Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:45

Citaat:
belastend ???? een ruiter/amazone van 50 kilo , stuiterend op de rug van paard/pony niet belastend dan????
dan liever een ruiter van 100 kilo die op de juiste manier zit en wel kan rijden....

Maar wie zecht dat een 100+ ruiter WEL op de juiste manier zit, een meegaad met het paard? Dan heb ik toch liever een 50 kilo ruiter die het nog moet leren.

TS: Omdat je bezig bent met afvallen, kun je misschien een bepaald gewicht met je zelf afspreken en als je dat gehaald hebt beginnen met paardrijden, tot die tijd lekker grondwerk enz.(Ben je ook nog in beweging) En misschien is dan een belg wel iets voor jou?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:46

Evelijn schreef:
Ik vind het trouwens altijd zo knap dat de ruiters van 100 kilo veel netter rijden dan de ruiters van 60 kilo die dan kennelijk altijd stuiteren in het zadel.
Dat wordt namelijk altijd als argument gebruikt... maar een onervaren ruiter zal altijd stuiteren in het zadel of deze nou 60 of 100 kilo is.

inderdaad

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:47

gekvanfleur schreef:
zeker een beginnend ruiter van 100+ zal pas echt lastig zijn.. het is toch niet meer dan logisch dat als jij heel wat vet hebt mee te sjouwen, je ook nooit honderd 100% goed kan zitten... goed rijden is dan enorm lastig. (en dit is echt niet gemeen bedoeld, maar met meer dan honderd kilo rijden, zal ook een flinke beperking betekeken, dus dan is bovenstaande stuk echt onzin.)

En welke beperking doel je dan op? En zit een ruiter van 70 kg wel 100% goed dan? Een betere onderbouwing zou fijn zijn :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:48

Of je nou dik bent door snoep of door ziekte; boven de 100 kg moet je naar mijn mening niet op een paard gaan zitten.

Het gaat niet alleen om jou plezier, maar ook het gerief van het paard!
Ik zou het iig geen dier aan doen :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:53

BarbaLala schreef:
Of je nou dik bent door snoep of door ziekte; boven de 100 kg moet je naar mijn mening niet op een paard gaan zitten.

Het gaat niet alleen om jou plezier, maar ook het gerief van het paard!Ik zou het iig geen dier aan doen :n

zullen we dan gelijk allemaal maar stoppen met rijden?

Ongelofelijk hoe er hier gereageerd wordt :n

abeltje_xx

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:54

waarom zouden we allemaal moeten stoppen met rijden? ik zie je punt niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:57

Om de vraag van TS te beantwoorden: Ik denk dat er geen enkele manege is die zich richt om mensen met overgewicht (100+ kilo), tenzij het gaat om iemand die zijn paarden maximaal uitbuit en het welzijn van het dier ergens onder aan de prioriteitenlijst heeft staan.

Ts, ik snap dat je graag wilt rijden, maar het is in veel gevallen gewoon niet goed voor het paard. Een Shire kan het qua maximaal gewicht wel aan, maar de vraag is of je die belasting moet willen.

Wat je kan doen, is op zoek gaan naar een manege waar ze men les geven. Ben je toch lekker met de paarden bezig, en dan is de belasting een stuk minder. En ook aangepannen kan je dresuurmatig trainen, alleen gebruik je dan geen been, maar zweep en stemhulpen. Juist hartsikke leuk om een keer een andere tak van de paardensport te proberen toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:58

Abeltje, omdat paardrijden uberhaupt niet goed is voor het paard, we zitten op zn doornuitsteeksels te butsen of we nu 10 kg of 100 kg wegen

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:58

Bij ons de manege geld er zelfs maar een max gewicht van 85kg :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:59

abeltje_xx schreef:
waarom zouden we allemaal moeten stoppen met rijden? ik zie je punt niet.

Als we, zoals Barbalala aangeeft, naar het gerief van het paard moeten kijken dan lijkt het me stug dat paarden genieten van hindernissen van 1,30, dekens, ijzers, stallen, wedstrijden etc maar das een andere discussie ;)

Cissy,thanks!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:03

cissy schreef:
Abeltje, omdat paardrijden uberhaupt niet goed is voor het paard, we zitten op zn doornuitsteeksels te butsen of we nu 10 kg of 100 kg wegen

maar we hebben zadels om die vrij te houden toch? :)
en daarnaast zijn die doornuitsteeksels ingebed tussen spieren en peesovergangen.

maar het verschil tussen 10 en 100 is toch 90 kilo. dan heb ik liever 10.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:03

als die zadels allemaal perfect zouden passen wel ja! :)
maar goed, daar gaat deze discussie niet over...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:05

Voor de paardenruggen zou het inderdaad beter zijn als er niemand op zou zitten. Maar ja, voor mij zou het ook beter zijn als ik geen schooltas met dikke boeken mee hoefde te zeulen ;) .
Nu weet ik wel dat ik ervoor kies, en de paarden niet. Maar ik ben van mening dat ik met mijn 50 kilo, een goedpassend zadel en (een door training goed in de spieren zittend paard (waar ik aan werk ;)), nooit zoveel schade aan kan richten als iemand in dezelfde situatie met het dubbele ruitergewicht.

