mag je bij jullie met je eigen dekje rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonwolf

Re: mag je bij jullie met je eigen dekje rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:44

Ik heb heel veel dekjes en ook een bijrijdpaard, maar heb speciaal voor mijn manegepony waar ik wedstrijden mee rijd een champagne kleurig dekje aangeschaft, aangezien ik de wedstrijden in champagne / donkerblauw rijd, en dat is geen enkel probleem. Ik mag het dekje gewoon gebruiken

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:56

Ik zou het heeel graag willen, ook met eigen hoofdstel enzo.
Maar bij ons mag het zowieso niet, en ze rijden bijna allemaal 2 uur achter elkaar..

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:33

Ik rij nu tijdelijk in de uurles op zaterdag. Maar normaal rij ik alleen een uur, door de week. Dan wordt mijn vaste paard niet overgepakt door een ander. Dat als eerste ter informatie :)

Dan: Ik heb 1 dekje (voor kerst gekregen) Een goed passend dekje. Het was geen duur dekje, maar wel een wat goed past.
Aangezien ik een van de weinigen ben die op haar rijdt, heeft de eigenaar er geen probleem mee. Heb mijn instructrice er naar gevraagd. Ze vond het leuk. Er zijn zowiso meer mensen op de manege, die zelf spullen hebben voor de paarden. Dat komt erdoor dat ieder een vast paard heeft. Dat maar door 2 man of 3 man hoogstens wordt gereden (uitgezonderd in geval van kreupelheid etc, dan mag je tijdelijk ander paard rijden). Ik zal het dekje nooit tijdens de zaterdag les gebruiken. Maarals ik prive rijd, door de week. Is dat geen probleem. Zowiso wil ik haar misschien gaan leasen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:47

Judith, dan praat je ook niet over een doorsnee manege.

Een gemiddelde manege (qua omvang) heeft zijn paarden gemiddeld 1,5 tot 2 uur per dag lopen, dit zijn gemiddelde cijfers , landelijk.
Alleen als ze dat lopen is de manege rendabel.
Dit is uitgerekend door de fnrs mbt kostprijs van een paard, en wat ie dus moet lopen om winst te krijgen.

Er zijn meer mensen die het hebben over paarden met maar 3 vaste ruiters.
Dit zijn dus klaarblijkelijk, hele kleine manege's . En daar is het verhaal van eigen spullen denk ik net wat anders?

luwino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:13

Haay :P !
Bij ons op de manege mogen we niet eens met eigen dekje rijden.

X :o :D

Fabiolaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:17

bij ons mag je wel met een eigen dekje rijden..
en ik heb vanaf vrijdag een leasepony op de manege:D

luwino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:22

Haay :D aan fabiolax

Hahah leuk, wil ook wel een leas Paardje of Pony.
Alleen bij ons op de manege is het te duur.

X

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:33

in onze les rijden we met zn 6-en gewoon met manegedekjes.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:14

CM_ schreef:
Judith, dan praat je ook niet over een doorsnee manege.

Een gemiddelde manege (qua omvang) heeft zijn paarden gemiddeld 1,5 tot 2 uur per dag lopen, dit zijn gemiddelde cijfers , landelijk.
Alleen als ze dat lopen is de manege rendabel.
Dit is uitgerekend door de fnrs mbt kostprijs van een paard, en wat ie dus moet lopen om winst te krijgen.

Er zijn meer mensen die het hebben over paarden met maar 3 vaste ruiters.
Dit zijn dus klaarblijkelijk, hele kleine manege's . En daar is het verhaal van eigen spullen denk ik net wat anders?

Ja als je het zo bekijkt, heb je daar eerlijk gezegt wel gelijk in. Bij ons is het eigenlijk niet eens een manege.. We lessen er met iets van 12 vaste lesklanten. Ik bekeek de vraag meer van: de paarden hebben eigenlijk alles, en het is ook niet je eigen paard. Zou je het dan doen?
Bij ons is het lopen van de paarden ook gewoon heel goed voor de paarden zelf. Ze krijgen dankzij ons beweging. Mijn instructrice zou het anders niet bij houden. (het is eigenlijk een handelsstal/stoeterij, maar wij noemen het altijd 'de manege'...)

Nancy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:26

Ja je mag met alles van jezelf rijden (zelfs zadel,hoofdstel enz.) als je het maar even laat nakijken/passen door je instructrice!

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:32

bij ons hebben ze echt bijna niet een eigen dekje maar wel vaak een eigen halster+touw
want bij ons hebben ze allemaal hun eigen dek/jes

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 16:00

Mandieetjee schreef:
PrimaDonna_ schreef:
Op mijn manege mag je zelfs met eigen hoofdstel en zadel rijden :D
Ik rijd zelf met eigen dekje en hoofdstel.

Ook met zadel?
en wie controleert dat dat Zadel wat jij hebt past op die pony waar jij op rijdt?

(:)

bij ons mag dat trouwens ook, maar dan moet je eerst aan 1 van de instuktrieses vragen of ie past, er is 1 vrouw die dat heeft gedaan maar die leaste dat paard ook (dat WAS trouwens mijn vaste paard) nu heeft ze hem gekocht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:21

hier op de manege mag je alles gebruiken(nadat je het gevraagd hebt)ik vind het alleen erg overdreven om vanalles aan te schaffen voor een pony/paard die niet van jezelf is.

