Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp

Re: Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:46

Een vast paard rijden dat gevoelig is (goed aan de hulpen) vraagt een andere aanpak van een ruiter dan de lastigste pony op de manege.

Ik denk dat een manege een hele goede eerste stap is om te leren rijden. Het begint veilig, op brave paarden. Je kunt je balans zoeken zonder dat een manegepaard daar al te veel last van heeft. Zeker wanneer je jong bent en nog weinig gevaar ziet stap je op alles wat je aangeboden wordt. Das best goed, daar leer je van zitten en vallen.

Maar een vast (eigen) paard die je dagelijks moet trainen en echt zelf moet opleiden, das pittig. Alles wat je verkeerd aanleert, kom je later weer tegen. Daar moet je heeeeel bewust voor kunnen rijden en veel kennis van de rijtechniek krijgen.

Een eigen paard is gewoon een heel andere benadering dan een manegepaard. Ik ben trouwens heel blij dat mijn ouders mijn geen paard hebben gegeven toen ik vijftien was. Ik zou het dier door mijn onervarenheid rijtechnisch compleet hebben verprutst.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:46

Eigen ervaring: Op een manege paard leer je blijven zitten.
Op een eigen paard leer je rijden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:51

Sababber schreef:
Eigen ervaring: Op een manege paard leer je blijven zitten.
Op een eigen paard leer je rijden.

_/-\o_

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:54

De basis leer je vaak dmv lessen op een manege. Verder ontwikkelen kan vaak met een eigen paard.

Plus nog de verzorg en medische kennis die vaak mist bij manege ruiters.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:10

Ik lees hier heel vaak; 'het ligt aan de instructie'. Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Niet iedereen op een manege wil een Z-ruiter worden en komen alleen om een uurtje te rijden/hobbelen en vervolgens gezellig in de kantine te zitten.

Als ruiter moet je zelf ook initiatief tonen. Veel mensen die bij ons op de manege reden en nu een eigen paard hebben hoor ik nu zeggen, 'ik leerde er niets meer'. Maar ik zeg dan, je liet ook uit niets blijken dat je meer wilde leren. I.p.v. er bij elk paard vol voor gaan om ze beter te krijgen, zaten ze erop. Deden ze bijna niets, want 'het paard kan het toch niet'. Met zo'n instelling gaat de instructeur natuurlijk ook geen moeite in je stoppen. Nu ze dan een eigen paard hebben, waarvan ze vinden dat het paard het wel kan, gaan ze ineens wel hun best doen en 'leren ze zoveel'. Maar als ze dan vervolgens op een manege paard stappen krijgen ze die voor geen meter aan het lopen en zeggen ze 'zie je wel? Afgestompd'.

Nu wil ik niets over een kam scheren, maar bovenstaande heb ik erg veel zien gebeuren helaas. Dat vind ik jammer. Want ik rij op dezelfde manege paarden, doe enorm mn best om ze allemaal soepel aan de hulpen te krijgen, wat vaak ook zeer goed lukt. Ik krijg trage paarden voorwaarts en bange paarden rustig en vol vertrouwen. En ik kan met een eigenaarspaard ook een M proef rijden. En dat kan ik omdat ik mn best doe zoveel mogelijk verschillende paarden te rijden.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:22

shirleyp schreef:
Maar een vast (eigen) paard die je dagelijks moet trainen en echt zelf moet opleiden, das pittig. Alles wat je verkeerd aanleert, kom je later weer tegen. Daar moet je heeeeel bewust voor kunnen rijden en veel kennis van de rijtechniek krijgen.

Een manege paard heeft veel verkeerd aangeleerd gekregen. Of eerder, ze hebben geleerd zichzelf te beschermen tegen onervaren ruiters.
Als ervaren ruiter is het dan de kunst op een zo'n correct mogelijke manier het paard recht te richten en soepel en goed aan de hulpen te krijgen. Krijg je 9 van de 10 paarden goed aan het lopen, weet je dat je rijtechniek vele malen beter is dan iemand die altijd op hetzelfde paard rijd.

Ik vind dus dat je als ruiter van veel verschillende paarden, manege ruiter of eigenaarspaard ruiter, juist heeeeel bewust moet zijn van rijden en veel kennis van de rijtechniek moet hebben. Je kan dan namelijk goed omschakelen naar een andere techniek van rijden omdat je je aanpast naar het paard. Want je komt op elk paard dat je rijd verkeerd aangeleert gedrag tegen dat je in een uurtje zo goed mogelijk probeert te corrigeren naar correct gedrag.

