'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:21

Ben het eens met TS, niet iedereen heeft het geluk om een eigen paard te hebben en als je dan persee wil leren rijden, is de enige oplossing een verzorgpaard ( wat soms nogal moeilijk te vinden is) of naar een manege gaan.
En idd, er zijn véel manegeruiters die niet kunnen rijden, maar ligt dat dan aan de ruiter of aan de manege?

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:29

Ik denk dat je als manege-ruiter net zogoed kunt leren rijden, alleen duurd het wat langer! ;)
en natuurlijk ligt het eraan op welke manege het is..
maar bij ons rijd je 'altijd' op een vast paard, en ja daar leer ik van.. en al hebben we een volle les iedere keer heb ik weer wat bijgeleerd, en daarbij kun je ook jezelf trainen door de aanwijzingen van dei week ervoor, de les erna zelf uit te voeren zo doe ik het ook en ik vind het een prima manier! :)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:40

ik rij gemiddeld 4 a 5 keer per week op onze pony en sinds kort heb k ook les met hem... Daarnaast rij ik 1x in de 2 weken een priveles op een manege.. Ik denk dat het je meer leert als je zo nu en dan ook eens op een ander paard te rijden dan die van jezelf(ookal zijn het in mijn geval dan manegepony's).

ontopic: Natuurlijk is het zo dat VEEL manegeruiters minder goed rijden dan mensen met eigen paarden, majah wat wil je.. Kijk alleen al naar het verschil van 1x pw en 5/6x pw.. Niet iedereen heeft het geld voor een eigen paard en (wat ik hier ook las) langgggggggggggg niet iedereen heeft zoveel geluk dat hij of zij al meteen met eigen paarden kan gaan rijden.. Dus dat je nooit op manegepaarden hebt gereden.. dat zijn imo vaak wel de mensen met de meeste vooroordelen over manegeruiters..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:42

Ik rij bij één van de weinige manege's waar je écht goed les krijgt :))

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:55

Tuurlijk kunnen manegeruiters ook goed rijden, alleen krijgen ze minder de kans denk ik.
Ik rij gemiddeld zo'n 10 keer per week dan gaat het leren allemaal net wat sneller.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn houdiing vaak nog wat te wensen overlaat :))
Maar helaas heeft niet iedereen het geluk van een eigenpaard.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:00

xMRGANx schreef:
Ben het eens met TS, niet iedereen heeft het geluk om een eigen paard te hebben en als je dan persee wil leren rijden, is de enige oplossing een verzorgpaard ( wat soms nogal moeilijk te vinden is) of naar een manege gaan.
En idd, er zijn véel manegeruiters die niet kunnen rijden, maar ligt dat dan aan de ruiter of aan de manege?

En de paarden eigenaren vinden een betrouwbare verzorger dan weer moeilijk te vinden.

Ik denk dat het (nog) niet goed kunnen rijden vooral aan de tijd ligt. Je kunt niet met sprongen vooruit gaan in een grote groepsles waar je 5 minuten aandacht krijgt per persoon. En dan ook maar 1 keer in de week rijden.
En dan heb je die geweldige paarden, want dat zijn het, waar telkens andere mensen op rijden. Daarvan kun je niet verlangen dat ze goed aan de hulpen zijn. Daar kun je nooit hét gevoel op krijgen zoals het moet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:56

Als ik naar mijzelf kijk is het maar 1 keer per week een veel groter obstakel dan het maar 5 minuten aandacht krijgen. Met een keer per week hou ik net mijn conditie op peil, maar helaas verder niet veel extra's. Wat de lessen betreft: ik vind het omrekenen naar '5 minuten aandacht' niet helemaal terecht. Een goede instructeur brengt ook een bepaalde opbouw in de lessen, bepaalde aandachtspunten. Dat hoeft niet voor iedereen individueel te zijn, dat kan ook best met meerdere mensen. En dan kun je zelfs zonder ook maar 1 seconde individuele aandacht te krijgen, toch heel veel leren.

Myyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:08

Het is echt een vooroordeel dat manegeruiters niet goed kunnen rijden hoor. Ik ben zelf begonnen bij een manege en van daaruit ben ik erg hoog de dressuur in gegaan... Dus niemand hoeft te zeggen dat je er niks mee kunt bereiken :D
Ik ben nu alleen gestopt met rijden, maar zodra ik een leuke manege heb gevonden begin ik weer :o
Jammer genoeg liggen er niet zoveel manege's hier is de buurt ;(

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:13

Ik geloofook dat het een beetjekort door de bocht is om te zeggen dat manege ruiters niet kunnen rijden. Je leert vaak andere dingen op een manege, veel verschillende paarden rijden etc.
En er zijn genoeg mensen met prive paarden die niet kunnen rijden en dan heeft het paard 6 dagen in de week een complete idioot op zijn rug. Op een mange zitten er vaak afwisselend slechte en goede ruiters op.

En heel veel mensen willen ook niet super goed rijden, of in ieder geval hebben ze er een andere definitie van. Goed rijden in de vorm van het naar de zin hebben met je paard of een manege paard. Niet perce Z rijden, hoog in de sport. Dat is voor lang niet iedereen het doel.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:15

ik denk zelf dat het geen fluit uit maakt of je nou een manege ruiter ben of een eigen paard hebt. als je kwaliteit en gevoel voor paardrijden hebt zul je het leren en er uiteraard goed in zijn. Op het moment dat jij privé les hebt en een aantal keren per week het liefst met hetzelfde paard kan oefenen zal je het waarschijnlijk sneller goed leren. En daarbij is het vaak ook verstandig wat meerdere verschillende paarden te rijden. vanuit daar kun je nog meer ervaring op doen en nog meer leren en nog beter worden. Maar echt, sommige mensen met eigen paarden kunnen voor geen fluit rijden. Terwijl je op sommige maneges echt wel heel wat leuke ruitertjes ziet rijden ;) Ik snap wat de TS bedoelt. Ik denk dat dat idd wel gebeurt, maar dat snap ik niet, want het is gewoon niet waar dat manege ruiters niet kunnen rijden ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:18

Ben het eens met de TS,
Bovendien heb k zelf lang op de manege gereden en ik rij prima hoor! Reed ook vaak op een paardje die écht wel kan lopen!

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:19

Citaat: '' Manege-ruiters kunnen OOOK mooi lopen''

:+

Mackenzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:43

Ik denk niet dat manege ruiters persé slecht rijden maar ik denk dat 1x per week rijden en dan ook nog in een groepsles wel beperkt hoe vlug je vordert.

Zelf ben ik begonnen op een manege. Ik logeerde een hele zomer bij mijn opa en oma waar absoluut niks te beleven was behalve een manege in de buurt. Ik heb toen zes weken lang elke dag gereden. Dan leer je in een korte tijd enorm veel. Ik heb die zomer zowel groepslessen als buitenritten als privéles gedaan. Tijdens die zes weken heb ik meer geleerd dan de 1,5 jaar die volgenden omdat ik toen maar 1x per week reed.

Als je een keer in de week een groepsles volgt op de manege leer je inderdaad veel minder. Er is gewoon niet veel tijd, elke week weer aan het paard of pony wennen waardoor de eerste 10 minuten ook al om zijn, weinig individuele aandacht en teveel mogelijkheden voor zowel paard als ruiter om zich te "verschuilen" achter de groep. Echter als diezelfde ruiter 3x per week privé les neemt op de manege krijg je vast al weer een ander beeld.

Rijden is als elke sport: je moet het vaak en intensief doen om te vorderen.

Wat ik trouwens wel heel goed vind van het rijden in een manege is dat de ruiter de kans heeft op heel verschillende paarden te rijden. Ik vind een groot nadeel van een eigen paard dat veel ruiters niet op andere paarden mee rijden als ze een eigen paard hebben. Voor een gevorderde ruiter met veel ervaring geen punt maar voor een beginner wel degelijk een nadeel. Op de ponyclub van mijn oudste kinderen zijn meerdere kinderen die goed kunnen rijden maar niet op een andere pony of paard durven omdat ze dit dus niet gewend zijn. Daarom laat ik mijn oudste twee kinderen (met eigen pony) nu ook manege lessen volgen zodat ze wat meer ervaring krijgen met andere paarden. Daar leer je ook heel veel van.

