Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:08

Bij ons rijden trouwens de pony's paarden max 2 uur op een dag en dat is meestal niet vlak achter elkaar en meestal bij de pony's een kleintjes les en een wat grotere (dus niet zoals ik maar iets jonger) en bij de paarden meer wat beginnende volwassenen en de gevorderden grotere les

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:09

Ik denk dat het ook verschilt per manege. Op mijn eerste manege leerde ik niet eens de basis, had na een jaar nog geen idee hoe ik een paard op moest zadelen, of hoe ik moest galoperen.
De manege waar ik daarna heenging gaf wél goed les, alleen de paarden waren wat stug etc. (Ze leerden me wel hoe ik mijn benen moest gebruiken, maar de paarden reageerden vaak alleen op een schop of een tik met de zweep)
Mijn eerste verzorgpony kreeg ik niet eens vooruit, laatstaan een paar rondjes stappen, een pittige pony die professioneel ingereden was. Dat zegt wat over mijn rijkunsten. :o
Op mijn huidige verzorgpony heb ik echt al veel geleerd. Zo reageerde zij meteen op been, ook verschillend van elkaar, en dat doen de meeste manegepaarden echt niet.

Wat ik wel verschrikkelijk vond was dat een paar weken geleden op mijn vorige manege (toen reed ik daar nog) ons aan de teugel ging leren rijden door werkelijk te zagen.. De meeste bléven maar trekken en sommige pony's gingen vanzelf zo lopen, maar mijn pony dacht 'ga toch fietsen' dus daar heb ik niet aan meegedaan. En dat terwijl zo'n instructeur een papiertje heeft?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:10

Ik heb nieteens nageeflijk leren rijden op de manege... Ik heb nu 2 jaar een verzorgpony (daarvoor een jaar niet op de manege gereden) en merk echt heel erg dat ik eigenlijk niet zo heel goed kan rijden.. Natuurlijk was het wel leuk in de lessen 's zomers als we lekker naar het strand en de duinen gingen.. Verder leerde ik alleen maar hoe ik moest blijven zitten, hahahahaha. Gelukkig dressuur ik niet met mijn verzorgpony en rijden we alleen buiten, maar ik merk wel dat ik niet super goed rij, terwijl ik dat wel zou willen.

Ik ben trouwens een keer van manege verwisseld. Mijn eerste manege waar ik als 8 jarig meisje terechtkwam was nogal van het naast de pony lopen. Ik heb bijna een jaar lang iemand met een touwtje naast me gehad!! Ik ben toen naar een andere manege gegaan, waar ik pas goed leerde hoe ik mijn teugels vast moest houden en hoe ik alleen kon rijden. Daar ging ik ook al vrij snel mee met buitenritjes.
Laatst bijgewerkt door Mintgroen op 04-07-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:10

madelief88 schreef:
Hoe goed je rijd na jaren manegeles heeft m.i. alles met de instructeur te maken. Ik had gewoon een goede :j

Juist ja, en daar draait het hele verhaal om. Ik rij ondertussen bijna 9 jaar op een manege en heb nooit het gevoel gehad dat ik daar anders heb leren rijden dan dat ik dat op m'n bijrijdpaard of op andere paarden nu doe. De instructrice waar ik al jaren les van heb op de manege is tevens degene die mij ook lesgeeft op m'n bijrijdpaard en die naast de manegelessen zelf ook een groot particulier klantenbestand heeft. Dus niks 'de typische manege-instructeur'. Natuurlijk is er een verschil tussen een manegepaard of een eigen paard. Eigen paarden zullen over het algemeen gevoeliger zijn waardoor je dus beter je hulpen leert gebruiken, maar om nu te stellen dat je op maneges niet goed kunt leren rijden? Ik heb álles geleerd daar, alle theorie, alle kennis over het paard, van lichtrijden als klein hummeltje tot travers, schouderbinnenwaarts etc, van balkjes draven tot sprongen ruim boven de 1 meter, en uiteindelijk ben ik zelfs gaan crossen. Ik heb geleerd m'n paard op gevoel te rijden en aan te voelen hoe een paard zijn lichaam gebruikt. Naast de prive-paarden die ik nu rij, rij ik ook nogsteeds op de manege. Waarom? Omdat ik ook daar nogsteeds elke week nieuwe dingen leer en kan leren.
Zonder twijfel, met een eigen paard had ik dit net zo goed kunnen leren en misschien in kortere tijd, (in een groepsles wordt de aandacht nu eenmaal verdeeld) maar ik heb altijd ontzettend goed les gehad en heb dat nogsteeds.
Als ik dan zie hoeveel pensionklantjes er (net als sommige manegeruiters!) met hun handen vastgezet op hun benen hun paard in de krul proberen te trekken..

