Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:39

tiny_tiger schreef:
jaja

:?
Ik ben pas 8 kg afgevallen waardoor ik geen overgewicht meer heb, maar zit nog op het randje van overgewicht hoor :) En ben ook nog eens 155cm dus dat zet wel lekker aan. :D
Ik heb ook gewoon foto's in m'n profiel waar je dat kan zien :') En dan nog, wat heeft mijn gewicht hier mee te maken?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:43

Ik vind het zelfs een plicht van een manege eigenaar om mensen hierop aan te spreken, hij is verantwoordelijk voor het welzijn van het dier. Bij pensionpaarden is het wellicht een stuk lastiger, maar ook daarin denk ik dat een manege eigenaar best een standpunt mag innemen

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:46

dat bedoel ik jou lukt het om af te vallen er zijn ook mensen die dat niet kan
snap je en altijd de dupe zijn een voorbeeld je krijg een ongeluk je kan 2jaar niet lopen
alleen op bed leggen het ongeluk is niet jou schuld maar je ben wel de l u l
hier door dan zijn er best wel paarden die zo"n iemand kan dragen

Anoniem

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:49

Ja, als de manege 'n paard heeft die dat aan kan, no problem, maar zo niet, dan is dat gewoon oneerlijk voor het paard.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:52

daarom zeg ik ook ,een variatie van paarden met verschillende gewicht klasse
dan is iedereen blij ;) en snap best dat ieder paard zijn maxi gewich heeft dan
is het voor beide kanten goed zowel als voor het paard als ruiter
Laatst bijgewerkt door tiny_tiger op 13-07-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:53

ik ken ook een manege die niet zo zeer op de weegschaal zet, maar wel hoe zwaar ben je.. dan mag je niet op die en die pony. Dus wel een beetje aanpassen. Is denk ik ook wel belangrijk, manege paarden hebben het natuurlijk niet heel makkelijk met stuiterende ruiters op hun rug ect.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:54

Ik vind van wel! Het welzijn van paard staat bovenaan.

Siegridd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:01

Je moet het gewoon per situatie bekijken en oordelen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:01

Ik had al eerder gereageerd, maar bedacht me iets.
Wel zou het bijvoorbeeld fijn zijn dat maneges rekening zouden houden met eventuele zwaardere ruiters en bijvoorbeeld een bepaald soort paard aanschaffen waar deze dan wel op kan. bijvoorbeeld een Belg ofzo. Bepaalde koudbloeden kunnen ook wat meer dragen.
Maar ook bij deze paarden moet het natuurlijk wel kunnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:03

Alleen als je dan net die te zware ruiter bent, voel je je vast knap banketstaaf.
Tenminste, dat zou ik wel hebben. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:04

tiny_tiger schreef:
maar het kan ook zo zijn dat er misschien een hekel is bij de manege houder aan dikke mensen

Pff wat een dooddoener.

Enne, paardrijden is geen recht hoor. Dus de manegebaas heeft helemaal niets te 'moeten' omdat er anders misschien weleens mensen gedupeerd kunnen raken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:41

Manege waar ik sta hanteert een gewichtsgrens van 80kg, goede zaak. Manege paarden lopen toch met regelmaat en hebben niet altijd kundige ruiters op zich

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:55

tiny_tiger schreef:
dat bedoel ik jou lukt het om af te vallen er zijn ook mensen die dat niet kan
snap je en altijd de dupe zijn een voorbeeld je krijg een ongeluk je kan 2jaar niet lopen
alleen op bed leggen het ongeluk is niet jou schuld maar je ben wel de l u l
hier door dan zijn er best wel paarden die zo"n iemand kan dragen

