Op de manege body protector verplicht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Op de manege body protector verplicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:12

Ik heb er vanmiddag weer eentje naar beneden zien komen met een bodyprotector om en ik weet het nu zeker; ik vind het ondingen. Die kinderen rollen totaal niet meer door maar vallen in één keer "als dood gewicht" neer. Volgens mij geeft dat meer ellende dan dat ze zonder zo'n ding vallen en gewoon doorrollen.

Ik geloof best dat bodyprotectors bij de cross, tijdens het springen of bij een buitenrit heel nuttig zijn, maar volgens mij heb je snelheid in de val nodig of obstakels om ze écht nut te laten hebben...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:17

ik geef zelf ook lessen, en vind het werkelijk ondingen :n
kinderen hebben weinig bewegingsvrijheid, hangen zichzelf regelmatig op bij het afstijgen ( vooral de kleintjes), en als ze er eenmaal afvallen, is de bewegingsvrijheid zodanig slecht, dat ze in geval van nood niet op tijd zouden kunnen opzij rollen/springen.
helaas kan ik ouders niet verplichten tot het afdoen van die dingen, en enkele leerlingen voelen zich er veiliger door waardoor ze meer durven, maar als men mij vraagt of ze er eentje om moeten doen, geef ik in principe een negatief antwoord en raad het ze af.
maar als ze er toch mee gaan rijden, mjah.. wie ben ik om het ze te verbieden?

als een manege dus zou verplichten dat zelfs pension gasten die dingen om zouden moeten doen, dan zou ik er heel snel klaar mee zijn,e n niet meer bij die manege staan :n
het is en blijft de keuze van de ruiter of ze er wel of geen dragen, dit mag niet bepaald worden door een manege, omdat bodyprotectors ook veel nadelen hebben, en ik vind dat je als ruiter zelf mag inschatten of je wel of niet die nadelen wil hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:18

Ik ben het niet met je eens dat kinderen moeten doorrollen, ik denk dat mensen zelden doorrollen als ze vallen. Als die kleine kinderlijfjes tegen de muur of de bakrand vallen is het alleen maar fijn als ze een BP om hebben toch?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:22

ze moeten absoluut doorrollen! hoe vaak ik al niet heb meegemaakt dat de pony anders bovenop het kind is gekomen :=
ik leer kinderen ook altijd dat ze uit het pad van het paard moeten rollen, en zo zijn er hier al enkele ernstige ongelukken voorkomen!
heb enkele jaren geleden in een ziekenhuis stage gelopen, en er kwam minimaal 1X per week een kind binnen die van het paard was gevallen en letsel had opgelopen. 99% van de keren hadden ze een bodyprotector omgehad, dus die dingen hielpen toch niet

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:23

Ik had het moment dat de regel bekend werd opgezegt per 1 januari, al had ik helemaal niet meer kunnen rijden op mijn nieuwe stal.

En ja, ik heb een Bodyprotector. Origineel aangekocht voor springlessen op de manege (waar het niet eens verplicht was.) en deze zomer elke week gebruikt voor het crossen. Met crossen vind ik het heel normaal, alhoewel dat ding nog steeds niet fijn zit.

Dat ze hem in de manegelessen verplicht zouden stellen kan ik nog begrip voor opbrengen.
Ik heb op de 2e stal waar ik gereden heb ook altijd met bp gereden, hadden ze daar zelf, wat ook erg handig was (+ dat het meerendeel van de pony's daar rechtstreeks van de handelaar af kwam en uitgeprobeert moest worden als ik er op stapte :D )

Ik rijd nooit met bp op stal, dat ding beperkt mij weldegelijk in mijn beweging. En juist als mijn pony weg schiet heb ik die bewegelijkheid nodig om te blijven zitten. Heb geen bomproof pony, zal ik nooit zeggen, maar dan nog niet zo'n rotding voor mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:30

MarcoBorsato schreef:
Ik ben het niet met je eens dat kinderen moeten doorrollen, ik denk dat mensen zelden doorrollen als ze vallen. Als die kleine kinderlijfjes tegen de muur of de bakrand vallen is het alleen maar fijn als ze een BP om hebben toch?

