Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

madelief88 schreef:Hoe goed je rijd na jaren manegeles heeft m.i. alles met de instructeur te maken. Ik had gewoon een goede
trisca schreef:op de meeste manege's (die ik ken) worden de lessen ook verzorgd door niet gekwalificeerde mensen omdat de mensen met een papiertje te duur zijn...
Myrthe92 schreef:madelief88 schreef:Hoe goed je rijd na jaren manegeles heeft m.i. alles met de instructeur te maken. Ik had gewoon een goede
Juist ja, en daar draait het hele verhaal om. Ik rij ondertussen bijna 9 jaar op een manege en heb nooit het gevoel gehad dat ik daar anders heb leren rijden dan dat ik dat op m'n bijrijdpaard of op andere paarden nu doe. De instructrice waar ik al jaren les van heb op de manege is tevens degene die mij ook lesgeeft op m'n bijrijdpaard en die naast de manegelessen zelf ook een groot particulier klantenbestand heeft. Dus niks 'de typische manege-instructeur'. Natuurlijk is er een verschil tussen een manegepaard of een eigen paard. Eigen paarden zullen over het algemeen gevoeliger zijn waardoor je dus beter je hulpen leert gebruiken, maar om nu te stellen dat je op maneges niet goed kunt leren rijden? Ik heb álles geleerd daar, alle theorie, alle kennis over het paard, van lichtrijden als klein hummeltje tot travers, schouderbinnenwaarts etc, van balkjes draven tot sprongen ruim boven de 1 meter, en uiteindelijk ben ik zelfs gaan crossen. Ik heb geleerd m'n paard op gevoel te rijden en aan te voelen hoe een paard zijn lichaam gebruikt. Naast de prive-paarden die ik nu rij, rij ik ook nogsteeds op de manege. Waarom? Omdat ik ook daar nogsteeds elke week nieuwe dingen leer en kan leren.
Zonder twijfel, met een eigen paard had ik dit net zo goed kunnen leren en misschien in kortere tijd, (in een groepsles wordt de aandacht nu eenmaal verdeeld) maar ik heb altijd ontzettend goed les gehad en heb dat nogsteeds.
Als ik dan zie hoeveel pensionklantjes er (net als sommige manegeruiters!) met hun handen vastgezet op hun benen hun paard in de krul proberen te trekken..
Conclusie: dit hele verhaal heeft puur, maar dan ook echt puuuuur met de qualiteit van de instructie te maken! Niks meer, niks minder!
Al zal dit onderwerp altijd een gebed zonder eind blijven..
Cavalia schreef:klopt, k was zelf ooit 1 van die manege meisjes..een manege is voor het opstarten even leuk. maar mocht je echt willen rijden, dan is het idd weg gegooit geld.
ik was net een beginner die het geluk had een beetje met de beweging mee te zijn en heb geluk gehad dat ik kansen bij mensen thuis gekregen heb...madelief88 schreef:Ik heb het niet specifiek tegen jou, maar ik denk dat je juíst op manegepaarden gevoel kan ontwikkelen omdat je veel verschillende paarden/pony's rijdt. Als jij alsmaar op hetzelfde (leer)paard rijd, ontwikkel je een heel ander gevoel dan als je op jonge paarden (die helaas maar al te vaak meelopen in lessen) of bokkende, scheef etc etc paarden rijdt. Want dat de meeste manegepaarden niet mooi rechtgericht en soepel en makkelijk te rijden zijn, daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn denk ik.
parador schreef:weet je wat ik zo jammer vindt?
dat je hiermee alle manegeruiters/amazones zo afkraakt en de grond intrapt.........deze mensen durven straks niet meer op jouw paardje te rijden....
niet iedereen heeft de luxe om op een eigen paard te leren rijden, danwel van zich zelf of van een bekende.
Zij moeten wel naar een manege toe als zij willen leren paardrijden.
aerdenhout1 schreef:Dressuur gevoel zoals jij het noemt, moet je in elke tak van de paarden sport hebben.
Zeker bij probleem paarden en jonge paarden!
Want hoe wil je bij een probleem paard de rug b.v weer goed krijgen als je dat gevoel niet hebt en hoe wil je een jong paard leren nageven en op zijn eigen benen laten lopen met goed gebruik van de rug?

Geryon schreef:aerdenhout1 schreef:Dressuur gevoel zoals jij het noemt, moet je in elke tak van de paarden sport hebben.
Zeker bij probleem paarden en jonge paarden!
Want hoe wil je bij een probleem paard de rug b.v weer goed krijgen als je dat gevoel niet hebt en hoe wil je een jong paard leren nageven en op zijn eigen benen laten lopen met goed gebruik van de rug?
En dat is dus precies wat ik bedoel! Het is gewoon een basis die voor elk soort paard nodig is. Dat is niet eens een talent, maar heeft iedere ruiter in mijn ogen gewoon nodig.