Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:10

Trouwens nog wat!
Die pony waar ik het over had,
Is nu dikke 3,5 jaar en heeft al 4 bobbels boven op de kruis, is dat normaal?
Hij heeft niet echt spieren en denk vanwege het vroege ''veel'' rijden al dat de rug stop gezet is met groeien.
Er rijden wel kinderen op die wat kunnen rijden want de pony is opzicht braaf, maar niet echt dat ze de hulpen weten?
Eigenlijk de meeste alleen met een goede zit maar als je over wat ze allemaal weten kwa hulpen denk ik dat ze niet verder komen.
Daarbij weet hij eigenlijk alleen de basis en een beetje hobbelen achter andere paarden aan.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:04

Bij ons op de manege loopt ook een, volgens mij 4 of 5-jarige, mee in de lessen. Toen we hem hier kregen was hij nog niet zadelmak en dergelijke, maar dit is door 1 persoon gedaan met goede begeleiding erbij. Pas toen dat eigenlijk heel goed ging en de pony met die ruiter ook al vaker had gereden in de lessen mochten er anderen op gaan rijden. Alleen gevorderden en de instructrice lette ook wel op hun manier van rijden. Hij loopt 1 uur per dag, zelden 2 en volgens mij ook niet alle dagen. Omdat hij in de gevorderdenlessen meerijdt, loopt hij ook niet de hele tijd achter anderen aan want je moet voor jezelf rijden. Dingen als schouderbuitenwaarts of wijken voor het been hoeft hij echt nog niet te doen, maar de basisdingen als voltes, gebroken lijnen, stap/draf/galop wel.

Zafiro3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:19

op zich zou het niet verkeerd zijn, zo leert een ruiter toch hoe hij met een jonger paardje moet omgaan..
aan de andere kant weer niet doen, schiet een jong paard niks mee op!

Anoniem

Re: Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:21

Wij hebben een 4/5 jarige.. int begin was die schrikkerig, maar nu kan ieder kind er op rijden.. :)
Ookal vind ik het altijd onwijs jammer als er zo''m jong paard naar een manege gaat..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:22

Nee, ik vind het absoluut geen goed idee om jnge pony's in de lessen mee te laten lopen. Allereerst omdat deze pony's vaak zelf nog veel moeten leren en dat in een manegeles vaak niet goed gebeurd. Zijn uitzonderingen natuurlijk. Een manegepony loopt vaak meerder uren per dag, dat vind ik niet goed voor de ontwikkeling van zo een jong dier. Ook vind ik dat wanneer een pony op 3 -jarige leeftijd in de lessen komt, hij vrijwel zijn hele leven daarin zou blijven. Vind dat eigenlijk geen ideaal leven voor een pony.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:14

Uppojono schreef:
Nee, ik vind het absoluut geen goed idee om jnge pony's in de lessen mee te laten lopen. Allereerst omdat deze pony's vaak zelf nog veel moeten leren en dat in een manegeles vaak niet goed gebeurd. Zijn uitzonderingen natuurlijk. Een manegepony loopt vaak meerder uren per dag, dat vind ik niet goed voor de ontwikkeling van zo een jong dier. Ook vind ik dat wanneer een pony op 3 -jarige leeftijd in de lessen komt, hij vrijwel zijn hele leven daarin zou blijven. Vind dat eigenlijk geen ideaal leven voor een pony.

Nee idd,
Ook is dat deze pony een super goede afstamming heeft maargoed,
Er worden nu op dit moment alleen maar pony's van bekende/goede hengsten gefokt dus naderhand moet het wel.
Maar dan nog,
Ik vind zoieso Leerzame paarden in de lessen,
Dan kunnen ze wel zeggen is een uitdaging voor de gevorderde ruiters,
Maar vind als ze een goed leerpaard wat bijv. Z dressuur heeft gelopen ze DAAR al een heleboel van kunnen leren en dat ze dan dus voelen hoe een goed paard écht goed loopt, en vind daarintegen dat bij jonge paarden niks hebben.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:48

hmm nou , niet echt, voor de berijder hangt het er vanaf, maar de jonge pony's worden snel ongevoelig etc... zonde!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:51

Bij ons op de manege rijden er ook diverse jonge ponys en paarden in de les
Zelf rijd ik ook op een jonger paard en oh wat ben ik daar blij mee :D

Er rijden op de manege echt wel wat mensjes die netjes en rustig kunnen rijden, die gaan op de wat jongere en voor de mensen die er nog niet helemaal klaar voor zijn staan er ook genoeg oudere paarden :j

