naar binnen... als het glad was of te nat, sneeuw etc. dan gingen ze niet het land op omdat ze anders uitglijden. De 'manege' bestaat wel uit zo'n 10 pony's dus er was altijd rust in de groep :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:45

Bij de manege waar ik rij worden ze volgens mij bijna elke dag in de paddock gezet en zomers hebben ze vakantie en gaan ze naar een wei en dan hoeven ze een maandje helemaal geen lezen te rijden :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:42

Bij ons staan ze in de zomers 24/7 buiten en 's winters staan ze ook gewoon overdag buiten. :)

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:31

Wat ik zie is dat het sterk wisselt, van vrijwel nooit buiten tot dagelijks meerdere uren. Als ze wel buiten komen, geeft dit vaak een stuk rust in de lessen, omdat de rangorde onderling al is uitgemaakt toen ze samen in de wei stonden. En t is natuurlijk sowieso voor de mnegepaarden fijner om wel buiten te komen.

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:39

Maar bij onszelf staan ze elke dag buiten , tenzij we wedstrijd hebben en al hebben gewassen en alles . Maar als we als van wedstrijd s'middags ( 1 , 2 uur ) terugkomen mogen ze wel lekker buiten lopen :)

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:42

Bij ons op stal staan de paarden (zomer) 24/7 buitten, winter overdag weide snachts stal! Ze zien daglicht! :j. Beetje sterk uitgedrukt misschien?? :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:45

De laatste manege waar ik heb gereden heb ik 'mijn' pony wel eens voor de les uit de wei moeten vissen, en verder zat hij vaak genoeg van top tot teen onder de modder. Ook de manege waar ik toen op ponykamp ging werden de paarden s nachts in de wei gezet.

Over de maneges waar ik daarvoor heb gereden doe ik geen uitspraken, ik was te jong om me het duidelijk te herinneren.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:47

Op de manege waar ik ben begonnen kon je als manegepaard nog beter kreupel zijn, want dan kwam je het meest buiten := Er werden toen geen buitenritten gemaakt en ook niet vaak in de buitenbak. De paarden kwamen verder alleen 's nachts los in de bak, dus dat is ook geen daglicht. :+ Ik weet niet hoe het nu daar is. De manege waar ik daarna heb gereden, daar kwamen ze in de zomer sowieso na de lessen tot de volgende ochtend voor de lessen buiten en vaak ook hele dagen. :j
Laatst bijgewerkt door Smee__ op 19-02-13 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:47

Manege waar mijn moeder rijdt gaan de paarden en pony's in de ochtend in de binnenbak, iedere dag. In de zomer staan ze met zijn allen in het land :j

Manege waar ik rijd gaan de pony's (zijn geen paarden) los in de binnenbak. In de zomer staan ze ook in het weiland :j

Nooit een manege gezien waar ze altijd binnenstaan.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:50

www.mansour.nl

paarden en pony's staan dag en nacht buiten dmv de actiefstal 'tenzij' ze in de lessen meelopen!

PaulienvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:01

Bij onze manege worden de paarden ook gewoon dagen naar buiten gedaan.
Ze zijn ook wel eens op "vakantie" geweest. Dan staan ze gewoon weekje in de wei.
Dus dat ze geen dag licht zien vind ik beetje overdreven.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:04

De manege waar ik heb gereden, stonden de paarden overdag ook gewoon buiten.
Die werden dan met lessen na binnen gehaald om te poetsen etc.
In de avond werden de paarden naar binnen gehaald.
Zomer periode stonden ze dag en nacht buiten

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:15

Ook maneges zijn wettelijk verplicht hun paarden minimaal vier uur buiten de stal te hebben. Ik weet niet hoe het zit met in de binnenbak lopen en of manegeles ook meetelt. Zou wel vals zijn in elk geval... Elk paard heeft recht op lekker vrij spelen met zijn soortgenoten!

Als ik het niet mee eens was hoe de dieren behandeld werden, bijvoorbeeld omdat ze nonstop op stal staan dan zou ik op zoek gaan naar een andere manege om eerlijk te zijn, en een klacht indienen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:18

Hamont schreef:
Ook maneges zijn wettelijk verplicht hun paarden minimaal vier uur buiten de stal te hebben.

Welke wet is dit? Heb je een bron?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:27

Helaas op onze manege niet. In de zomer komen de pony's wel vaak in de buitenbak. De weides zijn verhuurd aan pensionklanten. In de winter komen ze soms buiten.

Dat is de reden dat mijn paard niet op de manege staat. Die van mij komt alle dagen buiten, of het moet al ontzettend vies/huur weer zijn.

Wij hebben toender tijd een groninger van de manege gekocht, die heeft 12.5 jaar in de manege gewerkt en weinig buiten gestaan. Hij leefde bij ons helemaal op. Hij heeft 8 jaar van zijn pensioen mogen genieten en helaas hebben wij hem 4 weken terug moeten laten inslapen (deze maand zou 25 zijn geworden) vanwege een buikhernia.

We zijn bezig geweest om meer grond rondom de manege te kopen. Helaas is dit niet gelukt, bij de verkoop van een boerderij wou de nieuwe koper ontzetten veel geld voor zijn stukje grond. Dus zo makkelijk is het niet...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:29

Shadow0 schreef:
Hamont schreef:
Ook maneges zijn wettelijk verplicht hun paarden minimaal vier uur buiten de stal te hebben.

Welke wet is dit? Heb je een bron?

Dit zou de nieuwe welzijnswet voor paarden moeten zijn, maar volgens mij is dit nog niet rond. Wel de hoeveelheid lux (licht) wat aanwezig moet zijn in een stal. Dit is volgens mij een algemene dierenwelzijnswet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:37

Bij ons komen ze elke dag buiten. En dat vind ik echt heel belangrijk. Ze moeten ook hun eigen vrijheid en sociale contacten hebben.
Als ik nu een manege zou moeten zoeken voor mezelf zou ik goed opletten of de paarden buiten komen en heel goed verzorgd worden. Iets wat sommige mensen helaas vergeten/...

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:39

Onze manege is helemaal buiten (: