Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:15

Je moet het maar zo zien, hij heeft al die tijd die lessen gelopen, tot september lukt hem ook nog wel!
En je hebt toch pas in augustus een plekje voor hem.
Is nog maar paar maandjes en in de vakantie zal het wel minder druk zijn in de lessen.
(oke, je krijgt dan wel de mini pony kampjes op de manege, maar dat is meer gedoe er om heen dan echt rijden
en zo te lezen niet helemaal Collin zijn ding.)

Jolien87

Re: Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 23:20

Precies, zo denk ik ook maar. Eigenlijk had hij sowieso niet eerder dan eind augustus mee gekund, een maandje extra kan ik ook nog wel uitzitten;)
We hebben 2 ponykampen, waarvan hij bij het ene kamp (op de manege) niet wordt gebruikt volgens mij. En het andere kamp is buiten de deur (in Grolloo) en dan neem ik hem zelf mee als begeleider dus dat is ook geen straf voor hem;)

Daarnaast zullen we in augustus nog druk bezig zijn met de verhuizing, dus dan kan hij beter "thuiskomen" wanneer we er ook echt goed en wel zitten.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:13

800-1000

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:17

Met zo'n prijs heb je nog best geluk mee! Het manegepaard wat ik leuk vind vraagt de eigenaar rond de €5000 voor, terwijl dat paard nog minder potentie heeft dan de jouwe heeft, ouder is, vaak kreupel is geweest, geen correcte gangen en bouw, erg stijf is vaak, helemaal vast zit in zijn lichaam en vind ik zelf niet meer dan €900 waard is.. Maarja, een goed manegepaard waar iedereen op kan dus vandaar de hoge prijs..

Echt leuk dat je een manegepaardje gaat kopen! :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:18

Als ik het zo hoor, en een ex-peesblessure blijft een zwakke plek, zou ik er zeker niet meer dan 1250 voor geven.

2500 euro is genoemd, dat vind ik veel te veel.
Want ook voor 1000 euro kun je een paard kopen zonder te veel gedonder.

Geryon, waarschijnlijk vragen ze zoveel omdat ze het dier nog niet kwijt willen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:21

Snackie schreef:
Als ik het zo hoor, en een ex-peesblessure blijft een zwakke plek, zou ik er zeker niet meer dan 1250 voor geven.

2500 euro is genoemd, dat vind ik veel te veel.
Want ook voor 1000 euro kun je een paard kopen zonder te veel gedonder.

Geryon, waarschijnlijk vragen ze zoveel omdat ze het dier nog niet kwijt willen.

De eigenaar is altijd mijn begeleider geweest en wilde mij ook met mijn nieuwe paard begeleiden. Daarbij werd het paard me aangesmeerd vanaf alle kanten van stal, door het stalpersoneel maar ook door de eigenaar zelf. Maar waarschijnlijk was het ook zo'n hoge prijs omdat hij wist dat ons budget 3x zo hoog was (aangezien hij mij begeleid in de springsport ging hij mee zoeken naar een nieuw springpaard). Maar toen ik toch besloot recreatief te willen rijden met dat manegepaard vroeg hij er dus zoveel voor en dat wilden me ouders er niet voor betalen.
Ik hoor het wel vaker dat ze veel voor manegepaarden vragen, want een goed manegepaard is goud waard.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 23-05-12 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:22

zonde is dat dan he. en terecht dat je ouders dat niet wilden betalen hoor :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:23

Snackie schreef:
zonde is dat dan he. en terecht dat je ouders dat niet wilden betalen hoor :j

Ja erg zonde! Paard wordt nu alleen gebruikt voor de dressuurlesjes, niemand springt er meer op want hij is te 'moeilijk' ;( Dus rijd ik hem naast mijn eigen paard nog soms een parcourtje! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:04

Jolien87 schreef:
aangezien er op het moment vrij plotseling zes (!) paarden/pony's uit het paardenbestand zijn gegaan met verschillende redenen.
Hierdoor had de bedrijfsleider een vrij hoge prijs in gedachten van 2750,-.
Uiteindelijk hebben we besloten dat de prijs uiteindelijk tussen de 1250,- en 2000,- zal komen te liggen, waarschijnlijk rond de 1500,-.

Tjah, hij kan wel ineens krap komen te zitten maar dat maakt zo'n paard natuurlijk niet meer waard, dan moet hij gewoon niet verkopen.
2750 is belachelijk voor een 13 jarige met peesblessure die nog lastig is ook.
En zelfs 1500 vind ik nog hoog, eigenlijk gaat het dan vooral om die blessure, je kunt er wss alleen nog recreatief mee rijden en dat maakt hem gewoon (bijna) niets waard.
Als hij die blessure niet had en hij kon nog gewoon de (basis)sport in dan 1500-1750 wel redelijk.

Maar met dit verleden en verhaal erom heen is hij echt niet meer waard dan 1250 max.
En persoonlijk zou ik er ook zeker niet meer voor geven, al was ik er nog zo aan gehecht, voor hetzelfde geld heb je ook een gezond paard wat jonger is.

Wat zei je schoonvader ervan? Is die bij het gesprek geweest? Heeft die het paard al gezien?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 14:13

anneliesdj schreef:
Wat zei je schoonvader ervan? Is die bij het gesprek geweest? Heeft die het paard al gezien?

Hij is dinsdag niet bij het gesprek geweest.
Vanavond heb ik weer les, dus dan komt hij voor die tijd kijken naar het paard en tijdens de les kijkt hij hoe hij loopt. Ik heb dit ook aan de bedrijfsleider laten weten, zodat hij ook weet dat ik met laat adviseren door mensen die er verstand van hebben.
Op de manege ben ik ook gaan rondvragen bij mensen die het paard nog van vroeger kende toen hij als pensionpaard bij ons op de manege stond. De manege heeft het paard namelijk destijds overgenomen van zijn vorige eigenaresse, wegens tijdgebrek.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:14

Ik schat de prijs zo ergens tussen de 800-1200 euro. Wat al veel is aangehaald haalt de blessure de prijs flink omlaag.
Daarnaast moet je goed uitkijken, meestal weten manege-eigenaren goed in te spelen op de emotionele band die je met zo'n dier hebt en maken ze daar gebruik van door de prijs flink omhoog te drijven.

Ik vind het verstandig als je hem klinisch laat keuren en een echo laat maken van de pees, dan weet je ook precies wat je nog van hem kan verwachten.
De prijs van een klinische keuring was 6 jaar geleden bij mijn paard zo'n €200 euro.
Vorig jaar nog de pezen laten scannen ivm peesblessure, scan aan huis bij mijn eigen DA koste zo'n €200,- en scan bij de Raaphorst (kliniek) €280 uit mijn hoofd.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 10:53

UPDATE: Zoals het er nu naar uitziet is het nog maar bezien of de koop doorgaat.
Afgelopen donderdag is mijn schoonvader langs geweest om te kijken naar het paard en die had behoorlijk wat punten waarop hij afgekeurd kan worden. Hierdoor verwacht hij dat ik niet zo heel lang van het paard kan genieten, tenminste niet het aantal jaren dat ik hoop ervan te kunnen genieten.
Hij wees ook nog wel wat punten aan bij het paard, die mij nooit zijn opgevallen, puur omdat ik er geen kijk op heb. Maar ook omdat ik er nooit op gewezen ben, terwijl het toch al lang bekend was dat ik het paard wilde kopen.
De belangrijkste punten volgens mijn schoonvader waren:
* De peesblessure die hij gehad heeft en die voor 90 % zeker weer terug komt.
* De gallen op zijn achterbenen, die alleen maar meer worden. En dit zijn echt beste gallen, niet een paar en ook geen kleintjes.
*Het naar buiten draaien van de hakken wat aangeeft dat de spronggewrichten en/of heupen slijtage vertonen. Hetgeen alleen maar erger wordt.
*Het regelmatig aantikken met de voorhoeven van het andere been.
* De steile stand van de koten waardoor de demping minimaal is en dus groter kans op slijtage in de gewrichten. Hetzelfde bij de achterbenen.
*Het feit dat hij 6 jaar in de manegelessen gelopen heeft.
* De leeftijd van 13 jaar.