En ja, het klopt dat je elke keer weer opnieuw moet beginnen met een manege paard. Maar is dat zo erg? Je leert steeds sneller schakelen en krijgt zo'n beestje steeds sneller en correcter naar de basis.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:59

Ash_ schreef:
De basis leer je vaak dmv lessen op een manege. Verder ontwikkelen kan vaak met een eigen paard.

Plus nog de verzorg en medische kennis die vaak mist bij manege ruiters.

Sorry maar ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Ik heb 9 jaar manege lessen gehad. En op 5 verschillende manege's gereden. Ik heb nooit commentaar gehad over dat ik met een afwijking naar links reed. Terwijl mijn moeder het wel zag, die heeft niets met paarden en zeker niet met hoe het moet. Ik kreeg een privé les op mijn bijrijdpaard en kreeg meteen de reactie hoe ze me al die jaren zo konden laten rijden en mocht heel mijn manege basis om gaan scholen. -O-

Ik heb ook nog nooit op een echt ontspannen paard gereden op de manege, die lieten gewoon niet los om écht te ontspannen.
Ze proberen je wel wat te leren, ik kon zogenaamd "Wijken", mn instructrice die me nu les geeft kon er hard om lachen hoe dat de pony over de hals weg liep zonder haar benen te kruisen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:02

chitra schreef:
Ik lees hier heel vaak; 'het ligt aan de instructie'. Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Niet iedereen op een manege wil een Z-ruiter worden en komen alleen om een uurtje te rijden/hobbelen en vervolgens gezellig in de kantine te zitten.

Als ruiter moet je zelf ook initiatief tonen. Veel mensen die bij ons op de manege reden en nu een eigen paard hebben hoor ik nu zeggen, 'ik leerde er niets meer'. Maar ik zeg dan, je liet ook uit niets blijken dat je meer wilde leren. I.p.v. er bij elk paard vol voor gaan om ze beter te krijgen, zaten ze erop. Deden ze bijna niets, want 'het paard kan het toch niet'. Met zo'n instelling gaat de instructeur natuurlijk ook geen moeite in je stoppen. Nu ze dan een eigen paard hebben, waarvan ze vinden dat het paard het wel kan, gaan ze ineens wel hun best doen en 'leren ze zoveel'. Maar als ze dan vervolgens op een manege paard stappen krijgen ze die voor geen meter aan het lopen en zeggen ze 'zie je wel? Afgestompd'.

Nu wil ik niets over een kam scheren, maar bovenstaande heb ik erg veel zien gebeuren helaas. Dat vind ik jammer. Want ik rij op dezelfde manege paarden, doe enorm mn best om ze allemaal soepel aan de hulpen te krijgen, wat vaak ook zeer goed lukt. Ik krijg trage paarden voorwaarts en bange paarden rustig en vol vertrouwen. En ik kan met een eigenaarspaard ook een M proef rijden. En dat kan ik omdat ik mn best doe zoveel mogelijk verschillende paarden te rijden.

Wat ik persoonlijk er mee bedoelde is dat het niet zo is dat een manegepaard per defintie niet in staat is hetzelfde te doen als ene privepaard.
Maar dat het geberek aan kennis is van de ruiter om het paard zover te brengen.
en dat die kennis moet worden opgedaan door instructie.
Dat geldt, en dat heb ik ook gezegd, net zo goed voor mensen met privepaarden.
Je komt zo hoog als de instructie toelaat.
En ik heb zeker ook zelf gemeld dat ik bv nooit geloof in "dat kan hij niet" of "dat wil hij toch niet" wat manegepaarden betreft, ik ben ook iemand die ze allemaal aan het werk krijgt, en zeker eens dat het ook in de mentaliteit van de ruiter ligt, maar he, die kan wel gestimuleerd worden door de instructeur ....
een instructeur die zijn groep alleen maar laat rondjes lopen, is niet motiverend.Maar, ik heb ook gezegd dat ik het van de instructie kant ook wle snap dat je niet alle dagen alle uren even motiverend kunt werken.

Maar nogmaals, wat ik bedoel met "het valt of staat met de instructie" is zuiver de kunde van de ruiter, ongeacht op welk paard ze zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:10

Pentax schreef:
Ga een manegepaard maar eens een schouderbinnen aanleren, Heb je net een ministapje vooruit gemaakt in dat uur, zit je er 30 ruiters en 3 weken later weer eens een keer op. Je leert pas rijden en de omgang kennen op 'prive'paarden.