Bij ons op stal: twee Fjorden van in de 30 die eerder regelmatig gereden werden. Ja, doorgezakte rugjes, maar verder kerngezond. Dan maak je mij niet wijs dat op een paard zitten zo slecht is, maar je moet gewoon rekening houden met het dier.
Mensen die meer dan 70 kilo wegen komen bijvoorbeeld gewoon niet op mijn paard...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:05

maar daar gaan we toch wel vanuit? je koopt toch niet een niet passend zadel :?
alles dat slecht is is slecht ja. :P
maar zelfs wanneer je zadel geweldig past dan is 100+ kilo toch veel te zwaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:07

getuige de vele topics over slechte ruggen en het gebrek aan kennis en kunde van het gros van de ruiters, geloof ik nooit dat elk paard in NL met een passend zadel op loopt...

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:07

oef, ik schrik erg van jullie reacties...

ik ben de afgelopen jaren door medicatie 10 kg per jaar aangekomen, en zit daarmee nu op 96 kilo, en dus nog net onder de grens. heb het afgelopen jaar kei hard mijn best moeten doen om op dat gewicht te blijven, ipv nog meer aan te komen, wat mij gelukt is en waar ik trots op ben. maar afvallen...ho maar, dat lukt me niet.

en dan lees ik nu hier dat ik volgens jullie nooit meer van mijn leven op een paard kan stappen als ik niet ga afvallen... wat absurt!

hoeveel mannen zijn er wel niet die een gezond gewicht hebben en daarom tussen de 90 en 100 kilo wegen, kunnen die ook nooit paardrijden dan?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:10

Je zou kunnen vragen of je op een shire kan rijden, die zou het misschien nog net kunnen hebben. Of informatie vragen bij een manege of ze zo'n paard hebben. Het is absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar boven de 100 kg moet je, zeker als beginner, niet op een paard gaan zitten. Als je nou zeer ervaren bent dan kan je waarschijnlijk al wat lichter zitten in het zadel, maar feit blijft, het is zwaar voor een paard.
Ik weeg zelf 'maar' 54 kilo maar ga ook niet meer op mijn lievelingspony van vroeger zitten. En van dat rijden genoot ik ook, enorm zelfs, gaaf beest was dat. Maar het zou niet eerlijk zijn tegenover de pony.

Trouwens, voor iedereen die roept dat het beter is om niet op een paardenrug te gaan zitten, dat klopt als je een ongetraind paard neemt. Waarom denken jullie dat de dressuur er is, dat is ook een training voor het paard zodat hij ons kan dragen! Naast je gewicht en je houding moet je dus ook eerst je paard trainen voor je er op gaat zitten.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:10

cissy schreef:
getuige de vele topics over slechte ruggen en het gebrek aan kennis en kunde van het gros van de ruiters, geloof ik nooit dat elk paard in NL met een passend zadel op loopt...

okay, maar dat is toch niet het punt van deze discussie?
slecht zadel of niet 100+ is niet goed voor een paardenrug. met een slecht zadel is het alleen nog maar slechter. met 10 kilo ( of laten we maar 60 houden ofzo) is het niet minder slecht met een slecht zadel. maar met een goedpassend zadel wel beter dan 100+ met een goedpassend zadel.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:12

Oefff... Het gaat hier heerlijk hard tegen hard zeg, met veel oost-Indisch-analfabeten geloof ik, die alleen lezen wat ze willen lezen...
Ik denk dat de eerste post van abeltje wel één van de beste posts in dit topic is... Helder geformuleerd en netjes.

Ik wil graag ook even benadrukken dat zeggen dat een koudbloed het wél kan hebben erg kortzichtig is, want zoals al eerder gezegd in dit topic: die hebben het al zwaar genoeg met hun eigen enorme gewicht... En ze kunnen wel meer trekken, maar juist niet meer dragen, daar is hun lichaamsbouw namelijk lang niet zo geschikt voor.
Als je dan per sé als mens met een maatje meer wilt kunnen rijden, zoek dan een kruising KWPN-Tinker of KWPN-Koudbloed of zo iets... Neem vooral niet een grotere KWPN of zo, zoals hier ook ergens aangeraden wordt, want die zijn juist vaak erg slungelig... Die kunnen vaak moeilijk hun evenwicht houden met een storende factor als een zware ruiter erop.

Ook wat 2005 zegt is heel belangrijk: het paard moet goed getraind zijn, netjes in de spieren zitten en zelf geen overgewicht hebben. Manegepaarden zijn vaak toch al niet zo geweldig getraind en onderhouden, dus ik denk dat een stevig type verzorgpaard zoeken slimmer is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:26

@Abeltje
cissy schreef:
als die zadels allemaal perfect zouden passen wel ja! :)
maar goed, daar gaat deze discussie niet over...
zal mezelf even herhalen....