Daarnaast was er vorig jaar iemand die me tussen neus en lippen meldde dat er vroeger sprake was van het feit dat het paard toen een lichte vorm van artrose vertoonde. Dit verbaasde mij wel, ik had hier nog nooit iemand over gehoord, maar wilde het nog weleens navragen. Echter, toen ik van de week het nakomelingenrapport van zijn vader bekeek, las ik dat bij een aanzienlijk aantal van de nakomelingen een bemerking op de spatplaats had. Ik wil er niet direct van uitgaan dat het paard 100% zeker die artrose heeft, maar dit maakt de kans wel een stuk groter dat die persoon nog weleens gelijk kon hebben.

Al met al weet ik dus niet meer zo zeker of ik de koop nog wel door wil laten gaan.
Een uiterst pijnlijke keuze, ik heb er zo lang naartoe geleefd en nu op het laatste moment lijkt het toch niet door te gaan.
Morgen wil ik een nieuwe afspraak maken met de bedrijfsleider, de persoon die de in- en verkoop regelt van de paarden en mijn schoonvader. Dan zien we wel weer verder...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:56

hm als ik het zo lees kan je beter aan je schoonvader vragen of ie als ie een leuk paard voor jou tegenkomt een seintje wil geven!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:12

Erg handig zo'n schoonvader zeg! Hoe vervelend het ook is, het is wel fijn dat je iemand hebt die je dit verteld. Het was natuurlijk ook niet fijn geweest als je hem had gekocht en je later met erg veel dure DA kosten thuis zou komen..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:49

knollentuin schreef:
hm als ik het zo lees kan je beter aan je schoonvader vragen of ie als ie een leuk paard voor jou tegenkomt een seintje wil geven!

Hij heeft ook aangeboden om me te helpen met zoeken naar een nieuw paard. Ik heb heel veel aan hem, dat is echt super!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:51

Calimero_ schreef:
Erg handig zo'n schoonvader zeg! Hoe vervelend het ook is, het is wel fijn dat je iemand hebt die je dit verteld. Het was natuurlijk ook niet fijn geweest als je hem had gekocht en je later met erg veel dure DA kosten thuis zou komen..

Precies, hoe moeilijk het ook is om deze knoop door te hakken, ik ben wel blij dat hij eerlijk is geweest. Dat was ook de reden dat ik zijn hulp heb ingeschakeld, omdat hij er een objectieve kijk op heeft, maar ook heel goed weet waar hij op moet letten en waar hij over praat. Voor nu lijkt het inderdaad een fijn paard, maar wie weet hoe dat over 2 jaar is. Dan zit ik met de kosten en hoe moeilijk ik het ook vindt voor het paard: dat heb ik er niet voor over.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:09

vervelend dat het allemaal zo negatief uitpakt maar gaat het je niet om het paard om hem nog een goed leventje te geven?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:20

@Alja: ik gun het paard heel veel en het doet me ook zeker wel veel verdriet maar ik kan het risico gewoon niet nemen. Er zijn teveel bemerkingen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:02

Tjah met zoveel aanmerkingen zou ik de gok ook niet willen nemen en zeker niet voor de prijzen die genoemd werden, daar zijn tegenwoordig meer dan genoeg leuke jongere paarden voor te krijgen die vaak nog rontgen gekeurd zijn ook.

Je kunt het even voorleggen bij de bedrijfsleider en kijken wat die ervan zegt maar ik denk niet dat hij zal zakken met de prijs dus dan zou ik het over laten gaan.
Met zo'n schoonvader kun je allicht ergens anders een leuk paard vandaan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:07

Jolien87 schreef:
Voor ik het vergeet: de vorige bedrijfsleider had in december een vraagprijs van 1250,- in gedachten.