Je hoeft een paard dat niet te leren. Een paard kan gewoon schouderbinnenwaarts lopen. Een paard reageert op de hulpen. Jij moet leren om het goed te vragen! En daarvoor zit je op een manege. Om te leren rijden, niet om de paarden wat te leren.
Dus als jij daar 30 ruiters en 3 weken later weer op zit en je geeft de hulpen goed, dan doet hij het gewoon en als je de hulpen nog niet goed doorhebt, zit je nog te emmeren. Maar dat komt niet omdat er tijd en andere ruiters tussen zitten.
Schouderbinnenwaarts kan wel een probleem zijn voor scheve en stijve paarden, die moeten dan door een heel proces van oefeningen om ze goed te krijgen en dan helpt het idd niet als anderen zo'n paard weer "verkeerd" rijden.
Scheve, stijve paarden is dan ook een hoofdreden dat manegepaarden/ruiters niet zo vorderen, maar als een manege normale paarden heeft en een beetje aandacht aan rechtrichten besteed, is dat gewoon te verhelpen.

Maar helaas zijn er maneges die vooral "afdankers" gebruiken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:13

Lusitana schreef:
Pentax schreef:
Ga een manegepaard maar eens een schouderbinnen aanleren, Heb je net een ministapje vooruit gemaakt in dat uur, zit je er 30 ruiters en 3 weken later weer eens een keer op. Je leert pas rijden en de omgang kennen op 'prive'paarden.

Je hoeft een paard dat niet te leren. Een paard kan gewoon schouderbinnenwaarts lopen. Een paard reageert op de hulpen. Jij moet leren om het goed te vragen! En daarvoor zit je op een manege. Om te leren rijden, niet om de paarden wat te leren.
Dus als jij daar 30 ruiters en 3 weken later weer op zit en je geeft de hulpen goed, dan doet hij het gewoon en als je de hulpen nog niet goed doorhebt, zit je nog te emmeren. Maar dat komt niet omdat er tijd en andere ruiters tussen zitten.
Schouderbinnenwaarts kan wel een probleem zijn voor scheve en stijve paarden, die moeten dan door een heel proces van oefeningen om ze goed te krijgen en dan helpt het idd niet als anderen zo'n paard weer "verkeerd" rijden.
Scheve, stijve paarden is dan ook een hoofdreden dat manegepaarden/ruiters niet zo vorderen, maar als een manege normale paarden heeft en een beetje aandacht aan rechtrichten besteed, is dat gewoon te verhelpen.

Maar helaas zijn er maneges die vooral "afdankers" gebruiken.

Dus wat jij zegt is dat je een net zadelmak paard maar gewoon de goede hulpen hoeft te geven en dat hij dan automatisch schouderbinnenwaarts gaat lopen of een piaffe eruit perst?
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, een paard moet immers eerst die hulpen aanleren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:48

Een zadelmak paard moet eerst in evenwicht komen onder de ruiter en de meeste tijd zijn we bezig met het paard langzaam aan in evenwicht en naar steeds sterkere verzameling te brengen, daarom bestaat er een trainingschaal, en een jong paard zou je geen piaffe, wat sterke verzameling vraagt, moeten vragen, maar hij KAN het wel.
De enige hulpen die het paard moet aanleren is REAGEREN op het been met voorwaarts of zijwaarts en REAGEREN op de hand met terugkomen en "sturen" om het heel grof te zeggen.
Met je zit beinvloed verder je het evenwicht.
Dit aanleren van reageren lukt in 1 sessie.
Sterker nog, paarden die slecht reageren kun je ook binnen 1 sessie aan lichte hulpen krijgen.

Met die basisdingen kun je het hele arsenaal van oefeningen doen, het is een kwestie van hoe je dingen combineert.
Ik heb al eerder aangegeven dat je niet op een manege zit om een paard op te leiden, maar om jezelf als ruiter te ontwikkelen.
En de vraag is ook in hoeverre het nog te maken heeft met hoe goed of slecht een manege ruiter is, want er zijn zat mensen met eigen paarden die helemaal niet bezig zijn met paarden opleiden en zelfs totaal niet goed kunnen rijden. Dit terzijde.

Maar als je ooit eens naar een demo gaat van mensen die een zadel er op gooien en op een paard springen, zul je zien dat die onmiddelijk bv een changement kunen rijden, terwijl andere ruiters daar uren mee aan het emmeren zijn omdat ze denken dat hun paard dat "nog niet kan".
Dit zie je trouwens ook bij springruiters, dat is het eerste dat zelfs de jongste ruitertjes meteen doen met een nieuwe pony bv en dressuur ruiters bewaren dat voor heeeel laat als zijndezogenaamd vreselijk ingewikkeld om te doen.