Conclusie: dit hele verhaal heeft puur, maar dan ook echt puuuuur met de qualiteit van de instructie te maken! Niks meer, niks minder!
Al zal dit onderwerp altijd een gebed zonder eind blijven..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:12

trisca schreef:
op de meeste manege's (die ik ken) worden de lessen ook verzorgd door niet gekwalificeerde mensen omdat de mensen met een papiertje te duur zijn... :=

En dat, heeft er niets mee te maken! Ik heb deurne mensen les zien geven dat mijn maag omdraaide!
Ook de orun laat steken vallen!
Het heeft te maken met de liefde voor het paard en het voor het paard zo plezierig mogelijk maken.
Maar in de meeste manege's is het net andersom, de klant tevreden houden over de rug van het dier!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:13

Myrthe92 schreef:
madelief88 schreef:
Hoe goed je rijd na jaren manegeles heeft m.i. alles met de instructeur te maken. Ik had gewoon een goede :j

Juist ja, en daar draait het hele verhaal om. Ik rij ondertussen bijna 9 jaar op een manege en heb nooit het gevoel gehad dat ik daar anders heb leren rijden dan dat ik dat op m'n bijrijdpaard of op andere paarden nu doe. De instructrice waar ik al jaren les van heb op de manege is tevens degene die mij ook lesgeeft op m'n bijrijdpaard en die naast de manegelessen zelf ook een groot particulier klantenbestand heeft. Dus niks 'de typische manege-instructeur'. Natuurlijk is er een verschil tussen een manegepaard of een eigen paard. Eigen paarden zullen over het algemeen gevoeliger zijn waardoor je dus beter je hulpen leert gebruiken, maar om nu te stellen dat je op maneges niet goed kunt leren rijden? Ik heb álles geleerd daar, alle theorie, alle kennis over het paard, van lichtrijden als klein hummeltje tot travers, schouderbinnenwaarts etc, van balkjes draven tot sprongen ruim boven de 1 meter, en uiteindelijk ben ik zelfs gaan crossen. Ik heb geleerd m'n paard op gevoel te rijden en aan te voelen hoe een paard zijn lichaam gebruikt. Naast de prive-paarden die ik nu rij, rij ik ook nogsteeds op de manege. Waarom? Omdat ik ook daar nogsteeds elke week nieuwe dingen leer en kan leren.
Zonder twijfel, met een eigen paard had ik dit net zo goed kunnen leren en misschien in kortere tijd, (in een groepsles wordt de aandacht nu eenmaal verdeeld) maar ik heb altijd ontzettend goed les gehad en heb dat nogsteeds.
Als ik dan zie hoeveel pensionklantjes er (net als sommige manegeruiters!) met hun handen vastgezet op hun benen hun paard in de krul proberen te trekken..

Conclusie: dit hele verhaal heeft puur, maar dan ook echt puuuuur met de qualiteit van de instructie te maken! Niks meer, niks minder!
Al zal dit onderwerp altijd een gebed zonder eind blijven..

Inderdaad, helemaal met je eens. Het is gewoon instructeurafhankelijk, zowel bij manegeruiters als meisjes met een eigen pony.
Wat wel veel verschil maakt bij meisjes met een eigen pony, is hoe de ouders bij het hele verhaal betrokken zijn.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:13

Precies, zelfs de eigenaar van mijn verzorgpony geeft beter les als mijn vorige instructeur.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:15

Mijn instructeur nu op de manege is beter dan de meeste op de manege omdat als ik bij haar rij, dat ik dan elke week steeds iets beter wordt (misschien beetje overdreven maar goed)
Als ik dan bij een andere kom gaat het gewoon slechter en dan weer bij haar stijgende lijn

Dan heb je eigenaar van verzorgpaard.
Daar leer ik ook gewoon heel veel van, omdat ze op M1 niveau heeft gereden met een bekend persoon waarvan ik de naam zo niet weet

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:18

klopt, k was zelf ooit 1 van die manege meisjes..een manege is voor het opstarten even leuk. maar mocht je echt willen rijden, dan is het idd weg gegooit geld.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:23

Er is denk ik heel veel kwaliteitsverschil in manege's. Hier in de regio haal ik qua rijstijl er vaak al uit waar ze hebben leren rijden.
Het kan ook echt anders, zie de link in mijn onderschrift. Alleen zulke adresjes zijn vaak uitzondering.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:29

Cavalia schreef:
klopt, k was zelf ooit 1 van die manege meisjes..een manege is voor het opstarten even leuk. maar mocht je echt willen rijden, dan is het idd weg gegooit geld.