Vind het zelf geweldig, is ook de reden dat ik voor deze manege heb gekozen.
Ik heb zelf nu een eigen pony die met pensioen is, en als ik later een jong paard koop is het toch wel handig dat het niet helemaal nieuw is

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:05

Pikeur schreef:
Bij ons op de manege rijden er ook diverse jonge ponys en paarden in de les
Zelf rijd ik ook op een jonger paard en oh wat ben ik daar blij mee :D

Er rijden op de manege echt wel wat mensjes die netjes en rustig kunnen rijden, die gaan op de wat jongere en voor de mensen die er nog niet helemaal klaar voor zijn staan er ook genoeg oudere paarden :j

Vind het zelf geweldig, is ook de reden dat ik voor deze manege heb gekozen.
Ik heb zelf nu een eigen pony die met pensioen is, en als ik later een jong paard koop is het toch wel handig dat het niet helemaal nieuw is

Jagoed,
Maar die lopen ook niet meer dan 2 uur op een dag he?

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 06:45

xPenny schreef:
Borahlover schreef:
Wij hebben nu een nieuw paard van 4,5 jaar. Loopt braver dan menig andere manegepony's en geeft totaal nergens om. Ze schrikt van niks en doet alles wat je vraagt, uitstekend paard dus.

Een ruin van 4 jaar toen die kwam (2 jaar geleden) loopt nu nog steeds mee. Heeft periodes gehad dat hij bokte en andere periodes dat die super braaf was. Voor de gevorderde ruiters super goed pony. En in zijn rustige periodes voor de beginners ook een super pony.

6 jarige merrie die een half jaar geleden is gekomen, toen nog 5 jaar was. Ook super braaf. Kon nog niet super recht lopen maar kan nu zonder probleem een L proefje lopen. Erg goed paard voor de gevorderde en beginnende ruiter omdat ze nooit wat zal doen. Ze gaat eerder langzaam dan hard.

En een nieuw paard die laatst is gekomen van 7 jaar. Al iets ouder maar voor de gevorderde ruiters geweldig. Iets meer pit dan de meeste paarden maar makkelijk te rijden. Geweldig paard voor gevorderde ruiters om van te leren.

Jagoed,
Dit topic had ik opgestart voor het aantal uren dat ze liepen,
3a 4 uur per dag voor een 3 jarige?

De jongen paarden lopen vaak maar 1 uur op een dag bij ons.
Heel soms 's ochtends en 's avonds een uur maar komt weinig voor.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 06:48

Mijn ervaringen op maneges zijn dat ze inderdaad die jonge pony's maar ook paarden gebruiken. Waarom hebben ze anders een paard op stal staan? Ze moeten toch geld verdienen he ;)
Het lijkt mij niet verstandig om een beginner op een net zadelmakke pony te zetten.

Zelf heb ik ook een aantal keer mee geholpen, jonge pony's en jonge paarden in de lessen mee te laten lopen. Wel in een gevorderde les hoor. Maar goed, het idee is het zelfde ;)

Ik zou het zelf niet doen, maar een manege moet toch ook geld verdienen? ;)

Gelderei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:39

Manege eigenaar,,

Op onze manege koopt de eigenaar vaak pony's tussen de 8 jaar en de 20 jaar.

Alleen er was een X een ongelukje gebeurd bij het kopen van 2 pony's beleken die zwanger te zijn.
toen ze 3 waren werden er ong 3 a 4 X per week op gereden door steeds dezelfde meisjes maar ze reden gewoon met de groep mee dus hebben daar vrij veel vangeleerd.
Ze konden goed springen waren nog wel baldadig en toen ze 4 waren gingen ze mee lopen met de gevorderde lessen en toen ze 5 waren af en toe met de beginners :+

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:57

Ik vind het beter van niet, want je moet wel wat kunnen leren als manegeruiter van het paard.
Ik heb een tijdje op een manege gereden waar ze jonge paarden lieten meelopen die zelfs de galop nog niet goed beheersten en dan moesten de lesklanten dat het paard gaan leren. En op een slechte manier nog ook, tik geven, want dat zou het paard nodig hebben om te begrijpen dat ze moest aanspringen. En nog eens elke dag een ander persoon op het paard....
Eerst maar eens een aantal jaartjes leren en dan in de manegelessen, zodat je als lesklant nog iets kan leren van het paard en niet dat het paard en jij van elkaar moeten leren. Zo verpest je een paard vind ik.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:55

Dat is niet helemaal waar, als je goed rijd maar je kunt geen eigen paard/pony betalen moet je toch een keer beginnen met jonge pony's iedereen moet dat een keer voor de erste keer doen.
natuurlijk moet je daar heel goed mee geholpen worden maar met goede begeleiding kan het best.

