Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
shirleyp schreef:Maar een vast (eigen) paard die je dagelijks moet trainen en echt zelf moet opleiden, das pittig. Alles wat je verkeerd aanleert, kom je later weer tegen. Daar moet je heeeeel bewust voor kunnen rijden en veel kennis van de rijtechniek krijgen.
Ash_ schreef:De basis leer je vaak dmv lessen op een manege. Verder ontwikkelen kan vaak met een eigen paard.
Plus nog de verzorg en medische kennis die vaak mist bij manege ruiters.
chitra schreef:Ik lees hier heel vaak; 'het ligt aan de instructie'. Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Niet iedereen op een manege wil een Z-ruiter worden en komen alleen om een uurtje te rijden/hobbelen en vervolgens gezellig in de kantine te zitten.
Als ruiter moet je zelf ook initiatief tonen. Veel mensen die bij ons op de manege reden en nu een eigen paard hebben hoor ik nu zeggen, 'ik leerde er niets meer'. Maar ik zeg dan, je liet ook uit niets blijken dat je meer wilde leren. I.p.v. er bij elk paard vol voor gaan om ze beter te krijgen, zaten ze erop. Deden ze bijna niets, want 'het paard kan het toch niet'. Met zo'n instelling gaat de instructeur natuurlijk ook geen moeite in je stoppen. Nu ze dan een eigen paard hebben, waarvan ze vinden dat het paard het wel kan, gaan ze ineens wel hun best doen en 'leren ze zoveel'. Maar als ze dan vervolgens op een manege paard stappen krijgen ze die voor geen meter aan het lopen en zeggen ze 'zie je wel? Afgestompd'.
Nu wil ik niets over een kam scheren, maar bovenstaande heb ik erg veel zien gebeuren helaas. Dat vind ik jammer. Want ik rij op dezelfde manege paarden, doe enorm mn best om ze allemaal soepel aan de hulpen te krijgen, wat vaak ook zeer goed lukt. Ik krijg trage paarden voorwaarts en bange paarden rustig en vol vertrouwen. En ik kan met een eigenaarspaard ook een M proef rijden. En dat kan ik omdat ik mn best doe zoveel mogelijk verschillende paarden te rijden.
Pentax schreef:Ga een manegepaard maar eens een schouderbinnen aanleren, Heb je net een ministapje vooruit gemaakt in dat uur, zit je er 30 ruiters en 3 weken later weer eens een keer op. Je leert pas rijden en de omgang kennen op 'prive'paarden.
Lusitana schreef:Pentax schreef:Ga een manegepaard maar eens een schouderbinnen aanleren, Heb je net een ministapje vooruit gemaakt in dat uur, zit je er 30 ruiters en 3 weken later weer eens een keer op. Je leert pas rijden en de omgang kennen op 'prive'paarden.
Je hoeft een paard dat niet te leren. Een paard kan gewoon schouderbinnenwaarts lopen. Een paard reageert op de hulpen. Jij moet leren om het goed te vragen! En daarvoor zit je op een manege. Om te leren rijden, niet om de paarden wat te leren.
Dus als jij daar 30 ruiters en 3 weken later weer op zit en je geeft de hulpen goed, dan doet hij het gewoon en als je de hulpen nog niet goed doorhebt, zit je nog te emmeren. Maar dat komt niet omdat er tijd en andere ruiters tussen zitten.
Schouderbinnenwaarts kan wel een probleem zijn voor scheve en stijve paarden, die moeten dan door een heel proces van oefeningen om ze goed te krijgen en dan helpt het idd niet als anderen zo'n paard weer "verkeerd" rijden.
Scheve, stijve paarden is dan ook een hoofdreden dat manegepaarden/ruiters niet zo vorderen, maar als een manege normale paarden heeft en een beetje aandacht aan rechtrichten besteed, is dat gewoon te verhelpen.
Maar helaas zijn er maneges die vooral "afdankers" gebruiken.
Sheran schreef:Ik vind het juist positief als mensen op een manege hebben gereden, dan hebben ze ervaring met verschillende soorten paarden. Echter... graag heb ik dat ze daarnaast nog serieuze ervaring hebben met eigen paarden en/of verzorgpaarden. Het is niet alleen maar rijden en een beetje poetsen, en bovendien zijn de manegepaarden altijd relatief braaf. Peuter maar eens iemand die al jaren op een manege rijdt en probleemloos meegaat met buitenritten, zelfs op de moeilijke paarden, maar eens aan zijn verstand dat jouw paard toch echt wel lastig kan zijn op buitenrit en dat dat onverantwoordelijk is om zomaar te doen... want ze hebben immers al op lastige paarden buitengereden? Kortom: meestal hebben ze een minder goed beeld van wat er allemaal kan gebeuren, en ik heb liever niet dat ze die eerste ervaring op mijn paard krijgen.
Pentax schreef:Nee je hoeft een hond ook niet te leren zitten, maar verwacht niet dat ze begrijpen wat het woordje zit betekend.
Anoeska schreef:Als ik ooit een bijrijder zou willen (wat ik ECHT niet wil), dan zou het mij niet uitmaken of het een manegeruiter of iemand is die eerder eigen paarden heeft gereden. Kom maar een keer voorrijden, en een periode op proef. Dan zie ik wel wat voor vlees ik in de kuip heb.