Maar bedoel je daarmee te zeggen, dat het paard het dan maar wél moet kunnen tillen omdat je niet kúnt afvallen?
Het maakt voor dat paard toch helemaal niet uit of je het wel of niet kunt, hij voelt alleen het gewicht dat op hem(haar) zit.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:00

tiny_tiger schreef:
nou ik vind dat als je een manege houder bent dat je dan wel een variatie mag hebben van paarden
voor alle soorten gewichten een fries is een stevige paard daar kan best wel een zwaardere iemand opzitten
stel : er gaat een klas van school uit naar een manege toe om te rijden laten we eerlijk zijn er zijn best wel
stevige kinderen die soms overgewicht hebben ik ken een meisje van 12 jaar die weegt tussen de 80 en 90 kilo
en ze is ook best wel lang dan zou dat meisje aan de kant gezet worden omdat de manege geen stevige paarden heeft hoe zou dat kind zich dan voelen

Hoe zou dat kind zich dan voelen?? Hoe zal dat paard zich wel niet voelen als dat kind er wel op gaat lijkt mij een betere vraag.
Kom zeg, die dieren hoeven toch niet te lijden omdat het ethisch gezien niet geaccepteerd wordt dat er gezegd wordt; 'jij bent gewoonweg te zwaar' ?

En zelfs door het aanschaffen van een 'stevig' paard zal je dit niet voorkomen. Want degene die op dat paard moet rijden is de 'dikkerd' en zal zich daar ook niet lekker bij voelen. Nee, paardrijden is zoals hierboven gezegd geen recht. Ben je te zwaar, dan houdt het gewoon op. Je rijdt niet alleen voor jezelf, je betrekt er altijd nog 1 iemand bij ;)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:04

Ja, ze mogen er iets van zeggen, als het op een nette manier gebeurt.

Laatst is er bij ons een meisje (per ongeluk) aan het huilen gemaakt omdat de (nieuwe) instructrice had gezegd dat ze te zwaar was. Hier heeft ze haar excuses voor aangeboden. Meisje was nogal onzeker en reed eerder wel altijd op dat paard waar ze toen niet op mocht rijden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:04

Sowieso een paardenrug blijft een paardenrug...dan kan een paard z'n bouw mee hebben, je zit nog steeds op een stel wervels verpakt in wat spieren...

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:05

Ik vind ook dat ze er wat van mogen zeggen en over dat sommige mensen niet kunnen afvallen oid dat maakt het paard niet uit. Ik vind het juist goed dat er wat van gezegd word.

Saarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:07

Ik vind eigenlijk dat de manege eigenaar het niet zo mag zeggen van 'hup weg hier je bent te dik voor onze paarden' Ik vind dan dat je ze op een groter en sterker paard moet zetten of een beetje netjes zeggen :j maarja ik ben niet d eigenaar :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:12

tiny_tiger schreef:
nou ik vind dat als je een manege houder bent dat je dan wel een variatie mag hebben van paarden
voor alle soorten gewichten een fries is een stevige paard daar kan best wel een zwaardere iemand opzitten
stel : er gaat een klas van school uit naar een manege toe om te rijden laten we eerlijk zijn er zijn best wel
stevige kinderen die soms overgewicht hebben ik ken een meisje van 12 jaar die weegt tussen de 80 en 90 kilo
en ze is ook best wel lang dan zou dat meisje aan de kant gezet worden omdat de manege geen stevige paarden heeft hoe zou dat kind zich dan voelen

Ehh. Ten eerste.
Ik heb Friezen. 4 stuks die inzetbaar zijn in privéles. Moeten die zich maar kapot lopen omdat sommige mensen persé op een paard willen stappen?

En hoe dat kind zich zou voelen?? Wat maakt dat uit?

Bedenk eens hoe een paard zich voelt na zo'n rit. ;) Veel belangrijker. Als dat meisje dan persé toch wil rijden zal ze moeten gaan afvallen. Zou ik sowieso doen als ik haar was op die leeftijd.

maar het kan ook zo zijn dat er misschien een hekel is bij de manege houder aan dikke mensen.