Daarnaast heb je op een grote manege ook vaak mogelijkheden om kennis te maken met andere disciplines. Zo wil ik me nu gaan verdiepen in western riding en ik ga nu op zoek naar een rijclub waar dit wordt gereden. Pas als ik de basis wat weet en nog steeds verder wil ga ik spullen kopen en met mijn eigen paard hiermee beginnen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 07:49

het is net zo uit de hoogte om te zeggen dat mensen met eigen paarden arrogant zijn of minder goed rijden dan dat iemand dat over manegeruiters zegt.

de meeste manegeruiters rijden op verschillende paarden waar je natuurlijk ook veel van leert,maar een priveruiter raakt op een gegeven moment echt ingespeeld op zn eigen rijdier.
dat geeft beiden uiteraard geen garantie voor goede rijkunst natuurlijk ;)

beide 'kanten' moeten gewoon niet arrogant doen en lekker plezier hebben in het paardrijden,of je nu manegeruiter of privepaard ruiter bent.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:14

Hoe moet je anders leren rijden xD?

Ikzelf wil bijvoorbeeld géén eigen boerderij of eigen paard/pony enzo want ik vind het gewoon gezellig op de manege :o

Kess88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:06

Als het maar leuk is voor paard en ruiter toch?

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:11

de meeste manegepaarden lopen wat slomer, omdat alle beginners-ruiters de paarden maar wat laten doen, zonder erbij na te denken wat ze überhaupt doen.

persoonlijk vind ik jouw foto's er zelf ook wat manegeachtig uitzien hoor, dan is het zelfs op onze manege (sommige lessen) beter.

ik vind zelf dat je een goede instructeur nodig hebt. paard noch ruiter hoeven hierbij niet te kunnen rijden.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:19

Ikzelf heb vroeger ook altijd op een manege gereden en daarna altijd paarden verzorgt/gereden, voor mn gevoel rij ik niet
super slecht, rij recreatief maar ik sta nu op een 'sportstal' en hier hebben ze wel zoiets van, ow dat is een manegeruiter?? }:0
Oke ik rij zeker niet zo netjes als hun (verre van) maar voor mij is het dan ook puur hobby, als ik en mijn paard er maar plezier erin heb.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:31

Ik denk dat het meer ligt aan hoe paarden in de lessen gebruikt worden. Het ene uur een beginner die grove hulpen gebuikt, en het volgende een gevorderde ruiter die eigenlijk klaar is om een paard aan de teugel te gaan rijden, dat gaat niet.

Ik zou later zelf een manege willen beginnen, en dan wel paarden goed indelen. Dat je bijvoorbeeld een paard hebt dat Z heeft gelopen maar niet hoger komt. Beginners komen er dan niet op, half gevorderd alleen bitloos en de echte gevorderden dus wel met een bit, en eventueel sporen als ze aan zijgangen toe zijn. Op die manier hou je het leuk!

Edit: Ik ga binnenkort voor de lol weer eens meerijden, zit er over te denken om m'n ma ofzo foto's te laten maken, dan zijn alle vooroordelen in een klap weg.
Er staat namelijk een tinkermerrie (nou dat is ook al een en al vooroordeel) maar dat beest kan lopen!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:19

Ik ben zelf begonnen op een manege zoals bijna iedereen denk ik.
Na een half jaar kreeg ik een verzorg pony die ik dagelijks moest verzorgen en een half jaar daarna ook moest rijden vanwege ziekte van de eigenaar.
Het eerste half jaar mocht ik alleen maar poetsen en mesten om alles te leren en de pony te leren kennen.