Dat ben ik dus niet zomaar met je eens, heb vele ruiters lesgegeven op de manege en die zijn later een bijrijpaard gaan zoeken, regelmatig kregen ze dan complimenten dat ze met veel gevoel en kennis op het paard zaten, met als gevolg dat zij dat paard mochten bijrijden en een ander niet. Het ligt zo aan welke instructeur er in de baan staat. En vooral wat de ruiter met de info doet. Je kan als instructeur nog zoveel mooie en goede dingen vertellen, als de ruiter niet wil leren dan leert hij of zij ook niet. Natuurlijk is het de taak van de instructeur om de ruiters te motiveren te leren, maar dwingen kan je ze niet, want ze komen vrijwillig om in eerste instantie lol te hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:37

Ik ken het hele verhaal. Ikzelf val/viel hier ook onder vanaf 9-14jaar op een manege gereden, tot 2x/week en zat in de hoogste groep, zijgangen waren niet vreemd. toen ging ik ponywerking doen met 2 net ingereden pony's (eentje 3jaar en de andere 6). Ik heb alle hoeken van de piste gezien en vaak net niet door de afspanning gegaan, vooraleer ik en de pony doorhadden hoe en wat de bedoeling was. 2 jaar later een eigen paard, uitgekoerste volboed uren privéles genomen en toen dacht ik wel dat ik het allemaal wist. tijdelijk gestopt met rijden en daarna weer begonnen. Oh jee :wow: ik was net een beginner die het geluk had een beetje met de beweging mee te zijn en heb geluk gehad dat ik kansen bij mensen thuis gekregen heb...

Als ik nog eens op een manege in de buurt kom, dan valt het mij op hoe de ruiters aan hun lot over gelaten worden door zowel de manegehouders/instructie als door de ouders. Paardrijden kan je niet alleen leren in het uurtje in de bak en zonder hulp van iemand ouder/groter om te leren borstelen en correct opzadelen. Gelukkig kom ik er zelden, want ik eindig altijd in een of andere stal om een paard/pony te vangen die het niet ziet zitten om weer maar eens een uurtje door de piste te hobbelen en bij elke tik van de zweep te denken dat hij diegene is die moet aansluiten...
Er zijn maneges die het beter aanpakken, maar deze zijn dun gezaaid en vaak duurder (kwaliteit en tijd kost geld), waardoor kinderen vaak niet echt de keuze hebben. Het is de "slechte" manege of niet leren rijden en wat kies je als kind dan...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:39

madelief88 schreef:
Ik heb het niet specifiek tegen jou, maar ik denk dat je juíst op manegepaarden gevoel kan ontwikkelen omdat je veel verschillende paarden/pony's rijdt. Als jij alsmaar op hetzelfde (leer)paard rijd, ontwikkel je een heel ander gevoel dan als je op jonge paarden (die helaas maar al te vaak meelopen in lessen) of bokkende, scheef etc etc paarden rijdt. Want dat de meeste manegepaarden niet mooi rechtgericht en soepel en makkelijk te rijden zijn, daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn denk ik.

Dat snap ik,en ik geef gewoon mijn mening.
Je rijd dan wel op verschillende manegepaarden, en natuurlijk met steeds een ander gevoel, maar over het algemeen lopen ze allemaal hetzelfde wat betreft door je been etc. (gelukkig op mijn manege is dat niet zo) Als je op een paard rijd dat goed gereden word, en je dus een gevoel kan ontwikkelen, kan je dat gevoel ook voelen op wat voor paard dan ook, want dat is gewoon basis voor elk paard, en in mijn ogen ook voor elke ruiter.. Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde 'gevoel' hebben. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Ik ken een meisje die goed kan rijden op haar eigen pony maar echt niet op andere pony's..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:48

parador schreef:
weet je wat ik zo jammer vindt?
dat je hiermee alle manegeruiters/amazones zo afkraakt en de grond intrapt.........deze mensen durven straks niet meer op jouw paardje te rijden....
niet iedereen heeft de luxe om op een eigen paard te leren rijden, danwel van zich zelf of van een bekende.
Zij moeten wel naar een manege toe als zij willen leren paardrijden.