bij ons op de manege haddne ze ooit een redelijk jong paard maar die hebben ze toen verkocht omdat het zonde was,
verder hadden ze er pas 1 staan van 6 jaar,
die moest nog wel veel leren dus werd hij door mij en nog 2 andere gereden en maar hoog uit 1 keer per dag.
later gingen er wel meer mensen op rijden maar eerst dus nog niet,
als er verder een jonge of nieuwe pony staat die nog wat moet leren wordt hij eerst in privé lessen door gevorderden gereden en pas als dat goed gaat door dezelfde persoon in de lessen en daarna gaan er pas meerdere kinderen op rijden..
trouwens, vaak blijven paarden niet hun hele leven,
bij ons worden vaak pony's/paarden overgekocht door manegeruiters.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:39

Ik vind het opzicht niet erg wanneer ze de eerste paar maanden onder het zadel veel krijgen geleerd door 1 persoon.
Wanneer ze meteen de lessen dan ingaan vind ik het zonde vooral zoveel uur op een dag

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:24

vind ik ook echt !
je kunt zo'n jong paard niet zomaar telkens door iemand anders laten rijden en dan ook nog meerdere uren per dag !

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:37

Nee dat is waar.

Maar als ze braaf zijn en ze worden niet te vaak bereden kan het wel vind ik, dat is beter dan een heel oud paard dat te laten doen

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:54

Wij hebben ook tamelijk jonge paardjes tussen lopen.
Zeker stuk of 5 van 5 jaar, en veel 6/7/8. Maar ook veel rond 13/14/15.
Doen het prima hoor. En ze zetten niet zomaar iemand op de wat jongere.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:58

Dewii schreef:
Bij ons op de manege loopt ook een, volgens mij 4 of 5-jarige, mee in de lessen. Toen we hem hier kregen was hij nog niet zadelmak en dergelijke, maar dit is door 1 persoon gedaan met goede begeleiding erbij. Pas toen dat eigenlijk heel goed ging en de pony met die ruiter ook al vaker had gereden in de lessen mochten er anderen op gaan rijden. Alleen gevorderden en de instructrice lette ook wel op hun manier van rijden. Hij loopt 1 uur per dag, zelden 2 en volgens mij ook niet alle dagen. Omdat hij in de gevorderdenlessen meerijdt, loopt hij ook niet de hele tijd achter anderen aan want je moet voor jezelf rijden. Dingen als schouderbuitenwaarts of wijken voor het been hoeft hij echt nog niet te doen, maar de basisdingen als voltes, gebroken lijnen, stap/draf/galop wel.

Zo gaat het bij ons ook ja.

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:39

Ik denk dat een goede manege ook rekening moet houden met bijvoorbeeld het karakter van het paard. Ik rijd nu een paard van 22, deze was met pensioen vanuit de topsport (cross/sgw), maar deze is zéker niet te berijden door beginners of kleinere kindjes. Dit mede omdat hij een érg sterk karakter heeft en een beetje schieterig is. Dit is vaak ook bij de jongere paardjes/pony's, en ik vind als het verantwoord is, zowel lichamelijk én geestelijk, gekeken naar het paardje, er pas een kleiner kindje/beginnertje op gezet moet worden. Een goede basis voor het paardje, dus vaste ruiter(s) en niet te veel uur is héél belangrijk. Vanuit daar kan je verder gaan werken met het paardje, MITS verantwoord!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:03

De pony zelf heeft een super karakter en kan je bijna iedereen opzetten (maargoed, nadat ik ik weet niet met welke beginners heeft gereden moet dat wel :o )
Hij loopt 2 tot 3 uur per dag, en heeft laatst dan eens 4 uur gelopen.
Ik vind dat BELACHELIJK.
Dit paard is 3,5 jaar mensen,
Rond 4 jaar beginnen de spieren tekomen.
Maar hij is gewoon zó verpest en heeft absoluut géén spieren,
Je ziet zelfs op zijn kruis boven 4 botjes omhoog staan, omdat hij helemaal niks van spieren heeft boven.

Goed, het paardje zelf is lief voor in de lessen met wat minder ervaren ruiters,
Maar is dit eerlijk tegenover hem?
Omdat hij nog zo jong is en er wat maar op gehobbelt wordt.
Stel, hij doet ooit eens iets?
Mensen zeggen dit sneller bij een pony van 3,5 dat dit onverantwoord is dan als bij een paard van 12 jaar ofzo.
Omdat dit beestje eigenlijk té onervaren is.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:06

we hebben drie jonge ponies 2 van 4 en 1 van 5 die 2 van 4 zijn super braaf je zou denken dat ze hoogbejaart zijn als je die ziet lopen zo braaf en die van 5 was op het begin ff moeilijk maar nu gaat dat ook goed
ik vind het altijd moeilijker om de wat oudere ponies dus zo een jaar of 10 goed in te rijden voordat ze de lessen in gaan want die pikken alles wat minder snel op licht dan wel per paard anders natuurlijk

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:38

Phormicola: wat doe je dan op zo'n manege.