Ik sta inmiddels ruim 20 jaar les te geven, en ik zie ze toch echt nog steeds liever doorrollen. Wég van de pony. De praktijk leert overigens dat ze er bijna nooit tegen de muur of bakrand afgaan, maar doorgaans aan de binnenkant van de hoefslag of ergens in het midden van de bak. Ze vallen doorgaans aan de kant waar ze heen kijken en ze kijken met de bocht mee als hun pony er tussenuit knijpt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:32

Sonja schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ik sta inmiddels ruim 20 jaar les te geven, en ik zie ze toch echt nog steeds liever doorrollen. Wég van de pony. De praktijk leert overigens dat ze er bijna nooit tegen de muur of bakrand afgaan, maar doorgaans aan de binnenkant van de hoefslag of ergens in het midden van de bak. Ze vallen doorgaans aan de kant waar ze heen kijken en ze kijken met de bocht mee als hun pony er tussenuit knijpt.

Oke, helemaal top, dan vertrouw ik op je woord. Dankjewel!

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:33

manegeklanten verplichten kan ik mij nog inkomen. Maar om pensionklanten te verplichten: eigen risico. Toch wordt je zit er niet slechter om als je een goed passende BP hebt. Ik heb wel gemerkt dat er qua soepelheid en pasvorm een groot verschil zit tussen de goedkopere en de BP vanaf 100 euro.
Stijver blijf je toch met, maar voor en nadelen blijf je houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:38

Sonja schreef:
MarcoBorsato schreef:

Hier ga ik in mee.
Doorrollen heeft mij vaak genoeg ongeschaaft laten vallen als ponykind, en ook zeker 1 keer mn leven gered. Elke keer als ik niet door rolde had ik wel iets waardoor ik een week pijn had. Ben enkele keren met een koprol eraf gevlogen dat ik niet eens door had wat er gebeurde en er maar naast stond beetje lacherig te kijken.

BP is zeer belangrijk bij bijv een cross, maar bij een gewone dressuur les helpt doorrollen véle male beter.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:28

Bij ons op de manege zijn ze alleen verplicht bij springlessen :)
Maar ik vind het ondingen, meisje uit mn les is er met afgevallen en door dat ding had ze haar sleutelbeen gebroken omdat ze echt ongelukkig viel.

tomsamsim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:07

hee.

Bij mij op de manege draagt iedereen het, niet persé verplicht.
Maar het is voor je eigen veiligheid.

;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:19

tomsamsim schreef:
hee.

;)

Zoveel voegen die dingen niet toe hoor :Y)
zijn juist alleen maar onhandig. Je kan nog steeds een been, arm, nek breken, je arm kan nog uit de kom etc etc.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:26

Bij ons moet het als je jonger bent dan 16 jaar.
En over dat je soms tegen de bak aanvalt, áls je bij ons valt, val je meestal tegen de bakrand :+ er is namelijk maar één pony die dat doet en die rent meestal op de rand af :D . ik vind het wel veilig, maar volwassenen denk ik niet dat je het moet verplichten, die moeten het zelf weten. Maar dat is mijn mening

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:40

k vind het onzin. Ik ben wel een paar keer op kamp geweest en toen was het verplicht met springen, dat kan ik nog wel begrijpen aangezien je dan op een hindernis terecht kan komen. Maar voor dressuur, nee vind het maar niks en onnodig.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:31

Onzin. Bij ons is het niet verplicht, anders was ik weg. Die dingen zitten echt als een hel + misschien is het nog wel slechter dan zonder. Want als je valt kan je ook een been breken. Misschien komt er wel een beenprotecter *D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:00