Ik snap deze hele discussie wel, over het algemeen is het niet wenselijk om te zwaar te zijn en dan paard te rijden. Hoe vaak ik niet commentaar krijg! Maar niemand ziet dan dat mijn paard goed bespierd is (en ook nog QH dus die bespiering is echt wel duidelijk aanwezig) ik laat haar ieder jaar een keer nakijken door een osteo/fysio om te zien of het allemaal nog ok is juist omdat ik zwaar ben.
Tot nu toe is mijn paard nog steeds 100% gezond en geeft nog niet aan dat het genoeg is geweest, ze is al 17 en ik zal toch op moeten gaan letten gezien haar leeftijd maar vooralsnog is er nog niks aan de hand.

Ik snap alleen niet waarom iedereen maar grote zware paarden aanraadt om op te kruipen als je zwaar bent, beter een kleine die beresterk is dan zo'n grote logge met een zwakke rugpartij.
Kijk eens naar de mensen die op IJslanders rijden, daar zitten grote volwassen kerels op en niemand hoor je daarover. Menig cowboy is ook groot en heeft een lekker zwaar zadel en toch gaan die paarden jaaaaaaren mee op een ranch.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:31

peugotje schreef:
oef, ik schrik erg van jullie reacties...

ik ben de afgelopen jaren door medicatie 10 kg per jaar aangekomen, en zit daarmee nu op 96 kilo, en dus nog net onder de grens. heb het afgelopen jaar kei hard mijn best moeten doen om op dat gewicht te blijven, ipv nog meer aan te komen, wat mij gelukt is en waar ik trots op ben. maar afvallen...ho maar, dat lukt me niet.

en dan lees ik nu hier dat ik volgens jullie nooit meer van mijn leven op een paard kan stappen als ik niet ga afvallen... wat absurt!

hoeveel mannen zijn er wel niet die een gezond gewicht hebben en daarom tussen de 90 en 100 kilo wegen, kunnen die ook nooit paardrijden dan?

Moet je dan maar een paard belasten voor jou plezier??

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:32

Konstantine schreef:
Oefff... Het gaat hier heerlijk hard tegen hard zeg, met veel oost-Indisch-analfabeten geloof ik, die alleen lezen wat ze willen lezen...
Ik denk dat de eerste post van abeltje wel één van de beste posts in dit topic is... Helder geformuleerd en netjes.

Ik wil graag ook even benadrukken dat zeggen dat een koudbloed het wél kan hebben erg kortzichtig is, want zoals al eerder gezegd in dit topic: die hebben het al zwaar genoeg met hun eigen enorme gewicht... En ze kunnen wel meer trekken, maar juist niet meer dragen, daar is hun lichaamsbouw namelijk lang niet zo geschikt voor.
Als je dan per sé als mens met een maatje meer wilt kunnen rijden, zoek dan een kruising KWPN-Tinker of KWPN-Koudbloed of zo iets... Neem vooral niet een grotere KWPN of zo, zoals hier ook ergens aangeraden wordt, want die zijn juist vaak erg slungelig... Die kunnen vaak moeilijk hun evenwicht houden met een storende factor als een zware ruiter erop.

Ook wat 2005 zegt is heel belangrijk: het paard moet goed getraind zijn, netjes in de spieren zitten en zelf geen overgewicht hebben. Manegepaarden zijn vaak toch al niet zo geweldig getraind en onderhouden, dus ik denk dat een stevig type verzorgpaard zoeken slimmer is.

voor mensen met een maatje meer is er De Dorus :') Al moet je dan wel een type zoeken dat nog wel kan zien :=

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:33

Welke omgeving zoek je? En zou privéles op een privéstal ook goed zijn?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:34

@ cissy: ten eerste: chapeau dat je goed zorgt voor je paard :) en ik kan begrijpen dat het heel vervelend is om commentaar te krijgen over je gewicht. ik ben zelf "maar" 70 kilo ( al ben ik wel met afvallen bezig) maar ik heb ook wel eens gehoord dat ik dik ben, meer dan eens. dat komt hard aan.

ik denk dat groot bij veel mensen gelijk staat aan stevig. ws is klein(er) er stevig gebouwd beter als je zwaarder bent.
ik blijf erbij dat regelmatige belasting van 100+ kilo niet gezond is. maar jij hebt daarnaast ook nog eens correcte training, controles door fysio's, plus een type paard dat er blijkbaar goed mee om kan gaan. ws is dat de reden dat het zo goed gaat.
maar goed, zoals ik al in mijn eerste post zei, zijn dat variabelen die ik niet kan weten. dus ga ik af op algemeenheden en gemiddelden. natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar komt daar niet het gezegde "uitzondering op de regel" vandaan?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:37

dilan: wat is een dorus? :)

ik vind trouwens dat we allemaal wat vriendelijker mogen reageren.
ik bedoel, cissy en ik zijn het volgens mij ook niet helemaal met elkar eens, maar wij vliegen elkaar ook niet in de haren.
gewicht is een gevoelig onderwerp, dat betekend niet dat je dan maar je standpunt moet opgeven, maar je kan het af en toe best wat aardiger inpakken.
hier op bokt zijn we allemaal redelijk anoniem, maar je kan iemand best kwetsen met wat je schrijft.