Ik moet wel zeggen dat ik een jaar later al ver voorbij het nivo van de manege was terwijl ik niet eens leste met die pony. Daardoor kreeg ik alle nieuwe paarden in de les omdat de andere ruiters die gewoon nog niet konder rijden terwijl die al langer reden dan ik. Ik had toen geen uitdaging meer op de manegen en ben met mijn pony bij een vereniging gegaan. Ik kan je wel zeggen dat ik daar weer als beginner binnen kwam voor mijn gevoel, want dat nivo was zo veel hoger.

Wat ik hier om mij heen zie gebeuren is dat de manege ruiters een basis hebben, maar pas echt leren rijden en een paard leren aanvoelen en daarop handelen zodra ze met "niet" manege paarden gaan werken. De meeste manege paarden stap je op en rij je mee weg, wat bij veel prive paarden toch niet het geval is.

Echt leren omgaan en rijden met paarden heb ik geleerd van jonge paarden (van veulen af) verzorgen en berijden en inrijden.

En ja er zit een groot verschil tussen ruiters die alleen op de manege "rijden" en mensen die met prive paarden/verzorg paarden werken, want daar komt gewoon veel meer bij kijken dan rijden alleen.

En dan kan een manege ruiter mischien mooier op een paard zitten en iemand voorbij rijden op een wedstrijd, maar dat wil nog niet zeggen dat je goed kan rijden.
De basis leer je op een manege, maar echt goed rijden leer je op prive paarden en jonge paarden.

Ik heb op een stal gestaan waar veel ruiterstje kwamen met een eerste paard, die je echt ziet aanmodderen de eerste maanden voordat ze genoeg hebben bijgeleerd om zelfstandig met hun paard bezig te zijn. En mischien een jaar verder zijn om dan pas leuke punten te kunnen halen in een officiele B wedstrijd. (je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:34

pandabeertje schreef:
De meeste manege paarden stap je op en rij je mee weg, wat bij veel prive paarden toch niet het geval is.

Behalve natuurlijk de paarden die dat niet doen, maar dan ligt het aan de slome, afgestompte manegepaarden ;)

(Nee, serieus. Allereerst vind ik 'opstappen en wegrijden' best een goed teken, en het lijkt me helemaal niet iets om trots op te zijn als dat bij veel eigen paarden niet kan. Daarnaast komt er veelvuldig commentaar op manegepaarden die niet goed zouden kunnen lopen, maar dan wordt de schuld heel makkelijk bij de manege/het paard gezocht, terwijl dat meestal net zo goed bij de ruiter ligt. Waarom worden manegeruiters die een privepaard niet goed kunnen laten lopen over het algemeen als slechte ruiters gezien, terwijl priveruiters die een manegepaard niet goed kunnen laten lopen als goede ruiters op een slecht paard beschouwd worden?)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:16

Inderdaad, mijn vzpaard loopt echt niet beter als het gemidelde manegepaard hoor. En ik rij daar echt niet beter op. :n

Eigenlijk kom je goede en slechte paarden overal tegen. Maar bij maneges is het vaak een kwestie van gebrek aan geld, tijd. Daardoor zijn er dan geen goed passende zadels, geen al te toegewijde instructie, en de paarden... Tja alles wat 4 benen heeft en gewoon 3 uur op een dag kan lopen is goed.
Dat ligt meestal ook deels bij de ruiters hoor. Het gros wil gewoon zo goedkoop mogelijk 1 uurtje in de week z'n rondjes hobbelen, en het zal ze een zorg zijn hoe het paard loopt.

Ennuh, opstappen en wegrijden echt niet. Je moet het vaak verdienen. Die tinkermerrie uit mijn voorbeeld ook. Mijn zus was er die week gewoon afgebokt, omdat ze haar niet aan het werk zette. Ik stel in het begin al orde op zaken, en dan loopt ze gewoon lekker.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:07

Shadow0 schreef:
pandabeertje schreef:
De meeste manege paarden stap je op en rij je mee weg, wat bij veel prive paarden toch niet het geval is.