Met alle respect maar dat snap ik dan niet.

Ik rijdt zelf ook nog steeds op een manege naast het beleren van mijn eigen pony thuis. Gewoon om mezelf scherp te houden en bij te schaven.

Maar dan wel op een manege waar goed en qua niveau prima les wordt gegeven. Waar ook een L of M ruiter nog wat kan leren enz.

En ja bij ons lopen ook jonge pony's mee. Maar die worden zadelmak gemaakt door 1 ervaren persoon onder begeleiding, het stuur er op, alle gangen er op qua hulpen en dan max 3x per week een uurtje in de les als ze daar klaar voor zijn.
Dit wordt dan langzaam opgebouwd.
Deze paarden/pony's worden ook alleen gereden door ruiters met een stille zit en een stille hand die weten wat ze doen.
Want ja ook die mensen rijden er op een manege!

En de discussie dat het een goed papier is en dus een goede sportpony kan worden vind ik echt belachelijk.
A: je rijdt op een paard niet op een papier.
B: goede papieren zijn niet altijd goede paarden
C: mag dan alleen een papierloos paard de les in?
Waar willen we onze toekomstige ruitertjes met eigen pony op leren rijden, hoe moeten ze ervaring op doen als ze alleen maar ontiegelijk brave pony's kunnen rijden.
En wat blijft er dan nog te rijden voor de gevorderde manegeruiter?

Naar mijn mening moet het gewoon kunnen, jonge paarden op een manege. Mits dit met beleid gebeurd en langzaam qua belastingsniveau wordt opgebouwd.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:28

Miepie1980 schreef:
Phormicola: wat doe je dan op zo'n manege.

Met alle respect maar dat snap ik dan niet.

Ik rijdt zelf ook nog steeds op een manege naast het beleren van mijn eigen pony thuis. Gewoon om mezelf scherp te houden en bij te schaven.

Maar dan wel op een manege waar goed en qua niveau prima les wordt gegeven. Waar ook een L of M ruiter nog wat kan leren enz.

En ja bij ons lopen ook jonge pony's mee. Maar die worden zadelmak gemaakt door 1 ervaren persoon onder begeleiding, het stuur er op, alle gangen er op qua hulpen en dan max 3x per week een uurtje in de les als ze daar klaar voor zijn.
Dit wordt dan langzaam opgebouwd.
Deze paarden/pony's worden ook alleen gereden door ruiters met een stille zit en een stille hand die weten wat ze doen.
Want ja ook die mensen rijden er op een manege!

En de discussie dat het een goed papier is en dus een goede sportpony kan worden vind ik echt belachelijk.
A: je rijdt op een paard niet op een papier.
B: goede papieren zijn niet altijd goede paarden
C: mag dan alleen een papierloos paard de les in?
Waar willen we onze toekomstige ruitertjes met eigen pony op leren rijden, hoe moeten ze ervaring op doen als ze alleen maar ontiegelijk brave pony's kunnen rijden.
En wat blijft er dan nog te rijden voor de gevorderde manegeruiter?

Naar mijn mening moet het gewoon kunnen, jonge paarden op een manege. Mits dit met beleid gebeurd en langzaam qua belastingsniveau wordt opgebouwd.

Tuurlijk ;)
Maar per dag 2 a 3 uur lopen voor 3,5 jarige?
Sorry hoor, maar dit vind ik belachelijk.
Net zoals Phormicola al zei, als die zoveel blijven lopen hebben ze straks iets in de rug.
Trouwens eentje heeft dat al,
3 grote bobbels bij zijn kruis boven.
Ik vind hier niets gezond aan hoor :n

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:36

xPenny, lees mijn stuk aub nog eens door.

Ik heb nergens aangegeven dat ik vind dat het normaal/gezond is voor een 3.5 jarig om 2/3 uur te lopen.
En dan maakt het mij nog niet eens uit of dit een manege of eigen pony is.

Een jonkie hoort niet elke dag belast te worden maar hoort rustig op te bouwen. 3x per week een uurtje les gaan ze echt niet kapot van mits gereden door een ruiter met stille zit en hand.

Ik vind 3 grote bobbels, doorgezakte ruggen enz ook niet normaal.

Graag even goed lezen wat ik typ voor je me er op aanvalt. Want zo komt het wel op mij over.