Eigenlijk is het meer een trap naar de maneges en hun instructeurs die "geschoold" zijn!
Je kan het de manege ruiters niet kwalijk nemen dat ze vaak niet goed leren rijden.
Maar daar gaat de discusie ook over, dat je veel geld betaald voor les, die je dan meestal ook nog met minimaal 8 andere ruiters volgt en eigenlijk niet echt leert rijden.
En geloof mij...het is makkelijker om een beginner iets aan te leren, dan een manege ruiter die 7 jaar lang verkeerd heeft gereden iets AF te leren.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:49

Nee dat zeg ik, jij hebt het over 'dressuur'gevoel, en ik probeerde juist te zeggen dat er andere soorten van gevoel/talent zijn zoals gevoel voor jonge paarden en gevoel voor probleempaarden. Als jij leerpaard(en) rijdt zal je meer dressuurgevoel hebben en als je meer jonge paarden rijdt ontwikkel je je gevoel voor jonge paarden beter.

Op de manege waar ik van mijn 8e tot 18e heb gereden waren zeer veel verschillende paarden en absoluut niet allemaal die hetzelfde door je been lopen. Ook veel jonge paarden, paarden met dressuuraanleg, stoute pony's etc etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:59

Dressuur gevoel zoals jij het noemt, moet je in elke tak van de paarden sport hebben.
Zeker bij probleem paarden en jonge paarden!
Want hoe wil je bij een probleem paard de rug b.v weer goed krijgen als je dat gevoel niet hebt en hoe wil je een jong paard leren nageven en op zijn eigen benen laten lopen met goed gebruik van de rug?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:03

Het gaat erom waar je meer gevoel/talent voor heb, dat bedoel ik.
Tuurlijk moet je wel verstand en gevoel hebben voor dressuur, dat moet inderdaad in elke tak van de sport.
Maar ik denk zelf dat je inderdaad dressuurmatig op een gegeven moment in groepslessen op maneges blijft hangen. Maar op maneges kan je jezelf zeker goed ontwikkelen, zolang je maar op de juiste manier begeleiding krijgt! Genoeg uitdaging om al die 'manege'paarden fijn en soepel door het lijf te krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:29

aerdenhout1 schreef:
Dressuur gevoel zoals jij het noemt, moet je in elke tak van de paarden sport hebben.
Want hoe wil je bij een probleem paard de rug b.v weer goed krijgen als je dat gevoel niet hebt en hoe wil je een jong paard leren nageven en op zijn eigen benen laten lopen met goed gebruik van de rug?

En dat is dus precies wat ik bedoel! Het is gewoon een basis die voor elk soort paard nodig is. Dat is niet eens een talent, maar heeft iedere ruiter in mijn ogen gewoon nodig.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:36

ik herken het deels en dat is ook de reden dat ik bij de manege gestopt ben. heb namelijk een hele poos een ontzettend fijne instructrice gehad die je wel meer leerde dan alleen blijven zitten en een beetje rukken. alleen zij stopte ermee en toen kregen we een andere, nou dat was duidelijk.

dus nu sinds een jaar op zoek naar een verzorgpaard, en ja, ik durf eerlijk te zeggen dat ik best een beetje kan rijden, nee geen top niveau, maar mijn moeder heeft jarenlang paarden gereden/ingereden/doorgereden en ook zij zegt het. en dat doet ze niet zomaar. alleen dan kom je aan, 'ja sorry, ik heb een jaar niet meer heel veel gereden en kan je vaak al weer vertrekken. dus ik snap dat mensen vaak wel op een manege blijven rijden

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:39

Hmmmm.... Ik rijd al vanaf mijn 11e op een manege. Daar rijd ik nu nog steeds.
En iedere week leer ik toch echt weer iets. Ik blijf ook vaak een half uur hangen na de les om nog wat vragen te stellen en tips te krijgen.
Ik geloof best dat dit niet bij iedere manege zo is. En het is ook echt waar dat ik beter heb leren rijden door het hebben van verzorgpaarden. Maar de manege lessen waren bij mij toch echt onmisbaar!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:43

Geryon schreef:
aerdenhout1 schreef:

En dat is dus precies wat ik bedoel! Het is gewoon een basis die voor elk soort paard nodig is. Dat is niet eens een talent, maar heeft iedere ruiter in mijn ogen gewoon nodig.