Behalve natuurlijk de paarden die dat niet doen, maar dan ligt het aan de slome, afgestompte manegepaarden ;)

(Nee, serieus. Allereerst vind ik 'opstappen en wegrijden' best een goed teken, en het lijkt me helemaal niet iets om trots op te zijn als dat bij veel eigen paarden niet kan. Daarnaast komt er veelvuldig commentaar op manegepaarden die niet goed zouden kunnen lopen, maar dan wordt de schuld heel makkelijk bij de manege/het paard gezocht, terwijl dat meestal net zo goed bij de ruiter ligt. Waarom worden manegeruiters die een privepaard niet goed kunnen laten lopen over het algemeen als slechte ruiters gezien, terwijl priveruiters die een manegepaard niet goed kunnen laten lopen als goede ruiters op een slecht paard beschouwd worden?)

Ik had het niet direct over het goed kunnen laten lopen van een prive paard, maar meer dat die vaak een stuk drukker zijn en nogal eens rare dingen kunnen doen.
Op de manege kan ik de valpartijen en bokkenreeksen op een hand tellen in 2 jaar.
Mijn huidige paard kan ik het niet eens meer van tellen, als ik die toevallig in een les rij gaat ie het eerste kwartier alleen maar aan de kletter als het aan hem ligt. En die is toch echt al 16 jaar oud, dus geen jong paard meer.
Als ik paarden van andere rij dan zijn die ook niet te verglijken met de meestal coole manege paarden waar ook beginners op kunnen rijden.
En er zijn ook best prive paarden die bomproof zijn en iedereen zonder problemen op kan rijden.

Ik denk dat een goede "ruiter (prive)"of een goede "manege ruiter" twee verschillende dingen zijn.

Ik ging als goede manege ruiter weg van de manege, en kwam daarna als redelijk slechte ruiter op de "prive" vereniging terecht met een pony die al Z had gelopen in de dressuur en springen en echt iedereen zo mee weg kon rijden. Die pony reed ik toen al 1 jaar, dus het is niet dat ik haar toen net had en nog moest wennen. Maar ik moest gewoon nog heel veel leren wat je op de manege niet geleerd word.

Ik heb pas echt leren rijden in die tijd met die pony, daarvoor was rondjes sturen, figuren rijden en mischien een stapje achterwaards en wijken. En bij uitzondering een kruisje springen.
Dan moet ik wel zeggen dat ze daar de manege paarden met het hoofd in de lucht lieten lopen en ze daadwerkelijk ook meer niet konden.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:25

Nog niet genoemd maar de kwaliteit van de instructie vind ik bij pensionstallingen maar zozo.

Vaak is er maar één instructeur bij wie je in de bak mag lessen of je moet met paard naar een andere instructeur toe. Als die instructeur je niet aanstaat of te matig les geeft voor zijn prijs dan wordt je het lastig.

Aan de andere kant zouden manegeruiters zich ook niet blind moeten staren op FNRS-keurmerken etc. Het is mogelijk echt fijn te rijden bij stallen zonder dit keurmerk.

Bij sommige paardeneigenaren merk je wel vooroordelen over manegeruiters. Met een beetje bluf hoef je met dit soort types moet in discussie. Zolang je eerlijk bent over je niveau van rijden kan niemand zien of je dat niveau gehaald hebt op een manegepaard of privé-paard.

Ergerlijk vind ik de kwalificaties over manegepaarden. Alsof dat een ander soort dier is dan een paard. Iets tussen een muilezel en een paard ofzo. Dat manegepaarden zielig zijn en elke dag 4 uur lopen. Ik merk verschil tussen paarden als ik erop rij, ik merk geen principieel verschil tussen manege en privé-paarden. Sommige privé-paarden kunnen zo naar de FPG-manege en met sommige manegepaardjes kunnen veel ruiters heel veel leren.

Ik ken veel paarden van manege-eigenaren waar uitstekend voor gezorgd wordt en in topconditie verkeren en ik ken even zoveel trieste privé paardjes waar slecht voor gezorgd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:55

michellee73 schreef:
Citaat: '' Manege-ruiters kunnen OOOK mooi lopen''

:+

Jaja i know. xD Rijden natuurlijk, maar kan niet meer editten. xD