Ik zag een paar keer voorbij komen als je het niet weet kun je er niet over oordelen is opzich waar maar, als je op een manege staat waar het verplicht wordt moet je dan eerst een ding aanschaffen van zo'n 100 euro? Tuurlijk ze zijn er tweedehands ook maar ik dacht juist dat het zo belangrijk is dat dat ding goed past en daarbij als er met die tweedehands al tientallen keren is gevallen blijft dat ding dan nog wel veilig? En als de pasvorm niet goed is lijkt me dat je niet goed kunt oordelen en ik weet dus niet hoe het zit met de slijtage maar ik neem aan dat het na een hele boel vallen ook minder wordt? En hoe betrouwbaar is zo'n tweedehands ding dan een cap koop je toch ook niet tweedehands als je zeker wil zijn van de veiligheid?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:41

Gelukkig bij ons niet onze manege eigenaar raad het zelfs af!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:58

Suuskipje schreef:
tomsamsim schreef:
hee.

;)

Zoveel voegen die dingen niet toe hoor :Y)
zijn juist alleen maar onhandig. Je kan nog steeds een been, arm, nek breken, je arm kan nog uit de kom etc etc.

Een body protector beschermt je BODY. Niet je armen, benen en nek.
Het is wel degelijk een erg fijne bescherming. Vooral juist voor kinderen.
Doorrollen, kan eigenlijk alleen als je er naast valt bij stilstand of een heel erg laag tempo hebt.
De meeste ruiters vallen er als een zoutzak af. Mochten ze dan ergens bovenop vallen, tegen aan, of hun paard valt of stapt op hun, dan zijn ze
in ieder geval, beter beschermd, dan zonder.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:18

Circel schreef:
Als je nog nooit met zo'n ding gereden hebt, dan heb je dus geen enkel idee waar je het over hebt.

Misschien eerst eens proberen ipv gelijk conclusie te trekken?

Maar ik denk niet dat iedereen 100 euro wil uitgeven aan een onnodigen body protector. Terwijl je er net zo goed een leuk hoofdstel van kan kopen.

Wat is eigenlijk de reden dat ze dit gaan verplichten?

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:22

Ik vind het eigenlijk een beetje raar om zo iets te verplichten.
Je dwingt mensen daarmee veel geld uit te geven aan zo'n ding die ze meschien dus liever niet hebben, wat ze meschien niet zo makkelijk kunnen uitgeven.Het is wel veiliger , maar toch.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:23

opzich vind ik het wel goed dat een bp verplicht is. Je ziet steeds meer ongelukken gebeuren..

Verder beperkt een bp je houding helemaal niet. Je moet gewoon een goed passende hebben.

En als je niet zo'n ding wilt aanschaven dan zoek je toch gewoon een andere manege?

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:52

R0oszs schreef:
opzich vind ik het wel goed dat een bp verplicht is. Je ziet steeds meer ongelukken gebeuren..

Verder beperkt een bp je houding helemaal niet. Je moet gewoon een goed passende hebben.

En als je niet zo'n ding wilt aanschaffen dan zoek je toch gewoon een andere manege?

Ben ik het volledig mee eens! Een goed passende bodyprotector is geen belemmering voor je rijden, zitten of bewegen. Het is een middel om risico's te beperken (NIET weg te nemen). En ja, het doet zeer als je valt, maar zeker niet zo zeer als wanneer je er geen draagt.

En ja, ik kan het weten. Heb een tijd geleden voor het springen een bodyprotector aangeschaft op verzoek van mijn ouders. Ik heb een ervaren springpaard dat zelden gekke streken uithaalt. Ben er 3 maanden geleden afgevallen tijdens het dressuurrijden. Paardje schrok, sprong weg en ik lag in de bakrand. Het was zondagmorgen, geen kip te bekennen op stal......dat had anders kunnen aflopen.
Vorige week ben ik gevallen in de prive springles. Paardje ging te vroeg af, ik was nog niet mee, verlies mijn evenwicht en val boven de sprong kei hard in een volle vaart naar beneden. Op mijn rug, mijn hoofd en mijn stuitje! Resultaat: spierpijn en blauwe billen. Ik heb dezelfde avond nog een springles gereden.