Mooi aanbod, maar wel even die peesblessure onder de loepnemen met keuring

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:09

@russel: wellicht moet je de laatste update even lezen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:22

Heel eerlijk gezegd: als ik dit zo lees vind ik het paard niets waard. Zelfs 1000 euro is nog teveel omdat je straks heel waarschijnlijk ontzettend veel geld kwijt bent aan allerlei dierenartskosten. Of je nou een paard van 2 of 3000 euro koopt, maakt eigenlijk niet uit. De kosten zitten in het onderhouden. Ik denk dat je de gok met dit paard niet kan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:24

Tja weet je, gallen heeft mijn paard ook en is 19 maar nooit daar last van gehad, dan staat hij Frans van achteren, nooit last van zijn heupen, benen, voeten of wat ook. Heeft 10 jaar bijna dagelijks in zwaar natuur gebied gelopen, dus geen prachtige stevige gecultiveerde zandbodem, heb altijd buiten moeten rijden of longeren bij gebrek aan fatsoenlijke buitenbak.

Strijken doet hij ook soms, maar daar heb ik strijklappen voor, aantikken met achtervoeten tegen voorvoeten deed hij in het begin toen ik hem kocht omdat hij niet goed kon afrollen, dus niet goed bekapt en beslagen.

Alles valt en staat bij kritische verzorging en gebruik van je paard.

Ook dit paard ten eerste voor ee klinische keuring waarbij een da kan aangeven wat van belang kan zijn, manegepaarden staan in den regel na de lessen op stal, vaak kleine stal, waardoor ze gallen kunnen krijgen, zeker als ze niet correct bekapt worden en overvulde pezen krijgen.

als je het paard leuk vind, dan zou de peesbrschadiging voor mij het enige kriterium zijn om dieper te kijken, maar sowieso een da bij elk paard dan ook.....

slijtage is vast al te zien door een goede da, die ziet veel aan de beweging van een paard...13 is nl ook niet de jongste meer, maar als ze niet sterk zijn wel een leeftijd om het al te zien....

Maar succes met zoeken van een paard, er staat nu zoveel voor weinig geld te koop en stukken jonger en beter voor 2000 2500 euro!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:32

russel schreef:
Alles valt en staat bij kritische verzorging en gebruik van je paard.

Dat ben ik absoluut niet met je eens!! Er kunnen zich zooooveel blessures voordoen, die echt niets met verzorging of wat dan ook te maken hebben. Paarden kunnen elkaar trappen in de wei, ze kunnen vallen, ziek worden, noem maar op. Ik dnek dat het grootste gedeelte van de blessures juist niets met verzorging te maken heeft.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:24

ik ben blij dat je nu goed gaat nadenken, er zijn zoveel leuke en geschikte en voornamelijke ook gezonde paarden in een leuke prijsklasse. neem het advies van je schoonvader van harte aan, dat dit geen succes gaat worden. ik weet dat je nu al een hechte emotionele band met dit paard hebt, maar weegt dit op tegen alle kosten die je in de toekomst met hem gaat krijgen. het is erg jammer, maar wel de werkelijkheid.
zoals ik al eerder genoemd heb in een reactie, een manegepaard overkopen is en blijft een groot risico (afhankelijk van de aantal jaren dat het dier al in de lessen meedraait). de meerste paarden hebben door de vele uren lopen met ruiters die niet goed kunnen rijden, hebben lichamelijk al zoveel op een donder gehad.

maak anders voor jezelf goed een (verlang)lijstje van wat je wel en wat je niet wil hebben en ga van daar uit verder beslissen.
sta open voor wat er mogelijk is. bijvoorbeeld, wil ik een jong onbeleerd paard die ik zelf verder wil brengen, of wil ik een jong paard die de basis al kent en alleen doorgereden moet worden. of wil ik juist een wat ouder paard waar alle knopjes er al op zit.

ik wens je veel succes met je beslissing.