(verzorgpaard oid is wel anders)

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:18

Bij ons mag dat ook niet, in de lessen boeit het met niet zo, maar ik vind het wel jammer dat je met wedstrijden geen eigen dekje mag gebruiken als het paard geen witte heeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:24

ik heb ooit bij een manege gereden,daar mocht ook een wit wedstrijd dekje niet,omdat de oorspronkelijke spullen nooit netjes werden teruggehangen,dus het gewone manegedekje er weer netjes onder.
dus dat snap ik wel.

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:29

bij onze manege mag dat wel , maar ik zit op een western manege en westernpads zijn best wel duur over het algemeen. dus heb er zelf geen 1. heb voor m;'n bijrijdpaard wel 2 dekjes (dressuur paardje) en als ik zonder zadel ga op de manege leg ik meestal 1 van die dekjes erop en dan een dekensingel dur op

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:38

Bij ons mag je kiezen of je je eigen dekje gebruikt, maar als je paard na jouw les nog moet rijden, moet je wel wachten (;

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:41

Bij ons op de manege is het niet gebruikelijk. Een heel enkele keer heeft wel iemand een eigen dekje eronder liggen, en daar wordt over het algemeen niet moeilijk over gedaan.
Met wedstrijden heeft wel bijna iedereen een eigen (wit) dekje.

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:44

bij mij rijden ze ook allemaal met hun eigen dekje als er b.v eentje kapot gaat hebben ze er altijd nog wel eentje liggen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:44

Op de manege waar mijn stiefzusje rijdt heeft bijna iedereen een eigen dekje, vaak ook met naam van de ruiter geborduurd. Handig voor de instructie iig :))
De regel is wel dat de gewone dekens ook gebruikt worden, dus deken en dan je dekje :)

Mijn moeder rijdt bijna altijd op hetzelfde paardje en heeft daarom een eigen hoofdstel gekocht. Vond de eigenaar geen probleem aangezien het goed past, beter als sommige manege hoofdstellen bij andere pony's :+
Laatst bijgewerkt door Goldie op 10-01-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:54

Ik vind dekjes keuze van ruiter zelf, mits er voor het dier geen extra ongemakken bijkomen (opnieuw opzadelen of slechte kwaliteit waardoor het gaat schuren). Maar ik vind het absoluut niet gepast als je met eigen hoofdstel, zadel en dekens oid. aan komt zetten. Of je moet standaard dezelfde pony aangewezen krijgen en dat er dan goed gecontroleerd is (door iemand die er verstand van heeft) of het goed past en ligt.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:00

bij ons mag je ook gewoon met een eigen dekje rijden, zolang je het dekje van de manege maar weer netjes teruglegt. +:)+
Ik heb twee dekjes: een bruine pad dressuur
en een grijs veelzijdigheidsdekje
Ik vind t zelf ook leuk om gewoon met eigen dekje te rijden en bij ons doen best veel mensen het, het is dus echt niet overdreven ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:53

ik ben benieuwd waarom mensen dan zo graag met een eigen dekje willen rijden,ik vind het persoonlijk wel wat overdreven.
stel dat er iemand na je moet rijden,dan moet je dekje er ook op blijven.
hier rijdt iemand met een eigen zadel,hoofdstel,enz. maar als er dus iemand na haar rijdt,moeten alle spullen er weer af en de manege spullen erop,is voor het paard en de ruiter die erna rijdt ook zo'n gedoe

met een wedstrijd snap ik wel dat je een mooi wit dekje eronder wil

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:39

Ik vind het erg onnodig als het op een manegepony gebruikt en verder geen bijrijdpony of verzorgpony hebt waarvan je dat dekje bijv. meeneemt(wat ook niet heeel slim is zonder hem gewassen te hebben ;( ) Bij mij op de manege mocht het het 1ste jaar maar toen had de manege zelf hele leuke dekjes, het jaar daarna niet meer, tegenwoordig hebben we gewoon blauwe dekjes en die staan ook heel leuk, met wedstrijd mag je wel je eigen witte dekje :D Maar een hoofdstel voor een manegepony? sorry dat vind ik wel heeeel ver gaaan ,,, ik lease een paardje , samen met iemand anders allebei 3 dagen per week , en ik heb daarvoor zelf een hoofdstel gekocht maar ben niet van plan op korte termijn ermee te stoppen anders had ik er niet een gekocht ;)

Naja , sorry voor het lange tekst :+

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:48

Bij ons op de manege mag je eigen dekje/peesjes/halster/borstels gebruiken. Maar geen eigen hoofdstel of zadel. Met wedsrijden hebben er wel een aantal dekjes die van hunzelf zijn er opliggen (wit) of een eigen frontriem. Ik heb alleen eigen borstels, eigen peesjes en een eigen halster .. maar dat halster gebruik ik nooit op de manege, alleen maar bij mijn verzorgpony en die staat ergens anders en de peesjes gebruik ik wel eens bij een manege pony (alleen als we gaan springen), maar ik heb ze eigenlijk gekocht voor mijn vzpony. Ik vind het onzin om alleen voor de manege dure spullen te gaan kopen. ;)