Ieder moet het zelf weten, maar als ze het op onze manege verplicht stellen vind ik dat terecht. En ik denk ook dat mensen met een eigen paard de risico's soms niet zien...gelukkig heb ik het op tijd geleerd. En ik ben echt niet minder stoer en wordt ook niet raar aangekeken als ik dat ding aan doe als ik voor mezelf ga rijden!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:40

Monaparte schreef:
R0oszs schreef:

En als je niet zo'n ding wilt aanschaffen dan zoek je toch gewoon een andere manege?

Ben ik het volledig mee eens! Een goed passende bodyprotector is geen belemmering voor je rijden, zitten of bewegen. Het is een middel om risico's te beperken (NIET weg te nemen). En ja, het doet zeer als je valt, maar zeker niet zo zeer als wanneer je er geen draagt.

En ja, ik kan het weten. Heb een tijd geleden voor het springen een bodyprotector aangeschaft op verzoek van mijn ouders. Ik heb een ervaren springpaard dat zelden gekke streken uithaalt. Ben er 3 maanden geleden afgevallen tijdens het dressuurrijden. Paardje schrok, sprong weg en ik lag in de bakrand. Het was zondagmorgen, geen kip te bekennen op stal......dat had anders kunnen aflopen.
Vorige week ben ik gevallen in de prive springles. Paardje ging te vroeg af, ik was nog niet mee, verlies mijn evenwicht en val boven de sprong kei hard in een volle vaart naar beneden. Op mijn rug, mijn hoofd en mijn stuitje! Resultaat: spierpijn en blauwe billen. Ik heb dezelfde avond nog een springles gereden.

Ieder moet het zelf weten, maar als ze het op onze manege verplicht stellen vind ik dat terecht. En ik denk ook dat mensen met een eigen paard de risico's soms niet zien...gelukkig heb ik het op tijd geleerd. En ik ben echt niet minder stoer en wordt ook niet raar aangekeken als ik dat ding aan doe als ik voor mezelf ga rijden!

bij ons viel er laatst dus een kins af met bodyprotector nou de hele rug blauw ze kon 2 weken niet rijden van de pijn die de protector heeft aangericht nee ze mogen die dingen echt niet verplichten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:00

Monaparte schreef:
R0oszs schreef:

super dat het je heeft geholpen :j en mensen die er een dragen zijn absoluut niet raar of mietjes of wat dan ook.
maar hoe je het ook wend of keert, de maatschappij wordt wel steeds meer beschermend in bepaalde opzichten.
en oa een bodyprotector verplichten, is iets wat voor veel mensen ( ook voor mij) een stap te ver gaat in het regelen en bepalen van de wensen van mensen.
er zitten namelijk ook nadelen aan die dingen, en daar word je dan ook mee opgescheept.

voorbeeld:van de week in de clubles werd ik bijvoorbeeld door de instructrice ineens naar het midden gehaald, mijn paard miste iets, zo kon ik niet rijden.
na mijn tuig te hebben gecontroleerd, en volledig "blank" wat er aan de hand was.. gaf ze aan dat m'n paard geen peesbeschermers omhad.
ehm... nee? dat heeft ze inderdaad niet?
nou... kan je vertellen dat ik een preek kreeg, en liet ze toch doorschemeren dat ze het maar onverantwoordelijk vond.
mjah.. sorrie.. ik vind die dingen niet noodzakelijk, en paarden lopen al eeuwen zonder die dingen onder de man :+

maar goed.. dit laat wel zien hoe extreem men al denkt over bescherming. 15 jaar geleden had 95% van alle pony's op diezelfde club echt geen peesbescherming om hoor :=

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:57

wollie27 schreef:
bij ons viel er laatst dus een kins af met bodyprotector nou de hele rug blauw ze kon 2 weken niet rijden van de pijn die de protector heeft aangericht nee ze mogen die dingen echt niet verplichten.

Lijkt me logischer dat het kind een blauwe rug had van het hard op de grond vallen van een paard af, en niet van de bodyprotector. :Z