Ik heb het ook niet over de basis, als ik aan dressuurgevoel denk, denk ik aan appuyementen/wissels etc goed kunnen rijden. Ik bedoel waar je je verder in ontwikkeld na de basis.

Maar Aerdenhout1, nogmaals, ik zie het bij eigen pony meisjes net zo veel als manegeruiters.
Gaat het niet gewoon om de leeftijd? Kijk mij eens wat ik kan met deze pony? En dan hoeft niet eens per definitief de instructrice slecht te zijn, heb het ook gezien bij tienermeisjes mét eigen pony waarbij de één inderdaad les kreeg op die manier van handen op borsthoogte en trekken en kijk eens hoe mooi die loopt, die deed het dus even voor bij dat meisje en dit stapte erna op en nam dat slechte gedrag dus mooi over ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:44

Ik ben begonnen op een manege toen ik 12 was en heb daar bar weinig geleerd. Ja hoe een paard netjes achter een ander paard aan loopt en dat alle paarden gaan draven bij het woord DRAF!!
Volte hier volte daar, gebroken lijn dat was ie.. Was zo blij dat ik toen op een pony mocht die het wél kon, die was net nieuw en kwam uit de wedstrijdsport. Als ik dat beestje nu (3 jaar later) zie is het niets meer..

Ik ben gestopt toen ik 16 was. Was tussendoor ook al welk eens gestopt (eigen pony en verzorgpaard) maar ben helemaal gestopt toen ik bij de ponyclub kon. En nu huur ik een pony. Ik heb het meest geleerd van mijn allereerste verzorgpony die ik meteen kreeg toen ik begon bij de manege. Geleerd van de pony en een boekje.. Die pony kende in feite het ABC maar liet duidelijk merken wanneer je iets fout deed. (zoals 'zagen' ofzo. ) Heerlijk beest. Die is nu 28 en loopt (nog steeds!!!) bij de ponyclub met mijn buurmeisje van 8 jaar. En schik dat ze hebben. En daar leert ze nu echt eens wat van!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:45

Daarom twijfel ik ook of ik nog wel bij de manege wil blijven rijden met mijn verzorgpony. Er is geen (duidelijk) stijgende lijn.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:17

Ik rij ook al 14 jaar bij maneges. Hier en daar onderbroken met een verzorgpaard/pony bij mn tante en wat mij vooral opvalt is het verschil tussen de verschillende instructeurs/instructrices.
Van de een moet je halthouden door eerst je buitenteugel op spanning te brengen en je binnenteugel daarna, van de ander met 2 handen tegelijk.
Van de een moet je constant kneepjes in je teugel geven, van de ander juist niet.
Hetzelfde met aansporen, van de een moet je aansporen met 2 benen tegelijk, van de ander links-rechts.

Als ik het niet meer snap, hoe kan je dan van een paard verwachten dat die het nog snapt?! En hoe kun je dan verwachten dat het paard consequent op je hulpen reageert...en je er zo als ruiter van kunt leren en je hulpen steeds kleiner kunt maken?!

Daar ligt denk ik ook een groot verschil in tussen manegepaarden/ruiters en eigen paarden/ruiters. Als je een eigen paard hebt rijd je constant op dezelfde manier en daar wen jij en je paard aan. Op een manege is daar, helaas, geen sprake van! En een privéles voegt dan ook weinig toe.

En ik ben het zeker met de TS eens..helaas :Y)
Soms wordt ik verrast door een paard die overal op reageert! En daar leer ik een hoop van. Jammer genoeg komt dat niet vaak voor, maar stoppen met rijden is ook geen optie! En een eigen paard ook nog niet..best een lastige kwestie dus :) :j

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:22

Ik ken het...

Ik heb zelf één jaar op een manege gereden, en verder 5 jaar op verzorg en eigenpaarden gereden, met af en toe een privelesje, en ik heb mezelf, en met die prive lesjes af en toe zoveel meer geleerd dan bij de manege!