Voor een paard zijn dingen die ze van nature immers al kunnen niet moeilijk en op welke cues of hupen ze iets moeten doen hebben ze ook in 1 sessie voor elkaar. Ik kan binnen een paar minuten een jong paard leren van galop tot stilstand te komen op mijn zit. Om maar wat te noemen. Boerenpaarden gingen vroeger voor de ploeg met 1 lijn. 1 ruk was linksom draaien, 2 rukken rechtsom (of andersom,verder niet belangrijk). Leren ze ook in een keer.

Als je het hebt over zijgangen, dan moet het paard eerst goed in evenwicht zijn onder de ruiter. We mogen alleen maar hopen dat een manegepaard dat wel is.
Die hele fase sla je over als manege ruiter.
En als er toevalig wel een heel jonkie tussen zit, wordt die ook gereden door de betere ruiters.

Maar echt, het moeilijkste voor het paard is het leren dragen van de ruiter, niet het leren reageren op hulpen. Als je hulpen een paar keer herhaalt en correct resultaat beloont is het bevestigd.
Je hoeft een paard niet elke les opnieuw te leren reageren op je been, zit en hand.
En als het reageert op je been, zit en hand, kan het elke oefening uitvoeren.

Dat het soms lastig is heeft meer te maken met spieren die niet voorbereid zijn of er nog niet aan gewend zijn bv en tegenstrijdige, incorrecte hulpen.

Je moet zelf begrijpen wat een hulp teweeg brengt. En bepaalde teugelhulpen bv zorgen automatisch voor gewichtsverplaaatsing en dus ook automatisch voor verplaatsing van het paard in een bepaalde richting, waaronder ook schuin zoals voor wijken en schouderbinnenwaarts.
De benen zorgen daarbij alleen voor impuls en controle over de achterhand en om bv verzameling te behouden.
Daarvoor moet het paad dus echt alleen geleerd te hebben om te reageren op hand en been. Niet om een bepaalde hand en been houding in verband te brengen met iets.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:49

Vaak is er niet genoeg individuele aandacht waardoor een manege ruiter onvoldoende dingen aan kan leren voelen.
Daardoor word er ook onvoldoende inzicht verkregen en worden fouten over het hoofd gezien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:54

Dat klopt. Daarom zeg ik ook dat veel afhangt van de lesformat en manier van instructie.

Maar het is natuurlijk niet zo dat een priveruiter per definitie les neemt, gemotiveert les heefte n daraom beter zou kunnen rijden.

Je kunt het dus als argument gebruiken waarom sommige manegeruiters niet zo goed zijn, maar ik zie over het geheel geen verschil tussen goede manegeruiters en goede priveruiters, en slechte manegeruiters en slechte priveruiters...

Het is niet zo dat een eigen paard automatisch een betere ruiter maakt....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:01

Regel die mijn instructie me altijd aangaf en daar ben ik het wel mee eens, als je onderling (manegewedstrijd) bv 185 punten hebt gekregen mag je daar voor een officiele wedstrijd wel minstens 20 punten vanaf halen, dat zegt genoeg.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:15

Ook ik dacht altijd zo. Ben nu 16 en noem mezelf geen beginner maar ook niet ervaren. Ik weet hoe ik een paard netjes door de bak krijg en een paar leuke oefeningen maar ik moet nog veeel leren. Ik heb nu vanaf mijn 12e verzorgpaarden die ik ook iedere dag rij en verzorg. Bij mijn eerste vp dacht ik goh ik weet eigenlijk nog hrlemaal niks! Ik heb op mijn 6de een eigen pony gekregen maar was doodsbang voor het beestje dus daar heb ik ook niks van geleerd hahaha. en er is zit inderdaad een wereld van verschil tussen manege paarden en privé paarden. Ik rij trouwens ook echt niet graag meer op manege paarden. Alleen als her echt moet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:17

Lusitana schreef:
Het is niet zo dat een eigen paard automatisch een betere ruiter maakt....