Tja, discriminatie van welke soort is nooit toegestaan!
Maar waar baseer je op dat het haat is aan dikke mensen en niet gewoon goede gezondheidszorg naar zijn paarden????

ik weet best dat er gewicht is wat een paard maximaal kan dragen maar een mens met overgewicht zo toch ook een kans moeten hebben ik persoonlijk vindt het l*llig dat altijd de mense met overgewich de klos zijn aan ja niet iedereen vraag erom om dik te worden nogmaals daar kunnen verschillende redene voor zijn.

Mensen vragen er niet om dik te zijn.
Paarden vragen er niet om te zwaar belast te worden.
Als ze willen sporten gaan ze dan toch maar op fitness tot ze lichamelijk goed genoeg zijn om te kunnen rijden?
Dát is liefde voor het paard. OF koop er zelf een, dan kun je een paard kiezen wat bij je gewicht past.

vandaar dat ik ook zeg dat je als manege best wel een variatie mag hebben van paarden

Gaan de dikkere mensen ook meer betalen voor hun lessen dan? Of waar moet het aanschafgeld voor nieuwe paarden vandaan komen???

Mijn antwoord is dikgedrukt in jouw quote te lezen. ;)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:17

chaos, bedenk me dat het idd wel waar is dat dikke mensen eerst advies krijgen om af te vallen en dan pas weer te gaan beginnen met sporten. (ik heb het hier over de mensen die niet een paar tot 10 kilo te zwaar zijn, maar over de mensen die 100+ wegen). Dus bij paardrijden geld dezelfde regel en misschien nog wel meer. Omdat je met levende wezens te maken hebt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:24

Chaos schreef:
Maar dan is jouw vriend ws. heel lang??
En dun vind ik hem niet lijken hoor. :o

Mijn vriend is 1.82m en zeker niet dun,dat zeg ik ook niet. Maar 100 kg zie je er niet aan af. Dat komt omdat hij veel spieren heeft. Daardoor is hij wel breed gebouwd, maar dat heeft niets met dik zijn te maken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:28

Zou een super manege-eigenaar zijn, een die imo meer aan zijn paarden dan aan zijn geld denkt. Zie je denk ik tegenwoordig niet zo veel meer. ;)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:28

Ja ik vind dat een manege er wat van mag zeggen.
Ik vind dat paarden geen schade op mogen lopen door overgewicht,
het welzijn v/d paarden gaat naar mijn idee immers voor alles.

Bij ons op de manege is de grens getrokken van 90 kg.
Helaas nemen ze het met deze grens niet zo nauw en verwacht ik
van enkele ruiters dat ze wel meer dan 100 kg zullen wegen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:48

Jibbel schreef:
Chaos schreef:
Maar dan is jouw vriend ws. heel lang??
En dun vind ik hem niet lijken hoor. :o

Mijn vriend is 1.82m en zeker niet dun,dat zeg ik ook niet. Maar 100 kg zie je er niet aan af. Dat komt omdat hij veel spieren heeft. Daardoor is hij wel breed gebouwd, maar dat heeft niets met dik zijn te maken.

Dan zou ik jouw vriend nooit op mijn paard laten rijden! Maakt niet uit waar het gewicht vandaan komt. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:03

tiny_tiger schreef:
hoeveel weeg jij dan? niet veel zeker
stel als ik 100 kilo weeg mag ik niet paardrijden
:(

Nee, als je 100 kilo weegt zijn er maar weinig paarden waar je nog op kan rijden. Dus logisch dat de manegehouder dat dan weigert. Da's jammer, maar helaas. Rot voor iemand die 100 kilo weegt, maar het paard kan er niks aan doen, dus waarom zou die de dupe moeten worden van een te zwaar iemand die zo graag wil paardrijden.

En of die kilo's nou door hamburgers, medicijnen of een eetprobleem komen, maakt natuurlijk al helemaal niets uit. Een kilo is een kilo die een paard moet dragen.