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.... Een eigen paard is over het algemeen minder afgestompt.
Daardoor word men gemakkelijker met de eigen fouten geconfronteerd waardoor men beter gaat aanvoelen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:36

Na 25 jaar op een manege rijden (wel ook met mijn eigen paarden, maar altijd een manege instructeur) had ik verwacht dat ik met mijn nieuwe paard op nieuwe stal bij nieuwe instructeur (die ZZ zwaar rijdt) wel een heleboel bij zou moeten leren. Eigenlijk viel het alles mee. Ik rij nog precies zoals ik op de manege heb geleerd. Stille hand, van achter naar voren rijden, kleine hulpen geven, let op houding en zit. Ik rij op mijn nieuwe 'sportpaard' ook helemaal niet anders dan op de 'manegepaarden' vroeger. De hulpen moest ik voorheen wel iets duidelijker geven bij de manegepaarden, maar in de basis is er weinig verschil. Ik heb in de sport ook maar weinig problemen gehad. Binnen een jaar was ik M1 (toen we even een pauze, omdat paard een blessure kreeg).

Ik ben het met Lusitana eens, het staat en valt met instructie. En ik denk dat ik het heel erg getroffen heb met mijn manegeinstructeur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:39

Wat afgestompt betreft: Manege paarden hoeven niet afgestompt te zijn en niet elk eigenpaard is sparnkelend, en ik heb al in het begin van de discussie eens aangeven en later weer, dat je elk paard op lichte hulpen kunt leren reageren. Ik heb echt heel veel manegepaarden(naast mijn eigen paarden en andermans paarden) gereden en ik heb geen kracht en leer ze dus onmiddelijk in de eerste minuten reageren op mijn lichte hulpen en dat is altijd gelukt.
Dat geconfronteert worden met eigen fouten: Kom maar eens in portugal op een manegepaard zitten. En zulke paardne zullen er ook in nederland zijn. En wat denk je van eigen paarden die zich aanpassen aan de fouten van de ruiter omdat de enige manier is waarop ze gereden worden?
Ik ken ontzettend veel ruiters die alleen hun eigen paard goed kunnen rijden... Dan ben je geen goede ruiter in mijn ogen. Dan ben je op elkaar ingesteld. Dat is heel fijn, dat weet ik, maar hoeft niet op de meest correcte manier te zijn en we hebben het hier over het feit of een manegeruiter "minder goed" is.

Wat wedstrijden betreft: Ik ken ook mensen die op manegepaarden gewone wedstrijden en ook hoog scoren...

En iemand die "punten rijdt op dressuurwedstrijden" is in mijn ogen niet meteen altijd ook "een goede ruiter". Het is alleen iemand die goed kan presteren op wedstrijden.
Er zijn bv trainingsmethodes die niet echt door de beugel kunnen maar wel voor even een leuk resultaat in de ring kunnen zorgen. Vriendjespolitiek en de gevolgen van faam kunnen ook scores beinvloeden.
Iemand die ooit kampioen is geweest, durven ze slecht laag te punten bv. Grote namen krijgen bij voorbaat al hogere punten al zitten ze op een kreupel paard, daar zijn voorbeelden van bekend.

Ik ken dressuurruiters die bagger scheiten op een strandrit of op andermans paard. Ben je dan een goede ruiter?
Ik vind een goed ruiter iemand die op andermans paard voor elkaar krijgt wat de eigen ruiter niet voor elkaar krijgt bv. Ik vind een goede ruiter die onmiddelijk voelt waar en waarom problemen zich voordoen en die kunnen corrigeren met correct rijden en geduld en niet met het gevoel dat een paard "het er om doet" en "op z'n flikker moet krijgen"..
Die vaardigheid kan net zo goed op een goede manege worden aangeleerd als op een eigen paard en zelfs al van nature in een mens zitten.

Ik denk dus ook dat het wel handig kan zijn als we meer definieren wat we nu eigenlijk een "goede ruiter" vinden in dit verband.
Het is nl niet okee om er maar vanuit te gaan dat alle priveruiters wedstrijden rijden en daar goed in scoren en dat alle manegeruiters niet goed zouden kunnen scoren op een officiele wedstrijd.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:43

Nee je hoeft een hond ook niet te leren zitten, maar verwacht niet dat ze begrijpen wat het woordje zit betekend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:50

Ik vind het juist positief als mensen op een manege hebben gereden, dan hebben ze ervaring met verschillende soorten paarden. Echter... graag heb ik dat ze daarnaast nog serieuze ervaring hebben met eigen paarden en/of verzorgpaarden. Het is niet alleen maar rijden en een beetje poetsen, en bovendien zijn de manegepaarden altijd relatief braaf. Peuter maar eens iemand die al jaren op een manege rijdt en probleemloos meegaat met buitenritten, zelfs op de moeilijke paarden, maar eens aan zijn verstand dat jouw paard toch echt wel lastig kan zijn op buitenrit en dat dat onverantwoordelijk is om zomaar te doen... want ze hebben immers al op lastige paarden buitengereden? Kortom: meestal hebben ze een minder goed beeld van wat er allemaal kan gebeuren, en ik heb liever niet dat ze die eerste ervaring op mijn paard krijgen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:53

Sheran schreef:
Ik vind het juist positief als mensen op een manege hebben gereden, dan hebben ze ervaring met verschillende soorten paarden. Echter... graag heb ik dat ze daarnaast nog serieuze ervaring hebben met eigen paarden en/of verzorgpaarden. Het is niet alleen maar rijden en een beetje poetsen, en bovendien zijn de manegepaarden altijd relatief braaf. Peuter maar eens iemand die al jaren op een manege rijdt en probleemloos meegaat met buitenritten, zelfs op de moeilijke paarden, maar eens aan zijn verstand dat jouw paard toch echt wel lastig kan zijn op buitenrit en dat dat onverantwoordelijk is om zomaar te doen... want ze hebben immers al op lastige paarden buitengereden? Kortom: meestal hebben ze een minder goed beeld van wat er allemaal kan gebeuren, en ik heb liever niet dat ze die eerste ervaring op mijn paard krijgen.

precies zo zie ik het ook :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:53

Sheran, jij verwoord het precies zoals ik erover denk!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:52

Als ik ooit een bijrijder zou willen (wat ik ECHT niet wil), dan zou het mij niet uitmaken of het een manegeruiter of iemand is die eerder eigen paarden heeft gereden. Kom maar een keer voorrijden, en een periode op proef. Dan zie ik wel wat voor vlees ik in de kuip heb.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:42

Pentax schreef:
Nee je hoeft een hond ook niet te leren zitten, maar verwacht niet dat ze begrijpen wat het woordje zit betekend.

Dat hoeft ook niet. Ze hoeven geen betekenis te leren he, ze spreken geen talen, alleen maar reageren erop. ;)
En dat leer je in 1 sessie. Even op het kontje drukken, snoepje er in, klaar.

Een ruiter leert, anders dan een algemene dierentrainer, een paard geen verbale commandos aan. Een menner en een circustrainer wel. Die missen nl het been. Het paard hoeft alleen te leren op het been te reageren. Dat kan in 1 sessie. Reageert het op het been, dan kan het voorwaarts en zijwaarts daarop en meer is niet nodig. De rest wordt voor elkaar gekregen met balansverplaatsing doormiddel van zit en teugelhulpen.

Paardrijden is niet een paard een taal aanleren. We gebruiken grotendeels natuurlijke reflexen.

Paarden kunnen wel op steeds lichter/minder hulpen gaan reageren zodra ze steeds beter doorhebben wat er verwacht wordt/gaat gebeuren, maar dit wordt over het algemeen meer als een nadeel ervaren, omdat het paard je dan voor is en niet zozeer meer reageert op wat jij vraagt.
Het is niet de bedoeling dat je paard een getrainde hersenloze machine wordt die in galop aanspringt als je gaat doorzitten en/of je been naar achteren legt.
Zo een heb ik gereden en ik heb grote moeite gehad om de draf ook maar een paar passen te kunnen doorziten. Daar ben ik lang mee bezig geweest. En dat was een privepaard dat manegepaard werd, trouwens. Die had ik zeg maar "vers van de eigenaar" . Dus zo goed brengen priveruiters het ook niet altijd af met training, zou ik zeggen. ;)

Hoe een paard wordt opgeleid ligt niet aan het feit of hij van een persoon is of dat er meerdere op rijden, maar welke lijn er oa in zit en die kan in een lesformat dus ook gewoon bestaan.

Wat ik wel nog een keer wil benadrukken is dat ik vind dat een persoon met een eigen paard, en dan met name als die aan huis staat, over het algemeen een COMPLETERE ruiter wordt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-10-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:43

Anoeska schreef:
Als ik ooit een bijrijder zou willen (wat ik ECHT niet wil), dan zou het mij niet uitmaken of het een manegeruiter of iemand is die eerder eigen paarden heeft gereden. Kom maar een keer voorrijden, en een periode op proef. Dan zie ik wel wat voor vlees ik in de kuip heb.

Dat is ook de enige manier om een ruiter te beoordelen. Ze te zien rijden.